Onko laillista - kesätyöstä
Olen saanut kesätyön eräästä kahvilaketjusta. Ensimmäinen työvuoroni on merkitty peräti 9.5 tuntiseksi, vaikka työsopimuksessa saatika työhaastattelussa ei sanottu mitään siitä, että vuoroni voisivat olla yli 8 tuntisia. Ovatko näin pitkät työpäivät tosiaan laillisia? Tietääkseni työnantajalla tulisi olla vähintään suostumukseni noin pitkiin päiviin, mutta minulta ei ole työvuoroja laatiessa kysytty mitään. Mitä tekisitte nyt tilanteessani?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:18"]itse pakkasin mansikoita 14-vuotiaana aamuviidestä iltaviiteen. Enkä ole ede vanha, 20 vuotta tulee tänävuonna täyteen.. Ja kuusi päivää viikossa
[/quote] Tuo tuskin oli laillista! Tuliko palkkakin pimeästi? Kokemaasi pidän varottavana esimerkkinä, tuollaiseen ei pidä kenenkään suostua. Etenkään alle 15-vuotiaan.
[/quote]Selkeästi laitonta
http://www.tyosuojelu.fi/fi/nuoret_tyontekijat
Ite olin oppisopimuksella töissä kioskilla aikoinaan. Pomo teki nuukuuksissaan itse sunnuntait, mutta pari kertaa pääsin minäkin. Olin vuorossa aamukuudesta iltakymmeneen, dollarinkuvat silmissä ja kuola suusta roiskuen! Kyllä tuntityöntekijä kerralla tienasi hyvät rahat. En tiedä oliko laillista, ahneuksissani suostuin mielelläni kun ei ollut säännöllistä vaan ihan muutaman kerran vaan.
Ruokatunnit pidettiin siinä tiskin takana ja äpöstys keskeytettiin jos tuli asiakkaita. Ketuttihan se, mutta toisaalta pomo suhtautui hövelisti tupakkitaukoihin, poltti itsekin. Takaovella vaan passissa kytätä että jos tulee asiakkaita.
Täällä on jengiä kusetettu ihan kylmänviileesti ja sitten ne ylpeilee tyhmyydellään? Ottakaa ap:sta mallia ja kyseenalaistakaa joskus.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:18"]itse pakkasin mansikoita 14-vuotiaana aamuviidestä iltaviiteen. Enkä ole ede vanha, 20 vuotta tulee tänävuonna täyteen.. Ja kuusi päivää viikossa
[/quote] Tuo tuskin oli laillista! Tuliko palkkakin pimeästi? Kokemaasi pidän varottavana esimerkkinä, tuollaiseen ei pidä kenenkään suostua. Etenkään alle 15-vuotiaan.
[/quote]
Kuinka niin olisi laitonta?
Itse olin pari kesää töissä tehtaassa, jossa oli välillä enemmän tilauksia ja silloin työnantaja kysyi hyväksi kokemiaan tekijöitä ylitöihin. Tein useita kertoja 7-päiväisen työviikon ja tunteja vähintään sen 12 päivässä, joskus enemmän. Sellaisen viikon pelkästä sunnuntaipäivästä sai melkein normaalin työviikon verran palkkaa! Tein erittäin mielelläni noita aina kun tarjottiin.
Toki jos ylityöstä ei makseta normaaleja lisiä, niin on laitonta.
Jos palkka tulee tuntien mukaan niin kannattaa aina laskea, että kaikki on maksettu. Itseltäni jätettiin nuorena yhdessä siivousfirmassa aina tunti maksamatta täältä ja tunti tuolta. Vaikka saattaa kuulostaa pikkujutulta, niin jos joka työntekijältä vedätetään pari tuntia kuussa tuo se firmalle pitkällä juoksulla isot säästöt.
Meillä tehdään usein 12 tunnin päiviä 2-3 päivää putkeen. Muutenkin meillä lyhyin vuoro on 9 tuntia. Vastapainoksi on sitten pitkät vapaat :)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:49"]
Samaa ihmettelen minäkin. Mitä haukuttavaa siinä on, että nuori haluaa varmistaa ettei häntä viilata linssiin? " kyllä minun kesätyöpaikassa tehtiin 15 tuntista päivää ja sinne hiihdettiin 50 kilsaa kilpaa susien kanssa..mutta nämä nykyajan nuoret.."
[/quote]Jokaisen pitää ilmeisesti opetella nämä asiat itse kantapään kautta.
Itsekkin yritin viime kesänä opastaa meidän nuorta että pitää kirjaa omista työvuoroista ja tarkasta tilinauhoista että ole myös saanut palkkasi oikein.
Ei kuulema tarvinnut pitää kirjaa, kun työpakalla oli listat, joissa oli vuorot merkittynä kellonaikoineen.
No arvakaas noudatettiinko sitä vuoro listaa, no ei todellakaan, päivät oli tunnin pari pidempiä tai lyhyempiä, aamulla voitiin soittaa että tänään ei tarvi tulla tai vapaapäivän aamuna pyydettiinkin töihin. Tilinauhoja ei tullut lainkaan palkanmaksun yhteydessä, vaan vasta jälkikäteen monen pyytämisen jälkeen ja arvion mukaan noin 300-500€ palkkoja jäi lopullisesti saamatta.
Jos olisi ollut tarkka oma työaika kirjanpito, niin sen kanssa olisi voinut karhuta saamatta jääneitä palkkoja, mutta kun ei ollut, niin tuon verran piti nuoren maksaa oppirahoja.