Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiva. Äitini inhoaa minua, koska olen liian KILTTI.

Vierailija
16.05.2014 |

Olimme syömässä porukalla juuri ja äiti siinä sitten parin viinilasin jälkeen piti vartin puheen ja lähes huusi koko pöytäseurueen seuratessa vieressä, miten hän on pettynyt tyttäreensä (eli minuun), koska olen liian kiltti ja nössö. Tämä sai alkunsa siitä, että kerroin olleeni kohtelias Jehovan todistajille ja kuunnelleeni heitä hetken kun olivat tulleet ovelleni. "Voi helvetti etkö sä tajuu et nyt et pääse niistä koskaan eroon! Miks olet tommonen ylikiltti, oon sata kertaa sanonu et tosta sun pitää päästä eroon!!!! Mä en oikeasti jaksa tollasen nynnyn kanssa olla kohta tekemisissäkään, en jaksa kuunnella enää näitä sun juttuja!!" oli äitin vastaus. Siinäpä sitten istuin äimän käkenä, että jaaha.

Ollaan luonteeltamme ku yö ja päivä. On useasti sanonut, että mun pitäisi olla jotenkin kovempi luonteeltani jne., mutta vittuako minä sille voin jos olen herkkä ja kiltti!! KATKASEN VÄLIT KOKO AKKAAN IHAN JUST.

Niin paha mieli. :( Oli pakko avautua!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipas avautuminen äidiltäsi. Taisi tulla otettua liikaa. toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tuollaiset jutut.

Vierailija
2/12 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sit kun mamma on krapuloissaan ja sitä kaduttaa, niin haukut sen kovaan ääneen julkisesti juopoksi, jonka kanssa ei kehtaa edes mihinkään mennä. Päätään aukova vanha lunttu. Todennäköisesti ei pidä sua sitten enää liian kilttinä :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkyys ja kiltteys on hyviä piirteitä. Kovia ihmisiä on ihan liikaa. Äitis on huonokäytöksinen.

Vierailija
4/12 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Eipä vaan ollut eka kerta. Välillä suorastaan patistaa melkeinpä vittuilemaan ihmisille. Harmittaa, koska uskomatonta kyllä, muuten ollaan läheisiä. Se vaan koittaa tehdä musta itsensä kopioo. Aina olo, etten riitä, esitän häntä itseään hänen seurassaan.... tuntuu, että menetän nyt joko itseni tai äitini. Helvetin haikeaa, mutten taida jaksaa enää :( koitan jättää omaan arvoonsa, mutta hitto kun pitää olla tämmönen miellyttäjä häntä kohtaan.. muuten en edes ole mikään nössö mielestäni, pidän kyllä puoleni! Noh, kai tää tästä.. Olen siis kuitenkin jo 25-vuotias itsekin, mutta turha kai se on hakea jotain hyväksyntää, jota ei vaan tule.

Ap

Vierailija
5/12 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä miettinyt, miten suhtautusin siihen, että minulla olisi persoonaltaan hyvin paljon itsestäni poikkeava lapsi. En varmaankaan hyväksyisi sitä kovin helpolla. Kamala ajatus, että olisi lapsena joku epä-älyllinen kailottaja.

Vierailija
6/12 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:55"]

Olen välillä miettinyt, miten suhtautusin siihen, että minulla olisi persoonaltaan hyvin paljon itsestäni poikkeava lapsi. En varmaankaan hyväksyisi sitä kovin helpolla. Kamala ajatus, että olisi lapsena joku epä-älyllinen kailottaja.

[/quote]

Sepä se. Et voi itse valita lapsesi persoonallisuutta. Ainoa, mitä voit tehdä, on muuttaa itseäsi.

Vierailija
7/12 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olet liian kiltti juuri sen takia, että äitisi moittii sinua, ja kokee että sinut on ihan ok nolata muiden edessä. Mikäli siis koet olevasi liian kiltti myös! Liika kiltteyshän johtuu huonosta itsetunnosta, ja siitä että ei koe itseään niin arvokkaaksi, että voisi sanoa muille ei. Tämä puolestaan on usein seurausta siitä kun vanhemmat vähättelevät, pilkkaavat, moittivat tai nolaavat. Jos äitisi viitsii sinulle noin sanoa muiden ihmisten edessä ravintolassa, niin mitä onkaan viitsinyt sanoa suljettujen ovien takana kun olet ollut lapsi? Seuraavalla kerralla, yritä pinnistellä, ja sanoa suoraan että tuollainen käytös loukkaa sinua. Se helpottaa, ja päästää pihalle sisään padottua vihaa -vaikka hetken tuntuisi että maailma kaatuisi. Sinullahan on oikeus loukkaantua, kun joku loukkaa sinua noin syvälle persoonaan sivaltaen.

Vierailija
8/12 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 01:10"]

Todennäköisesti olet liian kiltti juuri sen takia, että äitisi moittii sinua, ja kokee että sinut on ihan ok nolata muiden edessä. Mikäli siis koet olevasi liian kiltti myös! Liika kiltteyshän johtuu huonosta itsetunnosta, ja siitä että ei koe itseään niin arvokkaaksi, että voisi sanoa muille ei. Tämä puolestaan on usein seurausta siitä kun vanhemmat vähättelevät, pilkkaavat, moittivat tai nolaavat. Jos äitisi viitsii sinulle noin sanoa muiden ihmisten edessä ravintolassa, niin mitä onkaan viitsinyt sanoa suljettujen ovien takana kun olet ollut lapsi? Seuraavalla kerralla, yritä pinnistellä, ja sanoa suoraan että tuollainen käytös loukkaa sinua. Se helpottaa, ja päästää pihalle sisään padottua vihaa -vaikka hetken tuntuisi että maailma kaatuisi. Sinullahan on oikeus loukkaantua, kun joku loukkaa sinua noin syvälle persoonaan sivaltaen.

[/quote]

Oletko varma tuosta teoriasta ja mihin se perustuu? Kiltillä ihmisellä voi olla loistava itsetunto ja häkeltyy ja menee hiljaiseksi siitä että joku loukkaa tahallisesti koska ei ymmärrä sellaista. Kukaan ei ole lapsena haukkunut.

Mutta miksi joku loukkaa tahallisesti tai sanoo rumasti tai kohtelee muita huonosti? Onko hänelä hyvä itsetunto?

Vierailija
9/12 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]mun lapsi on kiltti ja en oo tasan tarkkaan koskaan haukkunut kotona tms. On vain sen luontoinen!

Ap äitis on wt. Sille et voi kai yhtään mitään.

Vierailija
10/12 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:55"]

[/quote]

Sepä se. Et voi itse valita lapsesi persoonallisuutta. Ainoa, mitä voit tehdä, on muuttaa itseäsi.

[/quote]

Eipä se itsen muuttaminenkaan ole aina helppoa saati edes haluttavaa. En missään tapauksessa haluaisi muuttua ihmiseksi, jonka mielestä vaikkapa rasistisuus, älyllisen uteliaisuuden puute tai uhriutuminen ovat ihan ok ominaisuuksia ihmisessä. Kovaäänisten päsmäreiden sietäminen on vaikeaa ihan arjen tilanteissakin puhumattakaan siitä, että sellainen asuisi kotona. -6

Vierailija
11/12 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 01:29"]

[/quote]

Oletko varma tuosta teoriasta ja mihin se perustuu? Kiltillä ihmisellä voi olla loistava itsetunto ja häkeltyy ja menee hiljaiseksi siitä että joku loukkaa tahallisesti koska ei ymmärrä sellaista. Kukaan ei ole lapsena haukkunut.

Mutta miksi joku loukkaa tahallisesti tai sanoo rumasti tai kohtelee muita huonosti? Onko hänelä hyvä itsetunto?

[/quote]

No en ole varma teoriastani (en ole mikään psykologi, kuinka moni meistä täällä ihan oikeasti on täysin varma aina kaikesta mitä neuvoo toisia?), mutta ota huomioon että kiltti ja liian kiltti ovat eri asioita, ja tuohon kirjoitin myös mikäli ap kokee olevansa liian kiltti itse. Kiltin ja liian kiltin ero on se, että liian kiltti ei ole kiltti itselleen; mikä on juurikin arvottomuuden ja huonommuuden tunteesta johtuvaa. Toki esimerkiksi koulukiusaaminen, huonot ystävyyssuhteet yms voivat myös johtaa siihen pisteeseen, mutta ihan varmasti yksikään liian kiltti (teet asioita muille itsesi kustannuksella, hyväksyt itsesi haukkumisen, etkä sano takaisin) ei omaa hyvä itsetuntoa. Hyvä itsetunto on sitä, että tietää olevansa yhtä arvokas kuin muut, puutteineen kaikkineen. Kiltteys sen sijaan voi olla ihan normaali piirre ihmisessä, mutta puhuinkin nimenomaan liiallisesta kiltteydestä.

Vierailija
12/12 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vielä lisää, että lukenut paljon kirjallisuutta aiheesta, esimerkiksi teos "kiltteydestä kipeät" kertoo aiheesta, jos nyt joku vaikka innostuisi lukemaan jos kokee tämän omaksi ongelmakseen. Liialle kiltteydelle voi siis olla muitakin syitä kuin moittiva vanhempi, mutta se tuntui sopivan ap:n tapaukseen (mikäli nyt siis itsekin kokee kiltteyden edes jollain tapaa ongelmakseen, vaikka sen suhteen ettei uskalla sanoa äidilleen takaisin).