Ajoin vahingossa siilin päälle ja se kuoli. Itkettää!
Yritin kyllä väistää parhaani mukaan autolla, mutta osui silti johonkin. Mietin nyt, että tapoinko jonkun lasten äidin tai isän? Mitä jos se siili olikin perheellinen siili ja lapset jäi odottamaan ruokaansa? ;´(
Lohduttakaa mua, on niin syyllinen olo, vaikka tiedänkin, että se oli vahinko!
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:09"]No just. Väistelette ja jarrutatte jonkun elukan takia ja sit ihmettelette miks takana ajava posautti persauksiin... Ei hyvää päivää.
[/quote] Kyllä sinäkin ihan varmasti jarruttaisit, eläimen takia. Eläimet ja ihmiset ovat miltei aivan sama asia! Mietippä vähän..
Mäkin purskahdin kerran itkuun siitä etten pelastanut siiliä :/ Kävi siis niin että työmatkalla nähtiin siili tiellä ylittämässä sitä, joka oli sillä hetkellä siis ihan autio ja hiljainen kun aikainen aamu kerran oli. Sitten mietittiin vähän aikaa siinä että aww onpa söpö ja pitäisköhän käydä siirtämässä se turvaan. Sitten oltiin jo ajettu sen verran eteenpäin ja ei siis oltu autolla liikenteessä vaan moottoripyörällä että poistuminen on vähän vaikeempaa. Niin ei sitten pysähdytty vaan toivottiin että no kai se ehtii pois kun hiljastakin on.
Paluumatkalla oli sitten surkea näky tiellä melkein samassa kohdassa. Kotona alkoi sitten itkettää. Olisi pitänyt pysähtyä kuitenkin siirtämään se siili. Jotenkin maailman ja elämän surullisuus kiteytyi siihen koko tilanteeseen ja näkyyn.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:14"]
Yhtä siiliä ei kannata murehtia, näitä vaan sattuu.
Eläimiä kun lähdetään väistämään on suuri riski että aiheutetaan paljon suuremmat vahingot! Harva muistaa siinä samassa seurata liikennettä, tai jos vaikka keli on vaikea niin auto karkaa äkkinäisen väistön myötä metsään.
[/quote]
Just näin. Mä ajelin pari viikkoa sitten yömyöhällä kotia kohden, nopeudet 80-100km/h ja vaikka tie oli tyhjä niin en ehtinyt/pystynyt väistää tielle hypännyttä jänistä. Vaikka tiesin, että muussa tapauksessa olisin itse ollut jossain ojan pohjalla noilla nopeuksilla niin kyllä siinä pieni surku tuli kun en koskaan autolla ajanut minkään elukan päälle. En siis ole yksin, vaikka purskahdinkin pieneen itkuun.
Muistakaa, että esim 80km/h on jo sellanen nopeus että "pienikin" väistöliike jonkun pienen eläimen takia voi aiheuttaa itselle vaaratilanteen. Saati sitten, jos tie ei olekaan tyhjä vaan liikkeellä on muitakin ihmisiä/autoja.
Itse olen välillä pysäyttänyt auton ja käynyt pelastamassa siilejä, jos olen liikenteen seassa nähnyt. Hanskoilla ottanut sen ja vienyt syrjemmälle. Sydämeen sattuu miten kukaan muu ei tehnyt mitään, kun siili oli jumissa liikenneympyrässä :(
Tanaan nain tiella juurikin kuolleen siilin :( Pullea piikkikasa keskella ajoratoja, jonkun yliajamana. Tuli paha mieli, kun siileja ei taalla useinkaan nae!
Siili on uhanalainen eläin ja siilin kuoleman aiheuttamisesta kuuluu maksaa sakko.
Yhden siilen hinnaksi tulee noin 100 euroa.
http://yle.fi/uutiset/miestriolle_rangaistukset_siilien_tappamisesta/5376305
Hyvät ihmiset pitäkää nyt ne silmät auki autoa ajaessanne. Keskiviivan tuntumassa oleva siili, joka on jäänyt renkaan alle, ei ole jäänyt alle vahingossa. Viikon aikana olen nähnyt lähitiellä jo kolme samallalailla tapettua siiltä. Siilistä on pursunnut kaikki sisäelimet ulos, pienet käpälät ovat ruhjoutuneet poikki ja kuono sekä hampaat ruhjoutuneet moneksi pieneksi osaksi, silmätkin ovat tulleet kuopistaan ulos.
