Lapselleni oma hevonen? Mielipiteitä
Lapseni on 13, ja on jo kauan aikaa ajatellut omaa hevosta. Kannattaako minun hankkia hänelle sellainen?
Tyttö on harrastanut ratsastusta 1,5 vuotta. Itse olen myös harrastanut kauan ratsastusta joten tiedän asiasta jotakin, ja ystäväni on valmistunut ammatiltaan hevosenhoitajaksi, joten kokemusta ja asianmukaista osaamista olisi myös lähipiirissä.
Tyttäreni vasta sanoi minulle, ettei haluaisi omaa hevosta pelkästään ratsastuksen vuoksi. Hän haluaisi kokea vastuuta ja hoitaa hevosta, eikä ole aina ratsastamisen perään.
Hän on jo vähintään puolen vuoden ajan etsinyt kaikenlaista tietoa hevosista ja hevosen omistamisesta, ja tuntee olevansa tietoinen suurimmaksi osaksi siitä vastuusta ja ajantarpeesta, joita oma hevonen vaatisi.
Omalla pihalla olisi vanha lato, jonka voisimme kunnostaa talliksi. Taloudellinen tilanne on myöskin se, että hevonen olisi mahdollista hankkia, ja kaikki kulut mahdollista maksaa.
Tyttäreni myös viisaasti mietti, että jos ensin kokeilisi vaikka ottamalla hevosen ylläpitoon vähäksi aikaa, eikä suoraan ostaisi sitä omaa hevosta.
Itse myös haluaisin meille hevosen, jolla voisin itsekin ratsastella.
Mitä mieltä te olette? :)
Kommentit (98)
Ja mitäs isä ja perheen muut lapset on mieltä? Suostuvatko he siihen, että sitten ei matkusteta koskaan mihinkään, edes viikonlopuksi mummolaan,vai onko teillä hevosenhoitotaitoinen tukiverkosto?
Kuka opettaa lapsen ratsastamaan?
Pihatto ei ole oikotie onneen. Se ei vapauta kaikesta velvollisuuksista!
Ap itse vain kertoo, että ei ole hevosihmisiä, joten siksi on hyvä valistaa, mitä kaikkea on odotettavissa, jos ottaa hevosen itselleen omalle tallille, jos ei ole ollut aiempaa kokemusta hevosista...
Hevosen pito on todella, todella työlästä ja sitovaa. Hevonen on yksi herkimmistä eläimistä, mitä tulee ruokintaan, ja jalkojen terveyteen. Oikeasti pitää olla hyvä säännöllinen kengittäjä, joka osaa hommansa.
Onnea vaan omalle tallille, jos on sitä tarvittavaa tietämystä ja halua hoitaa asiat ja eläin asianmukaisesti. Epäilen vain, että onko ap:lla ja ap:n lapsella tarvittaavaa tietämystä mitä tarvitaan hevosen pitämisessä?? Se on iso ja herkkä eläin, ja kaikki ei aina mene oppikirjojen mukaan. 600 kg vahva eläin, jolla on eläimen vaistot, niin se yleensä kyllä vaatii kokemusta, että pystyy omaa tallia pitää, mutta jos ap kokee, että siihen kykenee niin ei muuta kuin tallia pystyyn!
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:20"]Sanoisin, että ei nyt ihan alkuun ainakaan. Ja tuo oma talli ei ole hyvä valinta: hevonen on laumaeläin ja tarvitsee seuraa. Toinen heppa pitää olla, eli johonkin yhteistalliin. Ja se on sitten pirun kallista. Ladon kunnostaminen talliksi vaatiin varmaan jonkin lupamenettelyn lävitseen. Itse harrastin ratsastusta 6 vuotta enkä silti olisi ollut valmis hevosen omistaja, vaikka nuorena se oli suurin suurin haaveeni. Onneksi en saanut hevosta. Mikä vastuu, mitkä kustannukset...! Eläinlääkärit, kengitykset, laidunpaikka, heinät, rehut, madotukset, mitä jos sairastuu: teurasauto/hevossairaala. Kun iso eläin katkaisee jalkansa, niin siinä on ihminen aika avuton siellä metsässä sen kärsivän elukan kanssa.
Vuokrapolle olisi varmaan hyödyllinen kokeilu.
[/quote]
Mulla on hevonen ollut kahdeksan vuotta yksin eikä kaipaa seuraa, kaikki hevoset eivät ole laumaeläimiä.
[/quote]Kyllä hevonen ON laumaeläin, vaikka sinun kaakkisi ei ole tullut yksin hulluksi.
Jos av-mammat saisi tämän ketjun perusteella päättää niin kenelläkään yksityisellä ei olisi kotipihassa hevosia vaan kaikki kävisivät hienoilla ratsastuskouluilla hifistelemässä isoilla ja hienoilla hevosilla oikeiden opettajien tunneilla ja maksaisivat niistä miljoonia.
Hevosen omistaminen ei todellakaan sovi jokaiselle sillä se sitoo älyttömästi ja mihinkään et voi lähteä. Hevonen on ensimmäisenä aamulla mielessä ja viimeisenä illalla. Pito maksaa, vähemmän kuin tallilla vuokra, mutta työtä on enemmän.
Kannattaa miettiä tarkkaan onko oikeasti valmis sitoutumaan siihen kaikkeen vaikka se paljon antaakin. Jossain vaiheessa tulee taatusti kyllästyminen ja toivoo ettei se karvakasa olisi siinä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:04"]
Täällä on kyllä nyt ihme dissaamista ja kauhukuvien maalailua.
Minkä rotuista hevosta olette ap ajatelleet?
[/quote] Ehkä joku suomenhevonen olisi sellainen. :)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:20"]Sanoisin, että ei nyt ihan alkuun ainakaan. Ja tuo oma talli ei ole hyvä valinta: hevonen on laumaeläin ja tarvitsee seuraa. Toinen heppa pitää olla, eli johonkin yhteistalliin. Ja se on sitten pirun kallista. Ladon kunnostaminen talliksi vaatiin varmaan jonkin lupamenettelyn lävitseen. Itse harrastin ratsastusta 6 vuotta enkä silti olisi ollut valmis hevosen omistaja, vaikka nuorena se oli suurin suurin haaveeni. Onneksi en saanut hevosta. Mikä vastuu, mitkä kustannukset...! Eläinlääkärit, kengitykset, laidunpaikka, heinät, rehut, madotukset, mitä jos sairastuu: teurasauto/hevossairaala. Kun iso eläin katkaisee jalkansa, niin siinä on ihminen aika avuton siellä metsässä sen kärsivän elukan kanssa.
Vuokrapolle olisi varmaan hyödyllinen kokeilu.
[/quote]
Mulla on hevonen ollut kahdeksan vuotta yksin eikä kaipaa seuraa, kaikki hevoset eivät ole laumaeläimiä.
[/quote]Kyllä hevonen ON laumaeläin, vaikka sinun kaakkisi ei ole tullut yksin hulluksi.
[/quote]
Tuuhhan tänne kaakittelemaan niin näytän sulle erittäin onnellisen hevosen ja sen jälkeen vetäsen sulta silmän mustaksi :)
Mikäli äiti/isä olisi ns pitkän linjan heppaihminen, ja kokemusta tallinpidosta niin hyvin voisi pitää hevosta kotonakin. Mikäli olisi reilu vuoden harrastustaustalla olevan lapsen vastuulla, niin aika rankka idea. Tiedän pari tapausta, ketkä on palaneet tosi loppuun sen suuren vastuun alla kun hevonen kotipihassa (vaikka onkin ajatuksena sinänsä ihana).
