Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK-opintojen korvattavuus yliopistossa

Vierailija
01.05.2014 |

Päätin hakea yliopistoon oltuani nyt muutaman vuoden alani töissä. Olen siis valmistunut sitä ennen AMK:sta. Mietin, että onkohan minulla mitään mahdollisuuksia lukea mitään kursseja hyväksi? Esimerkiksi kieliä ja matematiikkaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valmistunut hyvin arvosanoin amk:sta ja haluat jatkaa saman alan opintoja yliopistossa, niin sinun kannattaa harkita sitä, että hakisit toisen vaiheen valinnassa suoraan maisteriopintoihin. Tällöin saisit siis kandiopinnot melkein kokonaan hyvitettyä (käytännössä joutuisit todennäköisesti suorittamaan ehkä jotain 30 op täydentäviä opintoja). Kandiopintojen päälle sinun pitäisi opiskella 120 op maisteriopintoja.

Riippuu sitten alasta, miten helppo on tulla valituksi toisen vaiheen valinnasta. Omassa koulutusohjelmassani (olen siis töissä yliopistolla) yhtenä minimivaatimuksena amk:sta valmistuneille on se, että amk-kurssien arvosanojen painotettu keskiarvo pitää olla vähintään 4 (kun maksimi on 5).

Sen sijaan yksittäisten kurssien hyväksilukuun amk-opinnoilla omassa koulutusohjelmassani suhtaudutaan hyvin nihkeästi. Esim. juuri matematiikan kurssien vaatimustaso amk:ssa on selvästi matalampi kuin omassa koulutusohjelmassani, joten niistä ei juurikaan saa hyvitystä.

Vierailija
2/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosella hyvä vastaus. Huonosti pääsee hyväksilukemaan yksittäisiä kursseja, virkamiesruotsin saattaa päästä korvaamaan, jos alat eivät ole termistöltään kovin kaukana toisistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus yksi motiivi käyttää huumeita on laihuus, vrt.mallit. Tämä tapaus ehkä monien tekijöiden summa.

Mielenterveyttä ei rahalla tai maineikkaalla taustalla saa..vaikka hyvän terapeutin ehkä. Mutta ehkä on huonompi hakemaan apua julkisuuden ja mahdollisten kaikkivoipaisuuskuvitelmien takia, kun ei ikään kuin ole ihan tavallinen ihminen, jota koskisivat samat lainalaisuudet.

Vierailija
4/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups, väärä ketju.

Vierailija
5/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 18:04"]

Hups, väärä ketju.

[/quote]

Huomasimme

Vierailija
6/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:57"]

Jos olet valmistunut hyvin arvosanoin amk:sta ja haluat jatkaa saman alan opintoja yliopistossa, niin sinun kannattaa harkita sitä, että hakisit toisen vaiheen valinnassa suoraan maisteriopintoihin. Tällöin saisit siis kandiopinnot melkein kokonaan hyvitettyä (käytännössä joutuisit todennäköisesti suorittamaan ehkä jotain 30 op täydentäviä opintoja). Kandiopintojen päälle sinun pitäisi opiskella 120 op maisteriopintoja.

Riippuu sitten alasta, miten helppo on tulla valituksi toisen vaiheen valinnasta. Omassa koulutusohjelmassani (olen siis töissä yliopistolla) yhtenä minimivaatimuksena amk:sta valmistuneille on se, että amk-kurssien arvosanojen painotettu keskiarvo pitää olla vähintään 4 (kun maksimi on 5).

Sen sijaan yksittäisten kurssien hyväksilukuun amk-opinnoilla omassa koulutusohjelmassani suhtaudutaan hyvin nihkeästi. Esim. juuri matematiikan kurssien vaatimustaso amk:ssa on selvästi matalampi kuin omassa koulutusohjelmassani, joten niistä ei juurikaan saa hyvitystä.

[/quote]

Olen miettinyt myös suoraan maisteriohjelmaan hakemista, mutta pelkään, että suoraan maisterivaiheeseen siirtyminen olisi haastavaa. Oletan, että kanditason kurssit ovat osittain kuitenkin hivenen vaativimpia mitä AMK:ssa tarjotut, joten menestyisin opinnoissani huonommin. Harmi, että yksittäisten kurssien hyväksyluku on hankalaa. Minua kiinnostaisi nimenomaan kerrata oman alani kurssit yliopiston puolella kandiopinnoissa ja jättää pois ne turhat aineet.

Jos nyt pääsen yliopistoon pääsykokeiden kautta, onko minun vielä mahdollista halutessani hakea maisteriohjelmaan AMK:n papereilla, jos koenkin kanditason opinnot turhaksi? Vai voiko jo yliopistossa kirjoilla oleva tehdä näin?

Ja tuli muuten tuosta matematiikasta mieleen. Onko yliopistolla mitään "tukiopetusta" kyseiseen aiheeseen? Vai täytyykö ne hankalatkin kurssit tosiaan opiskella itsenäisesti (oletan, ettei yliopistossa opettajat juuri sen tarkemmin käy läpi niitä matemaattisia juttuja, kunhan luennoivat korkealla tasolla, niin että viisaimmat matikkanerot vain ymmärtävät).

Vierailija
7/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:10"]

Olen miettinyt myös suoraan maisteriohjelmaan hakemista, mutta pelkään, että suoraan maisterivaiheeseen siirtyminen olisi haastavaa. Oletan, että kanditason kurssit ovat osittain kuitenkin hivenen vaativimpia mitä AMK:ssa tarjotut, joten menestyisin opinnoissani huonommin. Harmi, että yksittäisten kurssien hyväksyluku on hankalaa. Minua kiinnostaisi nimenomaan kerrata oman alani kurssit yliopiston puolella kandiopinnoissa ja jättää pois ne turhat aineet.

Jos nyt pääsen yliopistoon pääsykokeiden kautta, onko minun vielä mahdollista halutessani hakea maisteriohjelmaan AMK:n papereilla, jos koenkin kanditason opinnot turhaksi? Vai voiko jo yliopistossa kirjoilla oleva tehdä näin?

Ja tuli muuten tuosta matematiikasta mieleen. Onko yliopistolla mitään "tukiopetusta" kyseiseen aiheeseen? Vai täytyykö ne hankalatkin kurssit tosiaan opiskella itsenäisesti (oletan, ettei yliopistossa opettajat juuri sen tarkemmin käy läpi niitä matemaattisia juttuja, kunhan luennoivat korkealla tasolla, niin että viisaimmat matikkanerot vain ymmärtävät).

[/quote]

Minulla on yksi kaveri joka haki AMK-papereilla suoraan maisterivaiheeseen ja pääsikin. Hänellä oli suuria vaikeuksia esim. metodologian kursseilla koska hänellä ei tietenkään ollut samanlaista tietopohjaa aiheesta kuin kandin tehneillä. (AMK-opintonsa oli kuitenkin suorittanut hyvin ja saanut korkeimman arvosanan AMK-lopputyöstä). Hänellä tuhrautui valtavasti aikaa siihen, että hän koitti kuroa kiinni kaikkea mitä muut kurssilaiset jo osasivat ja mistä hänellä ei ollut mitään aavistustakaan.

Kannattaa siis miettiä todella tarkkaan mitä tekee. Ihan suoriltaan en ap:nä lähtisi teilaamaan sitä kandinkaan tekoa. 

Yo:lla ei ole mitään tukiopetusta missään aineessa, ihan itse saa oppia tai olla oppimatta.

Vierailija
8/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain hyväksiluettua virkamiesruotsin tradenomi -> hallintotieteiden kandidaatti.

Lisäksi sain hyväksiluettua harjoittelun, koska olin kokopäivätöissä soveltuvalla alalla.

Muita en edes halunnut yrittää hyväksilukea, halusin käydä myös peruskurssit uudestaan vaikka osa oli aika samoja (sopimusoikeus yms.) Kävin kyllä melko vähän luennoilla, jos oli tuttu aihe, luin lähinnä tentteihin.

Vierailija
9/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:sta suoraan maisteriohjelmaan, sain hyväksiluettua 80 ov:a, tehtävää siis 100 ov. Kova työ oli pysyä mukana matematiikassa ja fysiikassa, niitä saikin työstää kaikki illat. Valmistuin kuitenkin parissa vuodessa. Riippuu siitä, miten paljon pystyy opintoihin panostamaan.. 

Vierailija
10/10 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy suoraan opintotoimistosta, niin saat ainakin varman vastauksen. Tuskimpa täällä näitä akateemisia niin paljon on, kuin kehuvat. Onnea opintoihin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan