Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lakanoiden vaihto

Vierailija
11.05.2014 |

Kuinka usein vaihdat lakanat sänkyyn?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa. Vaihtaisin joka toinen päivä, jos jaksaisin. Puhtaat lakanat ovat ihana asia.

Vierailija
42/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin viikon välein. Riippuu säästä, useammin silloin kun on hyvä kuivausilma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin viikon välein on tavoite, usein venyy kolmeen viikkoon, kun odottelen esim. sateetonta keliä, että pääsee tampaamaan peitot ja petarit. Lakanoista tulee tosiaan pari-kolme koneellista pyykkiä, joten en mitenkään ehtisi pestä kaikkea, jos vaihtaisin viikottain, kun sitä pyykkiä lapsiperheessä tulee muutenkin.

Se mikä minua ällöttää on joillakin ystäväperheillä, kun lapset on samoilla farkuilla sisällä ja ulkona ja sitten menevät leikkimään sänkyyn... Tuntuu kuin oikeasti olisi Sahara sängyssä... Meillä siis on erikseen kesälläkin sisä- ja ulkovaatteet ja sänky ei ole leikkipaikka.

Vierailija
44/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyynyliinat kerran viikossa, kaikki lakanat joka toinen viikko.

Kylässä likaiset käsipyyhkeet ovat kyllä kammotus. Mielestäni paras pikasiivous kun tulee yllätysvieraita, on vaihtaa puhtaat pyyhkeet. Sen jälkeen tehdään mitä keretään.

Vierailija
45/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa aluslakana ja tyynyliinat, pussilakanat joka toinen vko.

8 kg pyykkikoneeseen muuten mahtuu 4-henkisen perheen lakanapyykki kerralla.

Vierailija
46/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihdetaan lakanat kerran kuukaudessa. Pudistelen kaikki petivaatteet viikottain. Lakanat tuoksuvat edelleen hyvältä kun laitan ne pesuun ja ovat puhtaan näköisiä. Eivät tietenkään ole puhtaita kun on nukuttu niissä.

Samoin ovat tehneet aikanaan mun äiti, isoäiti ja isoisoäiti. Meidän kaikkien kodit ovat sellaisia että aina kehuttu muiden puolesta kuinka siistiä ja järjestelmällistä on. Siivoan viikottain, kerran viikossa pesen lattiat ja imuroin ja pyyhitään pölyt, pestään vessat ja kylppärit. 

Hikoiletteko paljon, menette paskaisina sänkyyn vai miten teidän petivaatteet on niin huonossa kunnossa jo viikon unien jälkeen että on laitettava pesuun? Mun ajatuksen mukaan nukkumaan mennään puhtaina ja kun on muutenkin siistiä niin ei sänkyyn keräydy mitään pölypallojakaan.

Mä pesen lakanat  90asteessa ja mankeloin, sitten rullataan tiukasti rullalle, tyynyliinat viikataan pinoon. Sängyt pedataan joka päivä. Suoristelen lakanat ja pöyhin tyynyt siinä samassa

Vierailija
47/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuussa, tyynyliinat kahden viikon välein. Näinkin harvasta välistä on meillä hankala pitää kiinni. :(

Vierailija
48/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kerran kuukaudessa. Tyynyliinat vaihdan joka toinen viikko. Kaikki petivaatteet tuuletetaan viikottain.

Vierailija
49/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 00:07"]Itse vaihdan joka Sunnuntai, tekee maanantai-aamusta aina hieman helpomman, kun on saanut nukkua puhtaissa lakanoissa.

Ihan normaalilta kuulostaa tuo sinun tahtisi, voisit selittää poikaystävällesi miten sinua ällöttää lakanoiden likaisuus ja miten epähygieenistä se on.

Millainen on muuten poikaystäväsi siisteystaso yleisesti? Jos hän vain on sellainen ihminen jota ei sotkut ja lika haittaa sen enempää.

[/quote]

Ei kun hän on muuten siisti, imuroi ja pesee paljon käsiään ja on aika tarkka että pääsee aamulla suihkuun yms. mutta on vain laiska vaihtamaan lakanoita vaikka minun mielestä ne jo haisisivat :( menee muka liian paljon aikaa,.ei minulla mene kuin 3-5min kun vaihdan omaan sänkyyni.

-Ap

Vierailija
50/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 00:07"]Itse vaihdan joka Sunnuntai, tekee maanantai-aamusta aina hieman helpomman, kun on saanut nukkua puhtaissa lakanoissa.

Ihan normaalilta kuulostaa tuo sinun tahtisi, voisit selittää poikaystävällesi miten sinua ällöttää lakanoiden likaisuus ja miten epähygieenistä se on.

Millainen on muuten poikaystäväsi siisteystaso yleisesti? Jos hän vain on sellainen ihminen jota ei sotkut ja lika haittaa sen enempää.

[/quote]

Ei kun hän on muuten siisti, imuroi ja pesee paljon käsiään ja on aika tarkka että pääsee aamulla suihkuun yms. mutta on vain laiska vaihtamaan lakanoita vaikka minun mielestä ne jo haisisivat :( menee muka liian paljon aikaa,.ei minulla mene kuin 3-5min kun vaihdan omaan sänkyyni.

-Ap

Vierailija
51/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

-Ap

Vierailija
52/85 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Eli en ole siis liian neuroottinen... Ärsyttää kyllä edelleen...

-Ap

Vierailija
53/85 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan lakanat kerran kahdessa viikossa. Tuuletan tietysti joka pvä

Vierailija
54/85 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 09:55"]

Noin kerran kuukaudessa. Tyynyliinat vaihdan joka toinen viikko. Kaikki petivaatteet tuuletetaan viikottain.

[/quote]

Näin, riittävä väli, käytän lisäksi poikkilakanaa, jonka reunan laitan molempien patjojen alle, siirrän välillä puhtaan kohdan keskelle sänkyä.  Pitää samalla patjat paikoillaan.

Vierailija
55/85 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:27"]

Te jotka vaihdatte esim kerran viikossa, kuinka usein joudutte ostamaan uusia lakanoita?

[/quote]

Lakanat kestävät kymmenen vuotta, sitten alkavat reikiintyä.  Kokemukseni.

Meillä on kahdet pussilakanat, joita käytetään vuoroviikoin. Vanhemmat niistä ovat nyt 4v vanhat, Finlaysonin puuvillalakanat. Suoraan sanoen voisin ostaa uusia useamminkin, nytkin himottaisi Finlaysonin vaaleanharmaat Taimi-lakanat, mutta en vaan pysty perustelemaan hankintaa itselleni millään järkisyillä.

Aluslakanat kuluvat enemmän. Ostettiin vähän aikaa sitten kaksi uutta, kun 3v vanhat olivat menneet aika luiruiksi ja nuhjuisiksi. Vanhoista Ikean lakana oli kestänyt paremmin kuin Finlaysonin, joten ostettiin uudetkin Ikeasta. Olen kyllä miettinyt, että kestäisikö paremmin, jos ostaisi kalliimpaa ja tukevampaa lakanaa. 

[/quote]

Vierailija
56/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viikko. Puhtaat lakanat ovat arjen luksusta, sellaista jota osaa arvostaa, kun on aiemmin elämänhallinta ollut pahasti hukassa. Periaatteessa voisin mennä pidemmälläkin vaihtovälillä, en vaan halua.

Vierailija
57/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites te kun vaihdatte noin usein niin mites niiden lakanoiden silitys tai mankeloiminen?

Suoraan pesusta kaappiin ja sänkyyn niin lakanat on jo valmiiksi pikku kosteuden ja pölyn valtaamia eli eivät hygieenisiä. Pesettekö tarpeeksi lämpimässä vedessä jotta huonot bakteerit tuhoutuvat? Ei kovin ekologistakaan pienet pesuvälit, pesuaineetkin taitavat ärsyttää ihoa.

Vierailija
58/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuukaudessa. Tuuletetaan huone joka päivä, petivaatteet kerran viikossa. Siivoan ja pesen lattiat 2-3 kertaa viikossa.

Vierailija
59/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä lakanoita. Hämmästyttävää että noin moni vielä käyttää.

Vierailija
60/85 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen aina puhtaana nukkumaan, en pyöri sängyssä päivävaatteet päällä (jos päivällä nukun niin päiväpeiton päällä ja viltin kanssa tai vaihdan vaatteet), mankeloin kyllä pesun jälkeen yms.. On vaan mukavampaa nukkkua puhtaissa lakanoissa, ja se tuo jopa pientä luksusta elämään!!

-Ap