Sh keskipalkka? Nää on hyviä
Palkka oli kuntasektorilla 3 153 € (44036 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 415 € (483 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 011 € (8274 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2019. Keskipalkka kasvoi 71 € (2,3 %) vuodesta 2018 vuoteen 2019.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää taitaa olla niitä mediaani palkkoja. Ihan voin sanoa että 1700 euroa sain viime tilissä käteen kun verot vähennetty. Loppukuusta tulee muutaman sadan verran lisiä.
Vuorotyö itsellä ja yövuoroja ja viikonloppuja töissä.
Että en nyt sanois että wau miten hyvin tienaan 🙄Tienaat siis nettona yli 2000 euroa kuitenkin. Se on ihan ok palkka. Jos joutuu asumaan pääkaupunkiseudulla tai muuten kalliisti ja maksaa lisäksi kaiken yksin, niin silloin pitää tietenkin olla tarkka rahan käyttämisessä.
1700 + 200 ei kyllä ole yli kaks tonnia mutta miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nyt maksetaan liikaa veroja
Jos teidän palkat nousee se verotetaan pois
Tämä on myös kuntakohtaista. Meillä on korkea veroprosentti.
Mikä olikaan ap. pointti?
Minusta hoitajille maksetaan kyllä huonosti, kun huomioidaaan työn vaativuus ja kuormittavuus.
En itse tekisi sitä noilla palkoilla.
Olen kirjanpitäjä yksityisellä sektorilla ja palkka 3550€. Päälle ateria- ja puhelinetu. Työtä 37h/vk ja siisti sisätyö 8-16.00 ja nytkin jouluna viikon joululoma.
Vierailija kirjoitti:
no, eihän hoitoalalla ole muuta huonoa kuin esimiehet.
Onhan. Hoitajat. Hoitajissa paljon tosi ihmetyyppejä. Itsekeskeisiä kanoja.
Keskipalkka on keskipalkka, ei se kuvastakaan tosiasiallista YLEISINTÄ palkkaa, joka tavallisella kadunmiehellä on. Mutta eihän hoitsu eli amis tällaista ymmärrä, itkee ja huutaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvä liksa jos on jossain dementiapotilaiden osastolla yövuorossa päätoimisesti. EI tarvi hirveästi stressata.
Vanhuspuolella työ on hirveää. Itse ole alalla töissä mutten hoitaja,
Esim vanhus voi olla täysin ulosteessa ja hänet mennään suihkuttamaan sitten puhtaaksi.
Ulostevaipat, syöttäminen, vuodepotilas, joka makaa 24/7 vuoteessa.
Itselle ei riittäisi edes 5000 e/kk NETTO!
Vierailija kirjoitti:
Keskipalkka on keskipalkka, ei se kuvastakaan tosiasiallista YLEISINTÄ palkkaa, joka tavallisella kadunmiehellä on. Mutta eihän hoitsu eli amis tällaista ymmärrä, itkee ja huutaa vain.
Sh on amk ei amis pohjainen koulutus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää taitaa olla niitä mediaani palkkoja. Ihan voin sanoa että 1700 euroa sain viime tilissä käteen kun verot vähennetty. Loppukuusta tulee muutaman sadan verran lisiä.
Vuorotyö itsellä ja yövuoroja ja viikonloppuja töissä.
Että en nyt sanois että wau miten hyvin tienaan 🙄Tienaat siis nettona yli 2000 euroa kuitenkin. Se on ihan ok palkka. Jos joutuu asumaan pääkaupunkiseudulla tai muuten kalliisti ja maksaa lisäksi kaiken yksin, niin silloin pitää tietenkin olla tarkka rahan käyttämisessä.
1700 + 200 ei kyllä ole yli kaks tonnia mutta miten vaan.
Hän kyllä puhui muutamasta sadasta, ei parista sadasta. Muutama tarkoittaa 3 tai enemmän.
Miksi sitten hoitoalalle ei ole suurta tunkua, eikä ihmiset halua hoitoalalle?
Tilanne oli jo huolestuttava ennen koronaa, kun oli hoitajapula. Ja nyt se on vain pahentunut.
Äitini on eläkkeellä oleva sh ja usein häntä pyydetäån töihin, kun vapaita hoitajia ei ole.
On yksityisellä sektorilla ja sopii palkan jokaisesta keikasta erikseen ja joskus saa palkkaa mitä ilkeää pyytää, eikä tee peruspalkalla tuntiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä palkkoja ovat amk-pohjaiselle tutkinnolle.
Itse sekä maisteri että sh AMK ja voin kertoa että työstä voisi maksaa myös sen vaativuuden mukaan. Tervetuloa kokeilemaan. Ota myös huomioon kolmivuorotyö. Ei ole hyvät palkat.
Itse olen IT-alalla asiakaspalvelussa töissä. AMK-koulutus. Ensimmäisessä työssä jossa olin, oli aloituspalkka alle 2000 € kuussa (brutosta pitää puhua aina koska kaikkihan maksavat verot palkasta), eikä se noussut oikein millään muulla kuin vuorolisillä ja yleiskorotuksilla. Sain sitten vuosien jälkeen vihdoinkin uuden duunin ja palkka nousi lähelle 3000 euroa. Siis monen vuoden jälkeen kun vihdoinkin monien hakujen jälkeen. Ala on pirun kilpailtu. Kannattaa muistaa, että ne hoitsut ovat ihan pulassa ilman IT-järjestelmiä, mutta kukaan ei tajua paljon duunia kaikkien niiden järjestelmien monitorointi ja ylläpito aiheuttaa IT-alan asiakaspalvelijoille ja kuinka paljon siitä koituu heille stressiä. Istumatyö on muutenkin erittäin epäterveellistä. Ja ala on kilpailtu, porukka kilpailee huonohkosta palkasta. Mutta hoitajien ala ei ole erityisen kilpailtu ja palkka näköjään on melko hyvä, mutta silti vain valitetaan. Elikä käy koulut ja duunia saa varmasti, erittäin hyvä homma hoitajille! Olisin itsekin iloinen, jos omalla alalla töitä olisi noin paljon tarjolla. Ja järkevällä palkalla. Kokemusta on myös paljon fyysisestä työstä. On tullut aikoinaan tehtyä jopa 16h päiviä varastolla kerätessä. Erittäin raskasta hommaa, eikä nyt kuitenkaan mitään ökypalkkaa saa. Mutta semmosta se on. Onneksi minulla on aina ollut hyvät rahankäyttötaidot ja erilaisia sijoituksia löytyy ja myös ns. löysää rahaa. Monella ihmisellä se homma onkin korvien välissä, elikä osaako sitä rahaa säästää vai ei. Ei kannata valittaa muille, jos itse tuhlaa.
Noita tilastoja vääristää ekstrahoitajat, joita ostetaan rahalle, jos on huutava hoitajapula ja tuntipalkka saattaa olla 50€/h. kun jostakin on niitä hoitajia pitää saada, vaikka eläkeläisistä.
Kyllä alkupalkka pitäisi saikkareilla ja lähäreillä olla korkeampi. Moni väsyy työhön jo ennen kuin 5 vuotta on täynnä ja ensimmäinen kokemuslisä tulee.
Yksityisellä puolella siis esim. valmistuneen lähihoitajan peruspalkka alle 2000€. Mahtavat massit.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen IT-alalla asiakaspalvelussa töissä. AMK-koulutus. Ensimmäisessä työssä jossa olin, oli aloituspalkka alle 2000 € kuussa (brutosta pitää puhua aina koska kaikkihan maksavat verot palkasta), eikä se noussut oikein millään muulla kuin vuorolisillä ja yleiskorotuksilla. Sain sitten vuosien jälkeen vihdoinkin uuden duunin ja palkka nousi lähelle 3000 euroa. Siis monen vuoden jälkeen kun vihdoinkin monien hakujen jälkeen. Ala on pirun kilpailtu. Kannattaa muistaa, että ne hoitsut ovat ihan pulassa ilman IT-järjestelmiä, mutta kukaan ei tajua paljon duunia kaikkien niiden järjestelmien monitorointi ja ylläpito aiheuttaa IT-alan asiakaspalvelijoille ja kuinka paljon siitä koituu heille stressiä. Istumatyö on muutenkin erittäin epäterveellistä. Ja ala on kilpailtu, porukka kilpailee huonohkosta palkasta. Mutta hoitajien ala ei ole erityisen kilpailtu ja palkka näköjään on melko hyvä, mutta silti vain valitetaan. Elikä käy koulut ja duunia saa varmasti, erittäin hyvä homma hoitajille! Olisin itsekin iloinen, jos omalla alalla töitä olisi noin paljon tarjolla. Ja järkevällä palkalla. Kokemusta on myös paljon fyysisestä työstä. On tullut aikoinaan tehtyä jopa 16h päiviä varastolla kerätessä. Erittäin raskasta hommaa, eikä nyt kuitenkaan mitään ökypalkkaa saa. Mutta semmosta se on. Onneksi minulla on aina ollut hyvät rahankäyttötaidot ja erilaisia sijoituksia löytyy ja myös ns. löysää rahaa. Monella ihmisellä se homma onkin korvien välissä, elikä osaako sitä rahaa säästää vai ei. Ei kannata valittaa muille, jos itse tuhlaa.
Eli vertaat varastotyötä hoitotyöhön? Just.
Vierailija kirjoitti:
no, eihän hoitoalalla ole muuta huonoa kuin esimiehet.
Kyllä, johtaminen on usein huonoa ja lyhytkatseista. Työolot ovat useissa paikoissa karseat, on vaikeaa pitää ruokataukoja riittävästi ja oikeastaan mitään työsuhde-etuja ei ole (ainakaan meillä). Usein tehdään töitä puutteellisella miehityksellä ja potilasturvallisuus on jatkuvasti vaarantunut. Tilanne on huonontunut selvästi 10 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä palkkoja ovat amk-pohjaiselle tutkinnolle.
Ja niin pitääkin olla! Vielä enempikin saisi olla. Hoitajat tekee kaiken sen työn mitä sairausalalla tehdään. Lääkäreiden palkkoja olisi vara laskea n. 60%... Ainakin tuolla innolla ja omalla kokemuksella heistä laittaisin kuukausipalkaksi n. 1500-2000 euroa. Sillä itsekin teen ja teen takuulla paljon enemmän ja raskaampaa hommaa ja PALJOONNN suuremmalla mielenkiinnolla asikkaisiini nähden! Niin, olen asiakaspalvelija eräässä yrityksessä, jota en itse omista mutta envoisi millään ottaa asiakkaita vastaan samalla tavalla kuin lääkäri kohtelee potilaitaan. Ainakin ne, mihin itse olen vuosien saatossa tutustunut! No,muutama hyvä on sekaan sopinut mutta 80% heistä on kyllä töissä vain siksi, että saa nauttia korkeaa palkkaa MAHDOLLISIMMAN vähällä työllä...
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten hoitoalalle ei ole suurta tunkua, eikä ihmiset halua hoitoalalle?
Tilanne oli jo huolestuttava ennen koronaa, kun oli hoitajapula. Ja nyt se on vain pahentunut.Äitini on eläkkeellä oleva sh ja usein häntä pyydetäån töihin, kun vapaita hoitajia ei ole.
On yksityisellä sektorilla ja sopii palkan jokaisesta keikasta erikseen ja joskus saa palkkaa mitä ilkeää pyytää, eikä tee peruspalkalla tuntiakaan.
Palkkaa suurempi ongelma on nykyinen työnvaativuus, yhdistettynä usein melko kehnoon johtamiseen. Johtaminen on monimutkaista ja byrokraattistakin. Lähiesimies ehkä osaa organisoida työn yksikössä joten kuten mutta resursseja ei vain saada lisää tai ainakin päätökset resursseista viivästyy kun nyt juuri ei ole niitä valtuuston tai hallituksen kokouksia. Organisaatiossa muutoksia ei voida odottaa ainakaan kovin nopeasti. Ainoksi keinoksi houkutella alalle lisää työntekijöitä nostaa palkkausta. Lisäisikö se todellisuudessa alan houkuttelevuutta. Vaikea sanoa mutta itse ole hiukan skeptinen sen suhteen.
Olisi ihan kiva kun verrattaisiin insinöörin ja päivätyötä tekevän sh palkkoja.
Insinööriliitto ilmoittaa sivuillaan että juuri valmistuneen insinöörin palkka toive/tavoite olisi 3200€ pääkaupunkiseutu ja 3100€ muu Suomi.
Se on se mihin sh kuuluu verrata, kun vielä muistetaan että sh tekee tuon palkan eteen vuorotyötä, myös jouluaattoillassa, pitkällä kokemuksellakaan palkka ei tuosta nouse. Insinöörinpalkkan kun googlata helposti löytyy 4500-4600 palkkoja.
Ei se raha sitä korvaa, jos itse duuni on sieltä ja syvältä. Hoitoala on täynnä pahaa oloa ja pois pyrkiviä hoitajia. Vuosien jälkeen tajusin, että en minä tähän elämääni tuhlaa. Enkä palaa enää takaisin.
Suomessa nyt maksetaan liikaa veroja
Jos teidän palkat nousee se verotetaan pois