lakanoiden vaihto
Kommentit (85)
En mankeloi, tosin mankeloisin jos olisi tilaa mankelille. Mankeloidut lakanat ovat ihanat. Silitykseen ei riitä hermot. Ei laiteta niitä kosteina kaappiin, ja viestisi kuulostaa muutenkin aika hysteeriseltä. Luuletko, että lakanat joissa on möyritty ja hikoiltu kolme viikkoa on kovastikin hygieenisempiä kuin "pölyn valtaamat" narulla kuivatetut lakanat? Vaihdetaan niin usein, koska tykätään puhtaista lakanoista. Iho on toistaiseksi kestänyt hyvin.
vaihdatteko aina lakanat ns. Vieraspeittoihin/vierassänkyihin? Tiedän ainakin että yksi kaverini ei vaihda, jouduin kerran nukkumaan samoissa lakanoissa, joissa hänen serkkunsa oli nukkunut... Ja kuulin sen vasta aamulla kun hän ohimennen mainitsi jotakin siitä että HEHEH IIRIS NUKKUI SAMALLA PEITOLLA :)) tyylisesti...
Itse vaihdan/annan vieraillekkin puhtaat peitot, koska haluan sitä myös itse kylässä.
Olen 4vuotta seurustellut poikaystäväni kanssa, ja hän ei ole vieläkään oppinut ymmärtämään tai vaihtamaan lakanoita vaikka lähes joka kerta kun menen yöksi, niin huomautan asiasta, nykyään en ole enää jaksanut, ja tekisi mieli aamulla nousta aikaseen jo suihkuun likaisista lakanoista :( en vaan ole yhtään nalkuttaja tyyppiä.
-Ap
Ja olen siis aina auttanut lakanoiden vaihdossa, ettei siitä ole kyse että istuisin vain sohvalla katselemassa.... Vaikka toisaalta hän ei koskaan auta minua missään, vaikka pyytäisin..
-Ap
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:07"]
Mites te kun vaihdatte noin usein niin mites niiden lakanoiden silitys tai mankeloiminen?
Suoraan pesusta kaappiin ja sänkyyn niin lakanat on jo valmiiksi pikku kosteuden ja pölyn valtaamia eli eivät hygieenisiä. Pesettekö tarpeeksi lämpimässä vedessä jotta huonot bakteerit tuhoutuvat? Ei kovin ekologistakaan pienet pesuvälit, pesuaineetkin taitavat ärsyttää ihoa.
[/quote]
Pesen vähintään 60 asteessa hajuttomalla pesuaineella, ja yleensä aina mankeloin.
t. se joka vaihtaa parin viikon välein.
Tulee vaihdettua noin parin viikon välein. Puhtaat lakanat on ihana juttu.<3
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:25"]vaihdatteko aina lakanat ns. Vieraspeittoihin/vierassänkyihin? Tiedän ainakin että yksi kaverini ei vaihda, jouduin kerran nukkumaan samoissa lakanoissa, joissa hänen serkkunsa oli nukkunut... Ja kuulin sen vasta aamulla kun hän ohimennen mainitsi jotakin siitä että HEHEH IIRIS NUKKUI SAMALLA PEITOLLA :)) tyylisesti...
Itse vaihdan/annan vieraillekkin puhtaat peitot, koska haluan sitä myös itse kylässä.
Olen 4vuotta seurustellut poikaystäväni kanssa, ja hän ei ole vieläkään oppinut ymmärtämään tai vaihtamaan lakanoita vaikka lähes joka kerta kun menen yöksi, niin huomautan asiasta, nykyään en ole enää jaksanut, ja tekisi mieli aamulla nousta aikaseen jo suihkuun likaisista lakanoista :( en vaan ole yhtään nalkuttaja tyyppiä.
-Ap
[/quote]
Jokainen vieras saa AINA puhtaat lakanat.Itse joskus joutunut kylässä nukkumaan totoisten nukkumilla lakanoilla ja kyllä ällötti... piti koittaa selällään nukkua koko yö etten vain hankaa naamaa pahanhajuiseen tyynyliinaan. Mielestäni epäkohteliasta jos ei viitsi laittaa vieraille puhtaita lakanoita ja pyyhkeitä.
Lakanat meillä pestään hajusteettomalla pesuaineella 60 asteessa ja kuivataan kuivauskaapissa. Mankelia ei ole ja silitykseen ei riitä viitseliäisyys. Ihan hyvä on ollut nukkua ja tuskin mitään punkkejakaan meidän sängystä löytyy tuolla metodilla :) kerran viikossa siis tyynyliinojen vaihto ja joka toinen viikko kaikki lakanat.
Kyllä vaan pölypunkit tykkäävät kun ei silitetä eikä mankeloida. Vaikka kuinka kuivauskaapissa kuivaisi niin kankaan huokoset jäävät auki ja magneetin lailla vetävät pölyä puoleensa. 60 asteen pesussa lakanoihin jää aika paljon jäämiä pesuaineesta. Hajusteeton pesuaine ei ole kemikaaliton. Pesuaineet ovat todella suuri syy allergioihin ja iho-ongelmiin.
Kiva silti että jaksatte touhuta lakanapyykin kanssa vaikka pienempikin riittäisi:)
Täytyypä alkaa kyllä itsekin useammin vaihtamaan lakanoita, tällä hetkellä 3-4 viikon välein. Tyynyliinoja kylläkin useammin.
Missä asteessa pesette? Tällä hetkellä pesen 60 asteessa, mutta olen miettinyt, että uskaltaisikohan noita Marimekon lakanoita alkaa pesemään 90 asteessa? Käytän ainoastaan hajustamattomia ja herkälle iholle tarkoitettuja pesuaineita lakanapyykin pesuun. Kuivaus hoituu talonyhtiön pesutuvan kuivausrummussa.
Joka lauantai, eli kerran viikossa :) meillä on myös omat peitot ja tyynyt, kun poikaystävä hikoilee niin paljon enemmän. Sänkyyn ei myöskään koskaan mennä päivävaatteilla ja sinne mennään puhtaana. Saattaa kuullostaa ihan neuroottiselta, mutta olen tarkka hygieniasta ja siitepölyallergikkona täytyy muutenkin olla tarkka..
kerran kuussa tai harvemmin. Mankeloidut tai silitetyt ovat. Tyynyliinat vaihdan useammin.
Olen miettinyt, että olenko jotenkin outo ja ällöttävä, kun vaihdan kyllä lakanat, pussilakanat ja tyynyliinat noin viikon välein, mutta helmalakanan vain noin joka kolmas viikko. Pidän siis helmalakanaa sijauspatjan alla (ihan vain jotta sänky näyttää kivemmalta), ja sijauspatjan päällä tavallista lakanaa.
Kerran vuodessa, ei oo tarvetta useammin vaihdella.
Miten mahdottoman likaisia ja hikisiä te olette, kun pitää vaihtaa joka viikko lakanat ja tyynyliinat? Ja toisessa ketjussa te kuitenkin julistatte, että parhaimmillaan käytte jopa aamin illoin suihkussa. Ymmärrän tyynyliinojen vaihdon, sen teen itsekin yleensä viikottain. Ja pyyhkeet aina tarvittaessa. Oletteko te kaikki kotirouvia, joilla on aikaa jatkuvaan pyykkäykseen ja mankelointiin? Se että pikkulasten vuodevaatteita joutuu vaihtamaan ja pesemään useammin, on ihan ymmärrettävää, sillä vahinkojahan sattuu. Mutta lasketteko tekin allenne? Tai likaatte muuten sänkynne?
Se on uskomatonta miten huonon hygieniakasvatuksen nykyaikuiset ovat saaneet, Pesukertojen lisääminen ei poista esimerkiksi pölypunkkien ja kosteuden määrää sängyssä.
Olen pessyt Marimekon lakanat 90 asteessa kuten kaikki muutkin lakanat joita meiltä löytyy. 90 asteen pesussa ei tarvita pesuaineita eikä huuhteluaineita lainkaan. Lakanoista tulee puhtaat, hyväntuoksuiset ja pehmeät ilman poppakonsteja.
Pesettekö myös sohvan päälliset , koristetyynyt ja torkkupeitot viikottain?
Jos hikoilee paljon niin ymmärrän jatkuvan lakanan vaihto tarpeen.
Kerran viikossa kaikki petivaatteet vaihtuu ja peitteet tyynyineen tuulettuu..
joskus syksyisin vaihtuu kahdesti lakanat kun tulee tassujen mukana kuraa :D
Koulussa ja kotona aikonaan opetettiin, että lakanat vaihdetaan kerran kuussa, tyynyliinat viikottain. Sitä oppia olen noudattanut.
Lakanat tulee vaihdettua 2-3 viikon välein. Riippuu ihan, että kuinka ollaan kotosalla. Pyyhkeet tulee vaihdettua viikottain. Inhoan vain lakanoiden vaihtamista.
Ehkä kerran kuukaudessa. Mutta meillä ei ole seksiä, joten lakanat pysyvät suht puhtaina melko pitkään.
Sohvien päällisiä pesen useammin, koska syömme ja juomme sohvilla istuen/maaten.
Pölypunkkien ja kosteuden määrän petivaatteissa saa pidettyä hyvin kurissa, kun antaa sängyn tuulettua aamuisin avoinna jonkin aikaa ennen petausta. Muutenkaan suomalaisissa asunnoissa ei tyypillisesti ole paljon pölypunkkeja kuivan huoneilman takia.
Pestään välillä 60 asteessa, välillä 90:ssä herkkäihoisille tarkoitetulla pesuaineella, vaikka ei kovin herkkäihoisia ollakaan. Huuhteluainetta ei käytetä.
Vaihdetaan lakanoita usein, ei bakteerikammon vaan mukavuuden vuoksi. Puhtaisiin, raikkaisiin lakanoihin on levollista nukahtaa. Ja seksin seurauksena lakanoihin kyllä tulee hikeä ja vähän eritteitäkin. :) Pussilakanat voisivat kestää kauemminkin, mutta tyynynliinat ja ryttyynpeuhatut aluslakanat kyllä tekee mieli vaihtaa viikottain. Samalla vaivalla vaihtaa sitten kaikki, niin saa nauttia puhtaista lakanoista.
Kerran viikossa. :) Suihkun jälkeen on ihana pujahtaa puhtaisiin lakanoihin.