miten jaatte rahakulut parisuhteessa?
Kysymys teille palstalaisille?
Miten yhteisessä perhetaloudessa jaatte omaisuuden ja hankitut tavarat?
Ovatko esim. auto, tv, mikro tai kahvinkeitin vain toisen omaa?
Vaikuttaako tämä esimerkiksi siihen, että omistava osapuoli on ensisijassa oikeutetumpi käyttämään kyseistä tuotetta?
Ja
Kuinka moni on tehnyt avioehdon?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:31"]
Oli avioehto , erottiin.
[/quote] tottakai oli, sain pitää oman maksetun kotini, mies autonsa ja jotain muuta itse hankittua
Kysymys nro 5 selle?
Oliko avioehdosta apua erotilanteen jakotilanteessa?
[/quote]
Tietenkin siitä on apua, sitä vartenhan se on tehty.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:36"]
Ei olla naimisissa. Se maksaa laskut/ostokset jolla on rahaa. Koetetaan olla tasapuolisia, mutta ei mitenkään nipoteta sen asian kanssa.
[/quote]avoliitto onkin kimurantimpi. Esim mies omistaa talon ja maksaa lainaa ja sinä maksat ruoan, sähkön, vakuutukset sun muuta ja kun tulee avoero niin tyhjin käsin lähdet. Eli kannattaa olla avoliitossa hyvin tarkka rahasta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:29"]
Täällä meidän talossa asuu perhe, jossa vanhempien tulot ja menot ovat yhteisiä
[/quote]
Oletteko yrittäjiä, vai miksi teidän tulonne ovat yhteisiä?
Yhteiset rahat. Kaikki yhteistä. Ei avioehtoa. Ei eroaikeita.
Eri tulot, eri laskut plus yhteiset laskut. Kumpikin maksaa just puolet. Toiselle jää enemmän rahaa ja hän tekee sillä sitten mitä tekee. Tietysti avioehto, en uskaltaisi olla ilman avioehtoa liitossa.
Kaikki on yhteistä. Avioehto koskee ennen avioliittoa hankittua omaisuutta ja perintöjä. Näin, koska perheen yhteisen hyvinvoinnin takia meillä tekee toinen aina osa-aikaista/on kotona ja siis siitä tulotiputuksia. Avioliitossa kun ollaan ja yhteisen perheen eteen tehdään hommia niin rahatkin on yhteisiä.
Ei ole avioehtoa eikä tule. Kaikki rahat on yhteisiä, vaikka molemmilla on omat tilit. Mies maksaa kaikki laskut koska hän on parempituloinen. Minä hoidan yleensä ruokaostokset, käytännön syystä. Eli molemmat osallistuvat talouden hoitamiseen rahallisesti, mutta roolit on muokkautuneet itsestään ilman erillisiä sopimuksia.
Ollaan avoliitossa, ei lapsia, erilliset omaisuudet. Mies maksaa ruuan ja jotain yhteisiä pikkumenoja kuten leffalippuja, bensaa (ei käytetä autoa paljon). Minä maksan (ja omistan) kaiken muun. Mies lyhentelee lopuilla tuloillaan vanhaa ulosottovelkaansa. Omistussuhteet eivät vaikuta tavaroiden käyttöön vaan ihan vapaasti on kaikki miehen käytettävissä auto mukaanlukien. Jos ero tulee, niin mies lähtee toki tyhjin käsin, mutta ei niin tyhjin kuin tullessaan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:24"]
Kysymys teille palstalaisille?
Miten yhteisessä perhetaloudessa jaatte omaisuuden ja hankitut tavarat?
Ovatko esim. auto, tv, mikro tai kahvinkeitin vain toisen omaa?
Vaikuttaako tämä esimerkiksi siihen, että omistava osapuoli on ensisijassa oikeutetumpi käyttämään kyseistä tuotetta?
Ja
Kuinka moni on tehnyt avioehdon?
[/quote]
Meillä on kahden aikuisen ihmisen avioliitto, missä toisella on (nyt jo aikuisia) lapsia ja toisella ei ole lapsia. Olemme suht samapalkkaisessa työssä. Lähtötilanne vaikuttaa sen verran raha-asioihin, että
- kummallakin on omat rahat
- kodin irtaimisto on pääasiassa hankittu 50/50, myös auto
- meillä on yhteinen asuntolaina pankista 50/50, mutta todellisuudessa mies laittoi enemmän käteistä ostotilanteessa, joten maksamme lainaa suhteessa 60/40.
- meillä on avioehto eron varalta.
- minulla on testamentti, missä määrään avio-oikeudella miehelle menevän omaisuuteni palaavan mieheni kuoltua minun sukuuni. En halua sisarusteni tai heidän lasten koskaan joutuvan riitelemään esimerkiksi vanhempien mökistä mieheni lasten kanssa.
Meipllä on virallisesti ja laillisesti omat rahat, eli molemmilla oma tili. Sitten on yhteisiä rahoja yhteisillä tileillä. Käytännössä kuitenkin käytämme kaikkia rahoja yhteisinä Ja meillä molemmilla on käyttöoikeudet toistemme tileihin.
Mitää pientä käyttätavaraa ei ole jaettu toisen tai toisen omaisuudeksi. Autot ovatteoriassa kummankin omat, mutta molemmat niitä sinakin satunnaisesti käyttävät ja huollattavat. Merkittävä omaisuus eli talot ja osakkeet on yhteistä, paitsi mitä mies on perinyt. Ne on tämän vanhemmat testamentilla suokeneet avio-oikeuden ulkopuolelle.
Avioehtoa meillä ei ole, sillä on ajateltu, että koska olleen oltu yhdessä nuoresta asti ja yhdessä ollaan omaisuuden eteen töitä tehty, on oikein, että kaikki jaetaan liiton päättyessä tasan. Noi miehen perinnöt nyt sit tekee siihen poikkeuksen, jolle emme voi mitään, vaikka kohtuullinen määrä vaivaa munkin on niidn eteen nähtävä. Saattaisimme ajatella toisin, jos kuviossa olisi lapsia toisista parisuhteista tai jos meillä olisi hyvin erilaisia tapoja rahankäytössä, mutta me olemme olleet yhdessä alle parikymppisistä ja tapamme ja tavoitteemme ovat hyvin samanlaiset.
Meillä ei ollut avioehtoa exän kanssa. Tosin siinä erossa omaisuus jaettiinkin niin että mä en saanut käytännössä mitään kun mies kävi äitinsä ja sisarustensa sekä uuden naisensa kanssa hakemassa "omansa" pois...
Nykyisessä avoliitossa homma toimii niin, että mä maksan vuokran (sis. veden ja lämmityksen), oman autoni kulut, vakuutukset, sähkön ja lasten tarvikkeet ja vaatteet sekä satunnaiset menot. Ovathan he mun lapsiani.
Mies maksaa ruoan, IKEA-reissut ja lomamatkat koko perheelle. Lisäksi hän kyllä maksaa vaatteita lapsillekin ja lähtee heidän kanssaan ihan mielellään käymään kaupoissa jos minä en pääse jostain syystä.
Mä tykkään tästä raha-asioiden jaosta näin. Mies siis muutti meidän luoksemme kun olin asunut ensin eron jälkeen lasten kanssa parisen vuotta, ja vuokrasopimus on mun nimissäni. Naimisiin en ole enää ikinä menossa, joten avioehtoa en enää tarvitse.
Juoksevat kulut jaetaan niin, että molemmat laittavat saman prosenttiosuuden tuloistaan yhteiselle tilille, josta maksetaan laskut. Lisäksi yhteinen ruokatili, jonne molemmat laittavat saman summan + lapsilisät menee sinne.
Autot on omat, samoin kännykät. Mutta esim. TV ja mikro yhteisiä huolimatta siitä kumpi ne on ostanut. Tästä on joskus ollut vääntöä, kun mies on suutuspäissään meinannut viedä TV:n jonkun tärkeän piuhan, etten saisi katsoa jotain minulle tärkeää "hänen" telkkaristaan. Leppyi kyllä sitten, kun käytiin läpi, ettei olohuoneeseemme mahtuisi kahta telkkaria ja mihin hän meinaa omansa laittaa, jos ilmoitan, ettei sitä saa laittaa "minun" TV-tasolleni.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:34"]
Ei ole avioehtoa, eikä ole mitään vaikeutta jakaa tuloja. Enkä ymmärrä miksi parisuhteessa pitäisi jakaa omaisuutta? Kumpikin hankkii mitä tarvii ja mihin yhteiset rahat riittää.
[/quote]varakkaamman osapuolen kannattaa tehdä avioehto