Jouluruoan valmistamisen aikataulu
Tarkoituksena olisi tehdä ensimmäistä kertaa aaton jouluateria perheelle. Olemme tähän saakka aina syöneet aattona äitini luona, mutta koska hänellä jo ikää niin halusin tarjota aterian tänä jouluna plus vihdoin minulla on talo, jossa mahtuu kokkaamaan kunnolla. Mieheni on minua taitavampi kokkaamaan, enkä minäkään mikään täysi poropeukalo ole, mutta jouluruoan valmistamisen aikataulu aiheuttaa päänvaivaa. Joten te minua viisaammat, kertokaa millä aikataululla aterian kasaatte? Kuinka paljon ennemmin teette laatikot, paistatte kinkun, valmistatte rosollin jne.
Kommentit (93)
Moni jo vastasikin kinkkuasiaan, mutta meillä salaatit, jälkiruoat ja rosolli tehdään aatonaattona, pöytä katetaan puuroa varten (pöytäliina, paremmat astiat, lautasliinat jne.) aatonaattona yöllä. Teen oikeastaan niin paljon kuin mahdollista valmiiksi, ettei tarvitse aattona kuin lämmittää ja laittaa kauniisti tarjolle. Mulla on yöllä paremmin aikaa kuin päivällä ja haluan nauttia aatosta myös, en silloin enää siivoa tai kokkaa suuremmin. Keitettyjä perunoita meillä ei ole, Valkosipulikermaperunat kyllä. Ne puolivalmiina. Kannattaa ottaa huomioon myös ne tiskivuorot, varsinkin jos astioita tarjoiluun yms. on rajallisesti.
Hyvä kysymys. Jouluaattona on aina puuhaa keittiössä vaikka kaikki mukamas valmiina.
Itse hankin laatikot valmiina tai teen niitä pakastimeen raakoina edeltävänä viikonloppuna. Jos laatikot pakastimessa, ne pitää ottaa jääkaappiin sulamaan 23.12.
Kinkun paistan 23.12. Savustettu kalkkuna myös hyvä valinta. Se on valmis ja sille ei tarvitse tehdä mitään.
Rosolliainekset keitän 23.12, rosollin ja sienisalaatin teen 24.12 samoin riisipuuron.
Kattaus ja pöydän siivous vie aikansa. Syömme jouluruokaa kahdesti jouluaattona.
Laatikot pakasteeseen etukäteen. Rosollin voi tehdä 23.päivä, samoin kuoria perunat kylmään vesikulhoon jääkaappiin. Aattona kinkun kuorrutus aamulla, ollut yön uunissa. Jos kovin moderni uuni, tarkista ettei oo lämmön aikakatkaisua!! Mulla kävi kerran niin, että uuni oli sammuttanut itsensä kesken kaiken.
Riisipuuro hautuilee lounaaksi kerroskattilassa itsestään. Jälkiruoka kannattaa olla kylmä, niin sen voi tehdä 23.pvä . Meillä luumurahka.
Aattona ei mielestäni 12 jälkeen enää varsinaisesti valmisteta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten naisten taso ja uusavuttomuus vuonna 2020. Ei jeesus
Aika usein miehet paistaa kinkun. Kuten minä vuodesta 1986.
Montako kinkkua siitä nyt sitten tulee.
täällä joku katkera yksinäinen selkeästi trollaa ja jankkaa. Veikkaan, että yhtäkään jouluateriaa ei ole laittanut koskaan. Jankkaa ja v*ttuilee täällä palstalla ja purkaa kiukkuaan ja naisvihaansa sitten näin. Eikä tuollaisen ihmisen luo kukaan haluaisi jouluateriaa tulla syömäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Moni jo vastasikin kinkkuasiaan, mutta meillä salaatit, jälkiruoat ja rosolli tehdään aatonaattona, pöytä katetaan puuroa varten (pöytäliina, paremmat astiat, lautasliinat jne.) aatonaattona yöllä. Teen oikeastaan niin paljon kuin mahdollista valmiiksi, ettei tarvitse aattona kuin lämmittää ja laittaa kauniisti tarjolle. Mulla on yöllä paremmin aikaa kuin päivällä ja haluan nauttia aatosta myös, en silloin enää siivoa tai kokkaa suuremmin. Keitettyjä perunoita meillä ei ole, Valkosipulikermaperunat kyllä. Ne puolivalmiina. Kannattaa ottaa huomioon myös ne tiskivuorot, varsinkin jos astioita tarjoiluun yms. on rajallisesti.
Valkosipulia en käytä. Varmaan tottumiskysymys, kun ravintoloissa sen makua kiitellään.
Ja astianpesukone hyrrää aika usein.
Vierailija kirjoitti:
täällä joku katkera yksinäinen selkeästi trollaa ja jankkaa. Veikkaan, että yhtäkään jouluateriaa ei ole laittanut koskaan. Jankkaa ja v*ttuilee täällä palstalla ja purkaa kiukkuaan ja naisvihaansa sitten näin. Eikä tuollaisen ihmisen luo kukaan haluaisi jouluateriaa tulla syömäänkään.
Mikä on pahinta mitä voitte kiusalliselle trollaajalle tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkiä täysin mielestä provosoivien kommenttiensa kanssa. Saa olla ihan yksin ilman huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisnainen ei osaa käyttää uunia = yhyy, toi trollaa.
Olen tehnyt laatikot aina tosi aikaisin pakastimeen, joskus jopa jo syyskuussa, kun olen nostanut maasta omat porkkanat ja lantut. Mutta nyt olen asialla vasta tulevana viikonloppuna ja täällä miettinytkin, että vieläkö pakastan, vai säilyiskö esim. sunnuntaina tehdyt viikon jääkaapissa. Mitäs sanotte?
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt laatikot aina tosi aikaisin pakastimeen, joskus jopa jo syyskuussa, kun olen nostanut maasta omat porkkanat ja lantut. Mutta nyt olen asialla vasta tulevana viikonloppuna ja täällä miettinytkin, että vieläkö pakastan, vai säilyiskö esim. sunnuntaina tehdyt viikon jääkaapissa. Mitäs sanotte?
Ei säily, herranen aika sentään. Pakkaseen vaan.
Jouluruoan valmistamisesta. Koko repertuaaria en vielä tiedä,
kun joku valmistaa kalat, toinen laatikot ja kolmas kinkun ja kalkkunan.
Ostin lähikaupasta maitojuomaa. Sen ei pitäisi palaa pohjaan.
Aattoaamun perinne on siis riisipuuro klo 7-9 ja kinkun lämpötilan seuranta.
Kaupan valmiit laatikot huonelämpötilaan, myös salaatit.
Joulurauhan julistusta olen seurannut kauan. Nyt ei taida olla yleisöä?
Sitten saunaan. Aaton ateria olisi n. klo 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei säily, herranen aika sentään. Pakkaseen vaan.
No kauheasti kiitos vastauksesta, herranen aika sentään.
Ensimmäiseksi kannattaa talon emännän pyyhkäistä pillu puhtaaksi vaikkapa käsidesillä kostutetulla talouspaperilla,näin ehkäistään myös mahdollinen koronatartunta jos vaikka joulupukki sattuisi pääsemään pukille :)
Laatikot teen viimeisenä, juuri ennen ruokailua. Teen valmiista soseista, joten helpompaa ei olekaan.
22.12. Lohi suolataan, silakat laitetaan marinoitumaan.
23.12. Aloitan aina maksapateen teolla. Se on uunissa n. 2 h. Sillä aikaa teen italiansalaatin ja jälkiruoan (pannacotta ja kastike). Sitten kinkku menee uuniin. Sen paistuessa teen porohyydykkeen, lohihyydykkeen ja porkkanalaatikon uunivalmiiksi. Teen kylmän rusina-mustaherukkakastikkeen kinkulle. Lopuksi kinkun kuorrutus.
24.12. Alkaa perunoiden kuorimisella. Sitten tuoresalaatit. Mäti sulamaan ja sipulin silppuaminen ja nämä tarjoiluastioihin. Sitten kaikki loput tarjoiluastioihin kelmun alle jääkaappiin. Porkkanalatikon paisto ja perunoiden keittäminen. Sitten kaikki pöytään ja syömään.
Meillä lapsuudenkodissa ja vielä itsekin ennen paistoin kinkun aaton vastaisena yönä. Jossain vaiheessa sitä tajusi että saa varmasti oikean kypsyisen kinkun ja stressittömän yön kun paistaa kinkun aatonaattona ihan päivällä. Illalla kun kinkku on valmis, olen laittanut sen yöksi ulos jäähtymään. Siinä on niin paljon lämpöenergiaa että parin asteen pakkasessa aamulla kinkun sisälämpö on noin +5-+10 astetta riippuen kinkun koosta. Aamulla riisipuuron keiton lomassa kinkku siistitään ja kuorrutetaan.
Laatikot voi jo hyvin tehdä pakkaseen valmiiksi. Rosollin teen aattona. Kalan savustus aatonaattona. Graavikalan ostan valmiina. Leivonnaiset voi jo kans tehdä pakkaseen ja koristella aattona.
Kiitoksia paljon vastanneille, näillä neuvoilla pääsen pitkälle!
Ja saihan sitä hyvät naurutkin tästä naisten uusavuttomuudesta. :D Totta on, että valmiiseen pöytään on ennen menty, osittain siksi että itse olen auttanut äitiä siten, että tehnyt joulusiivot, käyttänyt hänen koiransa aattona pitkällä lenkillä, tehnyt lumityöt jne., jotta hänen ei ole tarvinnut keskittyä niihin asioihin. Myöhäistähän ei asioiden opetteleminen ole, joten minä aloitan tämän asian opettelun tänä vuonna.
Hyvää joulunaikaa kaikille!
ap
Sinapin, saaristolaisleivän ja piparit sekä jälkiruuan/kakun teen etukäteen.
Aattona herään normaalisti 06 ja laitan heti kinkun uuniin (3.5kg ehtii hyvin).
Sitten teen kylmäsavulohiherkun maustumaan ja leivon tortut pellille. Kun kinkku on valmis n klo 11 laitan tortut uuniin. Samalla aloitan 6 l puuron keiton. Kuorin perunat ja uunijuurekset. valmiiksi.
Klo 12 kaikki tulee meille ja joulu alkaa puuro/torttu/piparilounaalla. Mies savustaa lohen.
Klo 14 glögiä, juustokeksejä ja pipareita homejuustolla.
Sen jälkeen laitellaan alkuruuat vähitellen tarjolle ja keitetään perunoita lohelle. Uunijuurekset uuniin ja laatikot mukaan lämpiämään.
Koska mukana on 2-5v lapsia syömme jo klo 16.
Pääruuan jälkeen siivotaan pöytä ja jaetaan lahjat lapsille. Illemmalla sitten jälkkäri ja kahvit
Tulikohan hankittua meille liian iso kinkku? Ei mahdu uuniin? No eipä hätää. Työkalupakissa oli rautasaha. Ja lihaa sain vähän pakkaseenkin. Vaikka seuraavana vuonna läskisoosiin. Nam.
Muuten. Tyttöystäväni oli kotoisin Pohjois-Karjalasta. Siellä tunnetaan kalakukot ja karjalanpiirakat. Jostain syystä ruoanvalmistus ei ollut tytön parhaita puolia. Pääsin opettelemaan kokkaamista jo varhain. Sekä pyykinpesua ja siivoamista. Paistaminen ja keittäminen sujui mutta kastikkeiden valmistus oli taitolaji.