Ei 18-vuotias pysty elättämään itseään.
Kommentit (28)
Mene ap nyt haukkaamaan raitista ilmaa ja lopeta nämä "18v sitä ja tätä" -aloitukset.
Mä sanoin faijalle ku lähin 18 vuotiaana että takas en tuu ja apua en tarvitse.jos tarvitsen haen sitä niin sanotusti oikeita reittejä.
Enkä ole apu tarvinnut.
Niin ja kaikki tapahtui ihan sovussa
Mies24
Johtuu nuoresta. On kuule jopa niitä jotka opiskelee ja tekee töitä iltaisin. Toki ei saa heivata ulos, mutta tekisin senkin jos käyttäytyminen olisi kamalaa.
Mielummin maksettaisiin vaikka vuokra kuin pidettäisiin hankalaa nuorta aikuista kotona.
Olen 18 ja käyn lukion toista vuotta. Äitini maksaa aivan kaiken, siis AIVAN kaiken. En ymmärrä mistä minä sitä omaa rahaa saisin. Viime kesänä olin kuukauden kesätöissä, täksi kesäksi en saanut töitä. Koulun ohella en ikimaailmassa jaksaisi työskennellä, ja epäilempä ettei kukaan työnantaja ottaisi töihin 18-kesäistä kokematonta, joka voisi käydä töissä vain viikonloppuisin, jos silloinkaan. Opintotukeni on noin 40 euroa, eihän se riitä edes bussikorttini lataamiseen :D :D Kertokaas mullekin, että mistä sitä rahaa tulisi? Täysi mysteeri - alanko sijoittaa osakkeisiin vai?
Lisään vielä, että mikäli nyt en saisikaan enää äidiltäni rahaa, voisin varmaan unohtaa samantien kaikki opiskeluni ja jättäytyä suosiolla p*skaduunariksi (siis hanttihommia, en tarkoita että duunareissa olisi jotain vikaa!). Oikeustieteelliseen on tarkoitus mennä, laudatureita aion kirjoittaa. En tosiaankaan pystyisi samaan aikaan käymään töissä ja opiskelemaan, aivan absurdi ajatus :D Opiskelu on todella kuormittavaa, ja sen ysin keskiarvon eteen on tehtävä paljon töitä. Iltatyöskentely vesittäisi tämän kaiken ja menisin sitten loppuelämäkseni Heselle pihviä paistamaan. Miettikääs nyt vähän!
6 ja 7 siis sama henkilö. Näköjään jo alapeukkua tullut, olisi kiva kuulla perustelut!
No, olin 17v kun kotoa muutin ja äitini vaati minulta vuokratuloja jo kun olin 15v. Eli maksoin kesätyörahoistani hälle vuokraa.
Sen jälk kun kotoa muutin en sieltä mitään tukea enkä apua saanut, koskaan, kertaakaan.
Opiskelin ja miesystvä opiskeli, nostin opintotukea-ja lainaa, valmistuin ja menin töihin, mies valmistui pahimpaan lamaan ja työtötmäksi jäi. Elimme opintolainallani yms ja asumistuella sekä miehen peruspäivärahalla. Ei ollut juhlaa mutta selvittiin. Niin ja mies maksoi koko ajan omaa opintolainaansa pois.
Voisiko joku kertoa minulle perustelut, miksi alapeukutitte? Mistä ihmeestä tilanteessani oleva 18-vuotias saisi tuloja itsensä elättämiseen?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:38"]
6 ja 7 siis sama henkilö. Näköjään jo alapeukkua tullut, olisi kiva kuulla perustelut!
[/quote]Jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia.
Muutin kotoa lukion toisena vuonna, jatkoin lääkikseen ja valmistuin lääkäriksi 5-vuodessa. Tuona aikana tein opiskeluiden lisäksi n.30h/vkossa töitä ja nostin opintolainaa.
Että näin.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:43"]
[/quote]
Mä olen nyt aidosti hämmästynyt. Tarkoitatteko juurikin iltatöitä, tukia, lainaa vai mitäh?
En pystykään, koska en saa töitä tältä alalta. Sen takia opiskelenkin lisää. Vanhemmilta en kehtaisi missään nimessä pyytää rahaa.
Voisiko joku kertoa minulle perustelut, miksi alapeukutitte? Mistä ihmeestä tilanteessani oleva 18-vuotias saisi tuloja itsensä elättämiseen?
[/quote]
Tiedän useita ns kympin oppilaita, ketä käy töissä ja kustantaa oman elämisensä itse (myös minä itse kuuluin heihin). En nyt tarkoita että pitäisi niin pitkälle vetää että vanhemmat perii vuokraa eikä osta ruokaa, mutta siis kaikki sellaiset omat vapaa-ajan huvit maksoin kyllä itse osa-aikatöistä saaduilla rahoilla. Tokihan nyt vanhemmat auttoi jos tarvitsin esim uudet kengät tms, mutta pääasiallisesti vaatteetkin ostin itse. Ja paljon ostinkin, en olisi voinut sitä vanhemmiltani vaatia vaikka he ovatkin korkeatuloisia eikä siis siten rahasta kiinni. Lähinnä ehkä omasta asenteesta, että itsekin voi jotain maksaa. En silti tuntenut huonoa omatuntoa (enkä vieläkään, jos vanhemmat haluaa esim sähkölaskun maksaa, oon 24 v) kun avustusta sain. Kyllä jotain töitä pitää oppia jo nuorena tekemään jotta kehittyy sitä kuuluisaa selkärankaa. + Työkokemus on aina plussaa.
Mun luokalla lukiossa oli myös niitä ketä makso ihan kaiken itse lääkärikäynneistä vuokraan (asuivat omillaan), ja kyllä sekin onnistui kun sai opinto- ja asumisen tuet sekä sitten oli iltatyö vaikka kaupan kassalla. Ei miljonäärielämää ehkä, mutta kyllä rahaa jäi juhlimiseenkin. Ja numerot säily hyvinä :) Se on ajanäkäyttö ja hallintakysymys.
Muutin kotoa 16v, siitä asti olen elättänyt itseni nyt 3vuotta. Koulun ohella käyn töissä koska mitään tukia en saa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:47"]
Muutin kotoa lukion toisena vuonna, jatkoin lääkikseen ja valmistuin lääkäriksi 5-vuodessa. Tuona aikana tein opiskeluiden lisäksi n.30h/vkossa töitä ja nostin opintolainaa.
Että näin.
[/quote]
Eli kun sinä pystyt suorittamaan jotakin, kaikki muutkin pystyvät?
Siitä lähtien, kun 18-vuotiaana lähdin kotoa opiskelemaan toiselle puolelle Suomea, olen ollut omillani. Elin opitotukien ja kesätöiden varassa. Perheemme oli vähävarainen ja minulle oli kunnia-asia pärjätä itse.
Poikamme on nyt 18 ja lukio loppusuoralla - toinen puoli kirjoituksista jää syksyyn, joten jatketaan vielä entiseen malliin. Sitten onkin jo intti edessä, joten vuoden päästä vasta tulee ajankohtaiseksi tuo omilleen siirtyminen. Nykyään on kyllä kovin on erilainen tilanne kuin minun nuoruudessani, töitä on todella vaikea löytää. Emme tietenkään aio häätää poikaa pois, jollei työ- tai opiskelupaikkaa heti löydy, mutta kannustamme ja neuvomme itsenäiseen elämään.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:48"]
[/quote]
Mä olen nyt aidosti hämmästynyt. Tarkoitatteko juurikin iltatöitä, tukia, lainaa vai mitäh?
[/quote]Tarkoitan sitä, että jos sulla jo nyt menee kaikki vapaa-aika ja kapasiteetti opiskeluun, niin ehkä sulla ei vaan riitä aivokapasiteetti oikikseen.
18-vuotiaana muutin pois kotoa, kävin lukiota ja tein töitä siinä sivussa. Olin tehnyt monia töitä jo aiemmin ja säästänyt niistä niin että sain esim. takuuvuokran maksettua. Tiukallahan rahat olivat, mutta opinpahan samalla pärjäämään vähällä.
Sinulle nro 15: Ymmärrän kyllä tuon, että mahdollistahan se on, mutta puhuinkin juuri omasta tilanteestani. Eipä täällä metsässä paljoa töitä löydy ja opiskelut stressaavan niin paljon, että itken joka yö kirjahelvettini keskellä. En pyydä vanhemmiltani rahaa. En vain ymmärrä, miten kestäisin koulun lisäksi vielä työn siihen päälle. Kerran minulla oli joku jumppakerho, jossa kävin pari tuntia viikossa. Eihän siitä mitään tullut, niiden kahden päivän läksyt jäi tekemättä ja koeviikolla sain ensimmäisen kutoseni. Ehkä minussa on nyt sitten jotain vikaa.
Kai se vähän riippuu siitä,mitä se 18-vuotias tekee.Jotkut on jo nuorena oppinut,että pitää tehdä töitä elantonsa eteen,toiset ajattelee vielä aikuisenakin että kyllä vanhemmat auttaa.