Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä yo-juhliin onnittelumaljaksi?

Vierailija
10.05.2014 |

Ei ole oikein kokemusta näistä juhlajuomista, mikä olisi sopiva? Suosittele.  Mitä hintaa ovat? Paljonko tarvitaan? 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin käymistä lähimmässä Alkossa. Siellä on asiantuntevaa henkilökuntaa, jotka ovat töissä asiakkaita varten. Kannattaa myös huomioida, että isot määrät täytyy tilata etukäteen, etenkin näin sesonkina. Fresitaa en itse ostaisi missään nimessä, enkä muutenkaan mitään supermakeaa. Alkoholittomaksi versioksi käy hyvin Pommac, joko perinteinen tai uusi punertava.

Vierailija
22/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele käyttämään kuitenkaan liikaa rahaa alkumaljaan. Monet vieraista ei edes ota sitä alkoholillista alkumaljaa jos ovat tulleet autolla. Lisäksi tuntuu, että harvoille on jäänyt mieleen se alkumalja, yleensä hyvät tarjottavat ovat se juttu mihin kannattaa satsata. Toki alkujuoma on tärkeä, mutta usein se menee yhdellä kulauksella ja kellekkään jää mieleen maistuiko se nyt sitten halvemmalta fresitalta vai aidolta shamppanjalta!

no stress :)))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuusenkerkkäkuohujuoma. On vähän erikoisempaa ja alkottomana sopii kaikille. 

Vierailija
24/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asti Gancia!

Vierailija
25/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:04"]

Kuuusenkerkkäkuohujuoma. On vähän erikoisempaa ja alkottomana sopii kaikille. 

[/quote]

Paitsi kuusiallergisille, mutta ääni tälle. Persoonallinen kotimainen vaihtoehto.

Vierailija
26/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freixnetillä on vaaleanpunainen, kuiva eli brut cava (= valmistettu shampanjamenetelmällä, mutta ei Ranskan Champagnessa), joka on oikein hyvä. Maksaa kympin huippeilla/ plo. Alkossa osaavat näillä tiedoilla neuvoa ja neuvovat myös oikean määrän vierasjoukon mukaan. 

Ennen vappua n. 8 e:n kuohari sai Hesarin testissä parhaat pisteet, kts. jos löytyy Hesarin netistä - esim. "kuohuviinitesti" tai "vappujuomat". 

Älä laske liian tiukaksi alkumaljamäärää. Varsinkin jos teillä on buffet-tarjoilu, moni voi haluta toisenkin kuoharilasin makupalojen kanssa mielummin kuin viiniä. 

Kivennäisvesi ja Pommac ovat hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja. 

Varaa paljon jäitä juomien jäähdyttämiseen. Ei se mitään tee jos pullot tojottavat jäillä täytetyissä, arkisissa ämpäreissä, mutta se on ikävää, jos juomat ovat liian lämpimiä. 

Jos lähimaisemissa on baari tai ravintola, voit käydä etukäteen heidän kanssaan sopimassa, että saisitko sieltä pari muovikassillista jäitä tai jäämurskaa. 

Vierailija
27/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjosimme Lindaueria viime vuonna- myös ruuan kanssa. 20 pulloa ostin, vieraita n. 70- riitti just ja just

Vierailija
28/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freixenet ja Fresita on mun mielestä ihan kuraa. Proseccoa tai Bernard Massardia ehdottaisin.

Vierailija
29/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras edullisista on ranskalainen Ballet. Saa puolikuivana ja kuivana mutta kannattaa ehdottomasti ostaa kuiva. Fresitaa ei kannata ostaa, sillä sen täytyy olla todella kylmää avattaessa tai se kuohuaa yli. Kuohuviineissä ja shampanjoissa kannattaa valita miuluiten se kuiva vaihtoehto. Makeudeltaan se vastaa valkoviinien puolikuivaa ja erittäin kuivat taas vertautuvat valkoviinien kuivaan. Kuivaa on myös mukavampi ottaa se pari lasillista myös vanhempien ja itse sankarinkin, kun ei tule öklöä oloa niin herkästi. Usein vain ihmiset pelästyvät sitä kuiva sanaa ja valitsevat mielummin jonkun öklön makean. Yksi vaihtoehto on myös tehdä kuohuviinidrinkki alkumaljaksi. Esimerkiksi tilkkanen mustaherukkalikööriä kuohuviinin sekaan on klassinen vaihtoehto.

Toinen mitä kannattaa pohtia on hapokkuus. Niissä valinnanvaraa ei ole paljoa mutta, jos on kovin herkkä röyhtäilemään tai närästysherkkä niin kannattaa kokeilla vaikkapa keskihapokasta.

Vierailija
30/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fresitaa, sitä vastaavaa hedelmäversiota. Alkoholittomaksi Ikean kuohujuomaa (puolukka-omena)

Vierailija
31/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samppanjaa. Jos siihen ei ole varaa niin kuivaa proseccoa tai cavaa, yksi toimiva on myös Kir, eli mustaherukkalikööriä ja kuivaa kuohuviiniä.

Vierailija
32/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freixenet (itse tykkään brut:sta mutta puolikuiva on ehkä turvallisempi vaihtoehto, maksaa 9-10e/plo) ja bernard massard saa täältä äänen :)

Fresita jakaa mielipiteet aika vahvasti, eli ellei se satu olemaan päivän sankarin oma lemppari, niin jättäisin sen väliin. 

Puolikuiva kuohari on tosiaan aika turvallinen vaihtoehto. Makeat ja puolimakeat jää ainakin itseltä juomatta. 

Törley ja Ballet on noh, aika pahaa :/ En ainakaan itse valitsisi ihan sitä halvinta vaihtoehtoa. 

Baby showereissa oli tarjolla alkoholitonta kuoharia joka oli oikeasti hyvää (toisin kuin esim alkoholittomat viinit). Siinä on se etu, että niiden juojat eivät erotu joukosta. Pommacin juojat näkyy aina kauas ja itse olen ekan raskauden aikana jäänyt alkuraskaudessa kiinni juuri tuon pommacin takia (ei mikään vakava asia, mutta anyway).

Vierailija
33/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen simaa =)

Vierailija
34/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:25"]

Freixnetillä on vaaleanpunainen, kuiva eli brut cava (= valmistettu shampanjamenetelmällä, mutta ei Ranskan Champagnessa), joka on oikein hyvä. Maksaa kympin huippeilla/ plo. Alkossa osaavat näillä tiedoilla neuvoa ja neuvovat myös oikean määrän vierasjoukon mukaan. 

Ennen vappua n. 8 e:n kuohari sai Hesarin testissä parhaat pisteet, kts. jos löytyy Hesarin netistä - esim. "kuohuviinitesti" tai "vappujuomat". 

Älä laske liian tiukaksi alkumaljamäärää. Varsinkin jos teillä on buffet-tarjoilu, moni voi haluta toisenkin kuoharilasin makupalojen kanssa mielummin kuin viiniä. 

Varaa paljon jäitä juomien jäähdyttämiseen. Ei se mitään tee jos pullot tojottavat jäillä täytetyissä, arkisissa ämpäreissä, mutta se on ikävää, jos juomat ovat liian lämpimiä. 

Jos lähimaisemissa on baari tai ravintola, voit käydä etukäteen heidän kanssaan sopimassa, että saisitko sieltä pari muovikassillista jäitä tai jäämurskaa. 

[/quote]

se oli 14 euroa, ei 8€

Vierailija
35/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään varmaan ensi keväänä pommacilla, koska poikani ei juo ja minä olen alkoholisti (raitis). En usko, että se muutamaa vierastamme haittaa alkoholiton linja. Ehkäpä pullollisen freixenetiä ostan vaihtoehdoksi. Ap:lle, alkon henkilökunta auttaa kovin mielellään, monesti harmittelevatkin kun heidän tuntemustaan harvat käyttää hyödykseen. Mukavia juhlia!

Vierailija
36/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaipaat edullisempaa kuohuviiniä, niin tämä on ihan hyvä: http://www.alko.fi/tuotteet/553597/?fromsearch=true

Ehdottomasti kannattaa valita kuiva kuohuviini, eikä esim. Fresitaa.

Vierailija
37/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 20:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:25"]

[/quote]

se oli 14 euroa, ei 8€

[/quote]

Ei ollut, testin voitti Jaume Serra Brut joka maksaa alkossa 8,50 euroa (mulla on testi tallessa ja itse pullokin hyllyssä).

Vierailija
38/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on suositeltu proseccoa noin yleisesti, mutta niissäkin on eroja. Itse en proseccoille ole vielä juurikaan lämmennyt, vaikka ne ovatkin nyt todella trendikkäitä. Vappuna juotiin esim. Soligo Prosecco Brutia, josta en juurikaan itse pitänyt. Nämä on tietysti myös ihan puhtaasti makuasioita, ja voi tietysti olla, että olen vain tottunut Cavaan. Yksi aikan varma vaihtoehto olisi myös Codorníu-merkkiset cavat. Oma suosikkini niistä on Codorníu Anna Cava Brut, hinta muistaakseni pikkusen yli 10 €/pullo.

Vierailija
39/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 20:24"]

Meillä mennään varmaan ensi keväänä pommacilla, koska poikani ei juo ja minä olen alkoholisti (raitis). En usko, että se muutamaa vierastamme haittaa alkoholiton linja. Ehkäpä pullollisen freixenetiä ostan vaihtoehdoksi. Ap:lle, alkon henkilökunta auttaa kovin mielellään, monesti harmittelevatkin kun heidän tuntemustaan harvat käyttää hyödykseen. Mukavia juhlia!

[/quote]

Ketään ei VOI haitata alkoholiton linja. Alkossa on myös alkoholittomia kuohareita. Käy kysymässä niistä. Itse olen maistanut jotain persikkaan vivahtavan makuista. Hyvää oli!

Vierailija
40/48 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 20:35"]Täällä on suositeltu proseccoa noin yleisesti, mutta niissäkin on eroja. Itse en proseccoille ole vielä juurikaan lämmennyt, vaikka ne ovatkin nyt todella trendikkäitä. Vappuna juotiin esim. Soligo Prosecco Brutia, josta en juurikaan itse pitänyt. Nämä on tietysti myös ihan puhtaasti makuasioita, ja voi tietysti olla, että olen vain tottunut Cavaan. Yksi aikan varma vaihtoehto olisi myös Codorníu-merkkiset cavat. Oma suosikkini niistä on Codorníu Anna Cava Brut, hinta muistaakseni pikkusen yli 10 €/pullo.

[/quote]

Voi tosiaan olla myös tottumiskysymys. Kymmenen vuotta proseccoa pääsääntöisesti nauttineena taas cavat eivät oikein tipu, toki poikkeuksia on. Arvostan sitä että proseccossa on usein makua eikä pelkästään kitalakeen tarttuvaa kuivuutta, joka mulle esim Freixenetistä tulee aina mieleen.