Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori äiti kännissä lapsen kanssa tänään HKI rautatieasemalla

Vierailija
09.05.2014 |

Tänään illalla Helsingin rautatieasemalla näin nuoren naisen alle 10 vuotiaan lapsen kanssa. Luulin naista tytön siskoksi koska nainen oli niin nuori ja pukeutui niin teinimäisesti: valkoiset tiukat housut ja pitkät saappaat. Nainen oli huomattavassa humalassa, hyvä että pysyi pystyssä ja horjui jo seistessäkin. Viina haisi. Kuulin kun tyttö (ehkä noin 8v?) sanoi naiselle kovaan ääneen vihaisesti "Äiti sä oot ihan kännissä! Mä häpeen sua! Mä jätän sut tähän!" Ja lähti kävelemään poispäin. Äiti lähti perään.

Tuntui niin pahalta että vatsassa kouraisi. Mietin, olisiko pitänyt soittaa jonnekkin. Minne? Nainen ja tyttö lähtivät niin nopeasti pois että olisin joutunut lähtemään perään. Toinenkin nainen katsoi tapahtumaa ja katsoi minua sen jälkeen silmiin surulisesti.

Nyt jäi kamala olo. Olisko minun pitänyt soittaa lastensuojeluun? Poliisille? Lähteä parin perään? Mitä te tekisitte tallaisessa tilanteessa? Puututaanko tällaiseen edes jos äiti on vähän kännissä?

Jos tunnistat itsesi tästä tekstistä: HÄPEÄ ITSEÄSI nainen! Hae apua juomiseesi äläkä anna lapsesi hävetä sinua ja kärsiä alkoholin käytöstäsi! Sinulla on tumma pitkät hiukset, valkoiset tiukat housut, pitkät saappaat.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:07"]Ei poliisi välttämättä kiinnostu jos kyse on jo kouluikäisestä lapsesta joka osaa itsekseenkin mennä kotiin. [/quote] No todellakin kiinnostuu.

[/quote]

Muuttaako asiaa jos kotona on toinen vanhemmista selvinpäin odottamassa?
[/quote]

Ei auta. Koska sun pitää kyetä huolehtimaan siitä lapsesta, ei se auta että se isä siellä kotona istuu. Tosin tossa tilanteessa se lapsi oltais varmaan viety kotiin eikä otettu huostaan.

Vierailija
62/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 01:03"]

Onko juopumus rikos? Ihmettelen palsta mammojen halua puuttua ventovieraiden asioihin. Jos tuo nainen lapsensa kanssa ei sammunut asemalle niin asia ei kuulu teille millään tavalla. Suomi olisi parempi paikka kun emme puuttuisi toistemme asioihin.

[/quote]

Tietääkseni jos on lapsia niin alkoholin käyttö on rikos ja siitä voi seurata sakkoja ja lapsen huostaanotto.

Monesti alkoissakin myyjät voivat kieltäytyä myymästä lapsiperheille alkoholijuomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi lähinnä se moraalinen puoli eli saako n. 10-vuotias ylipäätään nähdä vanhempiaan tai muita läheisiä humalassa esim. häissä tms. juhlissa? Siis olettaen tietysti että paikalla on aikuisia myös selvinpäin. Onko humalaisen näkeminen jo sinänsä tuomittavaa ennen kuin on 18-vuotias?

Vierailija
64/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:22"] [quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:07"]Ei poliisi välttämättä kiinnostu jos kyse on jo kouluikäisestä lapsesta joka osaa itsekseenkin mennä kotiin. [/quote] No todellakin kiinnostuu. [/quote] Ihanko oikeasti poliisi saapuu paikalle jos kertoo 8-10-vuotiaan lapsen lähteneen omin nokkineen asemalta? Tuskinpa lähtee etsimään tuonikäistä tuohon vuorokauden aikaan. [/quote] Jos sä sanot että täällä on alle kymmenvuotias lapsi asemalla äidin kanssa joka on niin juovuksissa että pysyy just ja just pystyssä. Niin kyllä, poliisit tulevat hakemaan lapsen turvaan. Voi kertoa lapsen ja äidin tuntomerkit ja kertoa mihin suuntaan lähti.

[/quote]

Lapsihan lähti itsekseen, ei halunnut olla äidin kanssa? Miksi ne ei antaisi lapsen mennä kotiin? Mun on vaikea uskoa että poliisi lähtisi tuossa tapauksessa lasta etsimään.
[/quote]

No koska siinä on se vaara että kun se lapsi menee kotiin niin äiti ei tulekkaan kotiin tai jos tulee niin humalassa ja voi tuoda muita humalaisia mukanaan. Äiti voi sammua kotona rööki kädessä tai ruoka hellalla. Äiti voi olla kotona väkivaltainen ja voi olla muitakin huolen aiheita. Parempi se oli että joku tekee ilmoituksen ja kotiolot tarkastetaan. Kuin että ajatellaan noin kuin sinä, eikä tehdä mitään. Ja taas saa lukea surullisia kohtaloita lehdistä.

Vierailija
65/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:22"] [quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:07"]Ei poliisi välttämättä kiinnostu jos kyse on jo kouluikäisestä lapsesta joka osaa itsekseenkin mennä kotiin. [/quote] No todellakin kiinnostuu. [/quote] Muuttaako asiaa jos kotona on toinen vanhemmista selvinpäin odottamassa? [/quote] Ei auta. Koska sun pitää kyetä huolehtimaan siitä lapsesta, ei se auta että se isä siellä kotona istuu. Tosin tossa tilanteessa se lapsi oltais varmaan viety kotiin eikä otettu huostaan.

[/quote]

No minähän olen lähestulkoon absolutisti eli tuollainen tilanne ei voisi tulla omalle kohdalle. Lähinnä kiinnostaa onko humalaisen vanhemman "näkeminen" aina tuomittavaa vaikka lapsi ei olisi "heitteillä". Tuossa tilanteessa lapsi ilmeisesti osasi kulkea itsekseenkin kotiin?

Vierailija
66/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää se, että täällä ollaan valmiita lynkkaamaan jokainen, joka tunnustaa juoneensa kulauksen siideriä raskausaikanaan tai imetyksen aikana, mutta jos joku heiluu lapsen kanssa kaatokännissä, niin ihmetellään, miksi siihen pitäisi puuttua.

Tuskin se lapsi nauttii humalaisen äidin seurasta. Tilanne on lapselle äärimmäisen ikävä ja pelottavakin, eiköhän siihen kannattaisi puuttua jokaisen ohikulkijan.

Itse lähestyisin nimenomaan lasta, en aikuista, kysyisin, onko hänellä kaikki hyvin, osaako kotiin, vai soitetaanko yhdessä jollekin turvalliselle aikuiselle.

Onko juopumus rikos? Ihmettelen palsta mammojen halua puuttua ventovieraiden asioihin. Jos tuo nainen lapsensa kanssa ei sammunut asemalle niin asia ei kuulu teille millään tavalla. Suomi olisi parempi paikka kun emme puuttuisi toistemme asioihin.

[/quote]

Vierailija
67/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:53"]

[/quote]

Tietääkseni jos on lapsia niin alkoholin käyttö on rikos ja siitä voi seurata sakkoja ja lapsen huostaanotto.

Monesti alkoissakin myyjät voivat kieltäytyä myymästä lapsiperheille alkoholijuomia.

[/quote]

Eli lähes kaikissa suomalaisissa häissä yms. juhlissa rikotaan lakia ja olisi lastensuojelulle asiaa? Kotona nautittu jouluglögikin on lastensuojelurikos?

Vierailija
68/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:53"]

[/quote]

Ai jaa. Tää on kyllä ihan uutta. Eihän alkoholin nauttiminen tarkoita samaa kuin humaltuminen. Ja miksi ihmeessä ei saisi hakea viinipulloa alkosta lapsi mukana, käytetäänhän viiniä ruonlaitossakin? Nyt kuulostaa tekstisi vähän liian paksulta.

Vierailija
69/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisjunassa oli kerran ihan sekaisin oleva pariskunta jolla n.5-6 vuotias tyttö mukana. Kännissä ja kamoissa olivat selvästi ja tyttö istui hiljaa penkillä kun nämä vuosisadan vanhemmat möykkäsivat ja sekoilivat. Soitettiin poliisille, jotka tuli muutaman pysäkin päästä lastensuojelun kanssa hakemaan tytön pois.

