Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alatiesynnytyksen puolustajia?

Vierailija
08.05.2014 |

Sektion puolustajia tuntuu riittävän. Onko muita alatiesynnytyksen puolustajia? Itse olen kokenut alatiesynnytyksen ja haluan samoin synnyttää seuraavankin lapseni.

Syitä tähän on useita. Ensinnäkin koen mieluummin kivut ja tuskat ennen kuin minulla on vauva hoidettavana. Toiseksi alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin. Minulla ei ollut synnytyksen jälkeen mitään muuta vaivaa kuin kova nälkä. Pystyin istumaan ja kävelemään heti synnytyksen jälkeen välilihaleikkauksesta huolimatta. Sairaalasta kotiutuu nopeammin. Pääsee lenkkeilemään nopeammin. Alatiesynnytyksessä on vähemmän riskejä äidille. Alatiesynnytys on luonnon valitsema tapa synnyttää.

Ei synnyttäminen mitään hauskaa puuhaa ollut, mutta kyllä sen kestää. Enemmän minua sektio pelottaisi.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi tästä vastakkainasettelu. Puolustan naisen oikeutta valita itse oma synnytystapansa, oli se sitten kumpi tahansa.

Vierailija
2/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin täysin itsestään selvänä, että alatiesynnytys tietenkin. Mutta ei se vaan niin mennyt, ei sitäkään voi itse valita kuten ei tavallisesti sektiotakaan.

En ole kokenut menettäneeni mitään erityistä siksi, että en saanut synnytyksen kautta yhteyttä lapseen, mutta  kieltämättä oli ikävää maata heräämössä tuntitolkulla eikä ollut voinut kuin pikaisesti hipaista vauvaa. Onneksi ei ollut teholla tilaa, olisi voinut mennä muuten seuraavaan päivään.

Käsittääkseni se synnytykseen liittyvä yhteys vauvaan liittyy juuri siihen, että vauvaan 'pääsee käsiksi' heti synnytyksen jälkeen alatiesynnytyksessä, mutta sektiossa siihen voi mennä tuntikausia, sairaalan käytännöistä ja tilanteesta riippuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:19"]

Sektion puolustajia tuntuu riittävän. Onko muita alatiesynnytyksen puolustajia? Itse olen kokenut alatiesynnytyksen ja haluan samoin synnyttää seuraavankin lapseni.

[/quote]

En ymmärrä kysymystä. Ei kai kukaan sektiota puolustele sillä tavalla, että se olisi alatiesynnytystä luonnollisempi ja parempi tapa? Sektioon joudutaan eri syistä, mutta Suomessa tehdään niitä verraten vähän, eikä sitä edes voi itse valita synnytystavaksi vaan sen voi saada vain lääketieteellisestä syystä. Kyllä, synnytyspelko voi olla sellainen, mutta siinäkin tapauksessa sektiota ei anneta automaattisesti vaan ensin yritetään pelkopolin kautta vaikuttaa pelon syihin. leikkaus on vasta viimeinen vaihtoehto.

Mistä ihmeestä jengi keksii tällaisia aloituksia? Mistä olet saanut päähäsi, että sektion puolesta jotenkin kiihkeästi propagoidaan ja agitoidaan luullen, että alatiesynnytys on ihan huono juttu? Yleensä sektiota puolustavat lähinnä ne, joiden kimppuun toiset ystävällismieliset äidit ovat hyökänneet näillä "et ole oikeasti synnyttänyt, mistään et mitään tiedä, miksei alatiesynnytys kelvannut" -roskaväitteillään.

Vierailija
4/87 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen synnyttänyt alateitse viisi lasta ja vielä joko täysin ilman kivunlievitystä tai korkeintaan ilokaasun kanssa. Pimppa ei nyt ehkä ole enää ihan yhtä sievä kuin nuorena, mutta tehtävänsä se täyttää mainiosti (myös siis seksissä). Minulle olisi ollut hirveä trauma joutua sektioon. Kammoan muutenkin kaikkea väkivaltaista puuttumista vartaloon (=veitsen, neulan tms. käyttöä) ja sen kamalan haavan takia en olisi taatusti kyennyt mihinkään kuukausiin sen aiheuttaman henkisen pahoinvoinnin vuoksi. Ja vielä kamala arpi loppuelämän riesoiksi. NOUNOUNOU!!!!

Vierailija
5/87 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 15:06"]

http://www.iltalehti.fi/terveys/200906299848921_tr.shtml

Tässä on yksi tutkimus aiheesta. Minusta tämä on aivan itsestäänselvyys. Evoluutio on luonut synnytystapahtuman tuollaiseksi joten kyllä siitä on pakko olla lapselle hyötyä. Tässä kinataan vain äidin asemasta synnytyksessä mutta tärkeinhän on laps. Jos luonto on luonut asian niin, että synnytys etenee vaiheittain lapsen ensin laskeutuessa ja kohdunkaulan lyhentyessä, ja sitten itse synnytys jossa lapsi on enemmän tai vähemmän puristuksissa tietyn ajan jne. Tämä on prosessi joka on miljoonien vuosien aikana kehittynyt ja luonnolla on ollut miljoonia vuosia aikaa sitä hienosäätää ja muokata sitä palvelemaan syntyvää lasta ja tekemään siitä elinkelpoisen. Sitten joku väittää, että lapselle on ihan sama, jos hänet revitään suunnitellussa sektiossa muutamassa minuutissa yks kaks kohdusta. Siitä kuinka äiti toipuu synnytyksestä ja eri synnytystapojen riskeistä voidaan kinata maailman tappiin asti mutta syntyvän lapsen kohdalla pitäisi jokaiselle älyllisesti rehlliselle ihmiselle olla selvää, että minkä luontoäiti on evoluutiolla luonut, sitä ei ihmisen muutamien vuosikymmenien aikana kehittämät menetelmät voi voittaa.

[/quote]

No eiköhän suurin osa ole sitä mieltä että alatiesynnytys on se luonnollisin vaihtoehto mutta se ei vaan kaikissa tilanteissa ole mahdollista/järkevää. Kyllä se äidinkin vointi ja toipuminen siinä merkitsee eikä kyse ole pelkästään vauvasta. Ei ole järkevää altistaa äitiä vaikeissa raskauskomplikaatioissa alatiesynnytykselle jos se katsotaan liian riskialttiiksi. Eikä se loppuelämän pidätyskykykään ole ihan toisarvoinen asia ja asioissa on myös se henkinen puoli joka pitää huomioida. Äidin pitää myös kyetä hoitamaan lastaan synnytyksen jälkeen. Noin takapajuinen ajattelu ei ole enää tätä päivää. 

[/quote]

No en todellakaan tarkoittanut tuollaisia ääritilanteita, joita sinä tässä esität. Komplikaatioita ja riskejä on molemmissa tavoissa, kuten elämässä yleensäkin. Tietenkin ääritapauksissa asiat pitää punnita tarkkaan. Senhän takia länsimaissa äitien kuoleminen synnytyksiin on saatu niin alhaiseksi, kun siitä äidistäkin välitetään ja tietenkin näin pitää olla. Satun vaan asumaan maassa, jossa täällä hyvävaraisten alueella 60% lapsista syntyy leikkauksella, kun ei haluta yhtään kipua, mies halutaan syntymään mutta ei kehdata huutaa ja ponnistaa ilman meikkiä hänen edessään jne. Ja kirurgit rikastuu entisestään. Yhdellekin tutulle suositeltiin leikkausta kun lapsi on niin iso, siis 3,5 kg. Ja kaikki nämä leikkaukset rasittavat sairaskassaa, koska sektio on todella paljon kalliimpi kuin alatie. Vaikka täällä on yksityinen sairaanhoito niin kyllä täälläkin maksuja nostetaan ihan koko ajan, kun sairaanhoito on vuosi vuodelta kalliimpaa. Puhumattakaan julkisella puolella, että veronmaksajien rahoilla leikkautettaisiin yli puolet vauvoista maailmaan.

