Loma loppui - mummi lepää
Olen 75, virkeämpiakin mummoja on. Omen nyr viikon pelannut lautapelejä, lukenut ääneen, laittanut ruokaa 10 ja 12 - vuotiaille lomalaisille.
Tosin äitinsä on mukana mutta hän tekee etätöitä. Väsy olo on nyt.
Kommentit (13)
Hienosti jaksoit! Lapsille hienoja yhdessäolon hetkiä. Ovat arvokkaita.
Niin. Yleensä etätöitäkään tehdessä ei pysty keskittymään ruuanlaittoon, kuten ei toimistolla työskennellessäkään.
Kyllähän se jatkuva läsnäolo on väsyttävää, onneksi mummolla on nyt aikaa levätä.
Hienoa, että jaksoit tuonkin verran. Sinulla on oikeus omaan rauhaan silloin kuin haluat. Sano jo etukäteen, että seuraavana loma-aikana voit ottaa maksimissaan pariksi päiväksi lapset luoksesi. Oli vanhemmat mukana tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti lepäätkin. Olitko apuna omasta ilosta ja omasta päätöksestä vaikkakin ehkä pyynnöstä vai hammasta kiristellen ja pakosta? Jos jälkimmäistä, niin oikeasti olet ollut jo vuosikymmenet niin vanha että olet pystynyt sanomaan ei.
He olivat meillä. Leikkikenttäkäynnit ym. Ulkoilu lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Arvokkaita hetkiä taatusti, mutta mummon tai papan ehdoilla pitää kysyä lastenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan loppu. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Miksi pelleilet? Et ole aloittaja eikä sinulla ole lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvokkaita hetkiä taatusti, mutta mummon tai papan ehdoilla pitää kysyä lastenhoitoa.
Jokainen on kyllä myös velvollinen kertomaan ihan itse jos jokin pyyntö on liian raskas. Tämän olen opettanut lapsillekin: heillä on tietyt velvollisuudet joita helpotetaan jos esim. koulussa on paljon kokeita. Koska en itse voi kuitenkaan tietää, kuinka paljon heillä on kerratravaa ja ehkä vielä opeteltavaakin, niin saavat luvan kertoa itse.
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan loppu. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Tämä on palstan trolli, ei oikea ap.
10-12 vuotiaille luit ääneen? täh? ja kävitte leikkikentällä? oletko nyt varma että olivat tuon ikäisiä.
10 ja 12 -vuotiaille pitänyt lukea ääneen? Eikö ne nyt sentään osaa jo itse lukea?
Ja lautapelejä voivat pelata kahdestaankin. Ei tuon ikäiset koko ajan aikuisen seuraa tarvitse.
Tuon ikäiset käy jo itse kirjastossa hakemassa luettavansa ja lukevat itse. Eihän ne kotonaankaan koko ajan jonkun aikaihmisen viihdytettäviä ole.
Jos olisi vain yksi lapsi, niin ehkä eri asia. 75-vuotias on periaatteessa vielä toimelias aikuinen, mutta jos on vähänkään jotain sairautta, niin se tuntuu heti rankemmalta kuin nuorempana. Kokoaikainen lasten viihdyttäminen ja vielä monen päivän ajan, on jo liikaa vaadittu. Eläkeläinen on tottunut ottamaan jo päiväuniakin, koska jostain syystä vanhempana ne yöunet jää lyhyiksi, monet vanhat ihmiset valittaa juuri siitä, että herää aamuyöstä eikä saa millään enää unta. Sitten kuitenkin nukuttaisi päivällä, mutta eihän sitä silloin voi, jos pitää lasten kanssa telmuta.
Kyllä lapset nauttii kuunnella lukemists vielä tuossa iässä. Vaikka osaavat itsekin. Olemme lukeva perhe.
Leikkikenttä- isompi leikkikenttä jonne mennään autolla. Viiden kilometrin päässä mutta paljon isommillekin sopivaa toimintaa.
Ei siis mikään päiväkodin piha.
Mummolassa on mummin läsnäolo ja mukana touhuissa tärkeä juttu.
Varmasti lepäätkin. Olitko apuna omasta ilosta ja omasta päätöksestä vaikkakin ehkä pyynnöstä vai hammasta kiristellen ja pakosta? Jos jälkimmäistä, niin oikeasti olet ollut jo vuosikymmenet niin vanha että olet pystynyt sanomaan ei.