Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka mä keksin itselleni ammatin?

Vierailija
12.05.2014 |

Miten? Mä lopetin ammatinvalinnan psykologilla käynninkin, koska hän totesi, ettei osaa auttaa minua.

Mä olen kaikessa yhtä hyvä/huono. Tykkään monesta asiasta, mutten mistään yli muiden. Mulla ei ole mitään kriteeriä, millä valita homma. Kaikki kuulostaa tylsältä jos niitä joutuisi kauemmin tekemään.

Arvonko summamutikassa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on tuo, tee lista kaikista ammateista joita voisit kuvitella harjoittavasi. Sitten katsot, mihin niistä pääsisi sellaisella koulutuksella mihin rahkeesi riittävät.  Sitten tsekkaat näiden palkkatasot ja valitset parhaiten palkatun. Asenteeksi otat sen, että työtä tehdään jotta pystytään elättämään itsensä, ja harrastat hauskoja asioita sitten vapaalla.

Vierailija
2/6 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mikään ei kiinnosta ja mihinkään ei ole taipumuksia tai taipumusten puutetta, niin sit varmaan kannattaa arpoa. Jos keksit, mikä sulle ei ainakaan sovi, se toki kannattaa jättää arvonnasta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osallistut talkoisiin, millaisen roolin valitsisit? Millaisiin tehtäviin tartut mielelläsi, mitä kaihdat? Viihdytkö sisällä vai ulkona, paikoillaan vai liikenteessä? Tykkäätkö kirjoittaa, puhua, käyttää tietokonetta? Mitä harrastit lapsena? Mikä oli lempiaineesi koulussa? Mistä sinua on kehuttu tai kiitetty? Oletko tuntenut ihailua/kateuden pistoksen jonkun opinnoista tai ammatista?

Vierailija
4/6 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu töihin johonkin. Melkeen mitä vaan tekemään. Parissa kuukaudessa alat jo hahmottaa vähän, mistä tykkäisit ja mistä et, ainakaan.

Usein on myös niin, että kun johonkin paneutuu, se alkaakin olle kiinnostavaa ja mielekästä. Mun mies on insinööri ja oli aina ollut työnjohtotehtävissä. Aina se sanoi, että myyntiin hänestä ei olisi. Sitten sille tarjottiin päällikönpaikkaa myyjänä ja se päätti kokeilla, vaikka sanoi, että tuskin hän siitä tykkää tai on edes hyvä.

Nyt kolmen vuoden jälkeen on firman paras myyjä ja tykkää siitä työstä ihan hulluna. Sanoo, ettei voisi enää ajatella siirtyvänsä työnjohtohommiin sinne käytännön puolelle,kun myynti on niin mukaansa tempaavaa. :) Eli koskaan ei tiedä.

Haluatko tehdä töitä klo 8-16 vai epäsäännöllisin työajoin? Haluatko puurtaa itseksesi vai olla muiden kanssa vuorovaikutuksessa? Haluatko päästä itse vaikuttamaan työnkuvaan, käyttää luovuutta, vai sitä, että sulle sanellaan ylhäältä päin selkeästi, mitä teet? Haluatko istua koko päivän paikallaan vai olla liikkeessä? Osaatko muita kieliä? Missä haluat tehdä töitä?

Mun kaveri opiskeli sairaanhoitajaksi ja sanoi koko ajan, ettei ainakaan haluaisi olla opettaja, kun joutuisi keksimään lapsille tekemistä. Sitten se joutui ekassa työpaikassa heti alkuun kiertämään kouluissa ja pitämään terveysvalistustunteja - ja tykkäsikin siitä sitten tosi paljon ja alkoi harmitella, miksei opiskellut opettajaksi. :) Eli elämä voi yllättää.

Vierailija
5/6 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 18:50"]

Jos osallistut talkoisiin, millaisen roolin valitsisit? Millaisiin tehtäviin tartut mielelläsi, mitä kaihdat? Viihdytkö sisällä vai ulkona, paikoillaan vai liikenteessä? Tykkäätkö kirjoittaa, puhua, käyttää tietokonetta? Mitä harrastit lapsena? Mikä oli lempiaineesi koulussa? Mistä sinua on kehuttu tai kiitetty? Oletko tuntenut ihailua/kateuden pistoksen jonkun opinnoista tai ammatista?

[/quote]

Hyviä kysymyksiä. Kuvittelemalla itsensä erilaisiin tilanteisiin tai muistelemalla tilanteita, joissa on viihtynyt tai ei ole viihtynyt tuo tietoa itsestä. Harrastukset tuovat myös itsetuntemusta. Ja se, mitkä kouluaineet, minkä aineiden tunnit ovat tuntuneet mukavilta. 

Kannattaa myös pohtia, millä aloilla olisi todennäköisesti töitä. Varsinkin jos valitsee sellaisten alojen joukosta, joista mikään ei tunnu mitenkään erityisesti omalta, on työllisyysnäkökulma tärkeä, kuten kyllä aina, mutta joskus ihmisen taipumukset ja mielenkiinnon kohteet voivat ohjata alalle, jolla työllistyminen ei ole niin varmaan, mutta halu kulkea sitä tietä selvä. Harvalla on varmaan mitään suurta intohimoa, mutta jostakin pitää valita. 

Muista myös, että jos käy niin, että valitset jonkun koulutuksen ja sitten huomaatkin, ettei se ole sinulle sopiva, että voit ja kannattaa vaihtaa toiseen. On hyvin raskasta tehdä työtä alalla, joka ei tunnu ollenkaan omalta.

Vierailija
6/6 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyöntekijä on tyypillinen yleisammatti. Ennen mentiin kauppaopistoon, kun ei muutakaan keksitty. Nyt mennään amk:aan tai ammattikoulun merkonomilinjalle. Sitten vaan katsotaan mihin pääsee töihin vain pääseekö mihinkään. Huono puoli tässä on valtavat hakijamäärät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme