Poskionteloleikkaus (FES) millainen kokemus??
olen pääsemässä parin kuukauden sisällä ja hereillä ollessa operoidaan.. millaista on? :s
Kommentit (42)
Kävin eilen FESS-operaatiossa, avarrettiin poskiontelon aukkoja luuta poistamalla. Vuosia aiemmin on tehty pallolaajennus, mutta siitä ei lopulta ollut apua jatkuviin märkäisiin tulehduksiin, eikä myöskään krooniseen limakalvotulehdukseen.
Leikkaus tehtiin hereillä. Puudutteet ja muut lääkkeet oli sen verran hyvät, että olisin voinut nukahtaa leikkauspöydälle. Tunsin, miten luuta poistetaan, mutta mitään kipua en tuntenut. Vuotoa ei leikkauksen aikana tai sen jälkeen juurikaan ole ollut.
Nyt leikkauksesta on noin vuorokausi ja nenä tuntuu hieman tukkoiselta. Kipuja ei ole ollut, mutta olen silti syönyt tavallisia särkylääkkeitä. Hyödystä on mahdoton sanoa näin pian vielä mitään, mutta eiköhän tämä nyt auttanut. Ainakin siellä on nyt kunnon reiät, niin kannuttamalla saa veden oikeasti kiertämään onteloiden läpi, eikä eriteet pääse muhimaan onteloissa.
Sellaisille, keillä tämä on edessä, sanoisin että ei ole paha juttu hereilläkään tehtynä.
Mulla on nyt FESS operaatiosta aikaa noin kaksi viikkoa. Niin nyt on nenä vähän tukkoisen tuntuinen. On tullut pari hyytymää ulos molemmista sieraimista. Jälkitarkastus ois viikon päästä niin imuroivatko ne nenän kaikesta ylimääräisestä vaikka nenä näyttäisi ettei siellä mitään olisikaan. Huolettaa tää tukkousuus edelleen. Huuhdon nenää ja hoidan sitä muutenkin hyvin.