En ymmärrä ihmisiä, jotka ostaa nykyaikana manuaalivaihteisen auton!
Meille tuli pari viikkoa sitten toinen auto, käytetty Audi, tämäkin automaatti. Ajaminen niin helppoa, kun voi keskittyä ajamiseen eikä tarvitse pelata kytkimen ja vaihdekepin kanssa.
Kommentit (116)
Minkälainen automaatti on Toyota Yaris hybridissä? Onko luotettava vai joku dsg?
Vierailija kirjoitti:
Mitä pelaamista kytkimessä ja vaihdekepissä on? Niiden liikuttelu tulee luonnostaan ilman ajattelua heti kun on vähänkään enemmän ajokokemusta. Huolestuttavaa jos niiden käyttö häiritsee ajoon keskittymistä.
Tämä. Mutta en siltikään ottaisi enää manuaalia ainakaan päivittäiseen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti siinä ajaminen on vaikeaa, jos joutuu miettimään miten vaihteita vaihtaa. Kerran joku sanoi että mäkilähtö on vaikeaa, olin sitten mäessä valoissa ja aloin oikein miettiä miten se muka on niin vaikeaa ja siihenhän auto oli sammua.
Mäkilähtöavustinkin on kuulemma uusissa autoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen automaatti on Toyota Yaris hybridissä? Onko luotettava vai joku dsg?
Kannattaa ainakin öljyt vaihtaa ajoissa.
Jos joudut erikseen keskittymään vaihteiden vaihtoon, niin siinä tapauksessa kaikkien turvallisuuden kannalta parempi, että ajat automaatilla.
Niin kuin joku jo totesikin, vaihteiden vaihto on yhtä automaattista kuin hengittäminen.
Ja mitä noihin vaihteisiin tulee, niin manuaalilla nyt vaan on paljon mukavampi ajaa.
Vaihteen vaihtaminen manuaalisesti on olennainen osa ajamisen nautintoa ja itseilmaisua. Manuaali mahdollistaa myös paremman kontrollin autosta esimerkiksi haastavissa talviolosuhteissa.
On silti mielestäni ihan hyvä, että vammaisille kehitetään automaattivaihteiston kaltaisia apuvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina pitänyt mopoautoja ja automaattivaihteisia autoja invalidien juttuina.
Mopoauto on ajaa kuin ruohonleikkuri.
Manuaalilla saa sellaisen rallikokemuksen pienillä mutkaisilla teillä. On kivaa.
Onkohan vika siis ap:ssa, vai niissä muissa? Hmmm, mietitäänpä asiaa oikein yhdessä.
Minun mielestä ap:n kyvyssä ymmärtää ympäröivää maailmaa on selvästi pahoja puutteita. Aivan kaikki ei pyöri sinun napasi ympärillä, ja ihmisillä voi olla omia mielipiteitä ja haluja. Sinä voit toteuttaa niitä omia (tai muilta oppimiasi) halujasi, lakien ja normien rajoissa tietenkin, mutta voisit kättään muiden elämään sekaantumisen vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Käytetyn Audin kanssa ei kyllä keskitytä ajamiseen, vaan korjaamoaikojen varaamiseen. Kuka muka ostaa käytetyn auton vuonna 2020?
Monet fiksut ostaa käytetyn auton. onhan se hirveätä tuhlausta laittaa rahaa uuteen autoon ja arvo laskee kun lehmän häntä.
Voi ví.tțu mitä pas.kaa taas XDDDD Minulla on automaattiautomobiili, koska minulla on HAHMOTUSHÄIRIÖ ja minun on vaikeaa keskittyä sataan eri asiaan. Nyt kun ajokokemusta on jo jonkin verran niin uskon, että pääsisin inssistä läpi manuaalilla. En kylläkään erityisemmin fanita manuaalia, minusta vaihteiden vaihtaminen on rasittavaa eikä todellakaan tuo mitään lisäarvoa ajamiseen, päinvastoin XD. Että aika noloa kehuskella jollain vaihteiden vaihtamisella XD.
Minähän olin autokoulussa muutenkin niin väsynyt, että tuli jatkuvia aivokatkoksia eikä se kiusallinen tilanne opettajan kanssa ollessa auttanut. Minua ahdisti olla autossa vieraan tyypin kanssa. Sekin vaikutti ajamiseen.
Ja toisin kuin kuvittelette niin myös hahmotushäiriöinen voi ajaa turvallisesti. Minun vain täytyy keskittyä kunnolla. En ikinä puhuisi (handsfreelläkään) mitään puhelua ajaessani, koska se sotkisi ajatuksiani liikaa. Hahmotushäiriö näkyy ajamisessani lähinnä sisäisenä paniikkina, kun luulen eksyväni jonnekin hevonvíțtuun ja sitten paniikki kasvaa. Siksi en aja pitkiä matkoja yksin ja opiskelen reitit monta kertaa ennen ajamista ja laitan aina navigaattorin siltikin. XD ja aina ääniohjauksella. En pysty katsomaan karttaa ajaessa.
Ei minun autossani ole vaihteistoa ollenkaan. Näin se nykyautoissa pitääkin olla.
Automaattivaihteisto on vähän kuten apupyörät polkupyörässä. Sitten kun polkupyörällä tasapainoilun oppii, sitä ei huomaakkaan. Ihan kuin silloin kun kytkimen/vaihteiston käytön oppii, sitä ei huomaakkaan.
Vasta hiljattain automaateista on tullut yhtä taloudellisia kuin manuaaleista, joten pitkään manuaalin otettiin ihan polttoaineenkuutuksen takia. Monissa automaateissa oli myös suuria ongelmia, kuten VW/Skoda/Audi DSG vaihteistoissa tuhansien eurojen remppoineen.
Nykyään automaatit alkaa olla hyviä, mutta edelleen on automalleja joissa manuaali yksinkertaisesti toimii paremmin ja pienemmällä polttoaineenkulutuksella.
Manuaalivaihteisia on käytettyjen markkinoilla paljon enemmän valinnanvaraa. Automaattivaihteisto menee helpommin rikki ja korjaaminen on kalliimpaa. Vaativat huoltoa myös enemmän. Soveltuvat enemmän eläkeläisille jotka eivät aja niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Robotisoitu manuaaliaski. Ihan ok. Aiemmin Toyota käytti kestäviä momentinmuunnin automaattivaihteistoja, mutta ne kuluttivat polttoainetta paljon.
Olen ajanut 25 vuotta manuaalilla ja nyt vuoden automaatilla. En osta ikinä enää manuaalivaihteista autoa. Talouden toinen auto on keppivaihteinen, jota silloin tällöin ajelen eikä tuota ongelmaa. Automaatti on vaan niin paljon mukavampi.
Varmasti siinä ajaminen on vaikeaa, jos joutuu miettimään miten vaihteita vaihtaa. Kerran joku sanoi että mäkilähtö on vaikeaa, olin sitten mäessä valoissa ja aloin oikein miettiä miten se muka on niin vaikeaa ja siihenhän auto oli sammua.