Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ja lastenhoito

Vierailija
08.05.2014 |

Kun ensimmäinen lapsemme syntyi, olin tosi huonossa kunnossa. Mies hoiti vauvan ensi viikot oikeastaan kokonaan, minä vain imetin ja sulattelin ruokaa pakastimesta. 

Kun olin siinä kunnossa, että pystyin aloittaa harrastamisen, ei ollut mitään ongelmaa jättää miestä hoitamaan vauvaa. Kaikki sujui mallikkaasti, toki poissaolonikin olivat lyhyitä.

Lapsen kasvettua isommaksi mies on aina keksinyt kivaa puuhaa lapsen kanssa. Mä en ehkä ole niin hyvä siinä, olen itse semmoinen hoivaaja, mutta en osaa leikkiä lapsen kanssa samalla tavalla kuin mieheni.

Nyt, kun olen taas raskaana, mies on ollut tosi huomaavainen minua kohtaan. Olen aika kipeä ja lisäksi sairastellut paljon, mutta mieheni on suhtautunut ymmärtäväisesti vaivoihini ja ottanut ne kaikessa huomioon.

Meillä minä olen kovempi menemään kuin mies. Itse asiassa olen välillä patistanut häntä lähtemään johonkin, ettei tarvitsisi aina kotimurkissa pyöriä. Ehdotin mm. viime keväänä, että hän lähtisi reissuun erään kaverinsa kanssa. Järkkään miehelle myös yhden tai parin yön kestävää aikaa yksin kotona, että hän saa puuhailla rauhassa, ja hänen kaveriporukkansa tulevat aina muutaman kerran vuodessa meille viikonlopuksi tai pitemmäksi aikaa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta nämä vastaukset saa mut hymyilemään. Tosin tuskin nämä tosissaan on, esim. tämä: "Miksi ap tulee tänne ns. Kehumaan miestään, Meidän mies tekee sitä ja tätä. Tossun allahan tuo miesparka on"

Ap

Vierailija
2/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, musta ainakin on tosi kiva kuulla, että asiat voi mennä hyvinkin :) Meillä vasta ekaa lasta yritetään, ja täältä AV:lta saa aika karun kuvan elämästä. Yksikään mies ei hoida lapsia tai kotia tai ota puolisoaan mitenkään huomioon, juhlii ja käyttää kaikki perheen rahat ja pettää. Jos siitä erehtyy kertomaan, niin saa kuulla, miten huono vaimo on kun miehen pitää toimia noin. Joten kiitos tästä ketjusta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko miehesi hoitanut tasapuolisesti ja oma-aloitteisetsti kotitöitä ja huomioinut sinua jo ennen esikoisenne syntymää? Jouduitko yhtään patistamaan? Muistatko mitä ja miten keskustelitte ja sovitte lastenhoidosta ja kasvatuksesta ennen lasten hankkimista? Onko hän aina ollut enemmänkin kotona viihtyvä ihminen, siis jo ennen lapsia?

Vierailija
4/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tarvitsevat myös äidin läsnäoloa kasvaakseen terveiksi ja tunteviksi aikuisiksi. Isä ei yksinkertaisesti osaa olla äiti. Ja millainen arvo tuollaisella miehellä on sinulle miehenä. Onko aito maskuliininen mies sinulle uhka.

Vierailija
5/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kauheasti keskustelleet tai sopineet lastenhoidosta tai -kasvatuksesta ennen lastenhankintaa. Se oli itsellenikin vähän hämmentävää aikaa, joten jotenkaan ei tullut mieleen, että pitäisi tehdä jotain periaatepäätöksiä jostain.

Mun mies ei ole mikään kodinhengetär, hän ei siis siivoa tai tee ruokaa omasta aloitteestaan, mutta tekee, kun pyydään. Meillä on sellainen asumismuoto, että ns. miestentöitä on aika paljon, ja meillä onkin vähän sellainen jako, että mä vastaan pääosin pyykistä, ruuasta ja siisteydestä ja mies sitten ulkohommista, remontoimisesta ja lämmityksestä. Toki autamme toisiamme näissä. Meillä on yhteisenä harrastuksena moottoripyörät, ja myös niistä mies pitää huolen.

Mies on sellainen kotihiiri ollut aina, minä olen vähän menevämpi. Menen kyllä lapsenkin kanssa, en pelkästään yksin.

Ap

Vierailija
6/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elämänne pelkkää kiiltokuvaa ja varo, ettei teistä tehdä lasten suojeluilmoitusta, kuten olemme saaneet lehdestä lukea, että äidin harrastukset ja poissolot heikentävät lapsen terveytä.