Pointtini oli lähinnä se, että jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus syntyä luonnollisesti ja sitä pitäisi tukea niin kauan, kuin se on äidin terveys huomioonottaen mahdollista. Ei tietenkään viimeiseen asti äidin kustannuksella, mutta alatie pitäisi olla oletusarvo, josta sitten poiketaan erityistapauksissa. Kuten nyt Suomessa on. Jos tämä ajattelu on mielestäsi vanhanaikaista, niin olkoon sitten niin. 

[/quote]

No, toi sun aiempi kirjoitus oli kyllä tulkittavissa hieman eri tavalla. Se kuulosti aika yksipuoliselta alatiesynnytyksen ylistyspuheelta. 

Vierailija
6/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:12"]

En tekisi tästä vastakkainasettelu. Puolustan naisen oikeutta valita itse oma synnytystapansa, oli se sitten kumpi tahansa.

[/quote]

Naisen oikeus valita itselleen sopiva tapa vai lapsen oikeus saada luonnollisen synnytyksen terveyshyödyt?

Vierailija
7/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:39"]En minä puolustamisesta tiedä, mutta kaksi lasta olen alakautta synnyttänyt, eikä mulla ole mitään kipuja tms. ollut synnytyksen jälkeen. En siis mitään särkylääkettä ole kaivannut, eikä kropassa ole synnytys tuntunut mitenkään jälkikäteen vuotoa lukuunottamatta.

Sen sijaan sektioäidit olivat aika säälittävän näköisiä hiipiessään käytävillä ja pyytäessään, voisiko joku kaataa pannusta teetä, kun eivät itse voineet.

[/quote]

Mieluummin näytän säälittävältä kuin OLEN säälittävä, josta sinä olet hyvä esimerkki. Tiedän näyttäneeni vähän raukalta kun heti luvan saatuani kävelin käytävässä ja koitin olla itkemättä. Mutta mitä siitä? Ainoa asia mikä siitä tekee epämiellyttävää, ovat sinunkaltaisesi ihmiset jotka käyttävät jokaisen tilaisuuden ollakseen muka parempia kuin muut - oli asia kuinka naurettava tahansa. Mielelläni näyttäisin teille keskaria ja hakea itsetuntonne kohotuksen muualta, mutta no... hajotkaa paskaiseen mieleenne :D

Vierailija
8/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:55"]

- nopea toipuminen

- luonnollisuus

- lapsen hengitysteistä puristuu nesteet, kuten pitääkin

- vähemmän komplikaatioita

- tunneside

- omani (2) olleet nopeita ja hyvät kokemukset kummastakin

[/quote]

Tunneside? Todellako et pysty luomaan tunnesidettä vauvaan jota et ole puristanut ulos alapäästäsi? On siinä äitiys aika heikoissa kantimissa. 

Ja edelleen, kaikki eivät todellakaan toivu nopeasti alatiesynnytyksestä henkisesti tai edes fyysisesti. Luonnollista on myös kuolla kuolla umpisuolen tulehdukseen, moni kuitenkin valitsee henkensä säästävän poistoleikkauksen, vaikka se onkin todella epäluonnollista. 

Vierailija
9/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:39"]En minä puolustamisesta tiedä, mutta kaksi lasta olen alakautta synnyttänyt, eikä mulla ole mitään kipuja tms. ollut synnytyksen jälkeen. En siis mitään särkylääkettä ole kaivannut, eikä kropassa ole synnytys tuntunut mitenkään jälkikäteen vuotoa lukuunottamatta.

Sen sijaan sektioäidit olivat aika säälittävän näköisiä hiipiessään käytävillä ja pyytäessään, voisiko joku kaataa pannusta teetä, kun eivät itse voineet.

[/quote]

Mieluummin näytän säälittävältä kuin OLEN säälittävä, josta sinä olet hyvä esimerkki. Tiedän näyttäneeni vähän raukalta kun heti luvan saatuani kävelin käytävässä ja koitin olla itkemättä. Mutta mitä siitä? Ainoa asia mikä siitä tekee epämiellyttävää, ovat sinunkaltaisesi ihmiset jotka käyttävät jokaisen tilaisuuden ollakseen muka parempia kuin muut - oli asia kuinka naurettava tahansa. Mielelläni näyttäisin teille keskaria ja hakea itsetuntonne kohotuksen muualta, mutta no... hajotkaa paskaiseen mieleenne :D

[/quote]

Oletpa aika lapsellinen. Eihän tuossa alkuperäisessä kommentissa pilkattu ketään, mainittiin vain, että sektioäidit olivat vähän säälittävän näköisiä verrattuna alateitse synnyttäneisiin. En usko, että alkuperäisen kommentin kirjoittanut kokee yhtään paremmuutta, mutta sinä vaikutat tuntevan mekomoista huonommuutta. Miksiköhän?

Vierailija
10/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:03"]

Alatiesynnytyksessä vauva käy läpi tietynöaisen luonnollisen shokin, joka ilmeisesti vahvistaa immuunijärjestelmää. Tästä oli laaja ruotsalainen tutkimus ja lisää tutkimusta tarvitaan, mutta näyttäisi siltä, että luonnollisen synnytyksen läpikäyneillä on parempi immuunipuolustus, erot näkyy jopa lapsena puhjenneiden syöpien todennäköisyydessä. Sinänsä erittäin uskottavaa. Onhan tuo se keino, jonka luonto on meille miljoonien vuosien aikana muovannut. Typerää kuvitella, että ihmisen keksimä leikkaus päihittäisi evoluution aikaansaamat hyödyt. En ymmärrä, miksi tästä edes kinataan. Tottakai kuulemme kammottavia synnytystarinoita mutta eihän elämä ole riskitöntä. On kyllä älyllistä epärehellisyyttä väittää, että sektio olisi parempi. Se on ihan kelvollinen tapa ja joskus siihen joudutaan turvautumaan, mutta alatie on lähtökohtaisesti ihmiselle parempi.

[/quote]

Ihmislapselle on kehittynyt evoluution myötä luonnottoman suuret aivot, mutta valitettavasti lantion luiden ja pehmytkudoksen kehitys ei ole pysynyt vauhdissa mukana. Tämän takia alatie synnytys ei ole ihmiselle yhtä luonnollista kuin muille nisäkkäille. (Vrt. Bostoninterrieritkään eivät jalostuksella saavutetun pään koon takia synnytä enää ilman keisarileikkausta, koska pennut eivät mahdu muuten ulos). Kaikessa älykkyydessään ihminen on onneksi kuitenkin keksinyt toisen tavan synnyttää lapsia. 

Vierailija
11/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:13"]

Pidin täysin itsestään selvänä, että alatiesynnytys tietenkin. Mutta ei se vaan niin mennyt, ei sitäkään voi itse valita kuten ei tavallisesti sektiotakaan.

En ole kokenut menettäneeni mitään erityistä siksi, että en saanut synnytyksen kautta yhteyttä lapseen, mutta  kieltämättä oli ikävää maata heräämössä tuntitolkulla eikä ollut voinut kuin pikaisesti hipaista vauvaa. Onneksi ei ollut teholla tilaa, olisi voinut mennä muuten seuraavaan päivään.

Käsittääkseni se synnytykseen liittyvä yhteys vauvaan liittyy juuri siihen, että vauvaan 'pääsee käsiksi' heti synnytyksen jälkeen alatiesynnytyksessä, mutta sektiossa siihen voi mennä tuntikausia, sairaalan käytännöistä ja tilanteesta riippuen.

[/quote]

Kätilönä voin kyllä todeta, ettei normaaleilla äideillä yleensä ole minkäänlaista ongelmaa luoda sitä suhdetta vauvaansa heräämöstä pääsemisen jälkeenkään. 

Sen sijaan sektion jälkeen isällä on ainutlaatuinen hetki luoda sitä suhdetta vastasyntyneeseen lapseensa, kun hänen on "pakko" hoitaa pienokaista ensimmäiset elintunnit. 

Vierailija
12/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:39"]

[/quote]

Joo, ja mun alakautta synnyttänyt huonetoverini näytti aika surkealta hipihiljaa hiipiessään kumarassa ja seinästä kiinni pitäen vessaan, kun minä sektioitu-äiti läksin reippaasti, ilman kipuja vauvan kanssa kotiin, vaikka oltiin samaan aikaan synnytetty. Harvinaisen typerälle kommentille typerä vastakomentti!!

Vierailija
13/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, haluat kokea kivun ja tuskan? Oletko masokisti, vai miksi IHMEESSÄ joku HALUAISI kokea kipua ja tuskaa??

Vierailija
14/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:39"]

[/quote]

Joo, ja mun alakautta synnyttänyt huonetoverini näytti aika surkealta hipihiljaa hiipiessään kumarassa ja seinästä kiinni pitäen vessaan, kun minä sektioitu-äiti läksin reippaasti, ilman kipuja vauvan kanssa kotiin, vaikka oltiin samaan aikaan synnytetty. Harvinaisen typerälle kommentille typerä vastakomentti!!

[/quote]

Minun alateitse synnyttänyt huonekaverini taas näytti todella säälittävälle, kun häntä rullattiin sairaalasängyllä katsomaan aivovauriosta kärsivää lastansa, kun ei pystynyt kävelemään tai edes istumaan rullatuolissa. 

Vierailija
15/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:23"]

[/quote]

[/quote]

Oletpa aika lapsellinen. Eihän tuossa alkuperäisessä kommentissa pilkattu ketään, mainittiin vain, että sektioäidit olivat vähän säälittävän näköisiä verrattuna alateitse synnyttäneisiin. En usko, että alkuperäisen kommentin kirjoittanut kokee yhtään paremmuutta, mutta sinä vaikutat tuntevan mekomoista huonommuutta. Miksiköhän?

[/quote]

En tunne huonommuutta vaan vihaa siksi, että jo synnytyslaitoksella joku mamma kehtaa alkaa vertailemaan ja nostamaan itseään jalustalle. Se on kuvottavaa. Olen juuri toipumassa rankasta synnytyksestä ja joku kehtaa aukoa turpaansa ja sanoa minua säälittävän näköiseksi. Se joka väittää, että sellainen on ilman sarvia ja hampaita sanottu, valehtelee.

Miksette voi vain keskittyä siihen omaan oloonne?

Vierailija
16/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös enemmän alatiesynnytyksen kannalla,mutta ymmärrän toki myös leikkausten puoltajat..onhan alatiesynnytys Se luonnollisin.mulla on koettuna molemmat.esikoinen syntyi keisarileikkauksella pelkoni vuoksi,toisen odotus aikana kävin pelkopolilla ja sain niin hyvää kohtelua ja tukea,että päätin synnyttää.painoarvio vauvan painosta 3500.synnytys oli pitkä ja hidas,mutta meni hyvin..painoarvio meni Kyl pahasti pieleen..poika painoi 5520..kolmas myös alateitse käynnistettynä..kyllä ne kivut on aina unohtanu ja toi pelkopoli oli myönteinen juttu..tällainen on mun tarina..pelon voi voittaa ja onneksi synnytystä ei etukäteen voi suunnitella..

Vierailija
17/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankin kokeneena, liputtaisin sektion puolesta. Alatiesynnytyksen jälkeen toipuminen oli lähes 2kk pitempi. Ainut parempi asia alatiessä oli kun sai vauvan rinnan päälle suht nopeasti (lapsi oli kuristuksissa ja hierottiin kauan aikaa ennen kuin sain hänet).

Ihmetyttää tuo tunneside homma?! Kyllä molemmat lapset on ollut yhtä rakkaita alusta asti. Minulla tuo tunneside on ollut jo raskauden aikana, olisiko syy sinä että lasta yritettiin useita vuosia.

Vierailija
18/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no ei se synnytystapa kyllä päällepäin kenestäkään näkynyt, ihan yhtä huonosti kaikki siellä synnyttäiden osastolla liikkui. Mun lapsi syntyi sektiolla enkä mitenkään erityisen kipeä kokenut olevani. Kävin jo seuraavana päivänä yksin suihkussa eikä kenenkään tarvinnut minulle mitään teetä kaataa, sain sitä kaadettua itsekin. Mutta vaikka minun sektio meni hyvin, ei se sitä tarkoita että se olisi ainoa oikea tapa synnyttää. 

Vierailija
19/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:24"]

Minä. Kaksi lasta alateitse ja hyvä niin, olisin ollut pettynyt jos olisin joutunut sektioon enkä olisi saanut synnyttää "oikeasti". 

[/quote]

Mitä hiton merkitystä sillä on miten se lapsi pääsee ulos kohdusta.. Hohhoijaa taas näitä. Joku äiti kertoi ettei ole oikea äiti koska ei saanut synnyttää alakautta ja siksi oli tehtävä toinen lapsi. Mitenhän mä sitten, olen sen verran pieni lanteinen ja sairastan tautia, joka estää aukottomasti alatiesynnytyksen.. Musta ei tule varmaan äitiä ollenkaan, vaikka tekisin kuus lasta.

Vierailija
20/87 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:19"]

Syitä tähän on useita. Ensinnäkin koen mieluummin kivut ja tuskat ennen kuin minulla on vauva hoidettavana. Toiseksi alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin. Minulla ei ollut synnytyksen jälkeen mitään muuta vaivaa kuin kova nälkä. Pystyin istumaan ja kävelemään heti synnytyksen jälkeen välilihaleikkauksesta huolimatta. Sairaalasta kotiutuu nopeammin. Pääsee lenkkeilemään nopeammin. Alatiesynnytyksessä on vähemmän riskejä äidille. Alatiesynnytys on luonnon valitsema tapa synnyttää.

Ei synnyttäminen mitään hauskaa puuhaa ollut, mutta kyllä sen kestää. Enemmän minua sektio pelottaisi.

[/quote]

Minäminäminä, koska MINUN synnytys meni hyvin, niin menee varmasti muidenkin!

Pikkasen hei sympatiaa niillekin joiden alatiesynnytykset eivät todellakaan ole menneet hyvin! Turha valehdella kaikkien paranevan alatiestä hyvin, koska se on puhdas vale

[/quote]

Minulla ei ole valitettavasti kokemusta muiden kuin omasta synnytyksestä, koska en ole alan ammattilainen. Tällä palstalla on kai tarkoitus esittää omia mielipiteitä. Minun synnytys meni hyvin ja toivuin siitä nopeasti. Ei se tokikaan tarkoita, että kaikki olisivat yhtä onnekkaita. Haluan silti oman kokemukseni pohjalta puolustaa alatiesynnytystä ja aloituksellani lievittää tätä palstaa lukevien ensisynnyttäjien pelkoa synnytystä kohtaan. Keskustelupalstoilla kun on enimmäkseen kauhukokemuksia alatiesynnytyksestä, vaikka meitä onnistuneesti alateitse synnyttäneitä on uskoakseni paljon enemmän, kuin niitä joilla ei kaikki mennyt hyvin.

Ihanaa lukea vastauksia muiltakin, jotka eivät kannata sektiota mukavuussyistä.

Ap.

[/quote]

Minusta tällä palstalla taas on enemmän kauhutarinoita sektioista. Kokemusta yhdestä alatiesynnytyksestä, helppo kuin mikä. Toinen synnytys lähestyy ja pelkään mahdollista sektiota. Kiitos tämän palstan ja "luomuäitien", jotka levittävät propagandaa vaikeasta palautumisesta, märkivistä haavoista, sektioarvista jne. Parasta olisi kai ottaa tilanne sellaisena kuin tulee. Eipä siihen symnytystapaan juuri itse täällä suomessa voi vaikuttaa.