Jouluruoan valmistamisen aikataulu
Tarkoituksena olisi tehdä ensimmäistä kertaa aaton jouluateria perheelle. Olemme tähän saakka aina syöneet aattona äitini luona, mutta koska hänellä jo ikää niin halusin tarjota aterian tänä jouluna plus vihdoin minulla on talo, jossa mahtuu kokkaamaan kunnolla. Mieheni on minua taitavampi kokkaamaan, enkä minäkään mikään täysi poropeukalo ole, mutta jouluruoan valmistamisen aikataulu aiheuttaa päänvaivaa. Joten te minua viisaammat, kertokaa millä aikataululla aterian kasaatte? Kuinka paljon ennemmin teette laatikot, paistatte kinkun, valmistatte rosollin jne.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
No nyt tällä hetkellä ollaan kohta marraskuun puolessa välissä. Nyt kun aloitat väsäämään ruokia niin ehkä on tänä vuonna valmista jouluaattona.
Hitto miten typeriä täällä kyselläänkään.
Täähän on 4 vuotta vanha aloitus ja aloitus on tehty joukukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kinkku (7-8 kg) 23. päivä klo 21 uuniin 110 asteeseen. On valmis (85 astetta) varmaan 7 korvilla aattona.
Liemi jäähtymään ulos ja kun on rasva hyytynyt, poistan sen ja teen kastikkeen (suurustus ja kermaa + salaiset mausteet).
Perunoita (vihreä pussi) keitetään runsas 2 kg. Käy niin kylmien kalojen kuin kinkunkin kaveriksi.
Kaikki muut valmiina kaupasta ja lämmitys vaan ohjeiden mukaan.
Kun ne kaikki muut on siis "valmiina kaupasta," niin tarjoiletteko te ne niissä kaupan foliovuoissa pöytään?
Meillä 8 ihmistä syömässä, ei oikein natsaa ne foliopakkaukset. Niitä pitäisi ostaa monta.
Kaupan valmiit rosollit on aina samaa sekasotkua, niissä maistuu joku mistä en pidä. Myös perunasalaatissa on liemi liian litkua, kun se vähänkin seisoo pöydässä, siitä alkaa se liemi erottua. Ostaisin mielelläni minäkin kaiken valmiina kaupasta, mutta kun ne ei oikein ole hyviä.
Ostan edellisenä päivänä muutaman laatikon kaupasta. Kinkku on jotain valmissiivua. Syön suklaata, keitän glögiä ja otan rennosti. En jaksa suorittaa joulua. Ihailen kuitenkin heitä, jotka jaksavat kovasti häärätä keittiössä. Ei ole vain niin oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt tällä hetkellä ollaan kohta marraskuun puolessa välissä. Nyt kun aloitat väsäämään ruokia niin ehkä on tänä vuonna valmista jouluaattona.
Hitto miten typeriä täällä kyselläänkään.
Täähän on 4 vuotta vanha aloitus ja aloitus on tehty joukukuussa.
Just samaa mietin. Samat ongelmat voi olla 2024 myös
Jokainen tavallaan. Jos ap tms 'avuton' linjalla, niin tekee just oman näköisen joulun...
Budjetti määrää osaltaan aikataulun. Jos on vain varaa riisipuuroon äkkiä sen tekee. Totta sekin voi epäonnistua joten suklaata, keksejä varalle. Varakkaat menevät joulubuffet paikkoihin saa vähän hengähtää.
Aatton klo 19:30 kauppaan, kerään punalappuset jouluruuat ja sitten klo 20:01 olen kassalla. 20:10 kotona, lämmitän ne safkat mitä pitää lämmittää ja alan syömään.
Jouluruoan valmistamisen aikataulu on se, että menen ennen joulunpyhiä ja ruuhkaa kauppaan ostamaan valmiit laatikot ym., että aattona saa vain avata pakkaukset ja purkit.
Jos jotain haluaa tehdä itse, niin sitten tekee jo tässä kuussa pikkuhiljaa niitä ja pakastaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Aatton klo 19:30 kauppaan, kerään punalappuset jouluruuat ja sitten klo 20:01 olen kassalla. 20:10 kotona, lämmitän ne safkat mitä pitää lämmittää ja alan syömään.
Klo 20 on jo aatto liki ohi ja ruoat syötynä siltä päivältä. 🤔
Kinkku paistetaan aatonaattona, samoin teen sienisalaatin valmiiksi, koska se on parempaa seuraavana päivänä. Kaiken muun ehtii hyvin aattona. Laatikot teen valmiista soseista, ainesten sekoittaminen vie muutaman minuutin ja sitten vain uuniin. Ei mitään järkeä tehdä etukäteen.
Kinkku uuniin aatonaattona myöhään illalla. On aamulla valmis. Sen jälkeen teen aaton riisipuuron ,ja loppupuurosta valmistan porkkanalaatikon . Porkkanat keitetty aatonaattona,myös rosolliin. Lanttulaatikko kaupasta tai aiemmin tehtynä . Lohi graaviin aatonaattona. Eikös se joulu jo noilla suunnilleen joudu.
Kuulostaan ihan mukavalla, mutta ei tuo oikein ole sitä, mitä ehkä vanhempi ihminen(ap:n äiti) jouluaaton aterialta odottaisi :D