Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa voi olla ns. köyhiä vailla ruokaa, vaikka on toimeentulotuki? - Hurstin jono

Vierailija
15.12.2020 |

Sohaisen ehkä muurahaispesää. Mietin Hurstin jonoa ja sitä, kuka siellä jaksaa jonottaa. Meillä Suomessa jokaiselle pitäisi jäädä perustoimeentulo huolimatta siitä onko töissä vai ei ja vaikka olisit pienituloinen, niin pitäisi jäädä se minimi käteen. Toimeentulotukea saa, jos tulot alittaa perusosan.

Poikani elää toimeentulotuella ja sille jää jopa käteen rahaa. Nuori 20-vuotias, joka koittaa saada lukio-opintonsa loppuun, että pääsisi opiskelemaan. Hänelle se perusosa siis riittää hyvin peruselämiseen, koulukirjoihin ja jopa jää rahaa käteen. Hän sillä samalla rahalla ostaa myös salikorttinsa ja proteiinit. Hän myös asuu kaksiossa, joten maksaa itse sen ylimenevän osan. En siis niele sitä väitettä, että TTT olisi jotenkin liian pieni, kun kaikilla se sama raha pitäisi jäädä kulujen jälkeen käteen. Minulla on myös joskus ollut TTT kausi ja itsekin elin sillä oikein hyvin. Ei tarvinut mistään koskaan erikseen pihistää. Pystyin sillä maksamaan myös auton kulut huoletta ja silti elin hyvin.

Voisiko joku viisampi sanoa, miksi jotkut eivät pysty elämään sillä samalla rahalla ja toisille jää jopa rahaa käteen? 

Asunnottomuuden vielä ymmärrän. Meillä on paljon sellaisia, jotka ovat sössineet joskus luottotietonsa ja eivät siksi saa asuntoa. Meillä myös on samaan aikaa tyhjillään uusia asuntoja. Tuttavani on asuntomyyjä ja välittää vuokrakohteita. Niitä tyhjiä asuntoja on enemmän, kuin mitä media ja markkinat antaa ymmärtää. 

Kommentit (313)

Vierailija
41/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjuulta pois kirjoitti:

Katsokaa YLE areena elokuvat Tapsa Rautavaara Repe Helismaa , kulkuri ja joutsen . Ne oli köyhiä ja teki töitä yötä päivää oli sodassa elätti perheensä puskien töitä . Motiivit elää tehdä työtä hankkia tuokaraha asunto . Näillä oli kovaa mutta pärjäsi . Ottakaa esimerkkiä ,että ihmisen pitää elättää itsensä työllään .

Suomessa on työttömiä paljon enemmän kuin vapaita työpaikkoja.

Vierailija
42/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihteet. Tupakka maksaa parisataa kuussa jos polttaa askin päivässä. Miettikää mitä viina maksaa. Siinä se.

Itse en polta enkä juo ja olen korkeakoulutettu. Työnsaantiani haittaa ikä - olen lähes kuusikymppinen ja sairastan vakavaa pitkäaikaissairautta. Minulla on pieni ja vaatimaton omistusasunto (mm. pesumahdollisuus vain pihasaunassa), johon ei juuri saa asumistukea. Nuorin lapseni, 18 v, joka kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä, asuu vielä kotona, ja hän ei saa toimeentulotukea, koska tuloihin lasketaan laina (jota ei halua nostaa). 

N. 500 euron suuruinen ansiosidonnainen työttömyyskorvaukseni lasketaan parin vuoden takaisen, osa-aikaisen "hanttihomman" mukaan, koska apurahoja ei huomioida laskelmissa, ja viimeiset työt yliopistossa eivät täytä työssäoloehtoa. Vuosi sitten olin sairauteni puhjettua 8 kk sairauslomalla, enkä enää pysty fyysisesti raskaisiin töihin.

Minulla on velkaa asunnosta ja opintolainaakin maksamatta. Näitä ei huomioida menoina toimeentulotuessa. En haluaisi myydä taloa ennen kuin viimeisen pakon edessä, sillä tämä talo on kulkenut suvussa lähes 150 vuoden ajan.

En ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska osa-aikainen työsuhde päättyi tänään. Toivon kuitenkin, että asumiskulut huomioidaan ainakin osittain harkinnanvaraisessa toimeentulotuessa, ja käteen jäävä rahasumma olisi n. 800 e. Siitä kun maksaa velat ja asumiskulut, ei muuhun elämiseen tule paljoa jäämään.

Olen nyt muutaman kerran käynyt ruokajaossa ja yrittänyt kerätä rahaa joulua varten, kun jo kotoa muuttaneet lapset saapuvat joulunviettoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Esimerkiksi Helsingissä asuminen on kallista ja asumistukea saa tietyn määrän. Sossu ei välttämättä maksa ylimääräistä, vaan menee siitä ttt.

Kaikki eivät myöskään saa ttt, vaikka tarvitsisivat, syitä on monia. Yksi on se, että jos on ennen umpikujaa yrittänyt selvitä itse ottamalla esim. lainaa elämiseen. Siitä voi tulla tilanne, että et vaan saa ttt, koska sossu ns. ei maksa lainoja ja siinä sivussa ei muutakaan. Eli luottotiedot pitää tossa kohtaa menettää.

Sitten on liuta päihdeongelmaisia, syrjäytyneitä jne., jotka eivät pysty aina asioitaan järjestämään.

Tiedätkö muuten paljonko ttt on? Se on vähän. Jos joku yllätys tulee, niin sinne se nopeasti uppoaa.

Miksi siellä helsingissä täytyy asua jos on työtön ja sossun asiakas?

Eikö tukien saajan itsensäkin kannalta olisi parempi muuttaa jonnekin muualle halvemmille maille ja käyttää se sossun tukiraha ruokaan ja henk.koht. menoihin?

Miksi velallinen joka ei pysty maksamaan velkojaan ei anna niiden mennä ulosottoon, sillä mitä nopeammin velat sinne päätyvät, sitä nopeammin alkaa prosessi jonka lopussa on velkojen anteeksianto.

En myöskään ymmärrä kilometrien pituisia leipäjonoja.

EIvät kai kaikki suomen mielenterveysongelmaiset, nistit ja juopot hesassa ole?

toisinsanoen  suomen pääkaupungissa saa asua ainoastaan rikkaat?

No en minä kyllä niin sanonut.

Mietin vain omalta kohdaltani asiaa ja päädyin siihen että söisin mieluummin ihan omavalintaisia ruokia kaupasta, kuin söisin kuin koira eteenheiteltyjä armopaloja.

Työttömyyskorvaus ja sosiaaliset tuet ovat lakisääteisia etuja jotka kuuluvat kaikille kansalaisille, joten muuttaisin tottakai liian kalliista asunnosta halvempaan kuin että alkaisin kerjäämään ruokaani leipäjonosta. Seiso, odota, jonota, kerjää, kiltti koira, ota tästä leipää ja jauhoja.

köyhyys voi olla nöyryyttävää mutta sitä ei pidä hävetä. ketjussa joku mainitsikin kuinka muutat jos ei ole vuokravakuutta? tai ei ole rahaa muutto kustannuksiin?

Vierailija
44/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihteet. Tupakka maksaa parisataa kuussa jos polttaa askin päivässä. Miettikää mitä viina maksaa. Siinä se.

Asuin tuon ruokajakelumestan välittömässä läheisyydessä 7kk viime vuonna. Päihdeongelmaisia nuo ovat, 99%:lla rööki suussa ja 50%:lla pullo/tölkki kourassa. Ns. hardcore-nistejä tuossa ei näkynyt (eivät varmaan syö tai mieluummin pöllivät alepasta) vaan sellaista keski-ikäistä väsähtänyttä pulsusakkia. Ruokakassin kanssa sitten Roskapankin terassille päiväkaljalle.

Vierailija
45/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mihis ne rahat on käytetty? Leipäjonossa on hyvätuloisia pihejä mukana.

Vierailija
46/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Esimerkiksi Helsingissä asuminen on kallista ja asumistukea saa tietyn määrän. Sossu ei välttämättä maksa ylimääräistä, vaan menee siitä ttt.

Kaikki eivät myöskään saa ttt, vaikka tarvitsisivat, syitä on monia. Yksi on se, että jos on ennen umpikujaa yrittänyt selvitä itse ottamalla esim. lainaa elämiseen. Siitä voi tulla tilanne, että et vaan saa ttt, koska sossu ns. ei maksa lainoja ja siinä sivussa ei muutakaan. Eli luottotiedot pitää tossa kohtaa menettää.

Sitten on liuta päihdeongelmaisia, syrjäytyneitä jne., jotka eivät pysty aina asioitaan järjestämään.

Tiedätkö muuten paljonko ttt on? Se on vähän. Jos joku yllätys tulee, niin sinne se nopeasti uppoaa.

Eikö tukien saajan itsensäkin kannalta olisi parempi muuttaa jonnekin muualle halvemmille maille ja käyttää se sossun tukiraha ruokaan ja henk.koht. menoihin?

Miksi velallinen joka ei pysty maksamaan velkojaan ei anna niiden mennä ulosottoon, sillä mitä nopeammin velat sinne päätyvät, sitä nopeammin alkaa prosessi jonka lopussa on velkojen anteeksianto.

Mietin vain omalta kohdaltani asiaa ja päädyin siihen että söisin mieluummin ihan omavalintaisia ruokia kaupasta, kuin söisin kuin koira eteenheiteltyjä armopaloja.

Työttömyyskorvaus ja sosiaaliset tuet ovat lakisääteisia etuja jotka kuuluvat kaikille kansalaisille, joten muuttaisin tottakai liian kalliista asunnosta halvempaan kuin että alkaisin kerjäämään ruokaani leipäjonosta. Seiso, odota, jonota, kerjää, kiltti koira, ota tästä leipää ja jauhoja.

Helsingissä et noin vain muuta kalliista asunnosta halvempaan kun niitä halvempia ei tahdo löytyä.

Vierailija
47/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kuulee sanottavan että jokainen oikeasti köyhä saa toimeentulotukea. Järjestelmä ei ole kuitenkaan aukoton. Vuonna 2018 Suomessa oli yli 100 000 ihmistä, jotka olisivat oikeutettuja toimeentulotukeen, mutta eivät sitä osaa tai jaksa tai kehtaa hakea.

Hakeminen on vaikeaa ja byrokraattista. Esimerkiksi masennus voi olla syynä siihen että tähän paperisotaan ei jaksa lähteä. Jos perheen vanhemmilla ei ole hakemiseen voimia ja osaamista siitä kärsivät myös lapset. Voi myös käydä niin että hakemus täytetään väärin eikä tukea sen vuoksi saa vaikka siihen olisi oikeus.

Vierailija
48/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät osaa tai jaksa hakea toimeentulotukea, esimerkiksi masentuneelle se on aikamoinen paperisota.

Myös velkaongelmiin on pikavippien kanssa helppo joutua.

Kyllä. Lisäksi kaikki ikäihmiset eivät osaa käyttää nettiä.

Vierailija
49/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muutat, jos elät kädestä suuhun? Tämä on meidän todellisuutta, vaikka en ole ruokajonossa käynyt. Ehkä pitää mennä ja säästää ruokarahat muuttoa varten.

Vierailija
50/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerran jono on noin kauhea häpeä, niin miksi ajattelet, että jonottajilla olisi muuta vaihtoehtoa? Kuka sinne huvikseen menee häpeämään?

Sitähän tässä juuri pohditaan?

Miksi ihminen asuu helsingissä jos joutuu vuokran vuoksi kerjäämään ruokansa?

Miksi ihminen ei anna velkojensa mennä ulosottoon vaan mieluumin kerjää ruokansa?

Jokainen tuntee häpeää omalla tavallaan ja itse kuulun siihen osaan kansasta joka mieluummin varastaisi ruokansa kuin kerjäisi sitä muilta.

Jokainen tavallaan, ei siinä mitään, mutta alussa esittämiini kysymyksiin voisi joku vastata.

Vierailija
51/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ jaetaan 10 päivälle . Sitten ostetaan vain se mikä on pakko . Perunapussi 1€ perunapussi 1€ porkkanapussi1€ nakkipussi 4€ leipä 1€ voi 3€ . Nakkikeitto . Hernepussi liotetaan yön yli vedessä huuhdellaan keitetään vedessä hiljalleen . 1€ . Iso kattilallinen hernesoppaa. Iso munalaatikko 3€ 2 maitoa 3€ vehnäjauho 1kg 1€lättyjä . ( Kuivakakku samat aineet ei maitoa margariini ). Leipä voi maito 6€ . Lauantai- makkara paketti 2€ . Kaljat ostetaan vasta jos jää yli tai tulee niin paljon että riittää. Viipaloitu leipäpaketti 1€ . Appelsiinimehu 2-3€ litra. Ette näe nälkää vaan tuhlaatte . Kahvipaketti 3-4€ . Osaatte tehdä itse ruokaa se on halvinta . Ensin laskut sitten ruoka sähkö . Viimeksi muut tarpeet . Monet opiskelee niin pienet tulot ja pesee pyykit shampoolla . Aina voi soveltaa. Lattian voi pestä astianpesu aineella kevyesti pyyhkiä jos muu on loppu . Yhden pitsan hinnalla teet uunissa itse tai ostat viikon ruuan . Siis tilausmaksut . Kaupan pitsat 1,20€ . 4 kaupan pitsaa 5€ . Makkara grilli 3-3€ paketti 4 makkaraa yhdessä . Perunoita makkarakeitto .

Vierailija
52/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsee uudet kengät tai takin tai pystyy joskus harrastamaan.

Vierailija
53/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tuhlaatte ? kirjoitti:

100€ jaetaan 10 päivälle . Sitten ostetaan vain se mikä on pakko . Perunapussi 1€ perunapussi 1€ porkkanapussi1€ nakkipussi 4€ leipä 1€ voi 3€ . Nakkikeitto . Hernepussi liotetaan yön yli vedessä huuhdellaan keitetään vedessä hiljalleen . 1€ . Iso kattilallinen hernesoppaa. Iso munalaatikko 3€ 2 maitoa 3€ vehnäjauho 1kg 1€lättyjä . ( Kuivakakku samat aineet ei maitoa margariini ). Leipä voi maito 6€ . Lauantai- makkara paketti 2€ . Kaljat ostetaan vasta jos jää yli tai tulee niin paljon että riittää. Viipaloitu leipäpaketti 1€ . Appelsiinimehu 2-3€ litra. Ette näe nälkää vaan tuhlaatte . Kahvipaketti 3-4€ . Osaatte tehdä itse ruokaa se on halvinta . Ensin laskut sitten ruoka sähkö . Viimeksi muut tarpeet . Monet opiskelee niin pienet tulot ja pesee pyykit shampoolla . Aina voi soveltaa. Lattian voi pestä astianpesu aineella kevyesti pyyhkiä jos muu on loppu . Yhden pitsan hinnalla teet uunissa itse tai ostat viikon ruuan . Siis tilausmaksut . Kaupan pitsat 1,20€ . 4 kaupan pitsaa 5€ . Makkara grilli 3-3€ paketti 4 makkaraa yhdessä . Perunoita makkarakeitto .

Mieluummin ottaa hengen itseltään kuin syö paskaa.

Vierailija
54/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä et noin vain muuta kalliista asunnosta halvempaan kun niitä halvempia ei tahdo löytyä.

No voi kristuksen munat, täytyykö siellä stanan kalliissa kaupungissa asua ja maksaa ruokarahoistaan osa asuntosijoittajalle?

Ootteko te vähän pörröjä?

Vierailija
55/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerran jono on noin kauhea häpeä, niin miksi ajattelet, että jonottajilla olisi muuta vaihtoehtoa? Kuka sinne huvikseen menee häpeämään?

Sitähän tässä juuri pohditaan?

Miksi ihminen asuu helsingissä jos joutuu vuokran vuoksi kerjäämään ruokansa?

Miksi ihminen ei anna velkojensa mennä ulosottoon vaan mieluumin kerjää ruokansa?

Jokainen tuntee häpeää omalla tavallaan ja itse kuulun siihen osaan kansasta joka mieluummin varastaisi ruokansa kuin kerjäisi sitä muilta.

Jokainen tavallaan, ei siinä mitään, mutta alussa esittämiini kysymyksiin voisi joku vastata.

Tässä vastauksia kysymyksiisi:

https://yle.fi/uutiset/3-11351353

Vierailija
56/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajonoissa kävijät ovat laiskoja ja itsekkäitä. Pelaavat, juovat ja polttavat rahansa. On geelikynttä ja turbohuulta ja merkkilaukkua. Täytyy sitten hakea ruoka ilmaiseksi kun rahat menevät näihin edellä mainittuihin.  Ärsyttää tämä paapominen, saisi loppua. Ottakaa ihmiset itse vastuu itsestänne se ei kuulu YHTEISKUNNALLE!!!!!!!!!! Menkää töihin ja säästäkää rahanne. Ei muiden veronmaksajien tehtävä ole maksella teidän ongelmia ja rahattomuutta.

Vierailija
57/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos esimerkiksi henkilö putoaa pois työmarkkinatuelta ja puolison tulot ovat vaikka 1500 netto, niin oletetaan, että puoliso elättää sut. Tämä on ok niin kauan kuin asuu vuokralla, koska silloin voi saada asumistukea, mutta jos maksaa lainaa omasta, niin voi olla ettei se puoliso todellisuudessa pystykään elättämään, kun maksaa jo sitä lainaa sitten yksin. Ongelmaksi tämä muodostuu yleensä siinä vaiheessa, kun ilman tuloja jäänyt sairastuu ja joutuu operaatioon tai tarvitsisi vaikka uudet rillit, koska kaikkea tällaista se puoliso ei kyllä enää millään veny kustantamaan. Ja harkinnanvaraista ei saa ellei ole päätöstä perus-tt:stä.

Lain mukaan taitaa olla pakko laskea sairaskulut menoiksi, vaikka ei perustt-tuella olisi. Silti teillä voi olla muita menoja, joita ei katsota Kelan mukaan menoiksi, jolloin näyttää, että teillä on rahaa maksaa myös nuo sairauskulut. Esim. opintolainan korkoja ja lyhennyksiä ei katsota menoiksi lainkaan.

Vierailija
58/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokajonoissa kävijät ovat laiskoja ja itsekkäitä. Pelaavat, juovat ja polttavat rahansa. On geelikynttä ja turbohuulta ja merkkilaukkua. Täytyy sitten hakea ruoka ilmaiseksi kun rahat menevät näihin edellä mainittuihin.  Ärsyttää tämä paapominen, saisi loppua. Ottakaa ihmiset itse vastuu itsestänne se ei kuulu YHTEISKUNNALLE!!!!!!!!!! Menkää töihin ja säästäkää rahanne. Ei muiden veronmaksajien tehtävä ole maksella teidän ongelmia ja rahattomuutta.

Ei taida olla akateemisillekaan töitä tarjolla.

Vierailija
59/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät saa edes sitä toimeentulotukea. Itselle opiskelijana jää vuokran jälkeen 150€/kk.

Vierailija
60/313 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen koronaa kävin leipäjonossa vaikka sijoitin. Että ei kaikki siellä jonossa nälkää näe(on siellä heitäkin joilla kuukausien ruokavarasto vyötärön ympärillä). Ja työttömänä on paljon aikaa. Itse yhdistin monesti kirjastossa käyntiin ruoan haun.

On ihmisiä, joilla on ruuan suhteen todellinen hätä, mutta kaikkein alinta pohjasakkaa ovat tämän kirjoittajan kaltaiset parasiitit ja v** todelliset lokkeilijat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi