Älkää menkö nielurisaleikkaukseen ikinä!!
Maanantaina oli leikkaus ja nyt on vieläkin niin perkeleen kipeä että ei voi kunnolla edes vettä juoda. 6 päivää menty mehujäällä ja ei oo joka päivä ees voinut sitä imeskellä.. Lääkkeet auttaa max 2h vaikka pitäis vaan 6h välein ottaa.. Ja peitteet ei oo vielä ees irronnut, se kuulema sattuu kaikista eniten. Kuolen...
Kommentit (46)
33-vuotta sitten olin kita- ja nielurisaleikkauksessa. Muistan heräämöstä sen, miten näin kaiken kahtena. Höyryä puhaltavan putken ensimmäisenä. Kurkkua koski, muttei sietämättömästi. Leikkaukseen päättyi jatkuva sairastelukierre. Elämästä tuli varsin kivutonta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 20:56"]
Maanantaina oli leikkaus ja nyt on vieläkin niin perkeleen kipeä että ei voi kunnolla edes vettä juoda. 6 päivää menty mehujäällä ja ei oo joka päivä ees voinut sitä imeskellä.. Lääkkeet auttaa max 2h vaikka pitäis vaan 6h välein ottaa.. Ja peitteet ei oo vielä ees irronnut, se kuulema sattuu kaikista eniten. Kuolen...
[/quote]
Itse olin joskus yli 30 vuotta sitten teininä leikkauksessa. Itse leikkaus oli mulla ihan hemmetin kivulias, kun leikkaajana oli joku nuori kokematon nainen, joka ei meinannut saada millään niitä pallukoita irti, vaan kidutti mua kolme kertaa pidempään, mitä siinä leikkauksessa normisti menee, eikä edes puuduttanut kunnolla.
Leikkauksen jälkeen kurkku oli ensimmäisen viikon aivan hemmetin kipeä, sellanen 10 kertaa kovempi kuin normi kurkkukipu. Toisella viikolla helpotti ja parin viikon kitumisen jälkeen homma olikin yhtä juhlaa, nimittäin se jatkuva flunssa ja korvatulehduskierre oli tipotiessään. En ole tuon jälkeen ollut tuhdimmin kipeänä kuin kerran intissä ja silloin olikin lähes koko varuskunta sairaalassa.
Eli siis, vaikka nyt tuntuu veemäiseltä, niin sen kyllä kestää kun tietää, että vanhat vaivat häviää.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 07:53"]
Ap, toki olet kipeä jos otat lääkkeitä vain 6 tunnin välein. Niitä pitää ottaa useammin. Ensin tulehduskipulääkettä ja sen lisäksi Panacodia niin usein kuin on tarvetta (max 8 kpl/vrk) Ja nestettä pitää nauttia riittävästi, muuten elimistö kuivuu ja kurkku tulee entistä kipeämmäksi ja kuume nousee helposti.
Hoitaja korvaosastolta
[/quote]
Vaarallinen ohje, kun et edes tiedä, mitä lääkkeitä ap:lla on. 8 panacodia on myrkitysrajan hilkulla tosi nopeasti parasetamolin suhteen.
[/quote]
Ihan normiohje nielurisaleikkauksen jälkeen Panacodille on 1-2 tablettia max 4krt/vrk.
[/quote]
Minulla oli 800mg buranaa 4x vrk ja panacodia 1 gramma 4x vrk. Lisäksi tenoxit yöllä nukkumiseen.
Kirjotin google-hakuun: nielurisaleikkaus ja kuolema. Tämä keskustelu pomppasi ensimäiseksi. Haluan vain kertoa teille, että mikään ei ole ikinä elämässäni ollut näin kivuliasta ja turhauttavaa. Leikkauksesta on kulunut 6 päivää, ja tuntuu mahdottomalta, etten ole vielä edes puolessa välissä. Minua turhauttaa, kun en pysty syömään mitä haluan, vaan kidun veden ja vaivalloisesti niellaistun jäätelön kanssa. Tämä on ihan icioszjcsfij ärsyttävää ja väitän etten selviä elävänä ulos tästä maanpäällisestä helvetistä. Kaikki kahden limaisen pallukan takia kurkussani. Tyhmä juttu.
Kaikille tiedoksi, että leikkaus on ainakin itselläni parantanut elämänlaatua huomattavasti, vaikka olin sairauslomalla 4 viikkoa (johtuen työni laadusta). Jääpaloja söin ensimmäiset 2 viikkoa, sillä kivut olivat niin kovat. Itselläni oli huomattavasti isommat nielurisat kuin tavalliset ja lääkäri ihmetteli miksei näitä oltu leikattu jo lapsena. Kova kipuni ja pitkä toipumisjaksoni johtui myös verenvuodosta joka alkoi seuraavana päivänä leikkauksesta. Ambulanssilla sairaalaan pillit päällä ja nielu poltettavaksi. Myös tämän jälkeen ilmeni verenvuotoa, mutta vuoto ei ollut vanamaista ja yhtä runsasta kuin ensimmäinen.
Haluan siis sanoa, vaikka olin paniikissa kun verenvuoto alkoi ja viikkoni olivat erittäin kivuliaat, tekisin kaiken uudestaan jos tarve vaatisi. En ole ollut leikkauksen jälkeen kertaakaan kipeänä sekä nukkumiseni on parantunut. Leikkauksesta noin vuosi. Neuvon myös, mikäli teillä kulkee suvussa suuret nielurisat, olisi hyvä ne leikkauttaa jo mielestäni nuorella iällä. Ensimmäisen viikon tai 2 on mielestäni myös tärkeää, että on huoltaja tai puoliso joka on paikalla 24/7 vuotojen varalta. Tsemppiä kaikille ja tuo muutama viikko on lyhyt aika elämästä.
-Mies24
Tiedetään, oli kamala toipumisaika. Laihduin 5kg sen kahden viikon aikana, kun mitään ei voinut syödä tai juoda ilman kipua. Enkä voinut panacodia ottaa allergian takia, peruskipulääkkeet vei terän tunniksi tai pariksi tai ei lainkaan pahimmillaan. Lisäksi jouduin peitteiden alkaessa irtoilemaan sairaalareissulle, kun nielusta repesi verisuoni ja nielin/oksensin/valuin verta koko ambulanssimatkan sairaalaan suonien polttoon.
Olen ollut polvileikkauksessa ja nilkkaleikkauksessa. Toipuminen on pidempää viikoissa. Mutta kivun määrä paljon pahempi nielurisaleikkauksessa. Menee jopa synnytyskivun edelle, koska synnytyskivut on ohi noin vuorokaudessa (takana kaksi pitkittynyttä alatiesynnytystä, joten on vertailukohtaa), kun taas nielurisaleikkauksen jälkeen kivut on kammottavat koko sen 2vko.