Nuori äiti kännissä lapsen kanssa tänään HKI rautatieasemalla
Tänään illalla Helsingin rautatieasemalla näin nuoren naisen alle 10 vuotiaan lapsen kanssa. Luulin naista tytön siskoksi koska nainen oli niin nuori ja pukeutui niin teinimäisesti: valkoiset tiukat housut ja pitkät saappaat. Nainen oli huomattavassa humalassa, hyvä että pysyi pystyssä ja horjui jo seistessäkin. Viina haisi. Kuulin kun tyttö (ehkä noin 8v?) sanoi naiselle kovaan ääneen vihaisesti "Äiti sä oot ihan kännissä! Mä häpeen sua! Mä jätän sut tähän!" Ja lähti kävelemään poispäin. Äiti lähti perään.
Tuntui niin pahalta että vatsassa kouraisi. Mietin, olisiko pitänyt soittaa jonnekkin. Minne? Nainen ja tyttö lähtivät niin nopeasti pois että olisin joutunut lähtemään perään. Toinenkin nainen katsoi tapahtumaa ja katsoi minua sen jälkeen silmiin surulisesti.
Nyt jäi kamala olo. Olisko minun pitänyt soittaa lastensuojeluun? Poliisille? Lähteä parin perään? Mitä te tekisitte tallaisessa tilanteessa? Puututaanko tällaiseen edes jos äiti on vähän kännissä?
Jos tunnistat itsesi tästä tekstistä: HÄPEÄ ITSEÄSI nainen! Hae apua juomiseesi äläkä anna lapsesi hävetä sinua ja kärsiä alkoholin käytöstäsi! Sinulla on tumma pitkät hiukset, valkoiset tiukat housut, pitkät saappaat.
Kommentit (89)
http://www.alko.fi/vastuullisuus/vastuu-asiakkaasta/ikarajat-ja-alkoholin-valittaminen/
Ja siellä alhaalla on vielä linkki ja siellä lukee. Jos olet alle 25-vuotias, näytä henkilötodistuksesi myyjälle, kun ostat tai olet mukana seurueessa, joka ostaa alkoholijuomia.Alkossa yhdessä asioivien nuorien tulee kaikkien olla iältään ostokelpoisia.
Myyjä on epäillyt, että henkilö välittää alkoholin mukana olevalle 8 vuotiaalle.
Joo, tuo on totta jos mukana on teini, myyjä voi kieltäytyä myymästä. Vaikea uskoa että vanhemmille ei myytäisi viinipulloa tms. jos 8v mukana.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:08"]Myyjä on epäillyt, että henkilö välittää alkoholin mukana olevalle 8 vuotiaalle.
[/quote]
Yrittäkää nyt opetella lukemaan. Kolmannen kerran, myyjä VOI kieltäytyä myymästä äidille jolla on vaikka kaksi vuotias mukana jos siltä tuntuu. Toisen kerran, mustakin hölmöä. Hitto kun saa taas vääntää rautalangasta.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:08"]Myyjä on epäillyt, että henkilö välittää alkoholin mukana olevalle 8 vuotiaalle. [/quote] Yrittäkää nyt opetella lukemaan. Kolmannen kerran, myyjä VOI kieltäytyä myymästä äidille jolla on vaikka kaksi vuotias mukana jos siltä tuntuu. Toisen kerran, mustakin hölmöä. Hitto kun saa taas vääntää rautalangasta.
[/quote]
Ohis, mutta ehkä johtuu siitä että kirjoitat hassusti. "Oon kuullut juttua" ja "olikohan laissa vai missä ettei saa myydä" jne. Nämä "olen kuullut -jutut" kun aina ovat enemmän tai vähemmän urbaanilegendaa...
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:52"] [quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:22"] [quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:07"]Ei poliisi välttämättä kiinnostu jos kyse on jo kouluikäisestä lapsesta joka osaa itsekseenkin mennä kotiin. [/quote] No todellakin kiinnostuu. [/quote] Muuttaako asiaa jos kotona on toinen vanhemmista selvinpäin odottamassa? [/quote] Ei auta. Koska sun pitää kyetä huolehtimaan siitä lapsesta, ei se auta että se isä siellä kotona istuu. Tosin tossa tilanteessa se lapsi oltais varmaan viety kotiin eikä otettu huostaan. [/quote] No minähän olen lähestulkoon absolutisti eli tuollainen tilanne ei voisi tulla omalle kohdalle. Lähinnä kiinnostaa onko humalaisen vanhemman "näkeminen" aina tuomittavaa vaikka lapsi ei olisi "heitteillä". Tuossa tilanteessa lapsi ilmeisesti osasi kulkea itsekseenkin kotiin? [/quote] No mun mielestä ei ole aina tuomittavaa jos näkee joskus vanhemman humalassa. Mutta sen lapsen pitää tuntea olevansa turvassa ja että on joku luotettava aikuinen aina kenen puoleen kääntyä. Ja tässä ei ole mun mielestä relevanttia se että lapsi osaa itse kotiin. Koska me ei tiedetä mikä siellä kotona odottaa. Näissä asioissa on mun mielestä parempi olla tarkkana kuin katua myöhemmin. Ja edelleen muistakaa se että humalainen vanhempi voi olla lapsen mielestä pelottava vaikka teistä itsestänne voi tuntua että olen vain vähän hiprakassa.
[/quote]
Kuvittele tilanne, että tämä juopunut vanhempi meneelapsensa kanssa kotiin. Lapsi saa stamkohtauksen, polttaa kätensä liedellä, kotona tai seinän takana syttyy tulipalo tai mitä tahansa jossa aikuisen täytyy toimia jaauttaa lasta. Ei humalainen pysty sellaiseen! Järki käteen nyt, "mikä promilleraja on se et saa lapsen kanssa olla". Ketuttaa tommoiset saivartelut.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:08"]Myyjä on epäillyt, että henkilö välittää alkoholin mukana olevalle 8 vuotiaalle. [/quote] Yrittäkää nyt opetella lukemaan. Kolmannen kerran, myyjä VOI kieltäytyä myymästä äidille jolla on vaikka kaksi vuotias mukana jos siltä tuntuu. Toisen kerran, mustakin hölmöä. Hitto kun saa taas vääntää rautalangasta.
[/quote]
Myyjä voi kieltäytyä myymästä, jos on epäilys, että alkoholi ostetaan alaikäiselle. Ts. jos se 2-vuotias pyytäisi mukavan hilloisen ja mehevän punkun vanhemmaltaan, myyjä voi kieltäytyä myymästä. Käytännössä näin ei siis tapahdu, mutta teinien kohdalla voi joskus tapahtuakin (teini lappaa ns. limuviinaa koriin jne.)
T. Kolme vuotta Alkossa töissä ollut, joka ei koskaan kieltäytynyt myymästä 2-vuotiaan vanhemmalle - pari kertaa teinin vanhemmalle kyllä
Lainasin liikaa, tuo vastaus siis sille joka inttää saako lapsi nähdä vanhempaa humalassa ja miten humalassa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:53"] Tietääkseni jos on lapsia niin alkoholin käyttö on rikos ja siitä voi seurata sakkoja ja lapsen huostaanotto. Monesti alkoissakin myyjät voivat kieltäytyä myymästä lapsiperheille alkoholijuomia. [/quote] Ai jaa. Tää on kyllä ihan uutta. Eihän alkoholin nauttiminen tarkoita samaa kuin humaltuminen. Ja miksi ihmeessä ei saisi hakea viinipulloa alkosta lapsi mukana, käytetäänhän viiniä ruonlaitossakin? Nyt kuulostaa tekstisi vähän liian paksulta. [/quote] Kuulostaa hullulta, mutta niin se on. Oon kuullut tapauksista missä ei ole myyty alkossa alkoholia kun on ollut kouluikäinen lapsi mukana. Onko laissa vai missä se lukee että alkoholi juomia ei saa myydä alaikäisille tai henkilölle jolla on alaikäisiä mukana, tai jos on syytä olettaa että sitä alkoholia välitetään alaikäisille. Kai se on vähän tapauskohtasta. Mutta niillä on oikeus kiektäytyä myymästä, vaikka se olisi oma lapsi mikä on mukana. Onhan se vähän tyhmää.
[/quote]
En usko. Jos olet kuullut niin tarinaa on varmaan vähän siloteltu. Eli vanhempi on ollut päihtynyt ja vinkunut kassalla, ettei ole juuri mitään ottanut. Kassa on sanonut, että kun on toi lapsikin mukana niin päihtyneelle ei myydä.
Itse olen ostanut juhlajuomalastinkin lapsen kanssa.
[/quote]
No ihan tuttu tyyppi kyseessä eikä ollut humalassa. Lapsi oli silloin n. 8 vuotias. Ja kuten jo sanoin että eri alkoissa ja eri myyjät voi toimia eri tavalla. En sanonut että ei IKINÄ myytäisi, vaan että niillä on oikeus olla myymättä. Lue vähän tarkemmin ens kerralla niin ei tarvitse toistaa.