Vierailija
70/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin 10-17 sijoitusperheessä, joissain häissä tms. Sijaisisä oli kännissä,eikä se tuntunut yhtään pelottavalta. Sijaisäidin kanssa olin 16- vuotiaana juhlissa,ja itse vetäisin karmeat kännit boolista. Mitäkökän olis sossut tykänny. Omat vanhempani eivät juoneet koskaan,enkä siellä ollessani saanut viinaa tai tupakkaa,vaikka molemmat polttivat

Vierailija
71/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko hakea miehen pikkujouluristeilyltä niin että lapset on kyydissä? Mies saattaa olla humalassa, ei käyttäydy aggressiivisesti humaltuneena mutta puhe saattaa sammaltaa ja olla muuten "ylihilpeä".

Vierailija
72/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:22"] [quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:07"]Ei poliisi välttämättä kiinnostu jos kyse on jo kouluikäisestä lapsesta joka osaa itsekseenkin mennä kotiin. [/quote] No todellakin kiinnostuu. [/quote] Muuttaako asiaa jos kotona on toinen vanhemmista selvinpäin odottamassa? [/quote] Ei auta. Koska sun pitää kyetä huolehtimaan siitä lapsesta, ei se auta että se isä siellä kotona istuu. Tosin tossa tilanteessa se lapsi oltais varmaan viety kotiin eikä otettu huostaan.

[/quote]

No minähän olen lähestulkoon absolutisti eli tuollainen tilanne ei voisi tulla omalle kohdalle. Lähinnä kiinnostaa onko humalaisen vanhemman "näkeminen" aina tuomittavaa vaikka lapsi ei olisi "heitteillä". Tuossa tilanteessa lapsi ilmeisesti osasi kulkea itsekseenkin kotiin?
[/quote]

No mun mielestä ei ole aina tuomittavaa jos näkee joskus vanhemman humalassa. Mutta sen lapsen pitää tuntea olevansa turvassa ja että on joku luotettava aikuinen aina kenen puoleen kääntyä. Ja tässä ei ole mun mielestä relevanttia se että lapsi osaa itse kotiin. Koska me ei tiedetä mikä siellä kotona odottaa. Näissä asioissa on mun mielestä parempi olla tarkkana kuin katua myöhemmin. Ja edelleen muistakaa se että humalainen vanhempi voi olla lapsen mielestä pelottava vaikka teistä itsestänne voi tuntua että olen vain vähän hiprakassa.

Vierailija
73/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:53"]

[/quote]

[/quote]

Eli lähes kaikissa suomalaisissa häissä yms. juhlissa rikotaan lakia ja olisi lastensuojelulle asiaa? Kotona nautittu jouluglögikin on lastensuojelurikos?
[/quote]

Itseasiassa joo jos kaikki on ympärikännissä siellä häissä tai jouluna, eikä kukaan kykene huolehtimaan lapsista. Aloituksessa oli nimenomaan että äiti oli hyvin humalassa. Nyt ei ole kyse mistään saunakaljasta tai glögilasillisesta.

Vierailija
74/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:53"]

[/quote]

Ai jaa. Tää on kyllä ihan uutta. Eihän alkoholin nauttiminen tarkoita samaa kuin humaltuminen. Ja miksi ihmeessä ei saisi hakea viinipulloa alkosta lapsi mukana, käytetäänhän viiniä ruonlaitossakin? Nyt kuulostaa tekstisi vähän liian paksulta.
[/quote]

Kuulostaa hullulta, mutta niin se on. Oon kuullut tapauksista missä ei ole myyty alkossa alkoholia kun on ollut kouluikäinen lapsi mukana. Onko laissa vai missä se lukee että alkoholi juomia ei saa myydä alaikäisille tai henkilölle jolla on alaikäisiä mukana, tai jos on syytä olettaa että sitä alkoholia välitetään alaikäisille. Kai se on vähän tapauskohtasta. Mutta niillä on oikeus kiektäytyä myymästä, vaikka se olisi oma lapsi mikä on mukana. Onhan se vähän tyhmää.

