Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapselleni oma hevonen? Mielipiteitä

Vierailija
11.05.2014 |

Lapseni on 13, ja on jo kauan aikaa ajatellut omaa hevosta. Kannattaako minun hankkia hänelle sellainen?

Tyttö on harrastanut ratsastusta 1,5 vuotta. Itse olen myös harrastanut kauan ratsastusta joten tiedän asiasta jotakin, ja ystäväni on valmistunut ammatiltaan hevosenhoitajaksi, joten kokemusta ja asianmukaista osaamista olisi myös lähipiirissä.

Tyttäreni vasta sanoi minulle, ettei haluaisi omaa hevosta pelkästään ratsastuksen vuoksi. Hän haluaisi kokea vastuuta ja hoitaa hevosta, eikä ole aina ratsastamisen perään.

Hän on jo vähintään puolen vuoden ajan etsinyt kaikenlaista tietoa hevosista ja hevosen omistamisesta, ja tuntee olevansa tietoinen suurimmaksi osaksi siitä vastuusta ja ajantarpeesta, joita oma hevonen vaatisi.

Omalla pihalla olisi vanha lato, jonka voisimme kunnostaa talliksi. Taloudellinen tilanne on myöskin se, että hevonen olisi mahdollista hankkia, ja kaikki kulut mahdollista maksaa.

Tyttäreni myös viisaasti mietti, että jos ensin kokeilisi vaikka ottamalla hevosen ylläpitoon vähäksi aikaa, eikä suoraan ostaisi sitä omaa hevosta. 

Itse myös haluaisin meille hevosen, jolla voisin itsekin ratsastella. 

Mitä mieltä te olette? :)

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 13 vuotiaana hevosen. Nyt olen 20 ja polle on vielä hyvissä voimissaan. Valitettavasti opiskelut ja parisuhde vei mut 200km päähän kotoa enkä ole tänne hevosta voinut mukaan ottaa :( ikävä on joka päivä. Onneksi mun vanhemmat myös tykkää hevosestani ja se on puoliksi äitini.

Kannattaa ottaa tuo opiskelu asia huomioon jos tyttö on isompana kauemmas lähdössä ellet sitten ole valmis hevosta myymään, hoitamaan yksin tai jos tyttö voi sen mukaan ottaa :)

Vierailija
2/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että ei nyt ihan alkuun ainakaan. Ja tuo oma talli ei ole hyvä valinta: hevonen on laumaeläin ja tarvitsee seuraa. Toinen heppa pitää olla, eli johonkin yhteistalliin. Ja se on sitten pirun kallista. Ladon kunnostaminen talliksi vaatiin varmaan jonkin lupamenettelyn lävitseen. Itse harrastin ratsastusta 6 vuotta enkä silti olisi ollut valmis hevosen omistaja, vaikka nuorena se oli suurin suurin haaveeni. Onneksi en saanut hevosta. Mikä vastuu, mitkä kustannukset...! Eläinlääkärit, kengitykset, laidunpaikka, heinät, rehut, madotukset, mitä jos sairastuu: teurasauto/hevossairaala. Kun iso eläin katkaisee jalkansa, niin siinä on ihminen aika avuton siellä metsässä sen kärsivän elukan kanssa.

Vuokrapolle olisi varmaan hyödyllinen kokeilu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:18"]Mä sain 13 vuotiaana hevosen. Nyt olen 20 ja polle on vielä hyvissä voimissaan. Valitettavasti opiskelut ja parisuhde vei mut 200km päähän kotoa enkä ole tänne hevosta voinut mukaan ottaa :( ikävä on joka päivä. Onneksi mun vanhemmat myös tykkää hevosestani ja se on puoliksi äitini.

Kannattaa ottaa tuo opiskelu asia huomioon jos tyttö on isompana kauemmas lähdössä ellet sitten ole valmis hevosta myymään, hoitamaan yksin tai jos tyttö voi sen mukaan ottaa :)

[/quote]

Ja voin lisätä että se hoitaminen ja maastakäsin työskentely on yhtä mukavaa ellei jopa mukavampaa kuin ratsastaminen. Oma hevonen on ihan täyttä rakkautta <3

Vierailija
4/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:20"]Sanoisin, että ei nyt ihan alkuun ainakaan. Ja tuo oma talli ei ole hyvä valinta: hevonen on laumaeläin ja tarvitsee seuraa. Toinen heppa pitää olla, eli johonkin yhteistalliin. Ja se on sitten pirun kallista. Ladon kunnostaminen talliksi vaatiin varmaan jonkin lupamenettelyn lävitseen. Itse harrastin ratsastusta 6 vuotta enkä silti olisi ollut valmis hevosen omistaja, vaikka nuorena se oli suurin suurin haaveeni. Onneksi en saanut hevosta. Mikä vastuu, mitkä kustannukset...! Eläinlääkärit, kengitykset, laidunpaikka, heinät, rehut, madotukset, mitä jos sairastuu: teurasauto/hevossairaala. Kun iso eläin katkaisee jalkansa, niin siinä on ihminen aika avuton siellä metsässä sen kärsivän elukan kanssa.

[/quote]

Mulla on hevonen ollut kahdeksan vuotta yksin eikä kaipaa seuraa, kaikki hevoset eivät ole laumaeläimiä.

Vierailija
5/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kerroit omasta kokemuksestasi. :)

Tulevaisuuden suunnitelmia olisi tytöllä sen verran, että saattaisi toiseen kaupunkiin muuttaa lukioon. Minulla olisi kuitenkin mahdollista pitää hevosta sitten, kun hän lähtee opiskelemaan.

Vierailija
6/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:20"]

Sanoisin, että ei nyt ihan alkuun ainakaan. Ja tuo oma talli ei ole hyvä valinta: hevonen on laumaeläin ja tarvitsee seuraa. Toinen heppa pitää olla, eli johonkin yhteistalliin. Ja se on sitten pirun kallista. Ladon kunnostaminen talliksi vaatiin varmaan jonkin lupamenettelyn lävitseen. Itse harrastin ratsastusta 6 vuotta enkä silti olisi ollut valmis hevosen omistaja, vaikka nuorena se oli suurin suurin haaveeni. Onneksi en saanut hevosta. Mikä vastuu, mitkä kustannukset...! Eläinlääkärit, kengitykset, laidunpaikka, heinät, rehut, madotukset, mitä jos sairastuu: teurasauto/hevossairaala. Kun iso eläin katkaisee jalkansa, niin siinä on ihminen aika avuton siellä metsässä sen kärsivän elukan kanssa.

[/quote]

Vuokrahevonen kyllä olisi ihan hyvä ratkaisu itsenikin mielestä. 

Mutta siihen, että hevonen on laumaeläin - jotkut hevoset pärjäävät vallan hyvin itsekseen, kokemuksestakin tiedän. :)

Vierailija
7/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:20"]Sanoisin, että ei nyt ihan alkuun ainakaan. Ja tuo oma talli ei ole hyvä valinta: hevonen on laumaeläin ja tarvitsee seuraa. Toinen heppa pitää olla, eli johonkin yhteistalliin. Ja se on sitten pirun kallista. Ladon kunnostaminen talliksi vaatiin varmaan jonkin lupamenettelyn lävitseen. Itse harrastin ratsastusta 6 vuotta enkä silti olisi ollut valmis hevosen omistaja, vaikka nuorena se oli suurin suurin haaveeni. Onneksi en saanut hevosta. Mikä vastuu, mitkä kustannukset...! Eläinlääkärit, kengitykset, laidunpaikka, heinät, rehut, madotukset, mitä jos sairastuu: teurasauto/hevossairaala. Kun iso eläin katkaisee jalkansa, niin siinä on ihminen aika avuton siellä metsässä sen kärsivän elukan kanssa.

[/quote]

Mulla on hevonen ollut kahdeksan vuotta yksin eikä kaipaa seuraa, kaikki hevoset eivät ole laumaeläimiä.

[/quote]

Ihan jokainen hevonen on laumaeläin. Se on niillä vieteissä niin kuin tarve syödä, nukkua ja lisääntyä. Hevosesi on luultavasti vain tottunut kohtaloonsa etkä tunnista sen apatiaa. Se olisi onnellisempi kaverin kanssa.

Vierailija
8/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään nyt ensiksi siitä, että hevonen on laumaeläin eli kaipaa seuraa.

Suosittelen lämpimästi ylläpitoa ensin. 

Nykyään tuntuu olevan hyvin yleistä tämä ajatus, että voisinko ottaa hevosen omaan pihaan! Hevosenomistajana en ymmärrä lainkaan sitä, että ei tiedä hevosen peruslähtökohtaa (laumaeläin) lainkaan ja kuvitellaan, että se hevinen menee kyllä siinä pihassa ikäänkuin itsekseen. Tähän ajattelutapaan törmää nykyään yllättävän usein.

Mihin laittaisitte syntyvän lannan? Tiedättekö, paljonko lantaa syntyy vuodessa? Mitkä ovat kaupunkinne/kuntanne säädökset asiasta?

Vierailija
9/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ymmärrä. Pistäisin tytön ensin tallitöihin jonnekin ja katsoisin jaksaako lapioida lantaa siellä. Sen jälkeen voisin vasta harkita moista. Hevosia voi myös vuokrata, joten sillä pääsisi alkuun.

Vierailija
10/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:22"]

[/quote]

[/quote]

Ihan jokainen hevonen on laumaeläin. Se on niillä vieteissä niin kuin tarve syödä, nukkua ja lisääntyä. Hevosesi on luultavasti vain tottunut kohtaloonsa etkä tunnista sen apatiaa. Se olisi onnellisempi kaverin kanssa.

[/quote]

Ei kaipaa. Et ole varmaan tavannut tarpeeksi hevosia että ymmärtäisit etteivät kaikki ole laumaeläimiä. Minun hevoseni on aina ollut se kiusattu, purtu ja potkittu laumassa joten ei luota toisiin hevosiin, koira on sen paras ystävä meidän ihmisten lisäksi. Kokeiltiin laittaa samanrotuisten laumaan mutta ei onnistunut.

Meillä on oma lantala, suuri osa paskasta menee paikallisten mummojen kukkapenkkeihin. Asutaan hevonkuusessa maalla joten siitä ei ole kenellekkään haittaa. Tallit ja pihatot on hyväksyttyjä siihen käyttöön.

Vierailija
11/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitoo 24\7 hevonen omassa tallissa. Et voi jättää sitä edes päiväksi saati loman ajaksi, ellet hommaa hoitajaa joka käy 3 kertaa päivässä.

Suosittelisin vuokraamista täyshoitotallissa nyt aluksi.

Vierailija
12/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen oman hevosen jälkeen olisi mahdollista ottaa kaveriksi myös toinen, jos niin pitkälle ajatellaan. 

Vierailija
13/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1, 5v on hurjan lyhyt aika. Mitä jos etsisitte tytölle vuokrahevosen?

Hevonen ei ole leikkikalu, jos teillä ei ole kokemusta omista hevosista niin älkää ainakaan kotiinne ottako mihinkään latoon. Jos ostatte hevosen, laittakaa se aluksi täysihoitoon ammattilaisen hoitoon. Tietänet, että hevonen on laumaeläin, joka tarvitsee lajitoverin?

Tyttösi voi olla fiksu ja vastuuntuntoinen, mutta hän on hyvin nuori ottamaan vastuun elävästä eläimestä. Mitä hevoselle käy, kun tyttö lähtee opiskelemaan? Tai tulee murrosikään, eikä harratus enää kiinnostakaan?

1, 5 vuodessa ei kerry tarpeeksi käytännön kokemusta hevosen tarpeista ja kokonaisvaltaisesta hoidosta.

Hankkikaa hoito/vuokrahevonen, jonka kanssa voi hankkia hyvää hevoskokemusta.

Hevonen vie myös valtavasti rahaa.

Vierailija
14/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää heti ostako sitä hevosta, vaan vuokraatte vaikka hevosen ensiksi, kokeilette vuoden. Ja jos jaksaa vielä tämänkin jälkeen, niin antakaa mennä. Oma talli on todella työläs hoitaa; pitää tilata ja hankkia kaikki itse, hoitaa kaikki itse, joka päivä, monta kertaa päivässä, pitää ymmärtää kaikki kunnan säädökset ja rajoitukset, paloturvallisuusasiat, hevosen ruokinnat, rottien ja muiden tuholaisten torjunta, lannan ja heinien sekä väkirehun oikea säilytystapa, ja rottien ja muiden tuholaisten torjunta (joita väistämättä on aina tallilla), pilttuiden eu-koot, hevosen hoitoon liittyvät asiat (milloin rokotetaan, madotetaan, raspataan hampaat, kengitetään, kutsutaan eläinlääkäri paikalle kun hevonen on sairas, esim. kuumeinen), lisärehujen anto, kesälaitumen hoito ja lannoitus jne, aitojen sähköistys jne.

Vierailija
15/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon ikäisellä tytöllä ihan yhtäkkiä tapahtuu tämä keikahdus: hevoset vaihtuvat poikiin. Se on just sillään. Sano, että harkitset hevosta sitten kun rippikoulu on käyty. Siihen asti kerää ensin kokemusta ja sitten asiasta puhutaan uudelleen. Ratsastusleireille ensin. Ja se vuokrahevonen on hyvä juttu.

Vierailija
16/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin on näköjään shokki etteivät kaikki hevoset ole mitään laumasieluja kuten ei me ihmisetkään ja koirallekkin kelpaa ihminen laumaksi.

Hevosillakin on jokaisella oma persoona ja vaikka omani on kirjaimellisesti turpa hännässä rotua, ei se todellakaan kaipaa hevosseuraa. Ollaan kokeiltu ja kun se ei kerran onnistunut ja on tyytyväisempi meidän ihmisten kanssa niin miksi se pitäisi väkisin työntää laumaan?

Vierailija
17/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon samaa kuin muutkin, että ensin hoito- tai vuokrahevonen. Joku vuokrausleiri tai vastaava voisi myös olla hyvä kokemus. Puolitoista vuotta ratsastuskokemusta kuulostaa myös hirvittävän vähältä, joten tyttäresi tarvitsisi joka tapauksessa omankin hevosen kanssa opetusta. Kannattaa siis vielä katsella ja harjoitella muiden hevosilla, että näette miten pitkälle into riittää.

Vierailija
18/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen hevonen,bpuolitoista vuotta ratsastanut esiteini, vanhemmat, jotka eivät osaa kouluttaa hevosta tai opettaa lasta ratsastamaan, vähintään 4 tuntia päivässä 365 päivää vuodessa, murrosikään tuleva tyttö, joka haluaa varmaan tehdä muutakin... Typerä ajatus. Mulla oli hoitohevonen, jota hpidin 3 kertaa viikossa ja ratsastin 2 kertaa viikossa. Tallilla oli kaikki kaverit ja useita hevosia, sekä osaavat opet. Yksin tallilla pyöriminen ja ratsastaminen maistuu puulle.

Vierailija
19/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöäsi tuntematta sanoisin ei. Hevoset tosiaan ovat laumaeläimiä. Ja vaikka jokunen yksilö viihtyisikin omissa oloissaan, niin mistäs sellaisen varmuudella löydät? Mitä mieltä naapurisi ovat hevosesta? Entä laidunmaa? Onko kovin vetistä, riski kaviokuumeelle? Hevosen pito maksaa. Hevosta pitää myösnosata ratsastaa. Ratsastustunneilla ei välttämättä tätä taitoa opi, ainakaan 1,5vuodessa. Hevonen tulee kipeäksi jos sillä ratsastaa ns väärinpäin vääriä lihaksia käyttäen. Tai mikä pahempaa, päästämällä sen lihaaköyhään kuntoon. 

Vuokahevonen voisi olla hyvä ratkaisu. Tai joku kiltti hevospari ylläpitoon kesäksi, kevyelle ratsastukselle? 

13 vuotias on sitä paitsi juuri siinä iässä kun rupeaa pojat ym kiinnostaa. Ei hevosta voi jättää seisomaan tarhaan/talliin koko päiväksi. Varsinkaan yksin asuvaa hevosta. Sinun täytyy olla valmis ja halukas liikuttamaan hevosta säännöölisesti ja laadukkaasti. 13 vuotias 1,5vuotias tyttö ei myöskään omaa järkeä päässä, joten sun täytyy sitä ratsastelua sitten vahtia. Riittääkö aika ja intohimo? 

Vierailija
20/98 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa....

Tosin vuokra/ylläpitohevosen löytyminen voi olla, koska erittäin harva hevosenomistaja vuokraa hevostaan alaikäiselle ja varsinkaan, jos kokemusta vain 1,5 v. Itse en omaa hevostani vuokraa alaikäselle enkä kyllä tiedä ketään, joka vuokraisi. Sekin kertonee jo aika paljon aiheesta vai kuinka?