Tekisikö lapsesi töitä yhden tunnin 10 euron korvauksella?
Eli 12-vuotias, jolle on tarjottu saunaosaston kevätpesuhommaa, kympistä.
Arvioin, että aikaa menisi tunti (jos tekee nopeammin, vähemmän). Ja kyseessä ei tavaroiden järjesteltelyä, vaan koko sauna & kylppäri on tyhjänä ja tarvis pesuaine-hArja-vesi-pesun, lähinnä nyt seinät ja lattiat.
Koko tila on laatoitettu, sinänsä siis suht helppo pestävä...
mitä olette mieltä? Tuntuuko liian vähältä? Toisaalta , ei tarvii maksaa veroja, eikä tutkintoakaan Ole ;)
Kommentit (19)
Ton ikäselle sopiva palkka tosta hommasta olis ehkä 5 €. Pakko sanoo että huh huh miten voit olla vieraantunut todellisuudesta!
Minä voisin hyvinkin pyytää lapseni pesemään saunan kaakelit, että saavat viikkorahan.
Tavallisesti vaadin vähintään omien huoneiden ja joskus kylpyhuoneen viikkosiivouksen ja pyykkien viemisen pesutupaan tms.
10 e 12 vuotiaalle on mielestäni aivan liikaa...Itse antaisin tuntipalkaksi kevyestä työstä ehkä 2 e.
t. 12 vuotiaan äiti
Tuommoisen homman kuuluu sisältyä ihan normaaleihin kotihommiin. Ei siitä erikseen mitään palkkaa makseta, jos kerran saa viikkorahaakin.
Me olemme palkkaamassa naapurin teiniä puutarhan kunnostushommiin kesälomalla. Siinä menee arviolta viikon päivät nelisen tuntia päivässä. On lapiolla kaivamista, mullan levittämistä, kivien siirtämistä, kantojen vipuamista ylös ja muuta raskasta hommaa. Maksamme 8 euroa tunnilta.
Hah. Mulla myös tuntipalkka jää alle kympin, siitä miinus verot. Ja ihan fyysisesti + henkisesti rankkaa työtä teen...
Teinini eivät ikinä edes kehtaisi pyytää tuollaista summaa tuosta työstä! Vitonen on aika enin summa mitä maksaisin ja silloin sauna ja kylppäri pitäisi olla kunnolla pesty, ei vain suurinpiirtein toisella kädellä.
Välineet ja aineet pitää tietenkin olla hyvät ja mm. saunan pesuun antaisin tarkat ohjeistukset ettei hommaa tarvitsisi tehdä kahteen kertaan mm. riittömättömän huuhtelun takia. Kylppärin pesuaineen pitää olla sellainen, että teini ei saa pilattua sillä laattojen saumoja. Suihkuun voit hankkia letkunpätkän, jolla veden saa paremmin suihkutettua saunaan eikä tarvitse vesiämpäreitä raahata märillä ja liukkailla lattioilla. Työturvallisuutta kannattaa siis miettiä vaikka sitä ei itse tehdessä niin ajattelisikaan.
Meillä omien huoneiden siivous, yläkerran imurointi viikottain sekä yläkerran vessan pesu, tiskikoneen tyhjennys sekä satunnainen lapsenvahtina oleminen (5 v pikkusisarus, esim kauppareissun ajan) kuuluu viikkorahan piiriin. Viikkoraha 5 e.
sen takia tuo 10 e tuntuu hyvältä hinnalta "projektista", josta en nyt itse niin kovin välitä...
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:43"]
Tuommoisen homman kuuluu sisältyä ihan normaaleihin kotihommiin. Ei siitä erikseen mitään palkkaa makseta, jos kerran saa viikkorahaakin.
Me olemme palkkaamassa naapurin teiniä puutarhan kunnostushommiin kesälomalla. Siinä menee arviolta viikon päivät nelisen tuntia päivässä. On lapiolla kaivamista, mullan levittämistä, kivien siirtämistä, kantojen vipuamista ylös ja muuta raskasta hommaa. Maksamme 8 euroa tunnilta.
[/quote] Toivottavasti olette opettaneet myös oikeat työasennot ja teillä on hänelle vakuutus jos ikävää sattuu... Entä työsopimus?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:46"]Meillä omien huoneiden siivous, yläkerran imurointi viikottain sekä yläkerran vessan pesu, tiskikoneen tyhjennys sekä satunnainen lapsenvahtina oleminen (5 v pikkusisarus, esim kauppareissun ajan) kuuluu viikkorahan piiriin. Viikkoraha 5 e.
sen takia tuo 10 e tuntuu hyvältä hinnalta "projektista", josta en nyt itse niin kovin välitä...
