Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poskionteloleikkaus (FES) millainen kokemus??

Vierailija
10.05.2014 |

olen pääsemässä parin kuukauden sisällä ja hereillä ollessa operoidaan.. millaista on? :s

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruutin tuon leikkauksen kun en uskaltanut mennä. Olisi kannattanut, toistuvien antibioottien sijaan...

Vierailija
2/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan iisi leikkaus. Mulle laitettiin se leikkauspaperi naamalle niin että nenä jäi vain näkyviin, mutta pystyin paperin alta tirkistelemään mitä lääkäri touhusi. :) Pieni taltta ja vasara sillä oli ja niillä se naputteli rustoa nenästä pois ja hoitsu sitten imaisi pienellä imurilla veret ja palaset pois. 

Ikävintä oli että leikkauksen jälkeen sieraimiin työnnettiin tamponit ja kun ne sitten liimaantuivat kiinni limakalvoihin kuivuvan veren takia, oli niiden pois ottaminen vähän kivuliasta. Ei ollenkaan paha operaatio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus oli muuten helppo, mutta yhdessä puudutteissa oli jotain adrenaliini seosta joka sai sydämen takomaan TODELLA lujaa, epämiellyttävä kokemus maata hereillä ja lääkkeissä kun sydän hakkaa 200. Tuntui ettei vielä osastollakaan syke rauhoittunut.

Vierailija
4/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se operaatio paha ollut,mutta mulla valui verta niin paljon,että pyysivät leikanneen kirurgin tsekkaamaan. "kiva" oli oksentaa omaa vertaan:(

Vierailija
5/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus meni ok, mutta jälkitarkastus oli inhottava. Vielä oli kandeja katselemassa....

Vierailija
6/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuo tehtiin neljä vuotta sitten ja on ollut kamalin operaatio, jossa olen ollut.

Pelkäsin kovasti ja sain vielä toimenpiteen aikana suoraan suoneen lisää rauhoittavaa ja kipulääkettä.

Kotiin pääsin samana päivänä ja seuraava yö oli helvettiä.

Oksensin koko yön.Joku vatsalaukkuun valuneen veren takia tai sitten annettu lääkitysei ssopinut mulle.

Voin todella huonosti enkä päässyt ylös pedistä.

Jouduin yöllä soittamaan itselleni apua.Luulin oikeesti etten selviä aamuun.

Soitin myös sairaalaan ja sain ohjeeksi pysyä kotona.

Ne samperin tamponit nenässä tietysti koko ajan.

Olen jälkikäteen sanonutkin, että jos oisin tiennyt miten kamalaa se oli niin en olisi mennyt.

Pojalla on tehty myös sama leikkaus ja hänellä kaikki meni hyvin.Toipui nopeasti.

Vierailija
7/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin poskionteloiden laajennusleikkaus nukutuksessa. Muuten ei mitään ongelmia, mutta oli tuskaista olla seuraavan vuorokauden ajan verenvuotoa estävät "tamponit" nenässä. Yöllä kieli kuivui ihan korpuksi kun ei voinut hengittää nenän kautta. Niiden tuppojen pois kiskominen oli epämiellyttävää.

Vierailija
8/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin poskionteloiden laajennusleikkaus nukutuksessa. Muuten ei mitään ongelmia, mutta oli tuskaista olla seuraavan vuorokauden ajan verenvuotoa estävät "tamponit" nenässä. Yöllä kieli kuivui ihan korpuksi kun ei voinut hengittää nenän kautta. Niiden tuppojen pois kiskominen oli epämiellyttävää.

Vierailija
9/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mistä tamponeista puhutte? Mut on leikattu 2013 ja sain heti tupot pois nenästä kun kotiin pääsin. Ohjeena oli vain että älä niistä, muttei mitään tamponeja. Jos jotain valui, niin sitten valui. Yhdesti niistinkin kevyesti.

Vierailija
10/42 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut jouduttiin nukuttamaan kesken toimenpiteen, kun oli niin kamalaa. Tamponit oli epämiellyttävät ja varsinkin poisotto. Viikko toimenpiteestä nousi kuume ja menin polille oli jääny joku leikkausjäte ja tuli tulehdus. Muuten iso apu ja ei oo ollut tulehduksia.

Vierailija
11/42 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtiin nukutuksessa, enkä jälkeenpäin huomannut MITÄÄN. Ei ollut tamponeja eikä verta tullut. Ei kipuja eikä mitään ikäviä tuntemuksia. Ihan kuin vaikka parturikäynti.

Vierailija
12/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin sulavat tamponit. Leikkaus tehtiin nukutuksessa. Viikko niistämättä ja sen jälkeen kotona tapahtuvat huuhtelut 2-3 viikkoa. Aivastelua ollut jonkinverran ja tukkoisuutta. Nenään laitettavat A-vitamiinitipat helpottavat kuitenkin. Yöt menneet hyvin. Kaikenkaikkiaan suht.helppo juttu.

