Onko vela:uus perinnöllistä?
Kommentit (17)
Nyt kun vielä tietäisi, mitä on vela:uus? Onko olemassa vela:vanh myös?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:34"]
Nyt kun vielä tietäisi, mitä on vela:uus? Onko olemassa vela:vanh myös?
[/quote]
Käytä mielikuvitustasi, ystäväiseni.
Voihan se olla, jos kuitenkin on sattunut vahinkoja. Tai sitten se peritään sediltä ja tädeiltä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:35"]
Käytä mielikuvitustasi, ystäväiseni.
[/quote]
Enpä taida ystäväsi olla.
Mutta kerropa vastaus kysymykseeni. Onko olemassa myös vela:vanh? Jos ei ole, miksei ole?
Kyllä. Lapsettoman äidin tytärkin haluaa olla lapseton. Ja niin tämän lapsettoman tyttären lapset. Näinhän se menee.
Voihan se ollakin. Ennen oli periaatteessa "pakko" hankkia lapsia ja moni vela-henkinenkin joutui taipumaan ehkäisyn puutteen, sukulaisten painostuksen tai ihan vain tavan vuoksi.
Juu, isomummo oli vela, mummo oli vela, äiti oli vela, minä olen vela ja tytäekin on vela. Hekoheko!
Tietyllä tavalla kyllä voi olla. Aikoinaan isäni raiskasi äitini ja piilotti esim pillerit jotta saisivat lapsen. Äitini siis ei halunnut. Tämä tapahtui useasti ja johti moneen lapseen. Lopulta äitini kävi salaa vasektomiassa.
Itse en halua ollenkaan lapsia kuten ei oma äitinikään olisi halunnut.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:44"]
Tietyllä tavalla kyllä voi olla. Aikoinaan isäni raiskasi äitini ja piilotti esim pillerit jotta saisivat lapsen. Äitini siis ei halunnut. Tämä tapahtui useasti ja johti moneen lapseen. Lopulta äitini kävi salaa vasektomiassa.
Itse en halua ollenkaan lapsia kuten ei oma äitinikään olisi halunnut.
[/quote]
Mutta pystytkö katkaisemaan perimyslinjan, vai lipsahtaako vahinko. ja jos niin kuin ja mitä sitten???
Päättele tästä:
Äitini halusi paljon lapsia, isäni mielipidettä en tiedä. Saivat kolme.
Meistä sisaruksista yksi haluaa paljon lapsia ja kaksi ei ollenkaan.
Saapi nähdä jatkuuko velaus seuraavassa polvessa sisareni lapsilla.
Vela tuntee toisen velan, eikä tarvitse olla sukulainenkaan... Lapsena joku vanhempi vela alkaa tseppaamaan, muokkaamaan mielipiteitä ja sponssaamaan,koska huomaa, että tyyppi on pienestä pitäen samanlainen kuin hän. Selvästi tuleva vela!
Kyllä, naiselle äidin siskon kautta ja miehelle isän veljen. Eli jos tätisi on vela, myös sinusta tulee vela 50% todennäköisyydellä.
Kyllä varmaan. Äitini suvussa on joka sukupolvessa ollut vähintään yksi lapseton, useimmissa perheissä monta. Lapsuuden perheessäni oli 5 lasta ja meistä 3 on lapsettomia. Äitini perheessä oli 3 lasta, joista 1 lapseton, isoäitini perheessä 12 lasta, joista 4 lapsettomia. Olemme saaneet suvusta mallin, että naisella ei ole pakko olla lapsia, vaan elämässä voi päteä sekä antaa ja saada rakkautta muillakin tavoilla. Itselleni lapseton täti oli tärkeä esikuva.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:44"]
Lopulta äitini kävi salaa vasektomiassa.
[/quote]Mitenkäs se onnistui. Onko äitisi salaa mies?
Meidän ikäisten ihmisten vanhemmilla lapsia vain tuli, vaikka olisivat ajatelleet pysyä lapsettomina. Tänään ehkäisymenetelmiä on laidasta laitaan, ja pystyy valita. Ottakaa myos huomioon että ennen hintataso oli sellainen että perhe pärjäsi kevyesti yhden ihmisen (miehen) palkalla ja äiti pystyi olla kotona hoitamassa lapsia. Silti oli varaa autoihin ja asuntoihin ja pieniin ylimääräisiin juttuihin.
Minun vanhemmat ovat aina olleet sitä lapsetonta tyyppiä eli reissasivat paljon töissä ja siksi vietimme aikaa isovanhempien kanssa, toisaalta minä ja siskoni olemme kasvaneet hyvin itsenäisiksi, mutta olemme kolmekymppisiä veloja molemmat. Meidän vanhemmat ovat onnellisia kun olemme veloja, koska he ovat sanoneet että haluavat elää elämäänsä ja matkustaa ja tehdä kaikkea kivaa vielä tässä elämässä, eikä hoitaa mitään lapsenlapsia :D Heidän ystävänsä ovat sen sijaan kateellisia heille koska näille ystäville ollaan kokoajan tuputtamassa lapsenlapsia hoitoon kun heidän omat lapsensa haluavat vaan mennä harva se viikonloppu.
Hmmm, enpä tiedä. Omassa tuttavapiirissäni kun on vain yksi vela. Hänen äitinsä ei olisi halunnut lapsia, mutta sattui vahinko miesystävän kanssa. Mies pakeni ja äiti antoi lapsen isovanhempien hoitoon. Tämä tapahtui 60-luvulla. Tämä lapsi, tytär, ilmoitti myös jo varhain, että ei koskaan halua lapsia. Eikä hänellä niitä olekaan, mies on, äidillään ei ole miestäkään kun pelkäsi, että sattuu toinenkin vahinko. Tytär on kyllä äidilleen todella katkera hylkäämisestä, vaikka hänellä hyvä lapsuus olikin isovanhempien hoivissa. Nyt vanha äiti on sitä mieltä, että tyttären pitäisi hänestä kuitenkin huolehtia, kun hän on antanut sentään tälle elämän. Tytär sanoo, että kyllä hän äidilleen kotihoidon on hommannut ja hommaa sitten hoitopaikan kun sen aika on, mutta itse hän ei melkein vieraan naisen hoitajaksi ala.