Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kastaako lapsi vai ei?

Vierailija
09.05.2014 |

Itse en kuulu kirkkoon, mies kuuluu. Isovanhemmat (ehkä tavan vuoksi) toivovat että vauva kastettaisiin. Maailmankatsomuksemme on sekulaari ja toivoisin lapsenkin sen omaksuvan. Minulla ei kuitenkaan ole mitään erityistä ev.lut.kirkkoa vastaan.Toisaalta mielestäni outoa kastaa lapsi uskontoon mihin ei usko vain tavan vuoksi, toisaalta pelottaa että jos lapsi jää ilman ev.lut.kirkkoa "uskontotyhjiöön" ja hurahtaa johonkin "vaarallisempaan"...Miten itse perustelette lapsienne kastamisen tai kastamatta jättämisen?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin vaarallisempaan? Älylliseen ajatteluun? Musta on hullua että vanhemmat päättää vauvan puolesta sen uskonnon, jos lapsi haluaa aikuisena liittyä kirkkoon niin hän voi sen tehdä omasta tahdostaan. Nimijuhla voi olla ihan yhtä kaunis tilaisuus.

Vierailija
2/24 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Anna lapselle todellinen vapaus valita itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kylpyyn, kyllä hän siinä kastuu jos on kastuakseen.

Vierailija
4/24 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kastako, jos ette oikeasti tahdo. Antakaa lapselle vapaus valita itse kun älliä alkaa olla uskon asioiden selvittelyyn. 

Vierailija
5/24 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin vaarallisella esim. jotain lahkoja,en todellakaan älyllistä ajattelua. Ap.

Vierailija
6/24 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lapsi valitsee jehovan tai allahin tms.?

Vierailija
7/24 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulette nykyisen luterilaisen kirkon estävän ihmistä eksymästä, kun sen omat papitkin piispaa myöten eksyttävät ihmisiä pois evankeliumista? Kaste ei pelasta ketään. Kastamaton lapsi ei joudu helvettiin. Ensin usko ja sitten kaste. Uskokaa evankeliumi ja tuntekaa kirjoitukset (Raamattu), niin te ette eksy.

Vierailija
8/24 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lapsella jokatapauksessa oikeus uskoonsa.

Minua ei kastettu 80-luvulla kun synnyin mutta menin riparille kavereitten mukana ja itse päätin ottaa kasteen ja konfirmaation. Muutama tyttö siinä oli toisesta uskonnosta mukana ja yksi heistä otti lopulta kohfirmaation ja vaihtoi uskontoaan.

Tahdon muistuttaa että vaikka te miten eroatte ihmiset kirkosta ja jätätte lapsianne kastamatta niin nuoret käy silti rippileirin ja ottaa konfirmaation. Tampereella ei kaikki halukkaat mahdu isoskoulutukseen. Sen suosio on kasvanut siitä kun itse kävin.

Tottakai usko on jokaisen oma asia. Itse miettisin asiaa vähän eri kulmasta kuin pohtimalla loukkaako kastamatta jättäminen isovanhempia.

Vierailija
9/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on käynyt joku/jotkut uskovaiset oikein urakalla peukuttamassa omaan linjaan sopivia vastauksia :D

Vierailija
10/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 13:51"]

Tässä ketjussa on käynyt joku/jotkut uskovaiset oikein urakalla peukuttamassa omaan linjaan sopivia vastauksia :D

[/quote]

No mitäs pahaa siinä on? Olen uskova enkä häpeä sitä, samoin mies ja niin toivomme lastemmekin olevan.

Vierailija
11/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
12/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskotaan Jumalaan joten lasten kastaminen oli itsestään selvyys. ja vaikka olisimme esim. helluntalaisia tai vapaissa suunnissa niin niissäkin vauva siunataan ja lapsi saa uskonnollisen kasvatuksen, nimiäiset (ilman minkään näköistä Jumalan sanaa) on vain ateistien juttu

Vierailija
13/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kastettu muksuja, isovanhempien mieliksi järjestettiin nimiäiset. Ei haluta sitoa muksuja mihinkään uskontoon, vaan saavat perehtyä kaikkiin tasapuolisesti. Ja vanhempana saavat valita itse mihin uskovat. Tietysti tulen kyseenalaistamaan heidän valintansa, mutta mikäli he ovat uskossaan vahvoja pystyvät he keskustelemaan asiasta rationaalisesti ja asiallisesti.

Vierailija
14/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama lähtötilanne kuin ap:llä isovanhempia myöten. Ei kastettu, olisi minusta todella ulkokultaista liittää lapset kirkkoon johon itse tai mieheni ei usko. Miten ihmeessä selittäisimme sen lapsille: "kulta, tavan vuoksi"? Se, jos mikä, on aidosti uskovien halveksuntaa, ja kunnioitan heitä sen verran ettei meillä kukaan liity minun toimestani kirkkoon; toki isona saa kukin lapsi tehdä oman päätöksensä.

Vierailija
15/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kastamisesta ei ole mitään haittaa. Ei ne sieltä tule sielua väkisin viemään, vaikka olisi kastettu jos myöhemmin päättää luopua uskosta.

Kastamattomuus voi olla pieni haitta siinä vaiheessa, kun kaverit menevät pyhäkouluun tai rippikouluun, ja itse jää ulkopuoliseksi ja silloin, jos itse kokee kristinuskon omakseen, mutta ei ole kastettu lapsena. Ei kaste velvoita mihinkään eikä estä tutustumasta muihin uskontoihin..

Tosin aikuiskastekin on aivan mahdollista, ja rippikoulu samoin jos tahtoo vaikka kunnon kirkkohäät, mikä on ollut aika tavallinen syy aikuisten kastamiseen ja rippikouluun.

Rippikoululaisten isoseksi oli muutama vuosi sitten todella vaikea saada nuoria, ehkä tilanne on muuttunut tai on paikallisia eroja.

Vierailija
16/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsen isä ajattelee asiasta? Kai hänenkin mielipiteellään on asiassa merkitystä, jopa toivottavasti enemmän kuin muulla suvulla??

Vierailija
17/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä ei vaivaa päätään asialla niin paljon kuin minä, hänelle kelpaa molemmat vaihtoehdot. Hänkään ei ole uskovainen eikä toivo että lapsi myöhemmin hurahtaisi jonkin sortin hihhuliksi (joita mm. hänen suvussaan löytyy). Alan kallistua siihen että lapsi saa itse päättää myöhemmin. Ap.

Vierailija
18/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:48"]pelottaa että jos lapsi jää ilman ev.lut.kirkkoa "uskontotyhjiöön" ja hurahtaa johonkin "vaarallisempaan

[/quote]

Jos te ette itse elä sitä uskontoa normaalissa arjessanne, niin miten lapsikaan sen kummemmin tulisi uskosta tietoiseksi? Hän siis elää "tyhjiössä" kuitenkin teidän kanssanne, on kastettu tai ei. Ei lapsi voi edes tietää kuuluvansa kirkkoon, jos ette sitä hänelle kerro. Käytännössä asia tulee ilmi vasta kouluun mennessä, koska kirkkoon kuuluvan on käytävä uskonnon tunneilla (ellei laki muutu siihen mennessä).

Siinähän sitä ristiriitaa vasta tulee, jos yhtäkkiä 7-vuotiaana kuulee, että nyt pitää alkaa uskoa tiettyihin asioihin, joista ei aiemmin ole mitään puhuttu. 

Jos sinun mielestäsi pelkkä kastaminen suojaa lasta tyhjiöltä, vaikka hän ei koskaan uskonnostaan kuulisi, niin siinä tapauksessa epäilen vahvasti sinun omaa sekulaarisuuttasi.

Vierailija
19/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muotia jättää lapsi kastamatta. Meillä kaikki kastettu, vaikkei uskovaisia olla.

Vierailija
20/24 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko olevasi itse jonkinlaisessa uskontyhjiössä, kun et kuulu kirkkoon? Jos et, niin miksi lapsesikaan sellaiseen joutuisi? Miten tuo yksi rituaali asiaa muuttaisikaan? Vai meinaatko, että te kasvattaisitte lastanne uskonnollisemmin jos hänet on kastettu,  kuin kastamatonta kasvattaisitte?

Minusta tässä on kyse uskonnonvapaudesta, oikeudesta päättää itse vakaumuksestaan ja uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumisestaan. Arvostatko omaa uskonnonvapauttasi? Jos arvostat, mikset antaisi samaa uskonnonvapautta myös lapsellesi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi