Käyttääkö kukaan omaa toista nimeään kutsumanimenään?
Ja mistä syystä? Vai onko mitään erityisempää syytä?
Mun yksi tuttu käyttää toista nimeään, vaihtoi sen siis puhuttelunimeksi, koska luokallaan oli ollut saman niminen tyttö, ja hän ei halunnut olla samanniminen kuin tämä toinen tyttö.
Kommentit (13)
mulla on suvussa kulkeva tapa, että vanhimman lapsen kutsumanimi on toinen nimi. oon aina ite tykännyt ja kokenut sen positiivisena verrattuna muihin tavisnimiin. :) -nainen 21v
Käytän. Ihan vain koska vanhemmat päätti että toinen nimi on kutsumanimeni. Samoin sisareni kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 16:24"]Käytän. Ihan vain koska vanhemmat päätti että toinen nimi on kutsumanimeni. Samoin sisareni kohdalla.
[/quote]
Sama täällä. Eikö ole aika yleistäkin?
Lasketaanko yhdysnimen jälkiosan käyttäminen? Käytän sitä, koska tulin jo nelivuotiaana päättäneeksi niin. Ilmeisesti koko nimi oli liian pitkä niin silloin kuin nytkin.
Mä otin jossain vaiheessa toisen nimeni käyttöön koska inhosin oikeaa etunimeäni. Nyt käytän siitä lyhennettyä muotoa.
Pikkuveljeäni on aina kutsuttu toisella nimellään ja hän otti ensimmäisen nimensä käyttöön yläasteelle mennessään. Perheessä silti kutsumme häntä toisella nimellään ja minusta käytetään ensimmäistä nimeäni täyspitkänä.
Jep, käytän. Se jäi lapsuudesta, kun mummu tykästyi siihen toiseen nimeen. Kakkosnimellä edelleen kutsutaan.
Tunnen moniakin tällaisia. Mummini mies käyttää itse asiassa kolmatta nimeään sillä ensimmäinen ja toinen kuulostavat ruotsalaisilta hienosto nimiltä. Serkkuni, hänen isänsä, poikansa jne (kaikki suvun ensimmäiset pojat) käyttävät toista nimeään kutsumanimenä, sillä etunimi on heillä kaikilla sama. Hassu perinne. Myös kummini käyttää toista nimeään mutten tiedä miksi. Kaverini äiti käyttää ihan siksi koska pitää toista nimeään kivempana kuin ensimmäistä
Idioottimainen aloitus. "Käyttääkö joku..". No kai käyttää, kun syntymästä asti ollut kutsumanimeni. Sama kun kysyisit, miksi käytät ensimmäistä nimeäsi kutsumanimenäsi. Daa.
No sehän on ihan valinnainen juttu! Etunimiä voi olla 1-3 ja niistä yksi valitaan kutsumanimeksi. Vanhemmathan sen valitsee lapselleen, toki aikuisena voi muuttaa. Kutsumanimi voi olla mikä vaan etunimistä. Sen vuoksi virallisissa lapuissa etunimikohdassa pyydetään alleviivaamaan lutsumanimi.
Ei siinä sen kummempaa.
Mun luokalla oli monta sellaista, joilla käytettiin tokaa nimeä. Monen eka nimi oli anne, ann tai anna - joillakin sit väliviivanimi.
Oli
Anne Marjut
Anne Maarit
Anna-Kaarina
Melkein kaikki oli sit tokalla nimellä
Minä! Sitä toista nimeä alettiin käyttää ristiäisten jälkeen heti.
Minä käytän! En tosin itse tehnyt päätöstä vaan vanhempani tekivät. En kyllä itse valitsisi samoin, vaikeuttaa vain elämää turhaan.
Todella moni käyttää toista nimeä, ja ihan huvikseen varmaankin. Olen huomannut meillä päin"vanhan kansan" keskuudessakin olevan todella yleistä, aina on kutsuttu jollain muulla nimellä kuin se virallinen ensimmäinen on.