Vierailija
75/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:15"]Voinko hakea miehen pikkujouluristeilyltä niin että lapset on kyydissä? Mies saattaa olla humalassa, ei käyttäydy aggressiivisesti humaltuneena mutta puhe saattaa sammaltaa ja olla muuten "ylihilpeä".
[/quote]

No voit jos olet itse selvinpäin.

Vierailija
76/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä äidin pukeutuminen liittyy asiaan?! Miksi piti erikseen mainita, että äidilla oli päällään valkoiset housut ja pitkävartiset saappaat?

Vierailija
77/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan miten se on juridisesti vai onko se veteen piirretty viiva? Itselläni on raja humaltumisessa eli en halua olla humalassa lapsen seurassa. Mutta tämähän on suhteellinen käsitys. Moni kuvittelee olevansa selvempi kuin onkaan. 10 vuotias lapsi ja 14 vuotias. Onko silloin vanhempien viinilasien hyväksytyssä määrässä eroa? 

Vierailija
78/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen mainitsemisen arvoinen seikka tuo äidin pukeutuminen tässä on?! Ei jeesus...

Vierailija
79/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:53"]   Tietääkseni jos on lapsia niin alkoholin käyttö on rikos ja siitä voi seurata sakkoja ja lapsen huostaanotto. Monesti alkoissakin myyjät voivat kieltäytyä myymästä lapsiperheille alkoholijuomia. [/quote] Ai jaa. Tää on kyllä ihan uutta. Eihän alkoholin nauttiminen tarkoita samaa kuin humaltuminen. Ja miksi ihmeessä ei saisi hakea viinipulloa alkosta lapsi mukana, käytetäänhän viiniä ruonlaitossakin? Nyt kuulostaa tekstisi vähän liian paksulta. [/quote] Kuulostaa hullulta, mutta niin se on. Oon kuullut tapauksista missä ei ole myyty alkossa alkoholia kun on ollut kouluikäinen lapsi mukana. Onko laissa vai missä se lukee että alkoholi juomia ei saa myydä alaikäisille tai henkilölle jolla on alaikäisiä mukana, tai jos on syytä olettaa että sitä alkoholia välitetään alaikäisille. Kai se on vähän tapauskohtasta. Mutta niillä on oikeus kiektäytyä myymästä, vaikka se olisi oma lapsi mikä on mukana. Onhan se vähän tyhmää.

[/quote]

En usko. Jos olet kuullut niin tarinaa on varmaan vähän siloteltu. Eli vanhempi on ollut päihtynyt ja vinkunut kassalla, ettei ole juuri mitään ottanut. Kassa on sanonut, että kun on toi lapsikin mukana niin päihtyneelle ei myydä. 

Itse olen ostanut juhlajuomalastinkin lapsen kanssa.

Vierailija
80/89 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:35"]Tietääkö kukaan miten se on juridisesti vai onko se veteen piirretty viiva? Itselläni on raja humaltumisessa eli en halua olla humalassa lapsen seurassa. Mutta tämähän on suhteellinen käsitys. Moni kuvittelee olevansa selvempi kuin onkaan. 10 vuotias lapsi ja 14 vuotias. Onko silloin vanhempien viinilasien hyväksytyssä määrässä eroa? 
[/quote]
Niin tosta laista en tiedä. Mutta toi on aika hyvä raja että ei juo itseään känniin. Ja totta on myös että harvemmin ihmiset itse tajuaa milloin on tullut otettua liikaa. Viinilasien määrä varmaan riippuu ihan siitä miten helposti tulee humalaan. Ja ajattelisin että 10 ja 14 vuotiaiden ero on se että 14 vuotias ymmärtää paremmin mikä humala on ja kykenee huolehtimaan itsestään eri tavalla. Esim. en jättäisi 10 vuotiasta yksin kotiin yöksi mutta 14 vuotiaan uskaltaisin jättää. En silti haluaisi olla humalassa kummankaan seurassa. Ja lapset kehittyy eri tahtiin niin se on vähän tapauskohtaistakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän