Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia et ole halunnut ystävystyä jonkun kanssa?

Vierailija
16.12.2020 |

Tuon "Muita, jotka jäävät aina ulkopuolisiksi ihmissuhteissa?" -ketjun innoittamana. Kun tapaa uusia sinänsä ihan mukavia ihmisiä, joidenkin kanssa ystävystyy ja joidenkin kanssa suhteesta ei kehity mitään tuttavuutta syvempää, tahattomasti tai jommankumman puolelta tarkoituksellisesti. Erityisesti ajattelen tilanteita, joissa itse on ollut kiinnostunut tutustumaan toiseen, mutta toinen ei osoita vastakaikua, oli sitten itse kummalla puolella tätä yhtälöä tahansa. Joskus tietysti on kyseessä olosuhteet ja ajoitus, miksei tuttavuus tai kaveruus syvenny ystävyydeksi. Itse sitä tietysti tahtoisi ajatella, että miksi joku ei halua tutustua, mähän olen hauska ja ystävällinen tyyppi. Joskus on hankala objektiivisesti nähdä syitä tilanteelle. Mutta kyllä niitä raadollisia syitä on itse kullakin olla se osapuoli, joka ei vastaa Facebook-ystäväpyyntöön tai keksii tekosyitä, kun ei halua lähteä kahville jonkun sellaisen kanssa, joka ei ihan kuitenkaan tunnu siltä että haluaisi ystävystyä.

Mitä syitä teillä on siihen, että olette torjuneet jonkun ystävystymisyritykset? Oli se sitten elämäntilanteesta, olosuhteista tai ihmisten välisistä asioista johtuva syy. Ei ne aina ole kovin yleviä tai reiluja syitä. Niistä ehkä huomaa senkin, että vaikka se ystävyys ei lähtisi kehittymään, se ei tarkoita sitä että toinen osapuoli olisi mitenkään auttamattoman paska tyyppi.

Mulle tulee omakohtaisesti äkkiseltään lähivuosilta mieleen seuraavia:
- Kaverin huumorintaju ei ollenkaan osunut yhteen omani kanssa, vitsit menivät ohi puolin ja toisin
- Tutustuin töissä yhteistyökumppaniin, jonka kanssa en halunnut vapaa-ajalla viettää aikaa, mutta töissä hänelle täytyi olla ystävällinen mikä ehkä hämäsi häntä luulemaan kaverisuhteeltamme enemmän
- Kaverin kaverin jatkuva negatiivisuus lähes kaiken suhteen
- Loukkaavan suora puhe muille sillä varjolla, että "mä nyt vaan on tämmönen"
- Arvelin ihmisen pitävän minua alempiarvoisena, koska hän oli todella kaunis ja tyylikäs
- Tuttu oli jatkuvasti suuna päänä joka paikassa kuin superpallo, itse olen rauhallisempi tyyppi
- Eräs kertoi suunnilleen ensitapaamisella sairaushistoriansa ja vuodatti kovat elämänkokemuksensa
- Toinen oletti, että olen hänestä ja hänen asioistaan loputtoman varauksettoman kiinnostunut, ei ollut kiinnostunut vastaavasti minusta lainkaan
- Perhekerhossa eräs mukava äiti oli minua niin paljon vanhempi, että meidän elämäntilanteet lapsijuttujen ulkopuolella oli hyvin erilaisia

Kommentit (1027)

Vierailija
941/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vanhempana olen huomannut miksi minun kanssani on ollut nuorempana vaikea saada ystäviä .

Tai miksi en ollut kovin pidetty. Olin nuorena kovin änkyrä esim miten asiat pitää tehdä, puhuin ikävään sävyyn ihmisille, en vain oikein itse nähnyt käytöstäni. 

Nyt  ystäväpiirini ei ole kovin laaja, mutta hyvä. Olen itse myös hyvin varovainen uusien ihmisten kanssa.

Itse olen jättänyt yhteydenpidon erääseen ihmiseen, koska hän oli vain raskas huokailija.

Vierailija
942/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halunnut ystävystyä sellaisen ihmisen kanssa joka oli jäänyt orvoksi lapsena. En jaksa kuunnella sitä katkeruutta ja valitusta aina juhlapäivien aikaan varsinkin, miten hänellä on rankkaa ja yhyybyhyy ja kaikilla muilla niin helppoa.

Meidän naapurissa asui isovanhempiensa luona orvoksi jäänyt lapsi. Kukaan ei halunnut olla sen kanssa koska niillä oli kotona niin outoa.

Miksi te kiusaatte jotain orpo(j)a täällä palstalla? Ennenkin huomannut. Sori ohis. 

Tuossahan vaan todettiin että sillä oli outo koti.

