Minkälaisia oireita ruoka-allergiasta voi tulla?
Ja miten pian altistumisen jälkeen oireet alkaa ja kuinka kauan ne kestää (tunteja/ päiviä).
Kokemuksi kaipailen. Onko allergia todettu testeillä vai altistuskokeilla?
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:28"]
Minulla ei ole allergioita, mutta tietämäni mukaan oireet alkavat lähes heti. Oireita voi olla kasvojen, huulten, kielen ja kurkun turpoaminen ja kutina. Muita ei nyt tule mieleen, mutta joku toinen osaa varmaan paremmin sanoa.
[/quote]
Voi huokaus... miksi näihin vastaa aina joku asiaa päällisinpuolin googlettanut, jolla ei ole hajuakaan mistään aiheeseen liittyvästä? o_O
Ruoka-allergiasta voi tulla kyllä välittömiä oireita, kuten tämä neropatti tässä yllä kuvasi, mutta myös viiveellä, ja vaikka pelkästään suolisto-oireita. Sama henkilö voi myös reagoida eri ruoka-aineisiin eri tavoin ja erilaisin viivein. Esimerkiksi lapseni tukehtuu kiiviin tai mansikkaan muutamassa minuutissa (hengitystiet siis turpoavat umpeen), mutta riisiä syötyään saa vain suolistotukoksen, ja kaurasta pari päivää kestävän ripulin noin vuorokauden viiveellä.
Osa reagoi iholla, osa suolistolla/vatsalla, osa hengitystieoirein.
#3 jatkaa vielä: yhtään allergiaa ei ole saatu kiinni ihotesteissä, altistuksissa ainoastaan. Perinteisen prick-testin mukaan lapseni saisi siis syödä mansikoita niin paljon kuin jaksaisi, vaikka menettäisikin reaalimaailmassa henkensä vain pienen palan syötyään.
Harva kuitenkin on superallerginen millekään, mutta näidenkin ihmisten määrä lisääntyy jatkuvasti.
Olen aikaisemmin reagoinut ihollani sopimattomiin ruoka-aineisiin, mutt nyt vanhempana (63v) reagointi tuntuu nivelissä. Riisiproteiini, gluteeni, maitoproteiini, maapähkinä, seesaminsiemen, selleri, persilja, luumu, onhan noita. Jotkut noista näkyvät myös iholla. Niin, suklaa unohtui.
kurkuma-ja pycnogenol-tabletit hieman auttavat. Antihistamiineista tulee päivän ja yön kooma, toimintakyky menee. No, yksilöllisesti reagoimme.
Ap:lla menossa nyt oireiden ja aiheuttajien kartoitus ja kovin vaikealta tuntuu, siksi kyselen. Ongelma on juurikin se että oireet voivat olla niin moninaisia ja aiheuttajia niin paljon että en oikein saa mistään kiinni.
Testeissä näkyi joitain mutta itse epäilen muitakin aiheuttajia. Kuinka pitkällä välttämisdieetillä allergeenien voisi olettaa poistuvan kehosta? Jostain luin että allergeenejä voi olla jopa parin viikonkin ajan elimistössä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:28"]
Minulla ei ole allergioita, mutta tietämäni mukaan oireet alkavat lähes heti. Oireita voi olla kasvojen, huulten, kielen ja kurkun turpoaminen ja kutina. Muita ei nyt tule mieleen, mutta joku toinen osaa varmaan paremmin sanoa.
[/quote]
Voi huokaus... miksi näihin vastaa aina joku asiaa päällisinpuolin googlettanut, jolla ei ole hajuakaan mistään aiheeseen liittyvästä? o_O
Ruoka-allergiasta voi tulla kyllä välittömiä oireita, kuten tämä neropatti tässä yllä kuvasi, mutta myös viiveellä, ja vaikka pelkästään suolisto-oireita. Sama henkilö voi myös reagoida eri ruoka-aineisiin eri tavoin ja erilaisin viivein. Esimerkiksi lapseni tukehtuu kiiviin tai mansikkaan muutamassa minuutissa (hengitystiet siis turpoavat umpeen), mutta riisiä syötyään saa vain suolistotukoksen, ja kaurasta pari päivää kestävän ripulin noin vuorokauden viiveellä.
Osa reagoi iholla, osa suolistolla/vatsalla, osa hengitystieoirein.
[/quote]
No huokaus vaan sinnekin. Ap kysyi ihan selvästi partitiivina "minkälaisiA oireiTA", joten eikö silloin saa antaa osittaista vastausta? Lähinnä vastasin pitääkseni ketjun ylhäällä koska kukaan ei ollut vielä laittanut mitään. Ja ihan omasta tietämyksestä vedin. Eiköhän ruoka-allergiat ole sen verran yleisiä, ettei tarvitse googletella. Anteeksi ihan kamalasti, kun ei ollut töydellinen essee kirjoitettuna. Unohdin joo siskoni maissiallergian, josta menee maha löysäksi ja ystäväni allergiat, joista tulee näppyjä. Ei tarvitse aina hyökätä toisten vastauaten kimppuun. Yritin nyt lähinnä pistää keskustelun käyntiin. Ilmeisesti tänne ei saa kommentoida, ellei ole täydellistä vastausta. Huoh.
Mun lapsellani on kala-allergia joka on suolisto-oireileva, eli jos saa vaikka puolikkaan kalapuikkoa, parin tunnin päästä hänella alkaa täysin hallitsematon oksentelu.
Mansikasta tuli tuo sama aikanaan, mutta huomattavasti lievempänä ja se on jo poistunut iän myötä. Kala-allergia on säilynyt.
Mistään testeistä sitä ei näkynyt, mutta niin lääkäri epäilikin koska oire tosiaan oli suolistoperäinen eikä (onneksi) nielun turpoaminen tms.
Mulle tulee yli 41 asteen kuume ja heikko olo. Kaikki tulee pihalle sekä ripulina että oksenteluna. Mikään ei pysy sisällä. Ei edes vesi. Kesti kymmmenkunta päivää, olin kovin voipunut.
Kaikki allergiat eivät näy testeissä. Itse olen kala-allerginen, mutta kaksi eri testiä ei näyttänyt sitä. Kokemus kyllä kertoo. Ja on välitöntä ja viivästynyttä reagointi, oireet ja reaktioaika vaihtelee. Siksipä juuri niin hankalaa.
ruoka-ja oirepäiväkirja auttaa varmaan jäjittämään hankaluuksi tuovat ruoka-aineet. Minulla oireet häviävät vajaassa viikossa, kun pysyttelee erossa allergeeneista.
Sellainenkin asia tässä on, että yhden kerran pieni määrä allergeenia ei tuo oireita, mutta jos innostuu siitä liikaa ja jatkaa, niin johan tulee oireita.