Jos kokeesta saa 17/20 pistettä niin mitä kouluarvosanaa se vastaa?
Onko tähän olemassa jotain taulukkoa tähän?
Teini oli saanut numeron 8, joka tuli myös itseopiskelukurssin arvosanaksi. Minusta tämä oli aika ankara arvostelu. Poika itse oli ollut jo opettajaan yhteydessä, joka vahvisti ettei asiassa ollut tapahtunut virhettä. Ja siis kyseessä oli itseopiskeltu kurssi, jossa ei ollut mitään välikokeita tai muita kirjoitelmia eikä tuntiaktiivisuuskaan voinut asiaan vaikuttaa.
Kommentit (23)
50% läpipääsyrajalla tuo on. 8. Arvosana riippuu mm. tuosta läpipääsyrajasta joka ei ole aina vakio.
Minä olen ymmärtänyt että se on prosenttilaskua. Jos saat 5 p/10 p niin se on vitonen. 17/20 olisi 8,5. Eli sitten pitää päättää suuntaan tai toiseen mm. tuntiaktiivisuuden perusteella....
googlaa arvosanalaskuri. Jos läpipääsyprosentti on 60%, silloin 17/20 on 8.
Opettaja voi itse päättää sen että mitä pistemäärää mikäkin arvosana edellyttää. Peruskoulussa ei yleensä käytetä minimi- kynnystä toisin kuin lukiossa ja ammatillisissa opinnoissa joissa usein edellytetään 50 prosentin pistetulosta hyväksyttyyn arvosanaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt että se on prosenttilaskua. Jos saat 5 p/10 p niin se on vitonen. 17/20 olisi 8,5. Eli sitten pitää päättää suuntaan tai toiseen mm. tuntiaktiivisuuden perusteella....
Se riippuu. Monesti on niin, että pitää saada esim 30% pisteistä, jotta koe menee läpi, eli saa numeron 5. Ei sitä juuri koskaan noin suoraan lasketa.
Opettaja päättää itse arvostelun rajat, eikä niiden tarvitse edes mennä mitenkään lineaarisesti. Jos kyse on esimerkiksi lukion kurssista, arvostelukriteerit rajoineen on ilmoitettu jo heti kättelyssä. Tai ainakin lain mukaan tulisi olla.
Riippuu.
Meillä 15/20 olisi läpipääsy. 14 tai huonompi olisi hylätty.
Sillä ei ole merkitystä onko enemmän kuin tuo 15, eli 20/20 ei ole sen kummempi.
Näissä hommissa vain riittävä osaaminen ratkaisee. Ja juu, työelämässä ollaan ja uutta opiskellaan ja tentataan jatkuvasti,
Opettajalla voi hyvinkin olla kriteerinä, että:
20p = 10
18-19p = 9
16-17p = 8
jne.
Vierailija kirjoitti:
Tuntiaktiivisuuden ei pitäisi vaikuttaa lainkaan. Se ei mittaa osaamista vaan on ihan persoonallisuuden arvioimista.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla voi hyvinkin olla kriteerinä, että:
20p = 10
18-19p = 9
16-17p = 8
jne.
kymppiin ei riitä pelkät kokeet, täytyy tehdä ylimääräistä. Etä?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntiaktiivisuuden ei pitäisi vaikuttaa lainkaan. Se ei mittaa osaamista vaan on ihan persoonallisuuden arvioimista.
Höpö höpö, aktiivinen voi olla monella tavalla. Ei tarvi viitata kunhan näyttää että kuuntelee, ei häiritse, tekee pyydetyt tehtävät vs. kattoo puhelinta, juttelee kaverin kans, myöhästelee..
Ihan perustaulukolla, jota käytetään alakoulussa 17 pistettä on 8,5. Ei todellakaan ole 50% taulukko vaan 30%.
Jos maksimi on vain 20 niin ei kiitettävää saa kovin monen pisteen pudotuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, aktiivinen voi olla monella tavalla. Ei tarvi viitata kunhan näyttää että kuuntelee, ei häiritse, tekee pyydetyt tehtävät vs. kattoo puhelinta, juttelee kaverin kans, myöhästelee..
Kuuluu käytöksen numeroon. Jos osaa kympin edestä niin on ihan sama vaikka katselee sormiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntiaktiivisuus ei tarkoita viittaamista eikä esillä oloa vaan sitä, miten tunnilla hoitaa hommansa ja työskentelee. Se ei mittaa persoonallisuutta.
Se riippuu siitä, mikä on arviointiasteikko (1-3, 1-5, 4-10). Ilmeisesti tässä nyt haetaan tuota 4-10 -asteikkoa?
Ja siitä, mikä on läpipääsyn raja. Joissain paikoissa läpi pääsee sillä, että saa 30 % maksimipisteistä, joissain vaaditaan puolet oikein (50 %) ja jossain 60 tai 65 % maksimipisteistä, että pääsee edes läpi.
Matemaattisesti laskettuna 8,5/10, mutta totta kai täytyy ottaa huomioon myös, miten koe meni kokonaisuudessaan. Kaikille ei anneta kiitettävää arvosanaa. Voihan olla, että monet saivat 19-20 p., jolloin 17 p. ei ole mikään loistava suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu käytöksen numeroon. Jos osaa kympin edestä niin on ihan sama vaikka katselee sormiaan.
Itseasiassa ei kuulu. Tuossa kuvattiin työskentelytaitoja, ne kuuluvat aineen arvosanaan.
Ei ole olemassa mitään yleistä taulukkoa. Omassa arvioinnissa tuo olisi ollut 9, mutta ei kai näillä niin merkitystä ole.