Sen sijaan hyvin 1,5 v ratsastanut voi pitää täyshoitotallilla ylläpito/omaa hevosta, kunhan valvonta on kunnossa. Eli käy tunneilla viikoittain, ja mielellään joku kokenut ratsastaa läpiratsastaa hevosta säännöllisesti. Tällöin joku muu huolehtii kaikesta muusta paitsi liikutuksesta (tokihan sitten tulee kengitys, ellkäynnit jne mutta niihinkin saa konsultaatioapua tallilta paremmin ja ap kertoi että on ammattilaisia lähipiirissäkin). Sitten kun on oikeasti realistinen käsitys niin voi hepan ottaa puitteiden salliessa kotiinkin - noin pienellä kokemuksella en itse ottaisi riskiä :)
Tunneilla käyden ja vuokrahepalla tyttö pääsee ratsastuksen makuun paremmin, ja kehittyy varmasti itse enemmän kuin pellonreunalla ilman ohjausta köpöttelemällä! Jokaisen hyvän ratsastajan taustalla on säännölinen ja ammattitaitoinen valmennus.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:09"]
Ja mitäs isä ja perheen muut lapset on mieltä? Suostuvatko he siihen, että sitten ei matkusteta koskaan mihinkään, edes viikonlopuksi mummolaan,vai onko teillä hevosenhoitotaitoinen tukiverkosto?
[/quote] Ennenkään ei ole mihinkään matkustettu, ei edes mummolaan. Kyllä kuitenkin totta kai asianmukainen hoito mahdollisen loman ajaksi hoituisi, jos joskus sellanen tulisi vastaan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:09"]
[/quote] Ennenkään ei ole mihinkään matkustettu, ei edes mummolaan. Kyllä kuitenkin totta kai asianmukainen hoito mahdollisen loman ajaksi hoituisi, jos joskus sellanen tulisi vastaan.
[/quote]
Meillä kun vanhemmat matkustaa niin mä olen hevosen vahtina kotona ja itse matkustan sitten yksikseni. Hevosen tultua en ole päässyt mukaan perheen yhteisille ulkomaan matkoille
T.2
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:20"]
Mikäli äiti/isä olisi ns pitkän linjan heppaihminen, ja kokemusta tallinpidosta niin hyvin voisi pitää hevosta kotonakin. Mikäli olisi reilu vuoden harrastustaustalla olevan lapsen vastuulla, niin aika rankka idea. Tiedän pari tapausta, ketkä on palaneet tosi loppuun sen suuren vastuun alla kun hevonen kotipihassa (vaikka onkin ajatuksena sinänsä ihana).
Sen sijaan hyvin 1,5 v ratsastanut voi pitää täyshoitotallilla ylläpito/omaa hevosta, kunhan valvonta on kunnossa. Eli käy tunneilla viikoittain, ja mielellään joku kokenut ratsastaa läpiratsastaa hevosta säännöllisesti. Tällöin joku muu huolehtii kaikesta muusta paitsi liikutuksesta (tokihan sitten tulee kengitys, ellkäynnit jne mutta niihinkin saa konsultaatioapua tallilta paremmin ja ap kertoi että on ammattilaisia lähipiirissäkin). Sitten kun on oikeasti realistinen käsitys niin voi hepan ottaa puitteiden salliessa kotiinkin - noin pienellä kokemuksella en itse ottaisi riskiä :)
Tunneilla käyden ja vuokrahepalla tyttö pääsee ratsastuksen makuun paremmin, ja kehittyy varmasti itse enemmän kuin pellonreunalla ilman ohjausta köpöttelemällä! Jokaisen hyvän ratsastajan taustalla on säännölinen ja ammattitaitoinen valmennus.
[/quote] Kiitos asiallisesta vastauksesta!
On myös henkilöitä, jotka voivat omalta osaltaan auttaa meitä hevosen kanssa. On monta tuttavaa ja ystävää joilla on oma hevonen/omia hevosia, sekä juuri tämä ammattihevosenhoitaja.
Koittakaa nyt kuitenkin jo kuunnella - olen päättänyt että ensin vuokraus/ylläpito, sitten jos vielä mahdollista, oma hevonen asianmukaisine hoitoineen jne.
