Lapsia EI SAA laittaa ostoskärryn ostososaan!
Miksihän sitä on niin vaikea ymmärtää? Ajatteleeko ihmiset, että heidän lapsensa kengät on ihan puhtaita, että heidän lapsensa ei ole kävellyt missään likaisessa maastossa? Tai että eihän siellä kärryssä pidetä mitään, minkä likaantuminen haittaisi?
Ihan varmasti fakta on kuitenkin se, että sinunkin lapsesi kengät ovat kävelleet samalla törkyisellä kadulla, ja sinunkin lapsesi käsissä voi olla räkää ja ties mitä, jota en halua ostoksiini, oli se sitten banaaniterttu tai sukkapaketti.
Kiitos niille, jotka tajuavat.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:21"]
Mites kun vieraita tulee ja istuu farkuissa sohvalle ja ties missä istuneet housuissa. Sit kotiväki yöpuvuissa sohvalla. Mitä pöpöjä tulee.
[/quote]No meillä ei ole tapana ruokatarvikkeita käyttää siinä sohvalla kyllä.
Minä olen vastannut näihin ostoskärry juttuihin aiemmminkin kun ahdistaa. Olen 1 v ja 3 v lasten yksinhuoltaja ( mies jätti uuden naisen takia kun pienempi oli vielä vauva)
Elämä ei ole ollut helppoa, lapsilla on pitkät tarhapäivät ja arkeen ei juuri huvituksia minulle itselleni mahdu.
Kun mennään tarhapäivän jälkeen ruokakauppaan voi 3 vuotiaskin olla väsynyt tai vaan kaivata hoivaa ja haluta heittäytyä pieneksi. Ainoaksi mahdollisuudeksi jää silloin laittaa toinen lapsi kärryihin jos kolme v ei halua kävellä. Koskaan kärryssä olevalla ei ole kenkiä jalassa tai kuraisia ulkovaatteita, riisun ne kyllä pois ja jätän rattaisiin.
Näin kaupassa käyniti sujuu meiltä siten että lapset ovat tyytyväisiä mutta kokoajan pelkään jonkun av mamman tulevan huutamaan " likaiset penskat pois kärryistä"
Joo tietysti on vaihtoehtoja, voisin esim laittaa sen 1 vuotiaan johonkin kantoreppuun jne mutta en vaan ymmärrä miten lapsi voi olla niin saastainen että joku menettää yöunensa sen takia etä sellainen on ostoskärryssä.
Onneksi me olemme saaneet vain positiivista huomiota osaksemme.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:34"]
Minä olen vastannut näihin ostoskärry juttuihin aiemmminkin kun ahdistaa. Olen 1 v ja 3 v lasten yksinhuoltaja ( mies jätti uuden naisen takia kun pienempi oli vielä vauva)
Elämä ei ole ollut helppoa, lapsilla on pitkät tarhapäivät ja arkeen ei juuri huvituksia minulle itselleni mahdu.
Kun mennään tarhapäivän jälkeen ruokakauppaan voi 3 vuotiaskin olla väsynyt tai vaan kaivata hoivaa ja haluta heittäytyä pieneksi. Ainoaksi mahdollisuudeksi jää silloin laittaa toinen lapsi kärryihin jos kolme v ei halua kävellä. Koskaan kärryssä olevalla ei ole kenkiä jalassa tai kuraisia ulkovaatteita, riisun ne kyllä pois ja jätän rattaisiin.
Näin kaupassa käyniti sujuu meiltä siten että lapset ovat tyytyväisiä mutta kokoajan pelkään jonkun av mamman tulevan huutamaan " likaiset penskat pois kärryistä"
Joo tietysti on vaihtoehtoja, voisin esim laittaa sen 1 vuotiaan johonkin kantoreppuun jne mutta en vaan ymmärrä miten lapsi voi olla niin saastainen että joku menettää yöunensa sen takia etä sellainen on ostoskärryssä.
Onneksi me olemme saaneet vain positiivista huomiota osaksemme.
[/quote]Eli sinun ahdistuksesi asiasta on tärkeämpää kuin muiden? Kun sinun ostosreissusi sujuu rattoisasti, ei muiden ihmisten ahdistuksella ole väliä?
Jospa sinun lapsesi sairastuu samanlaiseen häiriöön, se on aika yleinen nimittäin, että toisten lapset ja heidän vaatteensa tuntuvat niin saastaisilta ettei niitä likoja halua ruokatarvikkeisiin ja jääkaappiin?
Mä en ole ikinä nähny mitään kieltokylttejä. Lintuinfluenssahysterian aikana ehkä.
Ja ikinä ei ole ketään kaupan henkilökunta tullu valittamaan missään kaupassa. Eikä muutkaan.
Oletan siis että tämä on jotain av hysteriaa ja jatkan elämääni.
Voi hyvänen aika miten pikkumaisia, tekopyhiä hurskastelijoita täällä taas on äänessä. Jos yksi pieni lapsi tai vaikka kaksikin jonkun ostoskärryissä, etenkään jos ei ole niitä kenkiäkään jalassa aiheuttaa ärsyyntymistä niin kannattaisi ehkä katsoa itseään peilistä.
No selvähän se on ettei likaiset kengät/ulkovaatteet kuulu kärryihin, joissa kuljetetaan elintarvikkeita. Ihan normaalia hygieniaa, hyvä ihme. Laitan muksut autokärryyn tai kaksospaikkaiseen kärryyn elleivät jostain syystä kävele/on kiire. Ei tule mieleenkään laittaa lapsia ostoskärryyn tallomaan ruokiani!
Mä olen useassa kaupassa nähnyt kylttejä, joissa sanotaan että 'hygieniasyistä lasta ei saa laittaa ostoskärryn ostososaan' tms. Ainakin Alepoissa ja Prismoissa. Jos lapsella ei ole kenkiä ja on ihan pakkotilanne, niin ehkä se voi olla ok, mutta olen nähnyt lapsia kenkineen siellä. Ihmeellistä miten paljon on ihmisiä, jotka ajattelevat että säännöt ei heitä koske, ja ihmisiä, joiden mielestä hygienia on ihan höpötystä. :(
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:48"]
Voi hyvänen aika miten pikkumaisia, tekopyhiä hurskastelijoita täällä taas on äänessä. Jos yksi pieni lapsi tai vaikka kaksikin jonkun ostoskärryissä, etenkään jos ei ole niitä kenkiäkään jalassa aiheuttaa ärsyyntymistä niin kannattaisi ehkä katsoa itseään peilistä.
[/quote]
Mitäs jos siellä olisi tosi söpö ihan pikkupikku pieni koira?
Miksei muksu voi istua siinä ostoskärryn istuinosassa???
Se että joku avautuu täällä naurettavasti aiheesta ei muuta minun tapojani pätkääkään. Valita jos tahdot, sama se.
Varastotyöntekijänä aloitus vähän huvittaa. Vai että joku kuvittelee että ne kaupan tuotteet siellä kaupassa olisi puhtaita? Eiköhän ne lapsen kengät ole puhtaammatkin mitä ne paketit jotka on pyörineet ties missä varastoissa, rekoissa ja lentokoneissa? Saati ne Siwan kärryt? Miten puhtaat ne on sinusta?
Meidän iholla ja ympäristössä on valtavasti bakteereja, osa tarvitsee kasvaakseen oikeanlaiset olosuhteet ja tauteja aiheuttavia on melko vähän jotka maaperästä tarttuu ihmiseen suoraan ja tässäkin hygienia ylipäänsä auttaa. Ja monikaan bakteeri taas ei pysy elinkelpoisena kovinkaan pitkään ihmiskehon ulkopuolella. Enempi noro-viruskin tarttuu vaikka yleisökäymälästä kun joku pesee huolimattomasti kätensä ja tarttuu niihin kärryjen työntoaisaan.
Itse olen kokkina huolissani enempi siitä että säilykepurkkien kansia ihmiset huomaisivat pestä ennen avaamista ja paljonko on pöpöjä niissä kahvoissa: onko edellinen asiakas kaivanut nenää/aivastanut käsiinsä tai muuten saanut tartutettua niihin juuri hetki ennen minua kärrynsä.
Hygienisesti lapsi siellä kärryissä ei siis haittaa minua, enempi siinä tulee vaara että vaunut keikahtaa nurin tai lapsi tippuu niistä alas betonilattialle.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:33"]Varastotyöntekijänä aloitus vähän huvittaa. Vai että joku kuvittelee että ne kaupan tuotteet siellä kaupassa olisi puhtaita? Eiköhän ne lapsen kengät ole puhtaammatkin mitä ne paketit jotka on pyörineet ties missä varastoissa, rekoissa ja lentokoneissa? Saati ne Siwan kärryt? Miten puhtaat ne on sinusta?
Meidän iholla ja ympäristössä on valtavasti bakteereja, osa tarvitsee kasvaakseen oikeanlaiset olosuhteet ja tauteja aiheuttavia on melko vähän jotka maaperästä tarttuu ihmiseen suoraan ja tässäkin hygienia ylipäänsä auttaa. Ja monikaan bakteeri taas ei pysy elinkelpoisena kovinkaan pitkään ihmiskehon ulkopuolella. Enempi noro-viruskin tarttuu vaikka yleisökäymälästä kun joku pesee huolimattomasti kätensä ja tarttuu niihin kärryjen työntoaisaan.
Itse olen kokkina huolissani enempi siitä että säilykepurkkien kansia ihmiset huomaisivat pestä ennen avaamista ja paljonko on pöpöjä niissä kahvoissa: onko edellinen asiakas kaivanut nenää/aivastanut käsiinsä tai muuten saanut tartutettua niihin juuri hetki ennen minua kärrynsä.
Hygienisesti lapsi siellä kärryissä ei siis haittaa minua, enempi siinä tulee vaara että vaunut keikahtaa nurin tai lapsi tippuu niistä alas betonilattialle.
[/quote]
Miksi kaupat sitten kieltävät tämän vedoten hygieniasyihin, sinä kokkivarastotyöläinen? Jos turvallisuus olisi se syy, eiköhän niissä lapuissa lukisi niin?
Huomautin tänään Cittarissa asiasta äidille, jonka lapsi oli kärryissä kengät jalassa. Ei tainnut kuulla, kun odotteli maistiaisia.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:16"]Miksei muksu voi istua siinä ostoskärryn istuinosassa???
[/quote]
Sitä just...
35. Hygienia uppoaa helpommin ihmisiin kuin holhoava kanta putoamisvaara.
Kyllähän monessa vaunussa (tai siis taitaa olla niissä autovaunuissa) että putoamisvaara, älä jätä yksin - reunassa kiipeäminen kaataa vaunut -olikos muuta?
Mutta siis ihmiset on melko pellejä turvallisuuskysymyksissä. Vaunuissa roikutaan ja lapsia jätetään istuinosaan ja mennään vähän matkan päähän niin lapsi putoaa kyydistä.
Jos olisin kauppias niin pelkäisisin tuollaisia putoamisia ja lapsille syntyviä vammoja. Vaunut ON likaisia. Bakteereja on ihan luontaisesti joka paikassa. Ei kauppojen hyllyjäkään säännöllisesti putsata. Miettimällä millaisia valittajia ihmiset on niin yksi mummeli saattaa aiheuttaa kauppiaalle päänvaivaa valittamalla juuri tälläisistä asioista likaiset kengät siellä superpuhtaassa vaunussa ja kun ne puhtaat tuotteet sitten menee likaisiksi lapsen kenkien takia. Höpönlöpö.
Koskaan en ole nähnyt että kukaan putsaisi sitä suorastaan märkäpesäkkeeseen verrattavaa työntoaisaa jos vertaa kaupan vaunuihin joissa ehkä kolmena päivänä joku kuljettaa lasta siellä istumassa ostosten seassa. Siis tahdon nyt korostaa sitä miten likainen se työntöaisa on ja miten harvinaista se on että kaikissa vaunuissa kulkisi lapsia likaisilla kengillään.. Ero on päätä huimaava -varsinkin sika-infuenssa aikana! Ajattele..
Mutta se miksi lapsi istuisi siellä vaunun tavara tilassa on että maksimikilomäärä on n. 15 kiloa penkillä ja siihen voi olla haastavaa saada pidempi pienikin taapero sisään istumaan, varsinkaan jos äiti on lyhyt tai raskaana niin erityisesti pois ottaminen voi olla vaarallista ja vaikeaa.
Eli lyhyesti: vaunut on likaiset sieltä kopasta vaikkei niissä ikinä lapsia kuljetettaisi, niissä ulkon istuu ties mitä kissoja tappamassa pikkulintuja yöllä.
Tuotteet jossain Kiinalaisessa tehtaassa ja hygienia- sanan hukkaaminen siihen ajatukseen nin tartteeko sanoa vielä jotain?
varastotyöntekijä/kokki
En tosiaan käsitä, miten joillekin ihmisille voi olla niin outoa, ettei halua niitä lasten kengänpohjista tulevaa kuraa ja muuta ihanaa elintarvikkeilleen.
Kaikki ruoka kun ei ole vakuumipakattua, esim. vihannekset ja hedelmät. Ei ihan oikeasti olisi kiva saada niihin bakteereja, joita tulee kun lapsonen on ensin pihalla astunut esim. koiranpaskaläjään ja sen jälkeen hyppää kärryn kyytiin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:43"]
En tosiaan käsitä, miten joillekin ihmisille voi olla niin outoa, ettei halua niitä lasten kengänpohjista tulevaa kuraa ja muuta ihanaa elintarvikkeilleen.
Kaikki ruoka kun ei ole vakuumipakattua, esim. vihannekset ja hedelmät. Ei ihan oikeasti olisi kiva saada niihin bakteereja, joita tulee kun lapsonen on ensin pihalla astunut esim. koiranpaskaläjään ja sen jälkeen hyppää kärryn kyytiin.
[/quote]
Vihannekset ja hedelmät tulisi joka tapauksessa pestä ennen syömistä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:21"]
Mites kun vieraita tulee ja istuu farkuissa sohvalle ja ties missä istuneet housuissa. Sit kotiväki yöpuvuissa sohvalla. Mitä pöpöjä tulee.
[/quote]No meillä ei ole tapana ruokatarvikkeita käyttää siinä sohvalla kyllä.
[/quote]
Noooo kerroppas mikä on sellainen ruokatarvike, minkä laitat ruokakärrystä suoraan suuhusi? Pesemättä tai kuorimatta sitä? Kaikissa on pakkaukset ja kääreet ihan sitä varten, että ne eivät likaantuisi tehtaissa, kuljetuksissa ja ihmisten käsissä. Täytyy olla todella yksinkertainen ihminen jos luulee, että likainen ostoskärry voisi olla kaikista likaisin osa koko logistiikassa.
Ap et tainnut arvata, että puutuit mammojen ihmisoikeuksiin? Normaalielämän säännöt eivät tätä kansan osaa ja heidän tenaviaan koske.