Vierailija
7/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:20"]

Lapset tarvitsevat myös äidin läsnäoloa kasvaakseen terveiksi ja tunteviksi aikuisiksi. Isä ei yksinkertaisesti osaa olla äiti. Ja millainen arvo tuollaisella miehellä on sinulle miehenä. Onko aito maskuliininen mies sinulle uhka.

[/quote]

Tuota noin... mä olen kotona esikoisen kanssa ja nyt syntyy toinen lapsi, joten voin vakuuttaa, että lapseni on saanut tätä äidin läsnäoloa aika reippaasti.

Loppuosa alkaa mennä niin dadan puolelle, etten ymmärrä, enkä siis tiedä, mitä siihen pitäisi vastata. Mikä "arvo miehenä"? Mikä "aito maskuliininen mies"?

Ap

Vierailija
8/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:23"]

Onko elämänne pelkkää kiiltokuvaa ja varo, ettei teistä tehdä lasten suojeluilmoitusta, kuten olemme saaneet lehdestä lukea, että äidin harrastukset ja poissolot heikentävät lapsen terveytä.

[/quote]

Meidän elämästä taitaa olla kiiltokuva kaukana. En oikein usko, että mun harrastamisilla (tai nyt raskausaikana en pysty oikein harrastamaan mitään) kukaan keksisi huolehtia.

Ap

Vierailija
9/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:21"]

Emme kauheasti keskustelleet tai sopineet lastenhoidosta tai -kasvatuksesta ennen lastenhankintaa. Se oli itsellenikin vähän hämmentävää aikaa, joten jotenkaan ei tullut mieleen, että pitäisi tehdä jotain periaatepäätöksiä jostain.

Mun mies ei ole mikään kodinhengetär, hän ei siis siivoa tai tee ruokaa omasta aloitteestaan, mutta tekee, kun pyydään. Meillä on sellainen asumismuoto, että ns. miestentöitä on aika paljon, ja meillä onkin vähän sellainen jako, että mä vastaan pääosin pyykistä, ruuasta ja siisteydestä ja mies sitten ulkohommista, remontoimisesta ja lämmityksestä. Toki autamme toisiamme näissä. Meillä on yhteisenä harrastuksena moottoripyörät, ja myös niistä mies pitää huolen.

Mies on sellainen kotihiiri ollut aina, minä olen vähän menevämpi. Menen kyllä lapsenkin kanssa, en pelkästään yksin.

Ap

[/quote]

Eli teillä on siis selkeästi jaettu miesten ja naisten työt etkä sinä et edes odottanutkaan / odota, että mies tekee kotitöitä pyytämättä?

Vierailija
10/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*reps* Koita jo päättää! Onko se mies nyt sitten haavekuva vai todellinen.  Ei siinä mitään värikynät ovat oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkäytöön.

Vierailija
11/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:25"]

[/quote]

Meidän elämästä taitaa olla kiiltokuva kaukana. En oikein usko, että mun harrastamisilla (tai nyt raskausaikana en pysty oikein harrastamaan mitään) kukaan keksisi huolehtia.

Ap

[/quote]

Meillä on selkeästi jaettu työt taipumusten ja kiinnostuksenkohteen mukaan. Odotan, että arki sujuu joustavasti ja helposti, ja näin on käynyt. Jos sanon, että imuroi tuolta, hän imuroi. Jos hän sanoo, että lämmitä vettä, minä lämmitän. Tuollaiset juoksevat työt, kuten joku pöydän pyyhkiminen, tiskikoneen tyhjäys tai pyykkien koneesta hakeminen on sen vastuulla, joka paikalle sattuu, mutta muuten pysytään omilla vastuualueilla.

Ap

Vierailija
12/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:28"]

*reps* Koita jo päättää! Onko se mies nyt sitten haavekuva vai todellinen.  Ei siinä mitään värikynät ovat oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkäytöön.

[/quote]

Anteeksi, mutta en ymmärrä, miten tämä teksti liittyy minuun tai mieheeni. Mieheni on ihan tavallinen mies, meillä on omat hyvä ja huonot hetkemme, välillä riitelemme ja mökötämme. Tein avauksen aiheesta "mies ja lastenhoito", koska halusin kertoa siitä. Kyllä meillä on lapseen liittyvistäkin asioita ollut joskus kinaa, mutta harvemmin.

Ap

Vierailija
13/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:30"]

Tuollaiset juoksevat työt, kuten joku pöydän pyyhkiminen, tiskikoneen tyhjäys tai pyykkien koneesta hakeminen on sen vastuulla, joka paikalle sattuu, mutta muuten pysytään omilla vastuualueilla.

Ap

[/quote]

Ja nämä työt miehesi sitten hoitaa oma-aloitteisesti pyytämättä?

Vierailija
14/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:30"]

Tuollaiset juoksevat työt, kuten joku pöydän pyyhkiminen, tiskikoneen tyhjäys tai pyykkien koneesta hakeminen on sen vastuulla, joka paikalle sattuu, mutta muuten pysytään omilla vastuualueilla.

Ap

[/quote]

Ja nämä työt miehesi sitten hoitaa oma-aloitteisesti pyytämättä?

[/quote]

Joskus hoitaa, joskus saatan sanoa, että voisitko tehdä tuon.

Ilmeisesti pyytäminen tuntuu tämän ketjun perusteella herättävän negatiivista tunnelatausta, mulle se on ihan normaalia. Pyydän miestä tekemään jonkun jutun, hän pyytää mua tekemään toisen. Ei sen kummempaa, meitä kumpaakaan ei suututa toisen pyynnöt.

Ehkä joku sitten arvostaa vain sitä, että toinen tekee oma-aloitteisesti kaiken, mä arvostan sitä, että arki sujuu. Jos aletaan taulukoimaan kotitöitä ja laskemaan, kuka nyt tekikään mitä, luulen, että asetelma herättää enemmän riitaa kuin sopua. Mutta jos meillä taulukoitaisiin, miehen sarake olisi pitempi, hän on puuhakas luonteeltaan, mä taas olen puuhakas vain kausiluontoisesti.

Ap

Vierailija
15/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap

[/quote]

Eli ihan tavallista vaatimatonta perhe-elämää. Haluatko todistaa itsellesi pätevyytesi napsimalla näytepaloja täydellisestä perheen isästä, joista meidän muiden tulisi olla sinulle kateellinen. On sinulle parempi mies, kun meillä muilla. Ehkä tämä positiivinen palaute muuttaa minärakennettasi, etkä tunne itseäsi huonommaksi ihmiseksi suhteessa mieheesi.

Vierailija
16/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa...useimmat suomalaiset miehet ovat juuri tuollaisia perusluonnoltaa unelmamiehiä. Käytävät töissä, tyytyvät yhteen naiseen, tekevät pyynnöstä kotitöitä, hoitavat kodin remotteja yms, hoitavat lapsia ja viettävät laatuaikaan perheensä kanssa.

Vierailija
17/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:39"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Eli ihan tavallista vaatimatonta perhe-elämää. Haluatko todistaa itsellesi pätevyytesi napsimalla näytepaloja täydellisestä perheen isästä, joista meidän muiden tulisi olla sinulle kateellinen. On sinulle parempi mies, kun meillä muilla. Ehkä tämä positiivinen palaute muuttaa minärakennettasi, etkä tunne itseäsi huonommaksi ihmiseksi suhteessa mieheesi.

[/quote]

Juuri näin, ihan tavallista perhe-elämää!

En halua todistaa pätevyyttäni (muuten, pätevyyttäni missä?) sinulle tai kenellekään muulle, mähän itse asiassa kerroin lähinnä miehestäni, en itsestäni. Mieheni ei ole mikään täydellinen perheenisä, vaan ihan tavallinen mies ja isä hyvine ja huonoine puolineen. Miksi jonkun pitäisi olla minulle kateellinen? Mulla on tuollainen mies, jollakulla toisella on toisenlainen. Hän on minulle sopiva, mutta ei varmastikaan sopiva vaikkapa sinulle. 

Palautteesi ei ollut positiivista, vaan ikävää. Se ei kuitenkaan vaikuta minärakenteeseeni. Tein tämän avauksen, koska toisessa ketjussa kerrottiin, miten mielet ovat haluttomia perhe-elämään, ja sen todistaa jo se, että täällä ei ole avauksia miehistä, joita lapset kiinnostavat. Mä tein sellaisen. Nyt mun pitää mennä!

Ap

Vierailija
18/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:42"]

Hohhoijaa...useimmat suomalaiset miehet ovat juuri tuollaisia perusluonnoltaa unelmamiehiä. Käytävät töissä, tyytyvät yhteen naiseen, tekevät pyynnöstä kotitöitä, hoitavat kodin remotteja yms, hoitavat lapsia ja viettävät laatuaikaan perheensä kanssa.

[/quote]

Olen samaa mieltä! 

Ap

Vierailija
19/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä haluat todistaa, että on mahdollista keskustella myös sivistyneesti ja esität tekopyhää hurskastelijaa ja mielistelet kielipitkänä jokaista sinulle vastanutta. 

Vierailija
20/27 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:52"]

Mitä sinä haluat todistaa, että on mahdollista keskustella myös sivistyneesti ja esität tekopyhää hurskastelijaa ja mielistelet kielipitkänä jokaista sinulle vastanutta. 

[/quote]

Hän haluaa todistaa, että miehen osallistuminen lasten hoitoon ei synnytä keskustelua samalla tavalla kuin se, että mies ei osallistu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi