Aivosumu, ajatus ei kulje, mikä mulla on?? :(
Ihan hirveä olo ollut jo monta viikkoa ja aina vaan pahenee. Ihan zombi olo ja ajatus ei luista yhtään. Ihan kuin olisin jotenkin vajaa ja tyhmä.
Pitäisi lähteä viikonlopuksi reissuun ja mä en ole vielä edes pakannut. En jotenkin edes tajua mitä pitää ottaa mukaan. Onko kellään muulla vastaavaa? Ymmärtääkö kukaan mistä olotilasta puhun? Mistä tällaiset oireet tulee?
Kommentit (29)
Musta tuntuu että tää on joku kevätjuttu, koska tosi moni tuttu on valittanut viime aikoina ihan samaa!
Mua hävettää, kun oon töissä koko ajan ihan pihalla enkä muista mitään. En oo kuitenkaan väsynyt eikä tää työ tai muukaan elämä olis erityisen stressaavaa jos pää toimisi normaalisti...ei myöskään kiinnosta mikään. Ei huvittais tehdä mitään muuta kuin möllöttää sohvalla, aloitekyky, kyky innostua ja nauttia mistään on ihan nollassa.
Niska on kyllä tosi jumissa, täytyy yrittää saada hierojalle aikaa. Tai en tiedä, voisko tää johtua jotenkin raskaudestakin (oon kyllä nukkunut hyvin eikä mulla ole muitakaan vaivoja). Jään kohta määräaikaisesta työstä äitiyslomalle, jos en jotenkin onnistu skarppaamaan, jää musta sellainen muisto työnantajalle et varmasti turha toivoa että töihin palattua tänne enää kyseltäisiin. :(
Se voi olla dissisiaatiohäiriö. Sumuisia ja epätodellisia kohtauksia, jolloin hetkestä ei meinaa millään saada kiinni, tulee normaalillekin ihmiselle esimerkiksi stressin tai huonojen yöunien vuoksi.
Itselleni laukeaa tällainen usein kun joudun ihmispaljouteen, kuten ruokakauppaan ruuhka-aikana. Olen voimakkaasti introvertti.
Kilpirauhasen vajaatoiminta...?
itselläni on tuota aivosumua ja muistiongelmia ollut jo vuosia, ja nyt todettiin kilpparivajis.
Onko paljon stressiä? Mulla tulee tuollainen olo, jos on ihan liikaa töitä ja kotitöitä, ei edes tiedä, mistä päästä hommat aloittaisi. Voi tulla lamaantunut olo eikä osaa yksinkertaisiakaan työtehtäviä.
En ole siis oireiden kanssa yksin, valittavasti. Tänäänkin kaupassa ei ajatus luistanut yhtään, hirveää pyöriä siellä kun ei "ymmärrä" mitä pitäisi ostaa. Ihme että sain päivän ruokatarpeet ostettua, pari juttua kyllä unohtui.
Hulluksi tässä tulee vai liekkö olen jo. Ihan kuin humalassa olisi ja tuntuu että kaikki tuijottaa :(
AP
- stressi
- unen puute
- on juotu liian vähän
- suolan puute (helteellä etenkin)
- b-vitamiinin puute
Itsellä burn outin aikaisen aivosumun korjasi laajakirjoinen b-vitamiinituote, kalaöljykapselit, suuri D-vitamiiniannos sekä magnesiumlisä. Ei tietysti heti, mutta olo koheni pikkuhiljaa.
Viime viikolla oli taas sumuinen olo, niin tein laimean liuoksen puhdistamattomasta merisuolasta ja join vettä paljon. Samaan aikaan oli voimakkaita kramppeja jaloissa, joten oli ilmeisesti suolan puutos. Ja ehkä nestehukka.
Sen kun tietäisi. Mullakin on ollut nimittäin ties kuinka kauan aivosumuinen ja jotenkin "tyhmä" olo. Joutuu oikein pinnistelemään että pysyy ikään kuin hetkessä mukana.
Luin jostain, että esim. niska-hartiaseudun jumit voisivat aiheuttaa mahdollisesti tällaista oloa. Kilpirauhashäiriöt ovat myös mahdollisia aivosumun aiheuttajia. Mulla ainakin on niska-hartiaseutu aivan jumissa.
Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta olen 20v mies erittäin selkeää aivosumua ei meinaa tajuta yhtään mistään mitään aina kun thyroxin ei poista kaikkia oireita on syytä tutkia t3 arvo t4 ei välttämättä muutu. T3hormoniksi
Kilpirauhasen kohdalla on hyvä hakeutua erikoiselle puolelle hoitavat asian erittäin asiallisesti myös tutkivat rauhasen kauttaaltaan.
Oma kokemus on vajaatoiminnassa se että jätin kaikki ylimääräiswt lisät pois ja noudatin vain monipuolista ja gluteenitonta ruokavaliota johan alko tapahtumaan ravintolisistä saa nopeasti turhan paljon ravintoaineita ruokavalion sivussa
Mulla tuli kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Stressaantuneena vielä paheni.
Mun on pakko myös tutkituttaa tuo kilppari heti kun pystyn! Monet oireet viittaavat siihen muutenkin, ja jos tämä "aivosumu" (hieno ilmaus!) on myös yksi tyypillinen oire, niin lista vaan kasvaa...
Toinen vaihtoehto lienee stressi- / ahdistuneisuushäiriö. Tai masennus - tosin ihan näin rankkaa diagnoosia en omalla kohdallani usko, stressi ja ahdistus aivan mahdollisia kylläkin kun on tulevaisuus niin epävarmaa ja nykyisyyskin melko hankalaa.
Voiko tosiaan niska- ja hartiajumit aiheuttaa tällaista myös? Minulla on hirveän jumissa myös lihakset ja liikuntaakaan en juuri harrasta. Olen kyllä joskus harrastanut mutta en muista että olisin viime vuosina ollut missään vaiheessa kunnolla päässyt aivosumun läpi.
Ja on todellakin ihan hirveän tuntuista! Koko ajan ihan pihalla kaikesta, mistään ei saa otetta, väsymystä pukkaa myös eikä oikein mikään piristä (ei myöskään se satunnainen liikkuminen). Oli muuten jännä tunne kun tässä yhtenä aamuna kun olin nukkunut ihan liian vähän (4 tuntia), olinkin aivan ylipirteä ja aikaansaava ja tuntui että luennoillakin päähän tarttui enemmän asiaa kuin normaalisti! Mikähän tuollekin sitten on selitys...
Sanoisin että masennus, ahdistus, stressi/burnout tai joku fyysinen?
Mies
Mulla se vajaatoiminta aiheutti myös sellasta alakuloisuutta, jonka myös ahdistukseksi tai masennukseksi voisi tulkita. -16
Mulla keliakia ennen kuin tiesin sitä sairastavani aiheutti aivosumua.
Jep, aivosumua täälläkin ties kuinka monta vuotta.. en viitti mennä lääkärille kun eivät ikinä ota todesta mitään enkä osaa kunnolla vaatia :/
Mulla stressi aiheuttaa tuota. Siis kun on paljon asioita mitä pitää muistaa, ruokahalu on huono, en saa nukuttua, lihakset menee jumiin - pääkin lakkaa toimimasta. Tosi ärsyttävää.