Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko laillista - kesätyöstä

Vierailija
08.05.2014 |

Olen saanut kesätyön eräästä kahvilaketjusta. Ensimmäinen työvuoroni on merkitty peräti 9.5 tuntiseksi, vaikka työsopimuksessa saatika työhaastattelussa ei sanottu mitään siitä, että vuoroni voisivat olla yli 8 tuntisia. Ovatko näin pitkät työpäivät tosiaan laillisia? Tietääkseni työnantajalla tulisi olla vähintään suostumukseni noin pitkiin päiviin, mutta minulta ei ole työvuoroja laatiessa kysytty mitään. Mitä tekisitte nyt tilanteessani?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos palkkaa juoksee niin tekisin mielelläni. Etenkin jos noin pitkiä työvuoroja ei ole montaa.

Itse teen kesällä 12 tunnin työvuoroa niin tuo ei kauheasti hetkauttaisi.

Vierailija
2/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosta tunti ruokatuntia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosta tunti ruokatuntia?

Vierailija
4/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan TES?

Vierailija
5/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ruokatuntini pituutta. Sitä ei lue sopimuksessa eikä siitä ole sanallakaan mainittu missään tilanteessa.

-ap

Vierailija
6/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanoo alan TES?

Vierailija
7/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:34"]En tiedä ruokatuntini pituutta. Sitä ei lue sopimuksessa eikä siitä ole sanallakaan mainittu missään tilanteessa.

-ap

[/quote]

Oisko kannattanut kysyä ennen kuin teitte sopparit?

Vierailija
8/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Maran Tes mahdollista tuon, on lyhyitä ja pitkiä päiviä

Vierailija
9/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö edes mitä työehtosopimusta ko. Ketju noudattaa?

Vierailija
10/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla ainakin saa teettää max. 10 tuntisia päiviä ilman mitään kyselyitä. Uskon, että kahvilassakin saa teettää vähintään tuon. Jos haluat tarkistaa, niin katso majoitus- ja ravintola-alan TES.

Vierailija
11/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan alkaisi kitisemään ennen ensimmäistäkään työvuoroa liian pitkästä työvuorosta? Olisin kiitollinen että sain kesätöitä ja tekisin mielelläni kaikki tarjotut tunnit. (itse painoin aikoinaan kesäisin ravintolassa 13-14 tunnin vuoroja monta viikkoa putkeen... näitä nykyajan nuoria!)

Vierailija
12/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa teettää, eikä ole tunnin ruokatuntia.

Vierailija
13/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista...

Olen nyt jonkin verran lukenut tuota TES:siä ja saanut vastauksiakin kysymyksiini.

Näin överipitkät työpäivät vain tulivat minulle täytenä yllätyksenä, kun olen ensikertaa työelämään lähdössä, eikä kokemusta näistä asioista ole. Ruokatunneista en haastattelua tehdessäni kysynyt, koska ajattelin sen olevan epäsopivaa tyyliin "vasta ollaan sopparia kirjoittamassa, ja heti miettii taukoja = huono työntekijä "

Ilmankos minulla on tuossa 4 vapaapäivää laitettu putkeen, etteivät he vain joudu maksamaan minulle liikaa palkkaa... Aivankuin 80% harjoittelijanpalkka ei olisi jo tarpeeksi pieni.

-ap

Vierailija
14/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ravintola-alalla ole mitään standardi 8-16 päiviä. Ethän edes voinut olettaa aidosti sellaista? kaupanalalla, ravintola-alalla, turvallisuusalalla yms. päivät on todella harvoin tasan 8h. Todella harvoin.

Vierailija
15/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9,5 tuntia = överipitkä työpäivä. Reps :D

Vierailija
16/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössösukupolvi

Vierailija
17/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössösukupolvi

Vierailija
18/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole pitkä päivä ravintola-alalla. Muistelen lämmöllä noita baarivuoroja, 18-5 ja sit kahvilapuolelle 8-15 seuraavana päivänä. Ei siinä paljoo kyselty, jos työpaikan halus pitää. Kesän tein työtä, hymyillen vaik väkisin. Syksylla sain vapaasti valita vuorot, olin osoittanu pätevyyteni. Pari suklaapatukkaa mukaan, jos ne unohtaa tauottaa sut ja et pääse syömään

Vierailija
19/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:46"]

Ilmankos minulla on tuossa 4 vapaapäivää laitettu putkeen, etteivät he vain joudu maksamaan minulle liikaa palkkaa... Aivankuin 80% harjoittelijanpalkka ei olisi jo tarpeeksi pieni.

-ap

[/quote]

Ei ne vapaapäivät siksi ole, vaan siksi että saat levätä vastapainona pidemmille päiville. Moni olisi tosi tyytyväinen tosta ja tekisi mielellään pitkää päivää, että saa pitkät yhtenäiset vapaat. Työajat tasataan tietyin väliajoin, ravintola-alalla näyttäisi olevan 111 h / 3 viikkoa, jos on täysipäiväinen. 

Vierailija
20/48 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tällä asenteella sit työelämään. Onnea vaan.

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:46"]

Kiitos vastauksista...

Olen nyt jonkin verran lukenut tuota TES:siä ja saanut vastauksiakin kysymyksiini.

Näin överipitkät työpäivät vain tulivat minulle täytenä yllätyksenä, kun olen ensikertaa työelämään lähdössä, eikä kokemusta näistä asioista ole. Ruokatunneista en haastattelua tehdessäni kysynyt, koska ajattelin sen olevan epäsopivaa tyyliin "vasta ollaan sopparia kirjoittamassa, ja heti miettii taukoja = huono työntekijä "

-ap

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme