Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poskionteloleikkaus (FES) millainen kokemus??

Vierailija
10.05.2014 |

olen pääsemässä parin kuukauden sisällä ja hereillä ollessa operoidaan.. millaista on? :s

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kans tehty -12 ja sinne jäi ikiflunssa. Ihan mahtavaa! Nukutuksessa, 2 vkoa sairaslomaa. Ainoa, etten tajunnut tarpeeksi käyttää nenäkannua.

Vierailija
22/42 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus tehtiin päiväkirurgisesti. Verta krohistelin tyynyt märäksi öisin viikon. Ja kipeä olo noin viikon. Jälkitarkistutin itse kun sulava tampooni ei irronnut ok. Ei saunaa, ei rehkimistä tms. Lähinnä jännitti ennen mutta ei siihen kuole. Saan yhä parit ontelotulehdukset vuodessa mutta nuhan saa jo paremmin niistettyä. Leikkausta ei ole tarvinnut uusia( -12). Auttoi pahimpaan mutta kun muitakin tekijöitä vaikuttamassa ei rakennekorjaus riittävä, käytän säännöllisesti nenäsumutteita jne tippoja ja öljyä. Rohkeasti vaan! Ei siihen kuole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin kans puudutuksessa, avarretiin ostium-aukkoja, poistettiin pari kystaa ja poltettiin jotain turvonneita osia pois. Ihan ok oli, vaikka etukäteen kans jännitin sikana. Mulla kans pulssi sekosi ja huiteli 150 krt/min rauhoittavista huolimatta vielä yli tunnin operaation jälkeenkin. Varmaan se adrenaliini-kokaiini -puudute. 2 vk tuli sairauslomaa ja oli tosiaan ne itsesulavat tamponit. Olihan sitä tukossa tovin, mut muuten toipuminen sujui hyvin. Jälkitarkastuksessa vielä huuhdottiin rämmäleet pois, ja fessin jälkeen on ollut tasan yksi tulehdus. Nenä pysyy auki, ja tavara tulee poiskin niistä onteloista. Aiemmin ontelot olivat ikiturvonneet ja oireet vuosia sen mukaiset. Suosittelen!

Vierailija
24/42 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut mikä hieman sattui, oli puudutuspiikki, joka työnnettiin nenän ruston läpi. Tämän jälkeen saattoi ottaa vaikka torkut odotellessa. Ei nukutettu, toipuminen helppoa ja nopeaa.

Vierailija
25/42 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin eka leikkaus puudutuksessa ja siitä jäi sellainen kammo, että toiseen en suostunut kuin nukutuksessa. Jälkitarkastukseenkaan en pystynyt menemään kammon vuoksi. Jos on polypoottiset limakalvot niin on erittäin todennäköistä, että leikkelyä joudutaan tekemään koko loppuelämä, kun ne ontelot kasvaa aina umpeen. Jos taas on muuten vaan jotenkin ahtaat rakenteet, niin voi hyvin olla loppuelämäksi iso apu yhdestäkin leikkauksesta. Vittumainen vaiva.

Vierailija
26/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissuli vei itsekävin nyt maaliskuussa 2018 molemminpuolisessa fess leikkauksessa tehtiin paikallis puudutuksessa ja kaikki sujui hiton hyvin kipua ei ollut juuri olleskaan ( eikä se saa koskeakkaan toimenpiteen aikana ). Kaikki pelotteli koko operaatiosta ja itsekkin jännitin mutta tyhjän takia ei tullut juurikaan verta tamppoonit irroitin seuraavana päivänä nenästä ja verta tulikin järkyttävät 4 tippaa paripäivää oli hieman kipua päässä ja naamassa burana 600 riitti hyvin. Leikaus itse kesti 40 minsaa ja sitte parituntia heräämössä tunti osastolla ja kotia nyt ilma kulkee ja vintti tuulettuu ei siis kannata aina uskoa mitä kuulee ja lukee kaikki ihmiset on yksilöitä ja niin leikkauskin suosittelen jos on ongelmia poskionteloissa kuten minulla. Molemmat puolet oli magneetti kuvauksessa ihan tukossa ja kauhean näköiset suostuin leikkaukseen heti kärsin ongelmista liki 15 vuotta ennen pääsyä leikkaukseen.

Vierailija
27/42 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty poskionteloitten fess-toimenpide tänä vuonna kesäkuussa nukutuksessa. Ja leikkauksen jälkeen piti pitää nenätampooneja 2viikkoa jonka jälkeen leikkaava lääkäri poisti ne. Poiston jälkeen leikkausalue huuhdeltiin puudutuksessa ja tähystämällä katsottiin, että leikkaus alue on alkanut hyvin parantumaan ja kaikki on ok. Samalla nenästä poistettiin karstat ja eritteet. Todella epämiellyttävä kokemus. Nyt kärsin jumalatonta hermosärkyä ja toisen puolen kasvojen puutumista. Eli ns. Kolmoishermosärky. Syytä selvitetään johtuuko leikkauksen aiheuttamasta hermovauriosta vai pitkittyneestä poskiontelotulehduksesta, vai onko kipu ja puutuneisuus kasvoissa aivoperästä johtuvaa.

Vierailija
28/42 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys tuohon mitä kirjoitin, että leikkaus tehtiin nukutuksessa ja kesti reilu neljä tuntia. Höpö puhetta, että hereillä ollessa tehdään. Ei ainakaan täällä meillä päin. 😃

Vierailija
29/42 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön sain sairaalassa olla toimenpiteen jälkeen ja pääsin kotia. Leikkaus oli isoin mitä tähystämällä voi tehdä. Samalla poistettiin kystat ja laajennettiin poskiontelot ja ohimot, et pääsee paremmin erite ja ilma kulkemaan. Komplikaatioita oli. Verenpaine heitteli, vuosin verta ja sain analyktisenshokin leikkauksen aikana. Toipuminen oli leikkauksen jälkeen yhtä helvettiä. Ja kipu aivan järkyttävää. 1g Panadol Fortea meni kolmesti päivässä.

Vierailija
30/42 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka te olette tuohon leikkaukseen päässeet? Siis kuinka pahoja oireita pitäisi olla? Miehellä on todettu mm. kiero septum(? siis se väliseinä nenässä), kuorikot ovat jotenkin paksuuntuneet(?), keskivaikea uniapnea, hengenahdistus. Joutuu jatkuvasti käyttämään jos mitä tippoja, salvoja ja suihkeita että pystyy hengittämään. Epäonneksi on myös ahdistusdiagnoosi papereissa. Kirurgi vilkaisi kerran toisen lääkärin laittamaa lähetettä ja totesi ettei leikata, ahdistus hoituu lääkkeillä ja terapialla.

Vierailija
31/42 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/42 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te olette tuohon leikkaukseen päässeet? Siis kuinka pahoja oireita pitäisi olla? Miehellä on todettu mm. kiero septum(? siis se väliseinä nenässä), kuorikot ovat jotenkin paksuuntuneet(?), keskivaikea uniapnea, hengenahdistus. Joutuu jatkuvasti käyttämään jos mitä tippoja, salvoja ja suihkeita että pystyy hengittämään. Epäonneksi on myös ahdistusdiagnoosi papereissa. Kirurgi vilkaisi kerran toisen lääkärin laittamaa lähetettä ja totesi ettei leikata, ahdistus hoituu lääkkeillä ja terapialla.

Itse menin yksityisesti, vuonna 2003.

Vierailija
33/42 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan leikatuista kärsinyt toimenpiteen jälkeen tulleesta ”tyhjän nenän oireyhtymästä?” Empty nouse syndrooma ENS.

Googlessa todella vähän tietoa aiheesta ja itse sain oireiden perusteella tuon dg:n.

Fess tehty 17 vuotta sitten, eli laajennettiin liikaa ja nyt on nenän tukkoisuutta koko ajan. Mitä aiheesta lueskelin, niin helpolla olen päässyt.

Vierailija
34/42 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fess leikkaus tehtiin eilen paikallispuudutuksessa. Itse puuduttaminen kesti 25min ja antoivat ennen sitä särkylääkettä ja rauhoittavaa. Myös kanyylin kautta sai rauhoittavaa. Puudutus ei sattunut, tuntui vain inhottavalta. Leikkauskaan ei sattunut ja oli noin 20min päästä ohi. Sen jälkeen piti jäädä vielä hetkeksi tarkkailuun. Laitettiin itsestään sulavat tamppoonit. Kipuja ei ole vielä ainakaan ollut, 600 buranaa 3xpäivässä. Verenvuoto on aika runsasta. Tukkoinen olo, johon apuna nenäsumutetta ja suolaliuosta. Seuraavalla viikolla aloitettava nenäkannun käyttö. Sairasloma 2viikkoa, jonka jälkeen jälkitarkastus.

Vierailija
35/42 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tehty, 10 tuntia sitten, nukutuksessa. Vielä en ainakaan tiedä mitään, ei kipuja, verta ja limaa vähän tulee, mutta ei muuta. Olen ollut 3 tuntia kotona, jos kaikki oli tässä niin oli helppo homma. Sulavat tamponit joiden olemassa oloa en huomaakkaan, jälkitarkastus 1 kk.n kuluttua,. Operaatio tehtiin paikallisessa keskussairaalassa päiväkirugisena toimenpiteenä.

Vierailija
36/42 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tehty fessi + joidenkin ekojen ilmaukkojen laajennus (silmien välissä tms.) paikallispuudutuksessa. Luin asiasta etukäteen täältäkin hyvää ja huonoa ja hiukan epäilin koko hommaa. Noh, ei tuo ollu paha lukuunottamatta sitä puudutusta, siinä joutu pikkusen puree hammasta. Homma kesti 50min ja sen jälkeen olin pari tuntia tarkkailussa. Illalla ja yöllä tuli verta (ja jotain verensekaista) tampooneista huolimatta. Tuo jatkuu edelleenkin toisesta sieraimesta. Tampoonien pois otto meni helposti, eikä mulla ees vuotanu hurjasti enempää nenä sen jälkee. Nyt on enää jäljellä tuo toisen sieraimen täydellinen tukkoisuus ja pikkunen vuoto, toivottavasti alkaa sekin siitä talttumaan. Nasolinia oon jo tänää laittanu, jotta tuo tukkoisuus tosta lähtis..

Kokonaisuudessaan FESS ei siis mikää paha rasti puudutuksessakaan, vaikka sitä alkuun jännittääki.

Vierailija
37/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fes tehty toissapäivänä nukutuksessa, tarpeeksi isot traumat aiemmista punkteerauksista sen suhteen ollut tosi helppo, sain hyvät kipulääkkeet eli ei kipuja, itsesulavat tampoonit ja ilma kulkee jo nyt paremmin kuin ennen leikkausta vaikka on kai vielä turpeutta. Verta ei ole tullut juurikaan, lähinnä yrittänyt ryystää sisäänpäin limaa kun niistäminen oli kielletty, siinä kun sylkäisee pois niin välillä ollut vähän verta mukana. Jos tämä tällä oli selvä niin voin suositella ihan jokaiselle (ainakin nukutuksessa), helpoin leikkaus mitä olen kokenut ja olen kokenut useita muitakin. Ja näin parin päivän levolla ja olon kuulostelulla tuntuu antaneen hyvinkin vastetta. Polyyppeja oli kai ollutkin aika paljon, vaikka niistä ei oltu kuvissakaan mulle mitään sanottu, että en nyt tiedä, toivottavasti vaiva ei uusi. Mitta jos uusii niin milloin vain menen mieluummin uudestaan tähän toimenpiteeseen kuin kärsin siitä limasta ja tukkoisuudesta kun ei meinaa henki kulkea.

Vierailija
38/42 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lisää kokemuksia. Itse olen pääsemässä vissiin tähän FESS leikkaukseen odotan vielä kutsua. Mutta mulle ei lääkäri maininnu mitään noista tamppooneista kun mulla vaan laajennettaisiin pelkästään noita ilmaaukkoja eli onko kyseessä tämä FESS vai joku muu toimenpide? Kävin pään TT kuvauksessa niin siellä näkyin ahtaat ilmanottoaukot mut muusta ei lääkäri maininnu et ois polyyppeja tai muutakaan näkynyt.

Vierailija
39/42 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röntgenkuvissa ja kerroskuvauksessa kyllä näkyy poskionteloiden tilanne. Ei niitä terapialla saa auki.

Vierailija
40/42 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lisää kokemuksia. Itse olen pääsemässä vissiin tähän FESS leikkaukseen odotan vielä kutsua. Mutta mulle ei lääkäri maininnu mitään noista tamppooneista kun mulla vaan laajennettaisiin pelkästään noita ilmaaukkoja eli onko kyseessä tämä FESS vai joku muu toimenpide? Kävin pään TT kuvauksessa niin siellä näkyin ahtaat ilmanottoaukot mut muusta ei lääkäri maininnu et ois polyyppeja tai muutakaan näkynyt.

Itselleni tehtiin sekä FESS että ilmanottoaukkojen laajennus. Ne tamponit tulivat poskionteloiden putsauksen (polyypit) takia eli poskionteloiden pinnat vuotivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä