En tule toimeen sellaisten ihmisten kanssa jotka mankeloivat lakanansa
Liian pedantteja makuuni.
En nyt tarkoita, että jotenkin karttelisin tai karsastaisin heitä, mutta yltävät korkeintaan kahvilakavereiksi, ei ihan lähipiiriin. En voisi kuvitella esim. yhteisiä mökkiviinkonloppuja.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:35"]
Minullakin on kotona muuten hirmu sotku aina, mutta lakanat mankeloin, koska niin niihin tulee ihana sileä pinta joka tuntuu ihanalta iholla. Kyse on siis ehkä pikemminkin hedonismista kuin pedanttiudesta.
[/quote] Tuossa taitaa olla jotain - olen boheemi ja hedonisti, joten ehkä juuri siksi mankeloin lakanat.
Lakanat voi ihan hyvin vain vetää.
Paitapuseroissa on tärkeää että ne kuivatetaan ripustimessa ja silityksen jälkeen vielä annetaan kuivahtaa.
Kumma etteivät kaikki hoksaa että hiukan kosteana saa paremman silitystuloksen, varsinkin verhoissa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:16"]
mielenkiintoista... minä en silitä melkein mitään vaatteita, paitsi siis ne jotka on pakko. aika pitkälti vaan miehen kauluspaitoja ja sitten jotain randomeita vaatteita jotka kuivuvat ryppyisiksi vaikka miten kuivaisi. mankeloin kuitenkin lakanani, se on jäänyt tavaksi lapsuudenkodsta. ja vanhemmillekin omista lapsuudenkodeistaan. kyllä sen eron huomaa kun pääsee nukkumaan mankeloituihin lakanoihin.
meillä ei muuten ole edes mitenkään kauhean siistiä joten suuresti epäilen että arvaisit meidän mankeloivan lakanoita jos minut tuntisit tai luonani kävisit. mankeli ei ole mitenkään esillä :D
[/quote]
Kuule nyt, jos sinä silität MIEHEN kauluspaidat olet nimenomaan näitä perinteisiä mankeloijatyyppejä.
Ei-mankeloija ei välitä onko miehen paidassa ryppyjä tai jos välittää niin ei kuitenkaan lähde niitä itse silittämään.
[/quote]
En ole edellinen kirjoittaja, mutta miksi miehen paitojen silittämisestä saa aina hirveät huudot. Ihan kuin olisi joku häpeä pilkku modernille naiseudelle. Meillä nyt vaan on jaettu kotityöt: mies mm. tiskaa, imuroi ja hoitaa ylensä ruokakauppakäynnit. Pyykkihuolto siis myös silittäminen onminun vastuullani.
Mä olen todennäköisesti huomattavasti boheemimpi kuin ap :). Tienaan sillä tyylillä myös leipäni. Kaikki muu saa olla miten sattuu, mutta sänkyyni huolin vaan mankeloidut laatulakanat ja
taitavan rakastajan. Niistä en tingi. Mulla on jopa autossa varalta mankeloidut petivaatteet. Liikkuvaisena ja varsin ex tempore- ihmisenä kun olen päätynyt nukkumaan mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:13"]
Kumma etteivät kaikki hoksaa että hiukan kosteana saa paremman silitystuloksen, varsinkin verhoissa.
[/quote]
Kuten ketä?
minä mankeloin lakanat. Olen oikeasti(!) suurpiirteinen tyyppi. Puhdasta pitää olla, mutta pieni sekaisuus ei haittaa. Tai no, haittaa se, mutta en ole mikään himosiivooja, todellakaan. En myöskään tykkää silittämisestä, mutta mankeloidut lakanat pitää olla. Lapsuudenkodissa peritty tapa ja kyllä mankeloidut lakanat on vaan ihanat paljaalla iholla.
Ymmärrän ap:ta täysin, ja tajusin heti otsikosta, mistä on kyse. Olen jopa saanut samanlaisen ahaa-elämyksen, että oookei, eipä ihme ettei meillä ole oikein synkannut. Työkaveri, joka on samanikäinen kuin minä ja jonka kanssa aina joskus vähän yritettiin kahvitella yms., mutta ei vaan natsannut näennäisestä samanlaisuudesta huolimatta. No tyyppihän paljastui miehensä kauluspaidat silittäväksi lakananmankeloijaksi! :O juuei. Minä en mankeloi enkä edes silitä kuin ehkä kerran vuodessa pakon edessä jonkun oman juhlatopin tms. jos sattuu olemaan rypistyvää kangasta.
Saman olen huomannut koiraihmisistä. Mitä fanaattisempi koiraihminen, sitä heikommin tullaan toimeen. Lähipiirissäni on sen sijaan huomattava määrä kissoja. Ja hmmm..reheviä ihmisiä. Okei, rehellisen ylipainoisia nautiskelijoita. ;) ;P Kellään näistä elämännautiskelijoista ei ole koiraa eikä kukaan todellakaan mankeloi härregyyd.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:49"]
Reps, mutta ymmärrän silti pointin. Mulla on ollut joskus työkaveri, joka valitti miten paljon menee aikaa kotitöihin. Sellainen, joka silitti alushousutkin. Ei kiitos tuttavapiiriini.
[/quote]
Jestas sentään, paras ystäväni silittää kaikki vaatteet, alusvaatteetkin. Minä en taas silitä mitään kuin ehdottoman pakon edessä. Meillä on kuitenkin järjettömän hauskaa yhdessä. Miksi ei olisi?
En mankeloi ja olen hyvin tarkka seurasta. Joten sun kanssa en tulisi toimeen.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:36"]
Ymmärrän ap:ta täysin, ja tajusin heti otsikosta, mistä on kyse. Olen jopa saanut samanlaisen ahaa-elämyksen, että oookei, eipä ihme ettei meillä ole oikein synkannut. Työkaveri, joka on samanikäinen kuin minä ja jonka kanssa aina joskus vähän yritettiin kahvitella yms., mutta ei vaan natsannut näennäisestä samanlaisuudesta huolimatta. No tyyppihän paljastui miehensä kauluspaidat silittäväksi lakananmankeloijaksi! :O juuei. Minä en mankeloi enkä edes silitä kuin ehkä kerran vuodessa pakon edessä jonkun oman juhlatopin tms. jos sattuu olemaan rypistyvää kangasta.
Saman olen huomannut koiraihmisistä. Mitä fanaattisempi koiraihminen, sitä heikommin tullaan toimeen. Lähipiirissäni on sen sijaan huomattava määrä kissoja. Ja hmmm..reheviä ihmisiä. Okei, rehellisen ylipainoisia nautiskelijoita. ;) ;P Kellään näistä elämännautiskelijoista ei ole koiraa eikä kukaan todellakaan mankeloi härregyyd.
[/quote]
Minä olen rehevä elämästä nautiskeleva ihminen jonka koti on välillä oikea sekamelska mutta mankeloin lakanani sillä nautin niissä nukkumisesta enemmän kuin ei-mankeloiduista :D silitä en oikeastaan koskaan ellei jostain syystä ole pakko. minulla on myös koira, mutta en ole mikään kuntoilijatyyppi, enemmänkin hyvin mukavuudenhaluinen, vaikka koiraani ulkoilutan ja vien koirapuistoon :)
hassua kun täällä nähdään ihmiset jotenkin niin yksiulotteisena. että koiraihmiset ovat jotain ja kissaihmiset jotain ja ne ketkä mankeloi jotain ja ne ketkä ei jotain toista ja kenenkään kanssa joka tekee jotain eritavalla kuin itse tekisin niin ei kaverustuta :D minulla löytyy ystäväpiiristä paljon ihmisiä joilla on erilaisia tapoja ja lemmikeitä tai ei mitään eläimiä. mikä yhdistää on huumorintaju ja luottamus toiseen ja se että viihdymme yhdessä vaikka erilaisia olemmekin :) minulle on ihan sama millaista kaverini kotona on, siistiä tai sotkuista. en mene katsomaan kotia vaan kaveria :)
Kyllä varmasti mankelijoissakin on rempseitä, rentoja tyyppejä, mutta harvemmin. Mun anoppi on tälläinen 60-v kiltti tyttö-miehen paitojen silittäjä-mankeloija. Ei tulla toimeen, ei ole huumorintajua ja kärkäs arvostelemaan jos jonkun muun maton hapsut on vinossa.
Omien kokemusteni mukaan boheemimmat ihmiset ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin ylipedantit siivousintoilijat ja mankeloijat.
Kyllä toi mankelointi on joku lapsuudenkodin jäänne, ei se määritä ihmistä sen enempää. Itse olen himonysvääjäsiivoajaäidin lapsi, mutta äitini ei mankeloinut, koska hänenkään äitinsä ei ollut mankeloinut. Vai eikö hän mankeloinut siksi, koska ei-niin-rakas-anoppinsa mankeloi... Hankalia ihmissuhdekysymyksiä:)!
Tämä mankeloijamummoni kyllä söi niin paskaisista astioista, että ei mankelointi hänenkään elämäänsä muutoin vaikuttanut. Itse taas olen äärimmäisen pikkutarkka monissakin asioissa, mutta siivoaminen on meillä firmalle ulkoistettu ja mankeloituja lakanoita en ole koskaan kaivannut, koska en ole niihin tottunut. Ja anoppini -oikeasti ihana ihminen muuten- taas mankeloi ja elää sikolätissä käyttäen likaisia astioita.
Parhaat ystäväni mankeloivat tai eivät, ovat täysin erilaisia muutoin kaikin puolin, että en siis osaa vetää mankeloijista mitään johtopäätöstä!
Kaappimankeloija ilmoittautuu! En voisi kuvitella ihmistä, joka on kauempana pedantista kuin minä. Minusta mankeloidut lakanat ovat pieni arjen ylellisyys. Muutkin tuntemani mankeloijat ovat pikemminkin boheemeja kuin pedantteja.
Pedantit saavat lakanansa suoraksi ilman mankeliakin. Muutaman sellaisenkin tunnen.
No onpas paljon boheemeja mankeloijia, yeah right :-D
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:35"]
Minullakin on kotona muuten hirmu sotku aina, mutta lakanat mankeloin, koska niin niihin tulee ihana sileä pinta joka tuntuu ihanalta iholla. Kyse on siis ehkä pikemminkin hedonismista kuin pedanttiudesta.
[/quote]
Niin minustakin! Mankelointi on opittu jo lapsena mummolassa, ja se oli kivaa. Varsinkin se vedettävien lakanoiden alla oleminen.
Mä jostain nykyään itselleni tuntemattomasta syystä mankeloin lakanat ainakin 5 vuotta sen jälkeen kun muutin kotoa. Muuten taloudenpitoni olikin sitten ihan hunningolla, tiskit kasvoivat hometta ja tavaroista usein suurempi osa oli levällään ja lattialla kuin kaapeissa. Esim. sängystäni ehkä neljäsosa oli nukkumiskäytössä, loput täynnä kaikkea rojua (asunnon pienuuden vuoksi tein sängyllä melkein kaiken läksyistä ja kitaransoitosta jopa vihannesten pilkkomiseen ruokaa laittaessa). Mulla ei myöskään tainnut olla yhtä ainutta ehjää vaatekappaletta tuolloin.
Mutta sileät lakanat oli törkyisessä sängyssäni, jossa miesvieraat vaihtuivat usein!
Mä jostain nykyään itselleni tuntemattomasta syystä mankeloin lakanat ainakin 5 vuotta sen jälkeen kun muutin kotoa. Muuten taloudenpitoni olikin sitten ihan hunningolla, tiskit kasvoivat hometta ja tavaroista usein suurempi osa oli levällään ja lattialla kuin kaapeissa. Esim. sängystäni ehkä neljäsosa oli nukkumiskäytössä, loput täynnä kaikkea rojua (asunnon pienuuden vuoksi tein sängyllä melkein kaiken läksyistä ja kitaransoitosta jopa vihannesten pilkkomiseen ruokaa laittaessa). Mulla ei myöskään tainnut olla yhtä ainutta ehjää vaatekappaletta tuolloin.
Mutta sileät lakanat oli törkyisessä sängyssäni, jossa miesvieraat vaihtuivat usein!
Kaikesta ihmiset tekevätkin ongelmia itselleen, kun muuten ei kai olisi. Joskus jossain akkaporukassa tuli puheeksi silttäminen ja mankelointi, mutta harvinaista siitä on keskustella. Minä en muista milloin olisin mankeloinut tai silittänyt lakanoita. Tyynyliinat saatan silittää, jos samalla sattuu olemaan muutakin silitettävää. Harvoin tosin on, koska useimmat vaatteetkin ovat silittämättä siistejä.
Minä mankeloin vaatteet.