Varsinkin lapset huomaa tällaisia asioita enemmän kuin usein ajatellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karttanut ystävystymistä henkilön kanssa, jonka olen kuullut harrastavan näpistelyä.  En voisi päästää kotiini näpistelevää ihmistä.

Vierailija
944/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa. En jaksa lukea mitään elämänkoulutasoista tekstiä. Lukihäiriö on asia erikseen.

En myöskään tutustu elämänkoululaisiin sen syvällisemmin.

Enkä kateellisiin (uskokaa pois, ette osaa pitää sitä salassa vaikka ehkä luulette niin.)

En kiinnostu mistään superulkoilmaihmisistä. En koe meillä olevan mitään yhteistä. Ulkoilmaihminen = käy patikoimassa, pyörii metiköissä tuntikausia ja ylipäätään on koko ajan vain ulkonaulkonaulkona. Sellaista ihan överiulkoilua. Koko elämä pyörii sen ympärillä.

En kiinnostu myöskään koira- ja hevoshulluista. Ylipäätään sellainen maaninen yhden asian persoona on puuduttavan tylsä, enkä pidä sellaisia ihmisiä kovin terveinä.

Vierailija
945/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa. En jaksa lukea mitään elämänkoulutasoista tekstiä. Lukihäiriö on asia erikseen.

Enkä kateellisiin (uskokaa pois, ette osaa pitää sitä salassa vaikka ehkä luulette niin.)

En kiinnostu mistään superulkoilmaihmisistä. En koe meillä olevan mitään yhteistä. Ulkoilmaihminen = käy patikoimassa, pyörii metiköissä tuntikausia ja ylipäätään on koko ajan vain ulkonaulkonaulkona. Sellaista ihan överiulkoilua. Koko elämä pyörii sen ympärillä.

En kiinnostu myöskään koira- ja hevoshulluista. Ylipäätään sellainen maaninen yhden asian persoona on puuduttavan tylsä, enkä pidä sellaisia ihmisiä kovin terveinä.

Oletko minä? Terveisin hengenheimolainen

Vierailija
946/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ystävä sitten kelpaisi?

Vierailija
947/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset suhteet voivat kuormittaa ihmistä,etenkin jos tuntee että itsestä imetään kaikki energia eikä siten tunne saavansa henkisesti mitään. Jos ihmissuhteissa ilmenee red flageja ja voi olla jo alusta lähtien jokin outo tunne,kannattaa kuunnella sisäistä ääntä,se on aina oikeassa.

Vierailija
948/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen halunnut ystävystyä monenkin kanssa, mutta jossain vaiheessa olen antanut ystävyyden viilentyä. Syitä:

-Rajaton käytös. Ei ymmärretä että kyläkutsu ei tarkoita sitä, että voidaan jäädä jopa viikoksi oleilemaan toisen kotiin. Yksi ei kelpuuta oikein mitään tarjottavaa, mitä häntä varten on ostettu tai valmistettu. Todella uuvuttavaa.

-Kun tekeminen ja tapaamiset pyörii liikaa toisen mielenkiinnon kohteiden ympärillä. Jos kiinnostuksen kohteena on vaikka ruuan laittaminen, niin jossain kohtaa ei vaan jaksa nähdä toista aina ruuan laiton merkeissä.

-Piilovittuilu ja kommentointi, jolla tehdään selväksi, että itse on parempi kuin toinen. Esitellään ylipainoiselle kevyttuotteita, kalorilaskuri tms. Tentataan elämäntavoista jne.

-Kyvyttömyys vuorovaikutukseen. Toinen on kuin ilmaa. Ei myöskään nähdä itsessä mitään vikaa. 

Vierailija
949/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitä nyt ystävystyä sellaisen kanssa, josta haluaa pysyä etäällä. On vaikka jotenkin ylimielisen oloinen, tunnetusti epärehellinen ja epäluotettava ym. ym. ikäviä piirteitä? Ihan joutavaa. Tuskin tuokaan haluaa ystävystyä sinun kanssa, jos hän ei pidä sinusta vaikka naaman tai pukeutumisen tai naaman ja pukeutumisen takia tai vaikkapa siksi kun olet köyhä, josta ei pääsisi rahallisesti hyötymään. Parempi kun mennään eri suuntiin vaan, niin et löydä itseäsi jostain kusisesta paikasta ja tilanteesta, koska olet valikoitunut hänen uhriksi. 

Menneisyydestä löytyy niin monta tyyppiä, ettei riitä kahden käden sormet niiden laskemiseen, joiden kanssa kaveeraaminen on ollut aina jonkin asteinen virhe, isompi tai pienempi. Ilman heitä olisin monta, monta, monta... ikävää muistoa "köyhempi". Rikkautta olisi, jos he eivät olisi ikinä kuuluneet elämääni, vaan jotain paljon parempaa olisi ollut tilalla. Nuorena sitä nyt vaan oli niin tyhmä, ettei yhtään osannut valita seuraansa. Rikkautta ei voida mitata yksin vain rahassa, vaan monessa muussakin asiassa. Rikkautta on mm. omata sellainen äly, että ymmärtää pysyä loitolla vääristä ihmisistä ja siten välttyy elämästä huonompaa elämää kuin mitä tarvitsisi. Mitä pienemmistä merkeistä ihminen näkee ja tajuaa, että joo, tuo tyyppi ei ole minulle hyväksi, niin sen parempi.

Vierailija
950/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen karttanut ystävystymistä henkilön kanssa, jonka olen kuullut harrastavan näpistelyä.  En voisi päästää kotiini näpistelevää ihmistä.

Voi olla totta tai sitten ei. Ihmisistä levitetään mitä uskomattomimpia juoruja, kun on jotain hampaankolossa tai käsitetty asiat väärin. Asun itse taloyhtiössä, jossa mielellään juoruillaan toisten asiat ja tehdään tulkintoja, jotka ei pidä paikkaansa. En yhtään ihmettelisi, jos minustakin olisi jotain tuollaista keksitty, kun en halua osallistua juorukerhoon ja vastaan kierrellen uteluihin. Aina kun menen taloyhtiön pesutupaan, joku säntää perässä tekemään tikusta asiaa eikä lähde pois ennen kuin minä lähden. Luulevat varmaan, että pöllin heidän kusenpolttamia alkkareitaan tai jotain :-)

Mutta siis, ihminen voi itsekin tajuta, että hänestä levitetään jotain valeita, mutta eihän siihen voi mitenkään puuttua.

Vierailija
951/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurueessa ihminen, joka hermostui siitä, että muut puhuivat jonkin aikaa aiheesta, johon hän ei osannut osallistua. (Oli sitä ennen dominoinut keskustelua omalla asiallaan.) Lähti suuttuneena pois seurueesta ja kotiin. Tiesin heti, että tällaisen ihmisen kanssa en halua olla tekemisissä yhtään enempää. 

Vierailija
952/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi överiulkoilu kuin överikotonamakoilu. Se kun ei laiskuutta kiinnosta mihinkään lähteä, vaan koetaan naama luurissa kiinni istuminen paremmaksi tekemiseksi kaiken näköisten älyttömien verukkeiden varjolla. Kun on netti, tiktok, suoratoistot, pelikoneet  ym. Niiden parissa puuhataan vaan, koska ei ole riskiä, että yhtäkkiä kastuisi sateessa, itikka lentäisi silmään, hikoilisi turhaan, joutuisi ryöstetyksi, jäisi auton alle, tulisi puukotetuksi tai ammutuksi yhtäkkiä tai salaman iskemäksi, kun on ollut ulkoilemassa jossain. Totta puhuen kumpikaan noista ääripäistä ei ole hyvä. Parempi sellainen kultainen keskitie, jossa asiat ovat terveessä balanssissa ilman että siinä on jotain överisti ja isosti.

Vierailija
953/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen on selvästi tyhmä. Voi olla ystävällinen, mutta juttuseurana rasittava. 

Tyystin erilaiset elämänarvot. Jos toinen esim. rehentelee Thaimaan seksilomillaan, niin ei tee minuun hyvää vaikutusta.

Vierailija
954/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla totta tai sitten ei. Ihmisistä levitetään mitä uskomattomimpia juoruja, kun on jotain hampaankolossa tai käsitetty asiat väärin. Asun itse taloyhtiössä, jossa mielellään juoruillaan toisten asiat ja tehdään tulkintoja, jotka ei pidä paikkaansa. En yhtään ihmettelisi, jos minustakin olisi jotain tuollaista keksitty, kun en halua osallistua juorukerhoon ja vastaan kierrellen uteluihin. Aina kun menen taloyhtiön pesutupaan, joku säntää perässä tekemään tikusta asiaa eikä lähde pois ennen kuin minä lähden. Luulevat varmaan, että pöllin heidän kusenpolttamia alkkareitaan tai jotain :-)

Mutta siis, ihminen voi itsekin tajuta, että hänestä levitetään jotain valeita, mutta eihän siihen voi mitenkään puutt

Tämä on sairas yhteiskunta, ei mikään maailman onnellisin maa. "Parhaassa" tapauksessa epäkohtiin ja vääryyksiin puuttuva henkilö ostetaan hiljaiseksi tai nitistetään jollain muulla keinolla. Vainoaminen tuli rikoslakiin aivan liian myöhään. Monia uhreja ei voida enää auttaa. Oikeuslaitos on vain yksi mafia.

Vierailija
955/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirjoitustaidottomuus voi olla rasittavaa, mutta ei kannata dissata toista suoralta kädeltä matalan koulutustaustan takia.

Kannattaa vähän aikaa tutustua henkilön juttuihin ja ajatusmaailmaan, ennen kuin tekee päätöksen, haluaako tätä osaksi elämäänsä.

Vierailija
956/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen on selvästi tyhmä. Voi olla ystävällinen, mutta juttuseurana rasittava. 

Tyystin erilaiset elämänarvot. Jos toinen esim. rehentelee Thaimaan seksilomillaan, niin ei tee minuun hyvää vaikutusta.

2 entistä koulukaveria on ottanut yhteyttä, molemmat olen torjunut.

Toinen on keskisuuren yrityksen johtaja, mutta täysi seksilomaporsastelija ja rahoillaan leveilijä.

Toinen on perusduunari, ei siinä mitään, mutta hän halveksii kaikkea älyllistä, jutut ovat lähinnä muista ihmisistä juoruamista.

Vierailija
957/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikit, lisäripset ym. ja miestennielijyys. Meillä ei ole mitään yhteistä, koettu on.

Vierailija
958/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikit, lisäripset ym. ja miestennielijyys. Meillä ei ole mitään yhteistä, koettu on.

Mä en itse ymmärrä naisia vaikka itse olen nainen  miten monien elämä pyörii vain miesten ympärillä tai miesten miellyttämisessä. Myös se että eräskin kaveri jatkuvasti marisee ja valittaa mulle kumppanistaan eikä mua kiinnosta, monesti ihmettelen miksi ei eroa jos toinen rasittaa miin paljon ettei hänen kanssa pysty elämään.

Vierailija
959/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisen hyödyn tavoittelijoita en jaksa enää yhtään. Rahanlainauspyynnöt ovat minulle erittäin huono aloitus ystävyydelle.

Jep. Myös se että kierrellään ja kaarrellaan muttei kysytä suoraan saanko lainaa vaan toisen pitäisi vinkistä ymmärtää...

Juuri tuo. Tätä tekevät myös ihan keski-ikäiset ihmiset, ei rajoitu nuoriin. Minulla on hyvin pitkän ajan ystävä, jolla on ollut elämässä paljon vastoinkäymisiä. Väkivaltaa entisessä parisuhteessa, kirjoitti nimensä velkapapereihin ja joutui maksajaksi, terveysongelmia jne. Olen joskus satunnaisesti lainannut rahaa ja aina hän on maksanut takaisin.

Siitä en kuitenkaan pidä yhtään, jos hän soittaa ja valittaa, että voi kun pitäisi maksaa tk-lääkärimaksut ja vakuutusmaksut ja ollut ylimääräistä menoa lääkkeisiin tai muuta vastaavaa. Jotenkin sen puolen tunnin vuodatuksen jo tietää, että taitaa olla taas rahaa vailla, mutta kun ei aikuinen ihminen voi suoraan kysyä. Että minunko pitää sitten kysyä, auttaisiko, jos lainaan sulla 50€ kuukaudeksi tai pariksi. Sittenkin voi tulla vielä vastaus, että eiköhän hän jotenkin saa rahat kasaan, myy vaikka käytettyjä laukkuja tai vaatteita. Ja lopulta sitten joka tapauksessa se päätyy siihen, että se lainaraha onkin tarpeen. Oikeasti minua ei kiinnosta. Puhutaan jostain muusta kuin vakuutusmaksuista tai tk-lääkärikäynnin maksuista tai lääkekuluista.

Sitten kun hän palauttaa rahan, se riittäisi, että kiitos lainasta. Mutta ei riitä hänelle. Sitten tulee pitkät selitykset taas, miten oli hankala tilanne, kun samalle kuulle sattui niin paljon menoja. Tekisi mieli sanoa, että tuo on jo kuultu, anna jo olla. En viitsi pahoittaa mieltä, ja hän on melko herkkä, niin suoraankaan ei voi sanoa. Tulee kiusaantunut olo. En tarkoita, että itse rypisin rahassa, mutta kyllä työssä käyvällä, oman asuntonsa omistavalla keski-ikäisellä jää sen verran palkasta käteen, että joku 50€ laina ei näy missään.

Vierailija
960/1027 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistushalu ja kontrolloinnintarve, kuten ketjussa jo aiemmin mainittu, ovat ystävyyden syntymisen esteinä. Rajojen kunnioituksen puute: "kaikki" pitäisi jakaa ja kertoa. Yritys pakottaa olla "uuden ystävän" vanhan ystäväporukan kaikkien jäsenten kaveri. 

Aivan yksinkertaisesti, jos et pidä siitä roolista, mihin joudut jonkun tai joidenkin "ystävänä", jos koet sen painostavana ja stressaavana, niin on parempi ottaa etäisyyttä jos suhde/suhteet eivät kestä muutosta dynamiikassa. 

Ystävällinen voi olla vaikka kenelle, mutta vaatimus ystävyydestä, pakottaminen ei vain toimi pidemmän päälle.