Nyt loppuu mun suvaitsevaisuus
Pirkanmaalla joku musta mies ahdistellut pikkutyttöjä. Tuli mieleen omakohtainen kokemukseni muutaman vuoden takaa. Lapseni tuli koulusta kotiin ja kertoi mustan miehen sanoneen hälle "hello little girl, how are you, where are you going?" Tekisi mieli sanoa rumasana. Joskus kulttuurit vain eivät yksinkertaisesti kohtaa myönteisellä tavalla.
Kommentit (66)
No eivatpa lahesty ketaan oli sitten tilanne mika tahansa. yksikin nainen oli maannut kadulla vaan eipa uskaltaneet auttaa kun ajattelivat ihmisten luulevan ties mita. ihmisia oli vaan valinpitamattomasti kavelly ohi. mutta tuo siis nainen, ei lapsi.kylla mun lapsi jos olis harhailemassa jossain niin olisin enemman kun kiitollinen jos joku hanta auttaisi eika vaan valinpitamattomana kulkis ohi etta ei kuulu mulle..
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:41"]
Entä jos NAINEN tekisi näin?
[/quote] Niin?
[/quote]
Kai sun suvaitsevaisuus loppuisi myös naisia kohtaan?
Olisitko kokenut ko.kommentin tytöllesi vääränä naisen sanomana?
[/quote]
Oletko todellakin noin vihjeetön? Sinulla ei taida olla lapsia?
[/quote]
Kun en ymmärrä rasismia niin olen varmaan lapseton. Ok!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:39"]
3. Suomalainen mies ei käyttäytyisi noin tai jos niin tekee on hän pedofiili.
[/quote]Pitikö tässä olla joku älyllinen logiikka?
Meidän pizzeriassa nuoret tummaihoiset nuoret miehet sanoo aina pari ystävällistä sanaa meidän söpölle pienelle pojalle, ne on varmaan kaikki pedofiilejä siellä. Suomalainen myyjä tai tarjoilija ei ikinä tekisi niin.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:46"]
Minulla on pitkä, vaalea ja hoikka ystävätär, joka harkitsee muuttoa pois eräältä alueelta koska ei koe oloaan mukavaksi enää liikkumisen ym. suhteen. Ei todellakaan mikään pelkuri, hallitsee kaksi kamppailulajia jne. mutta ärsyyntyy viikottain kun joku tummaihoinen äijä tulee paskalla enkulla sönköttämään jotain tai osa ottaa jopa kuvia luvatta. On yliopistolla, eli liikkuu toisinaan hyvinkin myöhään alueellaan, ei mitenkään hauska tilanne...
[/quote]
Tota heh, "hallitsee kaksi kamppalilulajia"
On fakta et yksikään nainen ei pärjää fyysisesti miehelle joka on selvinpäin päättänyt vahingoittaa naista.
^ Sinä nyt harhailet ja eksyi aiheesta. Kysymys oli aikuisen mustan miehen ja suomalaisen pikkutytön kohtaamisesta, joka katsotaan yhteiskunnassamme epäsoveliaaksi. Pikkutyttöjä ei jututeta eikä ainakaan houkutella autoihin!
23 lisaa viela etta olisitte varmaan kauhuissanne siella osa jos mun tuttu intialainen kirurgi ( suomessa toissa) auttaisi teidan lasta tai jotain puhuisi.
23 lisaa viela etta olisitte varmaan kauhuissanne siella osa jos mun tuttu intialainen kirurgi ( suomessa toissa) auttaisi teidan lasta tai jotain puhuisi.
23. Pah, mun lasta on hoitanut monen eri kansalaisuuden lääkäreitä, joten väitteelläsi ei ole perustaa. Ja itseasiassa joskus esimerkiksi virolainen ammattilainen on hoitanut työnsä suomalaista paremmin. :)
Eihän se juttelu vielä varsinaista ahdistelua ole, mutta hieman epäilyttävää ehkä. Olen avoin ja puhelias persoonana ja juttelenkin välillä, ainakin päiväaikaan kun tunnen oloni turvalliseksi, ihan tuntemattomien kanssa. Muistan että kerran yksi afrikkalaistaustainen bussikuski rupatteli vaihtopysäkillä kanssani ja oli niin aurinkoinen mahtavine hymyineen, että tuli itsellekin hyvä mieli. muistan ajatelleeni että itsekin olisin ottanut mielluummin tuollaisen miehen kuin jonkun puhumattoman suomalaisjörrikän. (Siis olen naimisissa ihanan suomalaisen mieheni kanssa, ei sen puoleen)
On myös huono kokemus, kun tummaihoinen mies lähti mua seuraamaan ja alkoi ehdotella. Onneksi tapahtui keskellä päivää joten en osannut niin pelätä, lähinnä tulin vihaiseksi ja olin jo valmis puolustautumaan niin raivokkaasti kuin pystyisin.
Mulla on kokemuksia ihan tuiki suomalaisista ahdistelijoista että on heitäkin yhtälailla
Ei voi olettaa, että maahanmuuttaja osaisi Suomen lainsäädännön läpikotaisin, mutta tietyt käyttäytymissäännöt olisi hyvä osata. Suomen kulttuurissa aikuiset eivät lähesty lapsia epäsopivin tarkoitusperin.
http://www.hs.fi/kotimaa/Poliisi+tutkii+tytt%C3%B6jen+ahdisteluja+Pirkanmaalla/a1399522065596?
Sisä-Suomen poliisi on aloittanut rikostutkinnan Pirkanmaalla tapahtuneista ahdistelutapauksista. Kyse on huhti–toukokuun vaihteen tapauksista, joissa ulkomaalaistaustainen mies on seurannut 9–13-vuotiaita tyttöjä Pirkkalassa, Vesilahdella ja Tampereen Kalkussa. Tapauksia on ilmoitettu kaikkiaan viisi, ja niitä tutkitaan nimikkeellä lapsen houkutteleminen seksuaalisiin tarkoituksiin.
Poliisi epäilee, että kyseessä on yksi tekijä, sillä kaikki tytöt ovat kertoneet murtaen suomea puhuvasta, tummahiuksisesta ja parrakkaasta miehestä ja tummanvihreästä henkilöautosta. Auto on todennäköisesti Sedan-mallinen. Miehen iäksi on arvioitu yhdessä tapauksessa 30–40 vuotta.
Poliisi pyytää havaintoja sekä miehestä että autosta. Havainnot voi soittaa numeroon 029 541 5051 tai hätänumeroon 112.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:46"]
Minulla on pitkä, vaalea ja hoikka ystävätär, joka harkitsee muuttoa pois eräältä alueelta koska ei koe oloaan mukavaksi enää liikkumisen ym. suhteen. Ei todellakaan mikään pelkuri, hallitsee kaksi kamppailulajia jne. mutta ärsyyntyy viikottain kun joku tummaihoinen äijä tulee paskalla enkulla sönköttämään jotain tai osa ottaa jopa kuvia luvatta. On yliopistolla, eli liikkuu toisinaan hyvinkin myöhään alueellaan, ei mitenkään hauska tilanne...
[/quote]
Tää mua ärsyttää. Aina se ahdisteltu joutuu lähtemään!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:52"]
monet ulkomaalaiset miehet ovat jarkyttyneita kun olen sanonut etta alkaa vaan antako karkkia tai purkkaa alkaaka vaan puhuko lapsille. ovat ihmeissaan etta miksi kun heidan maissaan lapset hemmotellaan niin paljon kuin pystytaan. monesti ovat kehuneet etta onpa kaunis lapsi mutta taallahan melkein kaikki halutaan ymmartaa vaarin. .
[/quote]lapsille ja nuorille pitää sanoa että eivät otakarkkeja sun muuta keltään tuntemattomalta oli mies tai nainen. suomalainen tai ulkomaalainen.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:16"]
Mulla on kokemuksia ihan tuiki suomalaisista ahdistelijoista että on heitäkin yhtälailla
[/quote]
Ei muuten ole yhtä lailla. Voit perehtyä asiaan, mutta kyllä se ikävä tosiasia on että kulttuuri vaikuttaa siihen hyvin paljon kuinka miehen ja naisen roolit ja oikeudet määräytyy. Tottakai se näkyy käyttäytymisessä. (ja tilastoissa näin olleen myös)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:16"]
[/quote]
Ei muuten ole yhtä lailla. Voit perehtyä asiaan, mutta kyllä se ikävä tosiasia on että kulttuuri vaikuttaa siihen hyvin paljon kuinka miehen ja naisen roolit ja oikeudet määräytyy. Tottakai se näkyy käyttäytymisessä. (ja tilastoissa näin olleen myös)
[/quote]
Ei voi silti sanoa tummaihoisten kaikkien olevan x-kulttuuria, heitä on monesta maasta.
Kyllä niitä huonosti käyttäytyviä kansalaisia löytyy ihan joka kulttuurista ja kyllä, varmasti joissakin naisen asema ja kohtelu on huonoa -> voi heijastella käytöksessä täälläkin, mutta se ei tee koko kansanryhmästä samanlaista. Tulee mieleen erään suomalaisbloggarin, joka on naimisissa ghanalaisen miehen kanssa, kirjoittama juttu: Hänen miehensä oli matkalla töistä kotiin iltamyöhällä törmännyt itkevään tyttöön ja yrittänyt kysyä, mikä hätänä, onko tyttö juoksemassa karkuun jotain ja tarjonnut jopa omaa pyöräänsä tytölle. Tyttö oli juossut karkuun ja mies ihmetteli kotona, että ketä hän pakeni. No, tyttö oli kirjoittanut sitten pitkät selostukset, kuinka ulkomaalainen mies yritti raiskata häntä Facebookiin ja kun pieni paikkakunta, kaikki tietysti tiesivät ketä tarkoitetaan. Kun tämä bloggari lähestyi tyttöä viestillä ja kertoi tilanteen sekä pyysi poistamaan tuon perättömiin syytöksiin perustuvan postauksensa, ei edes anteeksipyyntöä tullut. Jos saman teon olisi tehnyt suomalainen, olisi tyttö varmaankin ylistänyt, kuinka ihanasti hänen hetkensä pelasti avulias ohikulkija, mutta nyt ollaan jo raiskauksen yrityksen tasoisesta rikoksesta syyttämässä.
Vanhempien on hyvä opettaa lapselle tervettä varovaisuutta KAIKKIA vieraita ihmisiä kohtaan (kenenkään matkaan ei lähdetä, oteta syömistä tai jäädä juttelemaan yksin, jos ketään ei lähellä), eikä korostaa tiettyjen kulttuurien erilaisuutta ja kehottaa niitä karttamaan. Siitä ei ole mitään muuta seurasta kuin lapsien oppiminen rasistisiksi ja suvaitsemattomiksi pienestä pitäen. Lapsena muodostettuja mielikuvia on vaikea lähteä muuttamaan, jos ne pohjautuvat vahvaan pelotteluun ties minkä rikoksen uhriksi joutumisesta.
Mä muistan kun olin ala-asteella ja aamulla reppu selässä spårassa kun joku mies kysyi multa saksaksi "Schule gehen"? En tajunnut tehdä siitä numeroa kun ymmärsin vasta aikuisena et se oli varmaan pedofiili.