Tunnetko ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista?
Oletko tavannut ilmiselvää duunaria, ylemmän keskiluokan edustajaa, keskiluokkaista, eliitin edustajaa?
Kommentit (35)
Kyllä tunnen kaikista luokista ihmisiä. Tuo eliitti on kyllä hämmentävä, sillä en tiedä ketä siihen oikeasti kuuluisi.
En tunne tukien varassa eläviä.
Tunnen duunareita ja keskiluokkaa, sekä alempaa että ylempää. Näitä on suurin osa tuttavistani.
Eliittiä joo, jos sinne lasketaan puhtaasti tulojen perusteella eli ne jotka kuuluvat ylimpään tulodesiiliin tai vaikka rikkaimpaan 5 prosenttiin. Mutta jos eliitiksi lasketaan vain julkkisporhoja kuten Nalle W tai joitakin yksittäisiä suomenruotsalaisia sukuja niin sitten en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä laskettaisiin eliitiin? Mutta ehkä. Tosin mielestäni jaottelu duunarit, keskiluokka, ylempi keskiluokka ja eliitti on liian yksinkertaistava jaottelu.
Laskisin nimekkäitä professoreja, kulttuurisukujen edustajia, elinkeinoelämän huippuja kuten vaikka joku Wahlroos.
Entä tunnustetut taiteilijat, jotka eivät kuulu tunnettuihin sukuihin? Onko vaikka joku Krista Kosonen eliittiä?
No ei. Keskiluokkaa aivan selvästi.
Tunnen eniten "alempaa keskiluokkaa", tunnen elämäntapatyöttömiä, korkeasti koulutettuja, huumeidenkäyttäjiä, duunareita. Vähemmän sitten niitä oikeasti rikkaita, tai en yhtään. Nuoruuden korkeasti koulutettu poikaystävä oli kyllä kai todella varakkaasta perheestä joidenkin kuvien perusteella, en hänen perhettään koskaan ehtinyt tapaamaan.
En ole sosiologi kuin harrastuksena.... mutta laskisin että entinen yläluokka (n 1%) ja ylempi keskiluokka n 9 % muodostavat kansan eliitin....sen alapuolella semmoinen "keskimmäinen" luokka , jonka erottaa seuraavasta alemmasta kerroksesta lähinnä kulttuuri-ja sosiaaliset pääomat, maku jne....on jo tutkintoja jne...muttei välttämättä paljon rahaa ja yhteiskunnallinen asemakin on hivenen vaatimattomampi....rivi-insinöörejä, opettajia, suunnittelijoita jne..ylempiä toimihenkilöitä. Tämän viipaleen vahvuus n 20 % väestä. Sitten on kansaa....duunareita ja alempaa keskiluokkaa joka ei enää sillä siistillä sisätyöllä ja merkantin papereilla eroa siitä duunarista.....tienaakin vähemmän. Tämän alla sitten vielä 10 % kurjalisto.
En tajua tätä luokka-ajattelua. Ilmeisesti nuoret ihmiset ovat taantuneet ja alkaneet uudelleen herätellä henkiin luokka-ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä luokka-ajattelua. Ilmeisesti nuoret ihmiset ovat taantuneet ja alkaneet uudelleen herätellä henkiin luokka-ajattelua.
Kylläpä vaan. Tästä on enää askel kastijakoon.
Kaikkia kuuluu joko omaan tai puolisoni kaveripiiriin. Kaikki olimme joskus keskiluokkaisia lapsia, sitten elämä kuljetti ihmisiä eri suuntiin.
niin ja rajat ovat tietysti hieman epämääräisiä.......tavan duunari voi silti tykätä käydä ooppperassa ja sinne raahattu neuvos torkkuu siippansa vieressä.
Avartava kysymys koska en ole koskaan ajatellut että olisi mitenkään ihmeellistä että tunnen niin erilaisia ihmisiä. Mutta ilmeisesti se on. Omaan tuttavapiiriini siis kuuluu yksi moni miljonääri, yksi erittäin varakas ihminen, useita tohtoreita mutta sitten paljon hyvin tavallisia ihmisiä erilaisista duunariammateista opettajiin ja muuhun vakaaseen keskiluokkaan. Tunnen myös yhden syrjäytyneen ihmisen (lapsuudenkaveri) joka on välillä ollut asunnotonkin.
Suurin rikkaus tässä kirjossa on se että tajuaa miten kaikki ihmiset ovat pohjimmiltaan hyvin samanlaisia eikä kenestäkään pidä tehdä liikaa ennakko-odotuksia. Miljonääri voi olla antelias ja empaattinen kun taas duunari tai syrjäytynyt voi olla aika itsekäs. Tai sitten toisinpäin, ikinä et voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Onko taantumuksellista huomauttaa keisarin vaatteista?
Tietysti olen tavannut asiakaspalvelutyössä kaikista yhteiskuntaluokista tulevia, mutta tunnen vain duunareita.
Minä olen työväenluokasta ponnistanut akateeminen. Puoliso on hyvin yläluokkainen kolmannen sukupolven tohtori. Olen käynyt Linnan juhlissa ja tunnen monia proffia. Olen jutellut Wahlroosin kanssa monet kerrat. Tunnen myös oman sukuni duunarit ja tapaan silloun tällöin mhös sossulan väkeä.
Ystäväpiirissäni on paljon mm. taide- ja media-alan porukkaa, jota itsekin olen. Mutta mihin "luokkaan" me kuulutaan? Osa on todella menestyneitä ja tunnettuja, osa vähemmän, mutta samalla alalla ollaan silti kaikki.
Olen lähtöisin duunariperheestä, ja ystävissä ja sukulaisissa on taideväen lisäksi kaikenlaista tallajaa työttömästä tohtoriin, on pari huippujohtajaa ja miljonääriä, suurin osa peruspulliaisia ja sitten pari jo nuorena työelämästä sairauden takia pudonnutta.
Parhaista ystävistäni toinen on mielenterveyssyistä eläkkeellä ja toinen on uraa luova tohtori. Oikeassa elämässä niillä titteleillä ei ole mitään väliä. Ihmisiä ollaan kaikki.
kyllä tunnen kaikkia