Ei 18-vuotias pysty elättämään itseään.
Kommentit (28)
Olen 19 vuotta just täyttänyt, teen töitä kokkina ja tienaan kuussa about 2400e. Asun Helsingin keskustassa kaksiossa. Elän normaalia nuoren elämää, eli käyn silloin tällöin juhlimassa, syömässä ulkona, treenaamassa salilla, shoppailen jne. Tän lisäks syön kunnon kotiruokaa ja kokkaan ruoan itse kunnollisista raaka-aineista, omistan oman auton johon maksan itse huollot, vakuutukset, bensat yms., maksan puhelin-, sähkö-,vesi-, kotivakuutuslaskut etc. Rahaa jää vielä säästöönkin, syksyllä lähden kahdeksi viikoksi reissuun Eurooppaan ja saan maksettua autokoulun kakkosvaiheen. Tänkin jälkeen on vielä toinen säästötili hätätapauksia ja elämää varten. Yksin olen asunut vuoden.
Eli kerrotko, miten 18-vuotias ei pysty elättämään itseään? :)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:05"]Olen 19 vuotta just täyttänyt, teen töitä kokkina ja tienaan kuussa about 2400e. Asun Helsingin keskustassa kaksiossa. Elän normaalia nuoren elämää, eli käyn silloin tällöin juhlimassa, syömässä ulkona, treenaamassa salilla, shoppailen jne. Tän lisäks syön kunnon kotiruokaa ja kokkaan ruoan itse kunnollisista raaka-aineista, omistan oman auton johon maksan itse huollot, vakuutukset, bensat yms., maksan puhelin-, sähkö-,vesi-, kotivakuutuslaskut etc. Rahaa jää vielä säästöönkin, syksyllä lähden kahdeksi viikoksi reissuun Eurooppaan ja saan maksettua autokoulun kakkosvaiheen. Tänkin jälkeen on vielä toinen säästötili hätätapauksia ja elämää varten. Yksin olen asunut vuoden.
[/quote]
Hyvä sä! Siinä meillä kunnollinen nuori!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:38"]
6 ja 7 siis sama henkilö. Näköjään jo alapeukkua tullut, olisi kiva kuulla perustelut!
[/quote]Jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia.
[/quote]
Mä olen nyt aidosti hämmästynyt. Tarkoitatteko juurikin iltatöitä, tukia, lainaa vai mitäh?
[/quote]Tarkoitan sitä, että jos sulla jo nyt menee kaikki vapaa-aika ja kapasiteetti opiskeluun, niin ehkä sulla ei vaan riitä aivokapasiteetti oikikseen.
[/quote]
Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:05"]
Olen 19 vuotta just täyttänyt, teen töitä kokkina ja tienaan kuussa about 2400e. Asun Helsingin keskustassa kaksiossa. Elän normaalia nuoren elämää, eli käyn silloin tällöin juhlimassa, syömässä ulkona, treenaamassa salilla, shoppailen jne. Tän lisäks syön kunnon kotiruokaa ja kokkaan ruoan itse kunnollisista raaka-aineista, omistan oman auton johon maksan itse huollot, vakuutukset, bensat yms., maksan puhelin-, sähkö-,vesi-, kotivakuutuslaskut etc. Rahaa jää vielä säästöönkin, syksyllä lähden kahdeksi viikoksi reissuun Eurooppaan ja saan maksettua autokoulun kakkosvaiheen. Tänkin jälkeen on vielä toinen säästötili hätätapauksia ja elämää varten. Yksin olen asunut vuoden.
[/quote]
Sulla näyttää menevän hyvin, onnittelut siis :) Mutta ap kirjoitti olevansa lukiossa. Koulun ohella ei kyllä ilman ammattia etenkään tienata yli kahta tonnia. Luulen, että kyse nimenomaan oli siis näistä lukiolaisista/amislaisista ketkä asuu vielä kotona. Tokihan siis välimuotoja on, eli juurikin se iltatyö millä voi vähän kattaa omia menoja.
AP, höllää vähän. Varmasti pystyt jatkamaan hyvällä linjalla vaikket koko aikaa lukisi nenä kiiinni kirjassa. Panostat sitten kunnolla kirjoituksiin ja pääsykokeisiin. Stressinhallinalla on iso merkitys opiskeluissa onnistumisella :) Lukiosta on mahdollista saada hyvät paperit vaikka ei opiskelisikaan ympäri vuorokauden.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:03"]
Sinulle nro 15: Ymmärrän kyllä tuon, että mahdollistahan se on, mutta puhuinkin juuri omasta tilanteestani. Eipä täällä metsässä paljoa töitä löydy ja opiskelut stressaavan niin paljon, että itken joka yö kirjahelvettini keskellä.
[/quote]
Jos sinulla on lukiossa ihan normaali ohjelma (6-7 kurssia / jakso), niin tuo ei todellakaan ole normaalia. Siinä tapauksessa kannattaisi ihan oikeasti selvittää, onko opiskelutavoissa jotain vikaa tai onko sinulla esim. diagnosoimaton oppimisvaikeus. Eivät ne opinnot sen helpommiksi yliopistossa muutu, yleensä päinvastoin. Esim. lukion pitkä matematiikka on naurettavan helppoa teknillisissä yliopistoissa vaadittavaan matematiikkaan verrattuna.
Toki sitten, jos sinulla on ohjelmassa pitkän matematiikan, fysiikan, kemian ja biologian lisäksi ylimääräinen vieras kieli ja kursseja tulee lukion aikana kokoon yhteensä suunnilleen 90, on vika vain siinä, että kursseja on joka jaksossa liikaa.
Hei siis minä olen tuo 6 ja 7, en todellakaan aloittanut ketjua enkä ap:n kanssa samaa mieltä ole! Älkää ymmärtäkö väärin :)
Nro 27: Tää keskustelun suunta on nyt vähän outo. Mulla ei ole mitään vaikeuksia, uupumusta vain. Opin nopeasti, olen aina muita edellä ja koen lukion jutut jopa aika matalatasoisiksi.
Kyllä normaaliälyllä varustettu nuori opiskelija pystyy suorittamaan lukio-opinnot hyvinkin arvosanoin, vaikka tekisikin 2-3 iltaa+vklpun töitä. Näin itse tein ja asuin silloisen avokin kanssa 17-vuotiaasta, maksoin osuuteni vuokrasta, vuotta myöhemmin autoakin, ruuat toki jne. Kaksi tutkintoa, vakiduuni ollut käytännössä aina, vaikka työpaikka vaihtunutkin. Kotoa en saannut mitään, enkä saa edelleenkään ikää tosin jo yli 30, ettei tarviiskaan.