Kokemuksia Kajaanista?!
Olemme harkinneet (minä, mies ja 2 alle kouluikäistä lasta) Kajaaniin muuttoa. Muutaman kerran on yö vietetty paikallisessa Scandic-hotellissa lomareissulla kesälomalla ja paikkakunta vaikuttaa virkeältä ja kaunis paikka muutenkin. Kertokaa kokemuksia!!
Kommentit (26)
Kainuussa asustaa kateellusta sakkia
20 vuotta asuin. En koskaan oppinut tykkäämään. Mukaviakin ihmisiä on, mutta se kateus, kyllä se on ihan totta. Saamattomia, jotka luulevat olevansa ahkeria. Töissä jos tekee puoli tunti töitä, sitten hoetaan seuraavat kaksi tuntia miten paljon siihen meni aikaa. Parasta työntekijä Kainuussa on se, joka ehtiin eniten valittamaan kiirettä, tuloksellla ei niin väliä.
Jos haluat ystäviä, se onnistuu vain harrastusten kautta, ihmiset ovat aika sisäpiireissään. Tapaan kuuluu vastustaa kaikkea ihan periaatteen vuoksi. Mieti savolaisia. Kainuulaiset ovat epäonnistuneita savolaisia, eli heillä kaikki savolaisten huonot puolet, mutta hyvät puuttuu. Kainuulainen on tietyllä tavalla ahkera. Jos annetaan kivi ja kottikärryt, ja sanotaan, että kuljeta kivi tuonne toiseen paikkaan. Kainuulainen tekee niinkuin Orm Onnekas Haraldissa, eli laittaa kottikärryt päähänsä ja kantaa kiven. Sen jälkeen hän odottaa kehuja siitä, että teki asiat vaikealla tavalla. Itseään kainuulainen ei kehu, mutta odottaa kovasti sitä muilta.
Olen käynyt vain Sotkamossa. Paikalliset ihmiset olivat tosi mukavia, pidin kovasti.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:32"]Olen käynyt vain Sotkamossa. Paikalliset ihmiset olivat tosi mukavia, pidin kovasti.
[/quote]Sotkamo ei ole kajaani. Kajaani on paska paikka.
Allekirjoitan tuon kateuden ja katkeruuden. Lisäksi kainuulaiset ovat melko huumorintajutonta sakkia, ainakin itseironia puuttuu.
Kainuulaisilla (ja varsinkin kajaanilaisilla) on taipumus haukkua itseään ihan turhaan. Kajaanin on oikeasti lapsiperheelle todella viihtyisä ja mukava paikka asua. :) Muutin itse kolme vuotta sitten toiselta puolelta Suomea Kajaaniin ja olen viihtynyt erinomaisesti, vaikka olenkin kotoisin isosta kaupungista.
.
Kajaanissa parasta on se, että kaikki on lähellä ja helposti saatavilla. Palveluja ja kauppoja ei toki ole liikaa, mutta kaikki tarvittava löytyy. Jos perheessä on yhtään kiinnostusta liikuntaharrastuksiin, Kajaanissa on niihin todella hyvät mahdollisuudet. Luonto on lähellä ja läsnä, joten jos sitä arvostaa, on Kajaani aivan loistopaikka asua.
.
Kuulostaapa mainokselta... :D Mutta siis enivei, suosittelen ehdottomasti Kajaania asuinpaikaksi. :)
.
Tosin siitä kannattaa huolehtia, että työpaikka täältä on ainakin toiselle vanhemmista tiedossa jo ennen muuttoa, sillä töitä täällä ei ole kovin helppo saada. :/
Samaa mieltä kuin kirjoittaja 12! Lapsiperheelle hyvä paikka.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:11"]20 vuotta asuin. En koskaan oppinut tykkäämään. Mukaviakin ihmisiä on, mutta se kateus, kyllä se on ihan totta. Saamattomia, jotka luulevat olevansa ahkeria. Töissä jos tekee puoli tunti töitä, sitten hoetaan seuraavat kaksi tuntia miten paljon siihen meni aikaa. Parasta työntekijä Kainuussa on se, joka ehtiin eniten valittamaan kiirettä, tuloksellla ei niin väliä.
Jos haluat ystäviä, se onnistuu vain harrastusten kautta, ihmiset ovat aika sisäpiireissään. Tapaan kuuluu vastustaa kaikkea ihan periaatteen vuoksi. Mieti savolaisia. Kainuulaiset ovat epäonnistuneita savolaisia, eli heillä kaikki savolaisten huonot puolet, mutta hyvät puuttuu. Kainuulainen on tietyllä tavalla ahkera. Jos annetaan kivi ja kottikärryt, ja sanotaan, että kuljeta kivi tuonne toiseen paikkaan. Kainuulainen tekee niinkuin Orm Onnekas Haraldissa, eli laittaa kottikärryt päähänsä ja kantaa kiven. Sen jälkeen hän odottaa kehuja siitä, että teki asiat vaikealla tavalla. Itseään kainuulainen ei kehu, mutta odottaa kovasti sitä muilta.
[/quote]
Hahah! Olen ollut muutaman kuukauden työharjoittelussa Kajaanissa ja enpä olisi paremmin osannut asiaa ilmaista!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:11"]20 vuotta asuin. En koskaan oppinut tykkäämään. Mukaviakin ihmisiä on, mutta se kateus, kyllä se on ihan totta. Saamattomia, jotka luulevat olevansa ahkeria. Töissä jos tekee puoli tunti töitä, sitten hoetaan seuraavat kaksi tuntia miten paljon siihen meni aikaa. Parasta työntekijä Kainuussa on se, joka ehtiin eniten valittamaan kiirettä, tuloksellla ei niin väliä.
[/quote]
Hahah! Olen ollut muutaman kuukauden työharjoittelussa Kajaanissa ja enpä olisi paremmin osannut asiaa ilmaista!
[/quote]
Mäkin olen Kajaanista kotoisin, siellä asunut melkein 30 vuotta kunnes sain tarpeekseni. Vaikeinta siellä on löytää tasapaino laiskottelun ja ahkeruuden välillä- töissä kun ei saa olla liian hidas eikä liian ripeäkään. Jos teet työt nopeammin kuin muut alkaa työkaverit huomauttelemaan ja jos et hidasta niin ne alkaa porukassa savustaa ulos. Kokemusta on.
Olen Kajaanista kotoisin ja sitä alettiin täyttää pakolaisilla/maahanmuuttajilla noin 10vuotta sitten.Otetaan reilusti yli suositusten.Jotkin asuin alueet tyhjentyneet kantasuomalaisista (esim. Kettu).Ahdistelivat nuoria kaupungilla,pojatkin pelkäs kun seurasivat(puhuttiin tästä koulussa).Jos muutatte niin silleen että alue kannattaa tarkistaa ettei ole kaupungin vuokrakämppiä ja että lapset ei joudu keskuskouluun(täynnä mamuja,paljon ongelmia).Itse en aio ikinä enää takaisin muuttaa kun pois pääsin.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:42"]Olen Kajaanista kotoisin ja sitä alettiin täyttää pakolaisilla/maahanmuuttajilla noin 10vuotta sitten.Otetaan reilusti yli suositusten.Jotkin asuin alueet tyhjentyneet kantasuomalaisista (esim. Kettu).Ahdistelivat nuoria kaupungilla,pojatkin pelkäs kun seurasivat(puhuttiin tästä koulussa).Jos muutatte niin silleen että alue kannattaa tarkistaa ettei ole kaupungin vuokrakämppiä ja että lapset ei joudu keskuskouluun(täynnä mamuja,paljon ongelmia).Itse en aio ikinä enää takaisin muuttaa kun pois pääsin.
[/quote]
Niinpä. Vältelkää kaupungin asuntoja erityisesti alueilla Huuhkajanvaara, Lohtaja, Kättö, Nakertaja.
Suht hyviä alueita on esim Lehtikangas ja sen lähialueet ja Kylmä(vanhaa ja uutta aluetta,taitaa olla kokonaan omakotitaloja).Ei pyöri mamut noissa.
Legendaariset isomunaiset Kainuulaiset <3 ainakin ostajan markkinat sinkulle siellä.
Ulkonäkö pettää. Kaunis, mutta kurja paikka asua. Kaikkea uutta ja erilaista vieroksutaan. Miehen työn vuoksi pakko asua täällä, vaikka en viihdy. Suvaitsemattomuus esim. vieraita kulttuureja kohtaan on niin räikeää, että ilmapiiri on kurja.
Samaa mieltä kuin edelliset - kateellisia ja oikeasti kylmiä ihmisiä täynnä koko kaupunki. Asuin kolme vuotta, enkä viihtynyt ollenkaan.
Kajaanista kotoisin minäkin. Reilut parikymmentä vuotta siellä asuin. Ihan kiva paikka, kaunis. Kajaanijoki menee kaupungin läpi ja oulujärvi on lähellä. Liikunta harrastuksia on paljon ja mm. vuokattiin jossa paljon erilaista aktiviteettia ei ole matkaa kuin n. 30km.
Kaikki on lähellä, matkoihin ei mene kauaa aikaa.Kun sanot että olet 10min päästä siellä tosiaan oletkin. Paikallisliikenne on todella huonoa kaikkialle muualle paitsi keskusta-sairaala alueelle. Kauppoja ei ole paljon mutta kaikki tarvittava löytyy..vaatekauppoja meinaaan mutta prisma, tokmanni, cittari,anttila ässä ja salet löytyy että ruoassa pysyy hyvinkin.
koulut on turvallisia varsinkin nyt kun kätönlahden yläastetta ei enää ole, oli meinaan pahin kiusaus paikka.
En suosittele muuttamaan lohtaja, kettu, huuhkajanvaara yms alueelle mutta nakertaja on ihan jees paikka lyhyt matka keskustaan ja rauhallista...kunhan ei mene nakertajantien rivareihin asumaan mutta ite asuin siinä lälhellä eikä heistä ollut yhtään mitään haittaa.
uimarannat hyvät ja ei todellakaan olla tuolllaisia mitä ylempänä kerrottiin mutta toki kestää vähän pidempään tutustua uusiin ihmisiin.
Asuin Kajaanissa 24 vuotta. Muuta veemäistä en siellä huomannut, kuin oman ( nyt ex ) muijani, joka oli jostain Kainuun korvesta.
Mutta Sotkamo on itseriittoisten ihmisten asuttama Suomen p-läpi.
Todella sisäsiittoisia ihmisiä. Kaunis, ja muuten mukava paikka asua. Mut kaukana "kaikesta", ehkä siksi ihmisetkin tietynlaisia.