Helvetti näitä Facebookin kirppiksiä! *avautuminen*
Laitoin jokunen kuukausi sitten kansion pystyyn oman paikkakuntani kirppikselle, kun intouduin tekemään oikein kunnon suursiivouksen. Vastaan on tullut niin uskomattomia juttuja, ettei tosikaan! Yhden käden sormet eivät riitä laskemaan niitä kertoja, kun "lapsi on sairastunut" viisi minuuttia ennen sovittua noutoa tai tuo sairastuminen ilmoitetaan vasta, kun olen laittanut kyselyviestiä perään seuraavana päivänä. Ovatpa jotkut kehdanneet asiallisesta "hei, odottelin sinua eilen noutamaan kenkiä, oletko yhä kiinnostunut niistä...?" -viestistäni suuttuakin, capsi laulaen ja huutomerkkejä raiskaten on selitetty ties mitä nyyhkytarinoita sairaalaan joutuneista lapsista ja kadonneista koirista.
Tuttu kuvio on myös se, että ensin varataan, mutta laittamaani yksityisviestiin ei koskaan tule vastausta. Sitten parin päivän päästä vapautan tuotteen seuraavalle ja pahimmillaan sama kuvio toistuu useastikin. Ihmisillä on ihan absurdeja toiveita parin euron juttujen suhteen, en kyllä lähde viemään taaperon kumisaappaita toiselle puolelle kaupunkia ihan hyvää hyvyyttäni tai varaudu siihen, että pariskunta tulee hakemaan nojatuolia ja odottaa minun mieheni kanssa kantavan sen heidän autoonsa, mitä ihmettä?
Minulle on suututtu siitä, että olen kahden päivän odottelun jälkeen laittanut jonkun jutun seuraavalle jonossa, koska "pitää ymmärtää niitä jotka on kirjaston tietokoneen varassa!". Olen saanut moitteita siitä, että 10 eurolla myymässäni VALTAVASSA vauvanvaatepaketissa oli joku body, jonka rinnassa oli pientä tahraa, vaikka lupasin niiden olevan perussiistejä ja tahrattomia. Yhdelle vaatekappaleelle tuli siinä setissä hintaa 12 euroa, lupasin palauttaa sen valittajan tilille. Ei koskaan laittanut tilinumeroansa.
Eivät kaikki kokemukset suinkaan huonoja ole, suurin osa tietysti hyviä ja olen saanut ilahduttavan paljon tavaraa myytyä. Tekisi vaan mieli laittaa albumiini tekstiksi, että sori, myyn näitä tavaroita vain sellaisille henkilöille, joiden koulutustiedoissa ei lue "elämänkoulu" ja joka ei jaa -LiibaLaaba-n kuvia seinälleen. Koska näin ei voi tehdä, myyn jatkossa tuolla vain arvokkaammat hommat ja lasten perusvaatteet sun muut kapistukset annan suosiolla ilmaiseksi ensikodille tai maahanmuuttajien vastaanottokeskukseen.
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:33"]
Wau! Et joku on jaksanut laatia noin yksityiskohtaiset säännöt fb:n marimekko kirpparille! There´s no life somewhere...
[/quote]
Ja mikä hauskinta, noiden sääntöjen laatijat varmasti pitävät itseään pyyteettöminä hyväntekijöinä, jotka silkkaa altruismiaan näkevät kauhean vaivan tuottaakseen muille hyvää :D
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:55"]Ja mua taas ypenä ärsyttää se, että jotkut jäsenet viis veisaa säännöistä (esim. irtokuva kiellot ym.) ja tekevät mitä lystää ja jos heille laittaa huomautuksen, niin voi kristus mikä mäkätys ja vittuilu.
[/quote]
No millaiset säännöt teidän kirppiksellänne on? Jos lista on pitkä kuin nälkävuosi ja täynnä epäolennaisuuksia kuten tuotteiden mittoja, älä ihmettele ettei kukaan lue niitä. Se on kuitenkin VAIN KIRPPIS, ei leikkaussali tai eduskuntatalo. Mitä tulee seinäkuviin, miksei niitä voi vain poistaa ilman ylimääräisiä kommentteja? Kokemukseni mukaan ei ne myyjät viitsi kuviaan poistaa vaikka olisi miten väärässä paikassa.
[/quote]
Olen useamman isomman ryhmän yp (+ parin pienemmän), isommissa tietty on enemmän sääntöjä, mutta ei ne todellakaan ole tuollaiset, kun Marimekolla.
Eli lyhyesti sanottuna:
Myytyjen tuotteiden kuvat pitää poistaa
Kuvia saa uppailla kerran päivässä tms. (tämä on yhdellä kirpalla käytössä)
Ei irtokuvia (ja ne poistetaan välittömästi! Tästä just tulee napinaa ja marinaa ja vittuilua.
Paikkakunta pitää mainita
Tuotteista omat kuvat (poikkeuksena ostoilmoitukset toki). (Tämä on käytössä yhdessä ryhmässä, tuolla samassa missä on uppaus sääntö).
Ei yv kauppoja eli varaus pitää tehdä kuvan alle (tämä on yhdessä ryhmässä).
Varaus tehdään selvästi eli mainitaan sanat mulle, otan, varaan tms tms. ja kysely (esim. mittojen tms.) EI ole varaus.
Jos estää ypt, joutuu pihalle.
Kolme "negapalautetta" (esim. hupivarailuista ym. huijarit heivataan heti pihalle, jos jäsen laittaa viestiä, että se ja tämä ei ole postittanut mulle tavaraa), niin joutuuu jäähylle.
Ei kirppisprofiileita (tämä on parissa ryhmässä käytössä) eli jos haluaa käyttää kirppisprofiilia, niin se pitää olla muotoa Maija kirppis Virtanen eikä Maijan kirppis.
Wau, miten upeaa, yp:nä useammassa suuremmassa ryhmässä! Kuulostaa siltä, että joku on saanut sen hamuamansa vallan mitä avuillaan ja koulutuksellaan ei ole työelämässä irronnut... Millainen elämä on ihmisellä, jota ärsyttää sellainen asia kuin irtokuvat fb-kirpparilla? Ööö - pitäiskö pitää sometaukoa sen aikaa että suhteellisuudentaju ja ote elämään palaavat?
Mua niin potuttaa. erehdyin laittamaan vaihtoilmoitukseen että vaihdossa kahvia. Erittelemättä sen enempiä mitä kahvia. eiköhän se haaskalintu tuonut halvinta ja paskimman makuista kahvia ikinä! Ei sitä kehtaa edes vieraille tarjota :D
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:52"]
Wau, miten upeaa, yp:nä useammassa suuremmassa ryhmässä! Kuulostaa siltä, että joku on saanut sen hamuamansa vallan mitä avuillaan ja koulutuksellaan ei ole työelämässä irronnut... Millainen elämä on ihmisellä, jota ärsyttää sellainen asia kuin irtokuvat fb-kirpparilla? Ööö - pitäiskö pitää sometaukoa sen aikaa että suhteellisuudentaju ja ote elämään palaavat?
[/quote]
No just, just.. Ihan tiedoksesi vaan, niin ryhmissä on useampi muukin yp eli en ole ainut yp. Enkä ole yhteenkään ryhmään laatinut sääntöjä, ne on ollut ryhmissä jo silloin, kun olen tullut ypeksi. Ja kyllä, mulla on elämää Facen ulkopuolellakin!
Myin Ticketin toppahaalaria 20 eurolla. Siisti ja todellakin käyttökuntoinen, hyvä puku. Ostaja tuli paikalle, eikä sattumalta ollut mukana kuin 10 euroa, koska "aijaa..... hitsi mä sit kai muistin sen hinnan väärin......." Idioottina annoin sen sille sillä kympillä, toiste en tee samaa virhettä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:52"]
[/quote]
No just, just.. Ihan tiedoksesi vaan, niin ryhmissä on useampi muukin yp eli en ole ainut yp. Enkä ole yhteenkään ryhmään laatinut sääntöjä, ne on ollut ryhmissä jo silloin, kun olen tullut ypeksi. Ja kyllä, mulla on elämää Facen ulkopuolellakin!
[/quote]
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta, miksi haluat olla yp?
Mä en suostuis millään, mutta kiva, että jotkut on.
Pikku vinkkinä, esim. jos Marimekon säännöt vituttaa, niin kuka käskee pysymään ryhmässä? Tai jos jonkun muun ryhmän ypt on natseja, joilla ei ole muuta tekemistä kuin kytätä 24/7 mitä ryhmässä tapahtuu, niin ryhmistä löytyy se eroa nappulakin :D Sitä vaan painamaan.
Isommissa ryhmissä on oikeasti pakko olla tiukat säännöt, muuten meno menee ihan lastentarhan tyyliseksi. Ja säännöt on pakko vääntää ratakiskosta, muuten niistä tulee nillitystä.
Ja otetaanpa esimerkki: ryhmässä on 20 000 jäsentä, 40 ihmistä lataa 30 kuvaa suoraan seinälle ja nostelee niitä miten sattuu, muiden kuvat hukkuu sinne alimmaiseksi. Sen takia ryhmissä on uppaus kiellot, että muidenkin kuvat saa näkyvyyttä :)
Jossain ryhmissä pitää laittaa kuviin lappu, missä lukee oma nimi sekä päivämäärä, tällä yritetään estää huijauksia.
Kirppisnimellä tms. voivat taas huijata, sen takia heitä ei joihinkin ryhmiin hyväksytä sisälle.
Jossain ryhmissä taas kansiot poistetaan tietyin väliajoin ja laitetaan uudet, sen takia irtokuvia ei sallita. Helpompaa poistaa ne kansiot, kun ruveta poistamaan 500 irtokuvaa (joista puolet on toki jo myyty, mutta myyjät on "unohtaneet" poistaa ne ryhmästä).
Yv kaupat taas voidaan kieltää sen takia, että ettei tule mitään "sotaa" siitä, että kuka on ollut ekana.
Eri asia, jos ryhmä on pieni (esim. alle 1000 jäsentä tms.), siellä ei irtokuvat ym. haittaa ja voikin olla rennompi meininki, mutta mitä isompi ja suositumpi ryhmä, sen nipommat säännöt pitää olla.
Ja kuvien poisto taas selittyy sillä, ettei tule turhia kyselyitä :)
Nimimerkillä parin ryhmän yp ja varmaankin 40 kirppisryhmän jäsen (+ varmaan 50 "ei-kirppisryhmän" jäsen) Facebookissa. Sääntöjä löytyy laidasta laitaan, löytyy todella rentoja ryhmiä, missä ei ole sääntöjä ollenkaan ja sitten löytyy noita ns. "natsiryhmiä".
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:52"]
[/quote]
[/quote]
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta, miksi haluat olla yp?
Mä en suostuis millään, mutta kiva, että jotkut on.
[/quote]
Ei ne ryhmät pyöri ilman ypeitä :) Kun ei nihiin ryhmiin pääse sisälle muuten (toki jossain ryhmissä voi olla asetuksina, että jäsenet voi lisätä ryhmään kavereitaan). Ja eipä tuohon "hommaan" mene hirveästi aikaa, kun todellakin ryhmissä on mun lisäksi 3-4 ypeetä. Aamulla katson yhden ryhmän kuvat ja poistan irtokuvat, hyväksyn jäsenet muistakin ryhmistä ym. Päivällä sama juttu ja illalla myös. Meniskö aikaa yhteensä joku tunti, jos sitäkään.
Toki kuvien poistopäivänä menee aikaa enempi, mutta..
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:12"]Olen huomannut saman.
Siksi en jaksa enää myydä mitään. Ostajanakin ottaa pannuun nämä varaajat joista ei kuulu mitään moneen päivään, sattaa mennä pitkän aikaa että selviää kuka saa ostaa tuotteen.
[/quote]
Mä oon ratkaissut asiaa varaamiseen kieltämisellä. Mut siitäkin saa harmaat hiukset.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:12"]Olen huomannut saman.
Siksi en jaksa enää myydä mitään. Ostajanakin ottaa pannuun nämä varaajat joista ei kuulu mitään moneen päivään, sattaa mennä pitkän aikaa että selviää kuka saa ostaa tuotteen.
[/quote]
Mä oon ratkaissut asiaa varaamiseen kieltämisellä. Mut siitäkin saa harmaat hiukset.
[/quote]
Noissakin löytyy pällejä :( Myytiin vime kesänä pinnis, ilmossa luki EI varauksia, nopein hakija saa tämän. Vasta viides hakija onnistui hakemaan sängyn :(
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 00:36"]
Mä annoin ilmaiseksi sohvan eräälle naiselle, ja pyysi tuomaan sen hänen kotiinsa. Mä vein sen koska olin hakemassa naapuritalosta kirjahyllyä ja nainen ei saanut kantoapua joten kannettiin miehen kanssa se sohva sille naiselle. Nainen tarkasti sohvan että kelpasiko (voi vittu kyllä) ja sitten pyysi kuittia kaupasta jossa pitäisi kirjoittaa että hän on maksanut sohvasta 100e. Kysyin syytä, niin kuulema hän saa sossusta sitten rahat kuittia vastaan että ikään kuin olisi ostanut multa sohvan??? Mä olin ihan että mitä helvettiä eihän niin saa tehdä, niin naisen luona kylässä ollut toinen sossupummi tokaisi halveksuvasti että no hän voi väärentää sen kuitin jos minä olen kerta niin nipo. Nainen tyytyi tähän.
Multa meni usko ihmisiin, yhteiskuntaan ja vittu ihan kaikkeen. Tästä on aikaa vuosi, ja voin sanoa että en kauppaa enää yhtään mitään enkä lahjoita myöskään mitään. KUVOTTAVAA.
[/quote]
Ja sitten syytetään mamuja valtion kassan kuppaamisesta. Huh huh..Järkyttävää. Voiko näitä käräyttää mitenkään??
[/quote]
Kai otti nimet ja viestit talteen ja käräytit ?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 00:01"]
Mä olen siinä Marimekko-ryhmässä mukana ja mitään en ole ostanut enkä myynyt. Ne säännöt on niin käsittämättömiä että en tiedä itkeäkö vai nauraa. Mun seinälle lävähtää juuri näitä haukkumaviestejä, tänäänkin ties kuinka monta. Eihän siellä uskalla mitään tehdä kun heti tulee sääntörikkomus. Ja miten ne ehtii kyttäämään siellä koko ajan?! Ja jos joku kysyy jotain niin vastaukset on vittumaisia. Itse olen kyseisessä ryhmässä vain seuratakseni noita älyttömiä sääntöjä ja niistä seuranneita riitoja.
[/quote]
Mun on pakko päästä tähän ryhmään mukaan :D Jotain hupia tähän elämään...
No onpahan touhua, hyvä että en ole facebookissa:D Huutis on kyllä kätevä, vaikka kyllähän sinnekin niitä hupihuutelijoita ja muita sekoja välillä mahtuu. On vuosien aikana valitettu ties mistä ihmeellisestä asiasta tuotteessa joka kuitenkin käynyt ilmi ilmoituksesta, mutta onneksi harvemmin, ehkä muutama tapaus... Ylläpito voisi myös vähän toimia paremmin, eivät poista hupihuutelijoiden tunnuksia joilla huonot palautteet (ilmeisesti koska saavat myyntiprovikat näiltä niin ei sitten haittaa jos on huonopalautteisia säätämässä), mainehan siinä kuitenkin olisi huutiksella parempi mitä paremmat palautteet siellä säilyisi porukalla.
Myyjänä on helpointa kun ei välitä turhasta nillittäjistä, jos sellaisia joskus kohdalle osuu ja jos ei maksu tilillä näy ilmoituksessa ilmoitetussa ajassa kuten vaikka 7 päivää, niin sen jälkeen paukahtaa ostajalle nega ja tuote uudestaan myyntiin. Ei jaksa alkaa perään kyselemään jos ei kerran itse osata edes tuotetta maksaa. Aika helppoa kun ei vaan ala säätämään kenenkään kanssa mitään. Joskus tulee suostuttua noutoon jos ostajalla hyvät palautteet, sekin helppo tsekata niin ei tarvitse alkaa säätämään jonkun kanssa joka tekee oharit kuitenkin.
Vinkátkaa jotain hyviä fn:n vaihtoryhmiä, eli just niitä, joissa voi vaihtaa tavaraa esim. kahviin tai teehen tms?
Pysyttelen siis huutiksessa suosiolla jatkossakin. Ihan tiedoksi jollekin joka asiaa epäili, niin huutiksen ylläpito ei todellakaan saa mitään provikoita myydyistä tuotteista.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:09"]
Pysyttelen siis huutiksessa suosiolla jatkossakin. Ihan tiedoksi jollekin joka asiaa epäili, niin huutiksen ylläpito ei todellakaan saa mitään provikoita myydyistä tuotteista.
[/quote]
Niin no ei varmaan ylläpito mutta tehomyyjät maksavat huutonetille myydyistä tuotteista aina tietyn prosentin olikohan 10€:n asti maksimissaan vaikka olisi kallis tuote. Kirjoitin epäselvästi, tarkoitin että Huuto.net saa provikat joten ilmeisesti siksi eivät poista kaikkia hupihuutelijoita tai joilla palautteet todella huonotkin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:12"]
[/quote]
[/quote]
Niin on! Nimittäin Vauva-foorumilla :,,D
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:12"]
[/quote]
[/quote]
Niin on! Nimittäin Vauva-foorumilla :,,D
[/quote]
Sori :D Harvemmin käyn täällä.. Mutta nyt on sellainen päivä ettei ole mitään tekemistä :D Vettä tulee, kun esterin perseestä jne. Avaan avn ehkä pari kertaa viikossa :D
Wau! Et joku on jaksanut laatia noin yksityiskohtaiset säännöt fb:n marimekko kirpparille! There´s no life somewhere...