Kätilön iltapalsta vielä tänään
Kommentit (17)
Kannattaisi minusta varata verta jo valmiiksi synnytykseesi, vaikka ei sitten tarvittaisikaan.
Kun tiedossa on vuototaipumus, osataan myös heti vauvan synnyttyä varautua suurempiin supistaviin lääkemääriin. Näillä asia saadaan hyvin hallintaan.
Kannattaisi varmasti myös jossain vaiheessa tutkia veresi hyytymistekijät.
klö
mä en kyllä tiedä että onko mulla vuototaipumus.
jotain pikahyytymisarvoja on joskus otettu ja ne ok. km-tutkimuksissa otettiin spr hyytymispaketti ja siinä yksi arvo vuotavaisen puolella, mutta söin tuolloin disperiniä koska mietittiin tukostaipumusta keskenmenojen syynä. (Tukostaipumusta ei siis löytynyt ja minidisperinit lopetettu).
jos mulla tuo yksi synnytys oli ok ja pienellä vuodolla niin voiko silloin olla vielä joku vuototaipumus vai onko vaan todennäköisempää että nuo aiemmat kovat vuodot ovat johtuneet ihan sattumasta tai jostain istukan palasesta kohdussa? tossa keskenmenossa pistivät mulle tupla-annokset supistavia, mutta ilman tulosta.
pitänee varmaan ottaa puheeksi tämäkin. olen tiistaina sairaalalle menossa tämän raskauden muiden ongelmien takia...
Ota puheeksi, vaikea vastata täältä ja lääkäri on tällaisissa asioissa kuitenkin suurempi asiantuntija ja tarvittaessa voi konsultoida vielä SPR:n lääkäriä.
klö
Olen rv 28 ja vauva kääntyi pääalaspäin jo viikolla 26-27. Nyt vauva potkii jo kylkiluihin asti. Tuntuu ettei tilaa enää vauvalle ole.. Onko normaalia, että näillä viikoilla vauva potkii jo kylkiluihin ja on jo näinkin iso?
Tämä on toinen lapseni.
Ensimmäinen syntyi rv 39+ 4 ja oli 2675g/47cm. Eli aika pieni.
Kuukautisteni mukaan raskausviikkoja nyt pitäisi olla jo 32, mutta alkuraskauden ultran mukaan viikkoja olisi 28. Kumpaakohan uskoa? Voiko vauva tehdä mielettömän kasvupyrähdyksen?
Kiitos, jos viitsit vastata.
Enemmän luottaisin ultran laskettuun aikaan, mutta todellisuudessa voi olla nyt siinä 30 viikon paikkeilla.
Et kertonut ff mittaa verrattuna entiseen ja laskeutunut vauva ei vielä ole, joten potkii kyllä näillä viikoilla kylkiluihin. Muuten kasvu on loppuaikana lähinnä rasvakerroksen kasvua.
klö
Sf mitta rv28 nyt oli 27,5, edellisessä rv28+1 oli 24.
Hieman isompi vauva voi olla tulossa, mutta ekahan olikin pieni. Myös sikiön asento ja veden määrä vaikuttaa mittaan.
klö
huolestuttaa. Kannattaisiko huolestua vai odotella rauhassa? Kipuja ei ole, np-ultra vasta parin vkon päästä.
Niukka, tumma tuhruvuoto ei ole huolestuttavaa, eikä sitä voi mitenkään hoitaa. Kirkas, verinen on hankalampi. Tulehdusnäyte kohdunsuulta kannattaisi ottaa.
klö
Tytön sydän löi n.130/min ja nyt toisen kohdalla sydän lyö n.150-155/min.
raivotarjonnassa. 38 viikko alussa. Mitäs nyt?
Saattaa kääntyä vielä takaisin. Ellei, voidaan yrittää ulkokäännöstä ja ellei onnistu, synnytystapa-arvio lähiaikoina.
klö
Kiitos tiedosta, ihan uutta minulle. Joka päivä viisastuu.
klö
on sun mielestä aiheellista mainita seuraavalla äitipoli keikalla että mulla ekan synnytyksen jälkeen kova vuoto, jonka takia tarvitsin verensiirron. huomattiin vasta pari päivää synnytyksen jälkeen eikä sitä olla kirjattu mihinkään. papereissa lukee normaali 600ml synnytyksessä. ekakertalaisena luulin kovan vuodon kuuluvan asiaan.
toinen synnytys ok ja pienellä vuodolla.
yksi keskeytynyt keskenmeno jonka takia jouduin kaavintaa todella kovan vuodon takia joka ei lakannut ilman operointeja.
nyt raskaana ja nenästä tulee verta miltei päivttäin.
oliskohan aihetta sanoa, että saattaa tulla veri tarpeeseen? vai seuraillaanko se siellä salissa? mulla harvinainen veriryhmä.