Niin kamalaa aina nähdä tien päällä, varsinkin kun itse en ole ollut koskaan lähelläkään ajaa siilen päälle autolla. Aina sen näkee, jos on hiljainen tie varsinkin niin miksi ei voi jarruttaa edes sen vertaa ettei siili jäisi alle? Meillä on ollut useana iltana siiliä tänä kesänä mutta tällä viikolla ei ole näkynyt kertaakaan. Kesän alussa oli vielä jopa kolme siiltä yhtä aikaa, on suuri todennäköisyyys, että ainakin 1-2 siiltä näistä autolla yliajetuista siilistä on juuri niitä joita minäkin olen ruokkinut. Suruttaa.. :(
Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Miksi siili, joka on vain hyödyllinen otus puutarhassa saa aikaan sellaista väliinpitämätöntä raivoa, että pitää tahallaan tappaa tällainen hieno ja harmiton eläin?
Mikä ihmisiä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset pitäkää nyt ne silmät auki autoa ajaessanne. Keskiviivan tuntumassa oleva siili, joka on jäänyt renkaan alle, ei ole jäänyt alle vahingossa. Viikon aikana olen nähnyt lähitiellä jo kolme samallalailla tapettua siiltä. Siilistä on pursunnut kaikki sisäelimet ulos, pienet käpälät ovat ruhjoutuneet poikki ja kuono sekä hampaat ruhjoutuneet moneksi pieneksi osaksi, silmätkin ovat tulleet kuopistaan ulos.
Niin kamalaa aina nähdä tien päällä, varsinkin kun itse en ole ollut koskaan lähelläkään ajaa siilen päälle autolla. Aina sen näkee, jos on hiljainen tie varsinkin niin miksi ei voi jarruttaa edes sen vertaa ettei siili jäisi alle? Meillä on ollut useana iltana siiliä tänä kesänä mutta tällä viikolla ei ole näkynyt kertaakaan. Kesän alussa oli vielä jopa kolme siiltä yhtä aikaa, on suuri todennäköisyyys, että ainakin 1-2 siiltä näistä autolla yliajetuista siilistä on juuri niitä joita minäkin olen ruokkinut. Suruttaa.. :(
Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Miksi siili, joka on vain hyödyllinen otus puutarhassa saa aikaan sellaista väliinpitämätöntä raivoa, että pitää tahallaan tappaa tällainen hieno ja harmiton eläin?
Mikä ihmisiä vaivaa?
Siilistä on ollut meille puutarhassa iloa kun tulevat aina illalla nurmikolla tuhahtelemaan. Vaan enää ei näy, joku paha ihminen vain päätti ajaa siilen päältä ja viedä sen ilon. Miksi tämä elämä on niin paskaa!?
MIKSI AJOIT SILLIN PÄÄLLE!
MIKSI AJOIT SILLIN PÄÄLLE!
Siilit asuvat yleensä asutusalueella eli sellaisilla on yleensä nopeusrajoitus 30-50. Että kyllä on liki tahallista ajaa lyllertävän siilin päälle. Se kun ei pusikosta eteen hyppää ykskaks.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että pitäisikö käydä vioelä katselemassa sen tapahtumapaikan lähistöllä olevia pusikoita, jos hätääntyneet siililapset olisivat siellä? Ottaisin pahvilaatikkoon ja toisin lämpimään, antaisin syötävää niille.. ap
Ap...ei pitäisi. Näin kävi nyt ja pakko uskoa, että luonnonlaki hoitaa omansa. Tiedän tunteesi, itse olen ajanut oravan päälle.
Olen erittäin eläinrakas ja vahingossa tappanut tähän mennessä autolla:
-oravanpoikasen
-supikoiran
-lintuja
-kissan
-rusakon
-hiiren tms
-lepakon
-lukemattoman määrän sammakoita
Kaikki tapahtunut +80km/h nopeudessa. Autoilu on julmaa luonnolle.
Tänä aamuna töihin mennessä näin kaksi menehtynyttä jänistä, surullista.
Kovassa vauhdissa on vaikeampaa olla ajamatta eläinten päälle. Joskus hiljaisella tiellä olen pysähtynyt, että pupu ehtii alta pois.
Joskus kinosten aikaan ne juoksee tietä pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Yritin kyllä väistää parhaani mukaan autolla, mutta osui silti johonkin. Mietin nyt, että tapoinko jonkun lasten äidin tai isän? Mitä jos se siili olikin perheellinen siili ja lapset jäi odottamaan ruokaansa? ;´(
Lohduttakaa mua, on niin syyllinen olo, vaikka tiedänkin, että se oli vahinko!
Kaltaisesi ääliöt ajavat kolareita pientä elukkaa väistäessään -teidän päähänne ei niitten muutamien sekuntien aikana mahdu mitään muuta.
Olette helvetin vaarallisia kuskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttakaa mua, on niin syyllinen olo, vaikka tiedänkin, että se oli vahinko!Kaltaisesi ääliöt ajavat kolareita pientä elukkaa väistäessään -teidän päähänne ei niitten muutamien sekuntien aikana mahdu mitään muuta.
Peltiä saa kaupasta. Nälkäänkuoleville poikasille uutta emoa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttakaa mua, on niin syyllinen olo, vaikka tiedänkin, että se oli vahinko!Kaltaisesi ääliöt ajavat kolareita pientä elukkaa väistäessään -teidän päähänne ei niitten muutamien sekuntien aikana mahdu mitään muuta.
Kun seuraavassa elämässä synnyt pieneksi elukaksi, lupaan, etten väistä sua.
Vierailija kirjoitti:
Siilit asuvat yleensä asutusalueella eli sellaisilla on yleensä nopeusrajoitus 30-50. Että kyllä on liki tahallista ajaa lyllertävän siilin päälle. Se kun ei pusikosta eteen hyppää ykskaks.
Tätä juuri tarkoitin. Tunnen tämän alueen kuin omat taskuni ja täällä ei koskaan ole liikennettä, niin että ei ehtisi väistää. 40 km/h on rajoitus. Siksi tämä harmittaakin kun epäilen, että kaikki kolme siileä on tappanut SAMA SADISTI.
Olen koko päivän ollut murheenmurtama, koska viime yönä näin yhden siilin puutarhassani ja annoin sille kissanruokaa.. :( TOIVON NIIN TODELLA, ETTÄ SE EI OLLUT TÄMÄ SAMA SIILI. Se oli niin eloisan energisen oloinen siili. :(
Miksi tällaisia sadisteja pitää olla olemassa. Miten he voivat elää itsensä kanssa? Tappakoot itsensä. Minä janoan kostoa siilien puolesta.
Lohduttakaa mua, on niin kurja olo. Miten voin perustella minulle rakkaan siilin julman kuoleman. Se edelleen makaa siellä tiellä, ja vielä eilen illalla tarjoilin sille kissanruokaa. Ja kuka on se syyllinen joka tahallaan halusi pienen ressukan tappaa?!
Siili todennäköisesti vetäytyi kerälle keskellä tietä ja luuli piikkiensä suojaavan lähestyvää autoa vastaan. Autoilija ei voinut edes yhtään väistää saati hidastaa, että siili olisi saanut armon. Miten voin perustella tämän itselleni? Olen itkuinen, surullinen ja täynnä vihaa eläinsystäväni menetyksen takia... :(
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 06:38"]
Mä kerran aamulla pyöräilin töihin, olin juuri jyrkässä alamäessä ja vauhtia paljon, kun jostain puskasta pomppasi orava, juoksi suoraan pinnojen väliin ja katkesi. En ehtinyt tehdä mitään. Mä itkin siellä keskellä tietä, ja purskahtelin itkuun koko päivän töissä.
Vielä kamalampaa oli kun autoa käynnistäessä kuului kamala tehosekoitinääni. Siellä moottorin propellin välissä oli nukkunut kissanpentu. Auto hajosi, mutta mä pystyin vaan itkemään sitä kissaa. Sitä oli tosi vaikea saada pois sieltä, mies ja naapuri sitä yhdessä yritti, lopulta Se tuli monessa osassa. Se oli vielä mun lemppari pentu, olon sitä joskus ruokkinut, ja Se oli vienyt sydämen... (tämä ei tapahtunut suomessa, ja kyseessä siis kulkukissa)
[/quote]
Tuli itku tätä lukiessa :(