Ap
[/quote]
hyvä "palkka" tuosta hommasta...
Ap lisää...
teini ei itse hintaa pyytänyt, sitä tarjottiin. Ja joo, nyt on projekti sovittu. Palkan saa, kun homma on hyvin tehty. Neliöitä n 16.
Ja meillä tuo homma ei kuulu viikkorahaan, eikä sitä muutenkaan joka viikko tehdä! Nyt hommana siis kunnon puunaus. Ja hyvästä työstä saa hyvän palkan. Sen toivon lapseni oppivan.
ap
oikeesti... Kuka kehtaa edes omalla lapsellaan teettää töitä 2 euron tuntipalkalla??? Orjan hommaa!
Musta ihan sopiva palkka kun kerran odottaa että työn jäljen on oltava hyvä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:43"]
[/quote] Toivottavasti olette opettaneet myös oikeat työasennot ja teillä on hänelle vakuutus jos ikävää sattuu... Entä työsopimus?
[/quote]
Kyllä, hoidamme työn virallisesti ja verollisesti. Työsopimuksessa lukee tarkoin työajat, työtehtävät ja palkkaus. Hän ei tee mitään yksin vaan koko ajan minä tai mieheni on mukana tekemässä samoilla välineillä. Haluamme tehdä tämän kunnolla, jotta naapurin teinikin oppii samalla, miten asiat hoidetaan. Jos oma lapsemme (nyt vielä pikkuinen) hakee joskus kesätyötä, vaadin työnantajalta saman, oli kyseessä sitten naapuruston ihminen tai joku firma.
Tehtävä ja palkka kohdillaan - lähinnä olisin huolissani jos lapsi kieltäytyisi hommasta
10:lle pakko kommentoida, että suomessa tuo byrokraattinen pilkun n*ssiminen on juuri se mikä pilaa kaiken.
Totuus on se, että jokainen normaali ihminen on ottanut lapselleen tapaturmavakuutuksen, ja jokainen normaali vanhempi katsoo millaiseen työhön lapsi on menossa, ja jos se on turvallista niin antaa mennä. Jos lapio lipsahtaa ja kolahtaa jalkaan ja pitää mennä lääkäriin, niin se on ihan se ja sama tapahtuuko tuo kotona vai naapurissa.
Eri asia on silloin jos lapsi salaa menee putsaamaan naapurin rännejä ilman vanhempien lupaa ja ilman turvavaljaita ja tippuu päälleen alas ja vammautuu =ehdottomasti naapurin vika, mutta noin EI TAPAHDU normaalien fiksujen ihmisten keskuudessa, ehkä on vaan hyvä juttu että luonnonvalinta karsii idiootit pois...
Ja sekin mikä on raskasta toiselle on toiselle kevyttä, hyvänä esimerkkinä mainittakoon tarjoilijan työ jota nuorena yhden kesän tein: olin aktiivisesti urheilua harrastava nuori, hyvä kunto ja voimaa lihaksissa =työ ei rasittanut minua vaikka jaloilla seistii koko päivä, oluttynnyrien vaihtaminen vähän voimaa vaatikin, samoin kuin myös kolpakkojen kantaminen lavoilla ja muut ravintolan työt. Vert. työkaveri joka oli huonokuntoinen nörtti, kesti viikon ja valitti koko ajan kuinka selkä ei kestä, kädet väsyy ja luikki istumaan tuolille aina kun sekunttikin oli aikaa, sitten jäi saikulle ja ei enää sen jälkeen palannut työhön, mitä en ihmettele, kroppansa ei kestänyt. Ja tuo on aika säälittävää että parikymppisenä on ihan p*skassa kunnossa, iässä jossa pitäisi olla elämänsä kunnossa...!
Hyvä liksa. Eikä ammattilaisellakaan ole tuntia aikaa jynssätä saunaosastoa. Vartissa menee. Onhan se enemmän kuin ammattilaisella jää käteen.
Hanki höyrypesuri: sillä saa puhtaan lopputuloksen. Joku harjajynssäys ei puhdista kaakeleiden saumoja kunnolla.
18.
teini varmaan jynssää laattoja ja saumoja Jonkin verran ammattilaista hitaammin. Ei mitään höyrypesureita.
No toivottavasti tekisi, sillä oma tuntipalkkani jää himpun alle kymmenen euron, nettopalkka on tietty vielä pienempi.