akne, ihotautilääkäri ja apua!
Onko muuta keinoa päästä ihotautilääkärille kuin varata aika yksityiseltä, sillä yksityiselle minulla ei ole varaa. Tänäkin aamuna itkin silmät päästäni kun ihoni on aivan karmeassa kunnossa ja olen niin väsynyt tappelemaan sen kanssa ja en tiedä mitä tekisin. Olen vielä alaikäinen ja äitistäni ei ole minulle mitään apua tämän ongelman kanssa.
Kommentit (62)
Lääkäri kirjoittanee reseptiin vaikuttavan lääkeaineen nimen, eli Isot., apteekki kyllä pitää huolen että tarjoaa edullisinta rinnakkaisvalmistetta, tuolla linkissäkin näkyy ne rinnakkaiset. Roa on vain lääkkeen kauppanimi.
Mulla oli paha akne 16 vuotta. Siis 16 vuotta. On syöty roat, antibiootit, kaikki reseptilliset rasvat, mutta iho aina palautui entiselleen.
Miksi? Koska nypin naamaani, kuvitellen, että se helpottaa paranemista! Olin aina todella hellävarainen, käytin kasvopaperia välissä, en käyttänyt voimaa, mutta nypin silti. VIRHE!!!!!!
Kasvojen ihoa ei saa missään tapauksessa hipeltää! Ei edes niitä valkopäitä!
Sun äiti on niin oikeassa. Pelkkä hellävarainen peruspuhdistus vaikka apteekin perusvoiteella, äläkä ainakaan käytä mitään aknepuhdistajia. Ne kuivattaa sun herkän atooppisen ihon kokonaan, mikä vain pahentaa finniongelmaa.
Sorry, meni paasaamisen puolelle, mutta olisin niin toivonut, että joku olisi läiskinyt mua teini-iässä pitkin korvia, ja käskenyt lopettamaan ylenpalttisen ongelman ja ihon vatvomisen.
Toisaalta oot nyt niin jumissa tuon ihosi kanssa, että jokin lääke paranemisen alkuun olisi hyvä. Mutta samalla lupaat pyhästi, että lopetat ihosi rääkkäämisen ja annat sen parantua.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:22"]Mulla oli paha akne 16 vuotta. Siis 16 vuotta. On syöty roat, antibiootit, kaikki reseptilliset rasvat, mutta iho aina palautui entiselleen.
Miksi? Koska nypin naamaani, kuvitellen, että se helpottaa paranemista! Olin aina todella hellävarainen, käytin kasvopaperia välissä, en käyttänyt voimaa, mutta nypin silti. VIRHE!!!!!!
Kasvojen ihoa ei saa missään tapauksessa hipeltää! Ei edes niitä valkopäitä!
Sun äiti on niin oikeassa. Pelkkä hellävarainen peruspuhdistus vaikka apteekin perusvoiteella, äläkä ainakaan käytä mitään aknepuhdistajia. Ne kuivattaa sun herkän atooppisen ihon kokonaan, mikä vain pahentaa finniongelmaa.
Sorry, meni paasaamisen puolelle, mutta olisin niin toivonut, että joku olisi läiskinyt mua teini-iässä pitkin korvia, ja käskenyt lopettamaan ylenpalttisen ongelman ja ihon vatvomisen.
Toisaalta oot nyt niin jumissa tuon ihosi kanssa, että jokin lääke paranemisen alkuun olisi hyvä. Mutta samalla lupaat pyhästi, että lopetat ihosi rääkkäämisen ja annat sen parantua.
[/quote]
Mainitsin jo tuossa aikaisemmin että en usko että akne paranisi täysin vaikka pitäisikin sormeni kurissa, mutta varmasti se auttaisi eikä naamani ainakaan pahenisi. :)
-ap
Ap täällä taas....
Sanoin äidilleni, että varaan ajan terveyskeskukseen ja siitähän riemu repesi. Hän sanoi, että mitään lääkkeitä tai mitään hän ei suostu maksamaan ja jos saan lähetteen ihotautilääkärille sekin menee omasta rahapussistani. Itkettää ja suuttuttaa kun mitään apua ja tukea tähän asiaan ei saa. Toki voisin isältäni kysyä rahaa, mutta emme oikein ole väleissä. Pelottaa että koko homma tulee tyssäämään rahaan, mutta katsotaan mitä terveyskeskuksessa sanotaan. (En muuten edes tiennyt, että jos saa lähetteen ihotautilääkärille se maksaa...)
P.S onneksi on av johon purkaa tunteitaan....
Sain ensiviikolle ajan koulun terveydenhoitajalta saa nähdä mitää tulee. En sitten tiedä mitä siinä vaiheessa teen jos ongelma kuitataan "ei se niin paha ole, kokeile apteekin itsehoitotuotteita" fraasilla. Ihan kuin niitä ei olisikin kokeiltu. ..
-ap
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 07:05"]Onko muuta keinoa päästä ihotautilääkärille kuin varata aika yksityiseltä, sillä yksityiselle minulla ei ole varaa. Tänäkin aamuna itkin silmät päästäni kun ihoni on aivan karmeassa kunnossa ja olen niin väsynyt tappelemaan sen kanssa ja en tiedä mitä tekisin. Olen vielä alaikäinen ja äitistäni ei ole minulle mitään apua tämän ongelman kanssa.
[/quote]
Itsetuntoni on aivan romuna ja tänäkin aamuna äitini vaan huusi kuinka minun pitäisi keksiä jotain muutakin mietittävää kuin ulkonäköni, hankkia elämälleni sisältöä. Se tuntui niin pahalta.
-ap
Terveyskeskuslääkäriltä voi saada lähetteen julkisen puolen ihotautilääkärille.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 07:14"]Terveyskeskuslääkäriltä voi saada lähetteen julkisen puolen ihotautilääkärille.
[/quote]
Tyhmä kysymys, mutta maksaako käynti terveyskeskuksessa?
E-pillerit voisi olla helppo ratkaisu. Vreya tai Diane Nova taltuttaa aknen. Ne saat tk-lääkäriltäkin.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 07:31"]E-pillerit voisi olla helppo ratkaisu. Vreya tai Diane Nova taltuttaa aknen. Ne saat tk-lääkäriltäkin.
[/quote]
Kokeiltu on cypretyliä, auttoi vähän muttei tarpeeksi.
Alailkäisiltä ei kai terveyskeskuskäynti maksa mitään. Myös kouluterkan kautta saattaisit päästä koululääkärille.
Diane Nova auttoi minulla. Sain pillerit 16-vuotiaana juurikin aknen takia.
Mutta pillereiden lopetuksen jälkeen tilanne kylläkin paheni :/
Käy ensin terveyskeskuksessa normilekurilla ja jos tarvetta niin pyydä lähetettä ihotautilääkärille. Terveyskeskus maksaa tosi vähän eli vararikkoon et tuosta mene.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 07:37"]
Alailkäisiltä ei kai terveyskeskuskäynti maksa mitään. Myös kouluterkan kautta saattaisit päästä koululääkärille.
[/quote]
Ja jos terveyskeskyslääkärin rohdot ei auta niin hän voi tehdä lähetteen ihotautilääkärille.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 07:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 07:14"]Terveyskeskuslääkäriltä voi saada lähetteen julkisen puolen ihotautilääkärille.
[/quote]
Tyhmä kysymys, mutta maksaako käynti terveyskeskuksessa?
[/quote] Minkäikäinen olet? Mä en muista, meneekö maksullisuuden raja 16:ssa vai 18 vuodessa. Samoin en tiedä, ovatko julkisen puolen erikoislääkärit maksullisia alaikäisille, koska lapseni ei ole koskaan joutunut käymään erikoislääkärillä! Mutta joku varmaan tietää!
Olen 16 ja cypretyliä olen syönyt vuoden verran. Ennen koko naamani näytti siltä, että siihen on iskenyt jonkin asteinen rutto, mutta cypretyli auttoi sen verran että tällä hetkellä sitä ruttoa esiintyy vain leuassa nenässä ja välillä otsassa. Leuan ja suunympöristön alue on pahin. Kaiken lisäksi minulla on vielä atooppinen iho ja naamani on finnien lisäksi täynnä kuivia laikkuja. Välillä on "ihan hyviä kausia" mutta suurimman osan ajasta tappelen ihoni kanssa. Jos ei ole paljon finneja sitten ihoni on kuin saharan autiomaa ja jos ihoni taas ei ole kuiva se on täynnä finnejä.... finneistä vielä sen verran, että ne ei ole koskaan valkopäitä sillä (dermatillomania) revin ne pois tai sitten be on isoja ihonalaisia finnejä. Ei kiva.
Säästä jostain rahaa? Satasella selviytyy yksityisellä!
Ehkä käyn nyt aluksi vaikka puhumassa kouluterkkarille ja katson miten homma siitä etenee? Minua myös pelottaa että ongelmaani vähätellään, sillä moni on sanonut "eihän sun iho ole edes paha" mutta todellisuudessa minusta on tullut vain taitava peittämään ihoni virheet.
-ap
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:47"]Ei sinun tarvitse käyttää nimenomaan Roaccutania, joka on markkinoiden kalleiden valmiste. Sille löytyy halvempia rinnakkaisvalmisteita, jotka ovat siis täysin samaa ainetta.
[/quote]
En tiennytkään, mutta kiitos tästä tiedoista.
-ap