En ole ihan asiasta tietämättömänä tai vailla apua hankkimassa hevosta tytölleni - ei, en tietenkään. :)
Vaikka mä pienenä toivoin omaa hevosta, en olisi halunnut luopua tallikavereistani. Kolme hoitokertaa ja kaksi ratsastustuntia viikossa oli nekin paljon. Hoitaessa talleilla oltiin neljä tuntia, ratsastaessa riitti tunti. Enempi olisi ollut liikaa. Ihmisellä pitää olla elämässään tuossa iässä muutakin kuin yksi aikaavievä asia! Se on minulle vanhempana tärkeää, että saa useilta alueilta onnistumisen kokemuksia, kun on vielä lapsi.
Ap on päättänyt hankkia hevosen ja tyrmää kaikki realistiset kommentit hevosenpidosta vaikka kuka kirjottaisi mitä. En ymmärrä miksi tästä piti tehdä keskustelu kun ap kuitenkin sen hevosen aikoo hankkia. Mitä siis kyselet, osta se hevonen.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:33"]
Ap on päättänyt hankkia hevosen ja tyrmää kaikki realistiset kommentit hevosenpidosta vaikka kuka kirjottaisi mitä. En ymmärrä miksi tästä piti tehdä keskustelu kun ap kuitenkin sen hevosen aikoo hankkia. Mitä siis kyselet, osta se hevonen.
[/quote] En ole realistisia kommentteja tyrmännyt, vaan lukenut nekin kaikki ajatuksella läpi enkä ole hevosta ostamassa. On tainnut muutama kommentti jäädä välistä lukematta?
Mun kaverilla ja hänen 13v tytöllään on hevonen ja heppa on ratsastuskoululla täyshoidossa. Silti sen pitäminen sitoo. Hevosta ratsastetaan 6pvnä viikossa eli melkein joka päivä jompi kumpi tai molemmat koulun/töiden jälkeen tallille 2-3 tunniksi. On kyllä muu sosiaalinen elämä jäänyt. Mutta siis maneesitalli on ehdoton, jos haluaa ratsastaa ympäri vuoden. Talvi on pitkä ja pimeä, harvalla on kotona edes minkäänlaista kenttää saati kunnon valoja. Olisko teillä kenttä vai missä ajattelit ratsastaa?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:32"]
Kuka opettaa tytön ratsastamaan?
[/quote] Oman/ylläpito-/vuokrahevosen hankkiminen ei estäisi kuitenkaan ratsastuskoulussa tunneilla käymistä, joten siinä vastaus. :)
Erakkoperheen erakkotytölle erakkohevonen.
Kannattaa harkita pitkään ja hartaasti, koska:
- Tytär on nuori, sosiaaliset menot ja opiskelut vievät kohta enemmän aikaa
- Hevonen vie ihan h*lvetisti rahaa
- Hevonen on laumaeläin
- Hevosta, kuten muitakin eläimiä, pitää osata hoitaa asianmukaisesti. Tämä ei ole itsestäänselvyys, mm. Yle uutisoi otsikolla "Hevonen ei ole pehmolelu". http://yle.fi/uutiset/hevonen_ei_ole_pehmolelu/6932211
Monet hankkivat "söpön ponin", mutta eivät tajua ruokinnan päälle pätkääkään. Ylipäätään eläimen käyttäytyminen ja tarpeet ovat surullisen hukassa. Silti kysellään foorumit pullollaan, että mistä saisi poron/vuohen/lampaan/kanan/lehmän eikä tiedetä eläimistä mitään!
En nyt tarkoita, että ap tyttärineen olisi tällainen tietämätön, mutta tästäkin aiheesta on puhuttava. Jos on harrastanut ratsastusta ratsastuskoulussa vaikka pari vuotta, se ei vielä anna kokemusta hevosesta riittävästi.
Mun kaverin siskolla oli pari vuotta sitten hevoven kotona ja voi jeesus sitä soittelua kuka pääsis keskellä päivää ruokkimaan sen hevosta kun oli itse kokopäivän koulutuksessa tai kipeänä tai milloin mitäkin