Onko laillista - kesätyöstä
Olen saanut kesätyön eräästä kahvilaketjusta. Ensimmäinen työvuoroni on merkitty peräti 9.5 tuntiseksi, vaikka työsopimuksessa saatika työhaastattelussa ei sanottu mitään siitä, että vuoroni voisivat olla yli 8 tuntisia. Ovatko näin pitkät työpäivät tosiaan laillisia? Tietääkseni työnantajalla tulisi olla vähintään suostumukseni noin pitkiin päiviin, mutta minulta ei ole työvuoroja laatiessa kysytty mitään. Mitä tekisitte nyt tilanteessani?
Kommentit (48)
Ilmeisesti se, että olen ollut työharjoittelussa samassa paikassa 6h joka päivä, saa minut tuntemaan, että 9.5h on ylipitkä päivä, varsinkin kun ensimmäinen varsinainen oikea työpäiväni alkaa yllättäen tuolla. Uskon, että jonain päivänä itsekin ihmettelen nykyistä suhtautumistani tuohon tuntimäärään ja heitän helpostikin 9-10 tunnin päiviä ilman, että sorrun kauhistelemaan noita tunteja :)
Kyllä tuosta selvitään, kiitos teille kun jaoitte kokemuksianne oikeista hirmutyöpäivistä , nyt osaan suhteuttaa asiat
-ap
itse pakkasin mansikoita 14-vuotiaana aamuviidestä iltaviiteen. Enkä ole ede vanha, 20 vuotta tulee tänävuonna täyteen.. Ja kuusi päivää viikossa
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:18"]Ilmeisesti se, että olen ollut työharjoittelussa samassa paikassa 6h joka päivä, saa minut tuntemaan, että 9.5h on ylipitkä päivä, varsinkin kun ensimmäinen varsinainen oikea työpäiväni alkaa yllättäen tuolla. Uskon, että jonain päivänä itsekin ihmettelen nykyistä suhtautumistani tuohon tuntimäärään ja heitän helpostikin 9-10 tunnin päiviä ilman, että sorrun kauhistelemaan noita tunteja :)
Kyllä tuosta selvitään, kiitos teille kun jaoitte kokemuksianne oikeista hirmutyöpäivistä , nyt osaan suhteuttaa asiat
-ap
[/quote]
Ja sittenkö kuvittelit, että se 6h on normaali työpäivän pituus?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:18"]Ilmeisesti se, että olen ollut työharjoittelussa samassa paikassa 6h joka päivä, saa minut tuntemaan, että 9.5h on ylipitkä päivä, varsinkin kun ensimmäinen varsinainen oikea työpäiväni alkaa yllättäen tuolla. Uskon, että jonain päivänä itsekin ihmettelen nykyistä suhtautumistani tuohon tuntimäärään ja heitän helpostikin 9-10 tunnin päiviä ilman, että sorrun kauhistelemaan noita tunteja :)
-ap
[/quote]
[/quote]
Ei, en tietenkään olettanut että 6 tuntia on normaali työpäivän pituus. Kyseessähän olisi silloin osa-aikainen työ. Oletin että työpäivä olisi pisimmillään noin 8 tuntia, ja että muuhun tarvitaan työntekijän suostumus. Ei tässä loppujen lopuksi ole isosta ongelmasta kyse, olin vain vähän hämilläni :) Olen pahoillani, jos olen loukannut teitä oikeasti pitkiä päiviä tekeviä. Ei ollut tarkoitus. Kunnioitan ahkeruuttanne ja ennen kaikkea asennettanne.
-ap
Niin maran tessin mukaan saa teettää max. 10 h päiviä. Sulla varmaan on tuntipalkka ja näinollen työsopimukseen määritelty x-määrä tunteja/3vkoa?
10h päiviä ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti teettää putkeen, tai ainakin pitää olla sitten kunnollinen vapaa "putkien välissä". 9.5h päivä on ihan normaali. Onko sulla palkallinen vai palkaton tauko? Lueskelepa pamin sivuilta maran tessiä niin ei tuu sitten yllätyksenä jos vaikka ei sinne tauolleen aina pääsekään/ehdikään (palkallinen tauko) yms...
En ymmärrä näitä vihaisia kirjoittajia, jotka ovat aloittajalle vastanneet.
Miksi lähtökohtaisesti vastataan inhottavaan, halveksivaan sävyyn? Saadaanko
sillä ensimmäistä kertaa työelämään astuvat nuoret suhtautumaan töihinsä paremmin?
En ymmärrä... Miksei samaa asiaa voi muotoilla kohteliaampaan sävyyn?
Olenko ainoa, joka täällä kummeksuu vastaajien viestien negatiivista sävyä?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:40"]
En ymmärrä näitä vihaisia kirjoittajia, jotka ovat aloittajalle vastanneet.
Miksi lähtökohtaisesti vastataan inhottavaan, halveksivaan sävyyn? Saadaanko
sillä ensimmäistä kertaa työelämään astuvat nuoret suhtautumaan töihinsä paremmin?
En ymmärrä... Miksei samaa asiaa voi muotoilla kohteliaampaan sävyyn?
Olenko ainoa, joka täällä kummeksuu vastaajien viestien negatiivista sävyä?
[/quote]
Samaa ihmettelen minäkin. Mitä haukuttavaa siinä on, että nuori haluaa varmistaa ettei häntä viilata linssiin? " kyllä minun kesätyöpaikassa tehtiin 15 tuntista päivää ja sinne hiihdettiin 50 kilsaa kilpaa susien kanssa..mutta nämä nykyajan nuoret.."
Yleensä ravintola-alalla ei ole ruokatuntia eikä kahvitunteja. Tessissä vain sanotaan, että on varattava riittävä aika ruokailuun. Käytännössä tämä tarkoitti omalla kohdallani, että max. 10 minuutissa seisaaltaan hotkaistiin jotain. Vessa- ja tupakkatauoista ei puhuta mitään :-) Jos kävi hyvä tuuri, saattoi vuoron aikana päästä vessaankin. Itse en tupakoi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:18"]Ilmeisesti se, että olen ollut työharjoittelussa samassa paikassa 6h joka päivä, saa minut tuntemaan, että 9.5h on ylipitkä päivä, varsinkin kun ensimmäinen varsinainen oikea työpäiväni alkaa yllättäen tuolla. Uskon, että jonain päivänä itsekin ihmettelen nykyistä suhtautumistani tuohon tuntimäärään ja heitän helpostikin 9-10 tunnin päiviä ilman, että sorrun kauhistelemaan noita tunteja :)
-ap
[/quote]
[/quote] Anna nyt jo olla, typerää tuollainen jankkaaminen
Etkö sinä lukenut sitä sopimusta, jonka allekirjoitit? Yleensä niihin on merkitty viikkotuntimäärä ja mahdollinen tasoitusjakso, joka usein on työvuorolista. Mahdolliset ylitunnit saa vapaana, joskus rahanakin.
Työsopimukseesi on ainakin kirjattu, minkä TES:n mukaan mennään. Ruokatunti on pääsääntöisesti 45 minuuttia, ja lisäksi on kaksi noin 12 minuutin kahvitaukoa. Tarkista oman työpaikkasi käytännöt ennen ensimmäistä työpäivää ja pidä huoli, että saat pidetyksi ne tauot!
Joissain työpaikoissa tosiaan ravintola-alalla, jos tauko on palkallinen, niin tauko pidetään sitten kun ehditään. Esim jos työvuorossa on 2hlöä, toinen vaikka kassalla ja toinen keittiössä niin syöminen täytyy hoitaa työn lomassa.. ei siinä lähdetä istuskelemaan tauoille taukohuoneeseen ym.. Kannattaa ottaa selvää työpaikan käytännöistä ja tessistä. Ja tässäkin ketjussa tuskin on kenenkään tarkoitus ollut negatiivisesti vastailla ap:n kysymyksiin, vaan kertoa kuinka oikeasti ne työvuorot on pitkiä ja rankkoja ja tauot asiakastilanteesta ym asioista riippuvaisia :) ettei ihan yllätyksenä tule nämä asiat. Tsemppiä ap:lle kesätyöhön!
Ap:llä on asenneongelma. Viikon päästä töiden alkamisesta hän aloittaa saikuttamisen.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 08:08"]
Ap:llä on asenneongelma. Viikon päästä töiden alkamisesta hän aloittaa saikuttamisen.
[/quote]
minusta ap:lla on asenne kohdallaan. jos jokin työsuhdeasia epäilyttää, kannattaa ottaa siitä selvää eikä suostua aina kaikkeen mitä ikinä työnantaja saakaan päähänsä.
Jokainen kesätöitä tehnyt on joskus kirjoittanut sen ekan työsopimuksen eikä siinä tilanteessa tosiaankaan kukaan ole niin valveutunut, että osaa ottaa kaiken huomioon. Hienoa että ap oli oikeasti huolissaan toiminnan oikeellisuudesta ja saatuaan tiedon, että noin voi teettää, tyytyy siihen ilman jatkoitkuja.
Kyllä on laillista, itse teen työvuorolistoja ja meillä pisin päivä on ravintola-alalla 10.45 min, oikeastaan muuta lakia siinä ei ole, kuin, että työntekijälle on myös taattava työviikkoon lepopäiviä. Meillä tyyppillinen 7pvn lista on esim. 2x 10.45 ja 2 vp ja 2x5h ja 1x 9h. Uskon, että kahvila käyttää MARAn tessiä joka siis mahdollistaa pitkätkin päivät, toki saat näistä mm. Iltalisät.
Huvittaa teinien kuvitelmat työelämästä... hei ap, niitä pidempiä työpäiviä kompensoidaan arkivapailla/useammilla vapaapäivillä. Ne eivät siis ole ylityötä, jos kokonaistuntimäärä viikossa tai vuorojaksossa (esim meillä kolmiviikkoisjaksossa) on säädösten mukainen. Esim itselläni ovat työpäivät enimmäkseen 10-12 h, ja kun siihen tottuu, ei enää HALUA palata lyhyempiin työpäiviin.Päivä on jo "pilalla", joten samalla sitä on töissä vähän pidempään. Saapa sitten 3-4 vapaapäivää viikossa kahden sijasta.
Meidän työpaikassa nuori kesäapulainen ehdotti seuraavaa: hänen on erittäin vaikeaa, melkeinpä mahdotonta tulla töihin aikaisin (klo 07) aamulla, saatika että olisi työkykyinen niin aikaisin.
Hän oli kuitenkin todennut, että itse hommat hän osaa kyllä.
Eli hän kysyi kokilta, että josko hän voisi tulla iltasella ja yöllä tekemään nuo salaatit ja pilkkomaan vihannekset ja mitä sitä nyt sitten hommia olisikin.
Hän on parhaimmillaan toimintakunnossa nimenomaan iltaisin ja öisin. Olisi vapaapäivienkin jälkeen tosi paljon helpompaa töitden teko.
Mitäpä veikkaatte, onnistuiko tämä suunnitelma?
No sillä ei ainakaan ole merkitystä että onko kyseessä kesätyö tai joku muu työ.
Työntekijän ikä on myös tärkeä, alaikäisille ei saa teettää pitkiä päiviä, eikä mihin kellonaikaan tahansa.
Itse olen tehnyt nyt melkein puoli vuotta 56 tuntista työviikkoa, rahaahan se vaan tietää.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:18"]itse pakkasin mansikoita 14-vuotiaana aamuviidestä iltaviiteen. Enkä ole ede vanha, 20 vuotta tulee tänävuonna täyteen.. Ja kuusi päivää viikossa
[/quote] Tuo tuskin oli laillista! Tuliko palkkakin pimeästi? Kokemaasi pidän varottavana esimerkkinä, tuollaiseen ei pidä kenenkään suostua. Etenkään alle 15-vuotiaan.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:18"]itse pakkasin mansikoita 14-vuotiaana aamuviidestä iltaviiteen. Enkä ole ede vanha, 20 vuotta tulee tänävuonna täyteen.. Ja kuusi päivää viikossa
[/quote] Tuo tuskin oli laillista! Tuliko palkkakin pimeästi? Kokemaasi pidän varottavana esimerkkinä, tuollaiseen ei pidä kenenkään suostua. Etenkään alle 15-vuotiaan.
Olisit tyytyväinen että olet saanut töitä! Itse olen korkeakouluopiskelija ja aivan mahdoton saada edes mitään kaupankassahommia opiskelun ohelle. Oi kuinka mielelläni vääntäisin 10h työvuoroa ja ansaitsisin kunnon kesärahat. :) Mutta kysymykseesi, käsittääkseni useimmissa tes:issä on säädetty 10h maksimi työajaksi. :)