Vierailija
13/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty sekä FES (3 vuotta sitten) että nuoruudessa poskiontelopolyyppien poisto ikenien ylärajan kautta. FES oli ihan ok, ei mitään valittamista. Tietenkin se eka yö leikkauksen jälkeen (nukutettiin) oli vähän surkea, mutta jo seuraavana päivänä oli parempi olla. Vähensi myös huomattavasti poskiontelotulehduksia (aiemmin 5-10 talvessa, nyt 0-1). Nuoruudessa tehty leikkaus sen sijaan jätti kamalat muistot, koska olin hereillä koko ajan, minulle ei kerrottu mitä tehdään ja luun poraaminen ienrajasta tuntui koko kallon luissa. Mutta siitäkin toivuin nopeasti.

Vierailija
14/42 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään käytetään enemmän sulavia tamponeja, ei tarvitse jännittää niiden poistoa. Toivo leikkaavalta lääkäriltä sulavia?

Vierailija
15/42 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ois torstaina leikkaus toipuuko siitä voikosta

Vierailija
16/42 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ois torstaina poskiontelo leikkaus toipuuko viikossa?

Vierailija
17/42 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo

Vierailija
18/42 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin Fess-leikkaus viikko sitten ja samalla operoitiin nenän väliseinää. Viikko sairaslomaa ja kaksi viimeistä päivää olivat helpompia. Heti leikkauksen jälkeen verta tuli pari päivää ja olin todella tukkoinen. Liikkeellä olo helpotti, mutta esim. syöminen oli ikävää, kun nenän kautta ei oikein happi kulkenut. 

Jälkitarkastuksessa poskionteloista ensin imettiin ylimääräiset töhnät pois ja sitten laitettiin pumpulitupot, jossa oli puudutusainetta. 
Puudutusaine ei ollut minun kohdallani ehtinyt vaikuttaa tarpeeksi, joten itse huuhtelu oli aika kivuliasta. Mutta ehdottomasti siellä kannattaa käydä! Pyytäkää vaikka paljon puudusta, jos epäilyttää. Tuli niin hirvittävä määrä tavaraa sieltä nenästä ulos, että ei ihme jos olo oli tukkoinen. Jatkossa jos tulehduksia tulee, tehdään aina tuo huuhtelu, joten siihen kannattaa myös ajatuksen tasolla totutella. Kyllä siitä selviää!

Toivotaan, että leikkauksesta on hyötyä! 

Vierailija
19/42 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle suunnitteilla ko. leikkaus. Näköjään tehdään sekä hereillä että nukutuksessa. En todellakaan suostu ilman nukutusta. Tuleeko saikkua monta päivää?

Vierailija
20/42 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin 2012 (Fess) ja kaikesta harmista huolimatta toi on paras juttu mikä mulle ikinä on tehty. Kärsim jatkuvista poskiontelotulehduksista ihan lapsesta saakka, ja koska mun toiseen sairauteen käytettävä lääke piti pistää aina flunssien aikaan tauolle, niin poskiontelot oli pakko leikata.

Koska mulla on myös veremvuototaudin kantajuus, niin jouduin olee sairaalassa yötä. Leikkauksen ajan mulla oli todella tuhdit lääkitykset, sillä en muista operaatiosta paljon mitään, enkä kipuakaan juuri tuntenut. Nukutuksessa en siis ollut.

Ensimmäinen yö leikkauksen jälkeen oli tietysti melko ikävä ne tupot nenässä, ja hoitajat ramppasi pitkin yötä tarkistamassa oloani. Toisaalta oli hyvä, että sain sairaalass yön olla, oli paljon turvallisempi olo.

Melko tukala olo oli kyllä olo ennen jälkitarkastusta, jossa huuhdeltiin poskiontelot. Mutta sen jälkeen kun ontelot oli aivan tyhjät, niin tajusin että olin ollut kokoajan tukossa, myös silloin kun ei tulehdusta ollut päällä. Oli aika vapauttava tunne, kun pystyi hengittämään kunnolla!

Olin tuolloin opiskelija, joten saikkua oli onneksi helppo saada. Verenvuotoherkkyyden takia olin ponnistelematta ainakin viikon (en käynyt edes kaupassa tmvs.) ja urheilematta taisin olla kolmisen viikkoa. 2 viikkoa oli hankalia, ja sen jälkeen mulla nosti vielä lämpöä ja pelkäsin että joku haava tmvs. olisi tulehtunut. En tarkalleen muista, olinko siitä yhteydessä lääkäriin, mut about kuukaus leikkauksesta pystyin elämään melko normaalia elämää.

Leikkauksen jälkeen en ole kärsinyt _kertaakan_ poskiontelon tulehduksista, ja flunssassa nenä ei mene enää ollenkaan tukkoon. Eli en voi muutakuin suositella! :)