Helvetti näitä Facebookin kirppiksiä! *avautuminen*
Laitoin jokunen kuukausi sitten kansion pystyyn oman paikkakuntani kirppikselle, kun intouduin tekemään oikein kunnon suursiivouksen. Vastaan on tullut niin uskomattomia juttuja, ettei tosikaan! Yhden käden sormet eivät riitä laskemaan niitä kertoja, kun "lapsi on sairastunut" viisi minuuttia ennen sovittua noutoa tai tuo sairastuminen ilmoitetaan vasta, kun olen laittanut kyselyviestiä perään seuraavana päivänä. Ovatpa jotkut kehdanneet asiallisesta "hei, odottelin sinua eilen noutamaan kenkiä, oletko yhä kiinnostunut niistä...?" -viestistäni suuttuakin, capsi laulaen ja huutomerkkejä raiskaten on selitetty ties mitä nyyhkytarinoita sairaalaan joutuneista lapsista ja kadonneista koirista.
Tuttu kuvio on myös se, että ensin varataan, mutta laittamaani yksityisviestiin ei koskaan tule vastausta. Sitten parin päivän päästä vapautan tuotteen seuraavalle ja pahimmillaan sama kuvio toistuu useastikin. Ihmisillä on ihan absurdeja toiveita parin euron juttujen suhteen, en kyllä lähde viemään taaperon kumisaappaita toiselle puolelle kaupunkia ihan hyvää hyvyyttäni tai varaudu siihen, että pariskunta tulee hakemaan nojatuolia ja odottaa minun mieheni kanssa kantavan sen heidän autoonsa, mitä ihmettä?
Minulle on suututtu siitä, että olen kahden päivän odottelun jälkeen laittanut jonkun jutun seuraavalle jonossa, koska "pitää ymmärtää niitä jotka on kirjaston tietokoneen varassa!". Olen saanut moitteita siitä, että 10 eurolla myymässäni VALTAVASSA vauvanvaatepaketissa oli joku body, jonka rinnassa oli pientä tahraa, vaikka lupasin niiden olevan perussiistejä ja tahrattomia. Yhdelle vaatekappaleelle tuli siinä setissä hintaa 12 euroa, lupasin palauttaa sen valittajan tilille. Ei koskaan laittanut tilinumeroansa.
Eivät kaikki kokemukset suinkaan huonoja ole, suurin osa tietysti hyviä ja olen saanut ilahduttavan paljon tavaraa myytyä. Tekisi vaan mieli laittaa albumiini tekstiksi, että sori, myyn näitä tavaroita vain sellaisille henkilöille, joiden koulutustiedoissa ei lue "elämänkoulu" ja joka ei jaa -LiibaLaaba-n kuvia seinälleen. Koska näin ei voi tehdä, myyn jatkossa tuolla vain arvokkaammat hommat ja lasten perusvaatteet sun muut kapistukset annan suosiolla ilmaiseksi ensikodille tai maahanmuuttajien vastaanottokeskukseen.
Kommentit (126)
Mua ei edes hyväksytty paikalliseen fb-kirppiksen ryhmään, kolme kertaa laitoin pyyntöä mutta ei ikinä hyväksytty. Pitäkää tunkkinne.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 12:14"]
Mua ei edes hyväksytty paikalliseen fb-kirppiksen ryhmään, kolme kertaa laitoin pyyntöä mutta ei ikinä hyväksytty. Pitäkää tunkkinne.
[/quote]
Onko sulla FB-nimenä joku sellainen, josta ylläpitäjä voisi vetää vääriä johtopäätöksiä? Yleensä noille aluekirppiksille hyväksytään vain luonnollisia henkilöitä, ei esimerkiksi yrityksiä. Nimesi ei siis ole mikään Marttalan Mattopesu?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 12:14"]
[/quote]
Onko sulla FB-nimenä joku sellainen, josta ylläpitäjä voisi vetää vääriä johtopäätöksiä? Yleensä noille aluekirppiksille hyväksytään vain luonnollisia henkilöitä, ei esimerkiksi yrityksiä. Nimesi ei siis ole mikään Marttalan Mattopesu?
[/quote] Ihan täysin suomalainen nimi tyyliin Maija Koskinen. Kyllä ne muita ihmisiä sinne hyväksyy, jopa mun kavereita :D
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 00:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 00:02"]
Metsolan kirppiksen ylläpitäjä on kyllä melkoinen pätijä! Voin kuvitella sen henkilön cv:n. Ei vissiin oo raukalla muuta elämää.
[/quote]
Marimekko-kirppiksellä sama meno :D Aivan uskomatonta.
[/quote]
Se Marimekko-kirppis on aivan seko paikka. Sääntöjä minkä perusteella ylläpito voi irtisanoa varoituksetta on KYMMENIÄ. Ihan järjetöntä pätemistä. Ylläpito haukkuu nimeltä vahingossa sääntöjä rikkoneita ryhmän etusivulla ilkeään sävyyn. Herää kysymys, että mikä mielenterveydenhäiriötila näillä sekopäisillä ylläpitäjillä on. Ehkä tälle ei ole vielä omaa ICD-koodia :D
[/quote]
Joka päivä tulee tällaisia ilmoituksia:
Herne Nenäänvetäjä! Kuvat ladataan valmiisin kansioihin. Vinot raitakankaat tulee kuvata ylösalaisin. Tämä on ensimmäinen varoitus.
Salli Munkaikkikestää! Ei seinäkuvia! Tuotteet kuvataan lattiaa vasteen. Seinää vasten kuvatut kuvat poistetaan varoittamatta. Kolmannesta varoituksesta erotetaan ryhmästä.
Ihme Jakumma! Kuvassa ei saa olla neljää Marimekon tuotetta samaan aikaan. Poista taustavitriinistä Mariskooli! Tämä on jo toinen varoitus, lue säännöt!
[/quote]
Tää on niin totta :)
Hupivarailijat pitäisi ampua kuuhun, samoin kuin ohareiden tekijät ja nillittävät yp:t. Tosin osa kirppisten jäsenistäkin on täysiä idiootteja, pahoittavat mielensä kun yp asiallisesti muistuttaa (yleisesti, seinällä) muistuttaa sääntöjen noudattamisesta. Siinä saa sitten kuulla miten on horo diktaattori jne. Ihanaa suomalaista kirppiskulttuuria!
Parin paskan kokemuksen jälkeen olen tehnyt vain niin, että en vie tuotteita mihinkään, en varaile kuin korkeintaan pari päivää ja jos tekee oharit, myyn ilmoittamatta seuraavalle. Ei kiinnosta alkaa kyselemään huonon ostajan perään. Innolla odotan jonkun mielensäpahoittajan yhteydenottoa kun en ole kysynyt että niiiiii ostatko tuotteen :)
No hei, minua pyydettiin kerran annetaan-palstalla viemään lehtinippu AUTON KONEPELLILLE, kun kerrostalon alaovikin on kerta lukossa. Ei tullut kauppoja, ilmaiset tavarat tullaan joko noutamaan minun kotiosoitteestani tai sitten niitä ei saa ollenkaan. Melkoista kunnioittamattomuutta myös minusta osoittaa tuollainen sitä tarjoamaani tavaraa kohtaan, että "laita se vaa sinne varkaiden ja säiden armoille!". Eiköhän niille Vauva-lehdille löytynyt oikeastikin tarvitseva osoite.
Kuulostaa TODELLA mielenkiintoiselta paikalta tuo marimekkokirppis. Pitäisiköhän liittyä ihan vain viihdearvon vuoksi. Kuulostaa hurjalta.
Herttinen mitä juttuja!! :D
Mä asioin paljon Tori.fissä ja alkanut sekin homma niin paljon vituttamaan että lopetan kokonaan kohta. Laitan aina puhelinnumeron myynti-ilmoitukseen, mutta silti enemmän ihmiset asioi sähköpostilla. Joskus vastausta joutuu odottamaan monta päivää. Jos sanotaan et ostan sohvan. Ok, kysyn koska voi tulla noutamaan ja kerron miten itse olen kotona, niin vastaus voi tulla ylihuomenna tai myöhemmin! Sitten ihmetellään miksi sohva on jo myyty, sori vaan. Miksei voi tarttua puhelimeen, soittaa ja sopia? En todellakaan ala odottelemaan montaa päivää vastausta jos siellä om monta ostajaa jonossa. Tämä tapahtuu poikkeusetta joka kerta kun siellä jotain myyn.
Viimeksi ostin, hintaan 160e ja halusin noutaa mahd. pian. Myyjälle ei sopinut kun vasta kolmen päivän päästä. Ok, edellisenä iltana heräsin tekstariin yli klo 23 et joku on tarjonnut 150e joten se on nyt LÄHTÖHINTA! Vastasin et ahaa, olen tulossa huomenna noutamaan sohvan ja maksan siitä 160e kuten myynti-iloituksessa luki, hyvää yötä.
Ja aina vaikka kuinka ilmottaa että NOUTO niin ostaja ilmottaakin hakuhetkellä et ei ookaan kuljetusta, voisitko tuoda. Pari kertaa hakenut naapurista peräkärryn ja vienyt mutta en enää jaksa.
Tässä absurdein kokemus nettimyynnistä:
Myimme isokokoista tavaraa, joihin tartuttiin aika pian ilmoituksen jätettyä. He olivat tulossa usean sadan kilometrin päästä hakemaan näitä, ja varmistimme, että heillä varmasti olisi kuljetustilaa. He ehdottivat jostakin kumman syystä, että he voisivat tulla taksilla hakemaan nämä tavarat, ja että me maksaisimme sitten taksimatkan. Olimme ehkä pikkuisen hölmistyneitä... :D
No, ostajat saapuivat: pienellä, vanhalla henkilöautolla ilman peräkärryjä tai mitään, ja autossa vielä useampi henkilö. Ja vielä ulkomaalaisia, joiden suomen kieli oli jokseenkin välttävää. Minä sitten vahdin epäluuloisena, etteivät nämä toiset miehet sitten vie mitään samalla kun mieheni asioi varsinaisen ostajan kanssa.
Selvisi, että nämä tavarat eivät mahtuneet autoon, koska a) auto oli täynnä väkeä ja b) takaluukussa oli valtavat kaiuttimet jo ennalta. Toki nämä miehet olivat käärmeissään tästä, ja he miettivät kuumeisesti, mitä he ostaisivat meiltä sitten sijalle (ettei tule turhaa matkaa). No, he ostivat parilla kympillä Playstationin... :)
Että semmoista kaupantekoa! Kyllä pikkuisen oli vauhko olo, että oliko tämä vain jonkinlainen "tarkistusreissu", jonka jälkeen käydään tyhjäämässä talo kunnolla. Mutta ei heistä sitten enää mitään koskaan kuulunut, eikä meiltä mitään kadonnut.
No, nämä varsinaiset myytävät tavarat kyllä löysivät myöhemmin omistajansa, ja se kauppa oli ihan... öh... normaali. :D
^ Ja lisäksi muuten se Playstationin ostokin oli melkoista tinkimistä. Olisi pitänyt suurin piirtein ilman antaa, kun kerran tulivat monen sadan kilometrin päästä hakemaan. :D
muuten olen samaa mieltä, mutta tuo vaatepakettiasia.. jos ilmoituksessa lupaat vaatteiden olevan hyväkuntoisia ja tahrattomia, niin kyllä niiden sitä myös pitää olla. Et voi myydä pakettia ja väittää kaiken olevan kunnossa, jos näin ei todellisuudessa ole. Et voi vähätellä asiaa "no vain yksi oli tahrainen".. Laita ilmoitukseen jatkossa "suurin osa tahrattomia ja siistejä" tai sitten et laita niitä tahrallisia pakettiin.
Mielestäni yksi nettikirpparimyynnin perusteita on se, että myytävä tavara on kuvauksen kaltaista. Siitä periaatteesta ei voi luistella pois "no vain yksi ei ollut luvatunlainen".
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 13:26"]
muuten olen samaa mieltä, mutta tuo vaatepakettiasia.. jos ilmoituksessa lupaat vaatteiden olevan hyväkuntoisia ja tahrattomia, niin kyllä niiden sitä myös pitää olla. Et voi myydä pakettia ja väittää kaiken olevan kunnossa, jos näin ei todellisuudessa ole. Et voi vähätellä asiaa "no vain yksi oli tahrainen".. Laita ilmoitukseen jatkossa "suurin osa tahrattomia ja siistejä" tai sitten et laita niitä tahrallisia pakettiin.
Mielestäni yksi nettikirpparimyynnin perusteita on se, että myytävä tavara on kuvauksen kaltaista. Siitä periaatteesta ei voi luistella pois "no vain yksi ei ollut luvatunlainen".
[/quote]
muuten kyllä tunnen tuskasi, vastaan on tullut uskomattomia ostajia, mm. "tuo se paita (1,5e) huomenna klo 12 siihen ja siihen leikkipuistoon, ollaan silloin siellä" (asun toisella puolella kaupunkia, ei ole mitään asiaa kyseisen leikkipuiston laitamille, olen päivisin töissä ja ilmoituksessa luki "postitus tai nouto myyjän kotoa"). Ja näitä tulee vastaan usein.
[/quote]
Ensinnäkin tuosta paketista ei ollut edes mitään sellaista kuvaa, josta olisi oikeasti voinut erotella myynnissä olevat vaatteet. Ostaja osti siis joka tapauksessa "sian säkissä". Toisekseen se tahra oli oikeasti hyvin pieni ja huomaamaton, kuosibodyn valkoisessa osassa oleva läntti, halkaisijaltaan alle sentti. Vaate ei siis ollut edes missään mielessä pilalla, minäkin vaatteista aika tarkkana olin sitä sellaisena käyttänyt lapsellani. Tuo tuntui minusta kovin turhalta nillitykseltä, koska totuus on, että ostaja sai yhden vaatekappaleen hinnalla valtaisan määrän tavaraa. Eri juttu sitten, jos olisin kuvannut kaiken erikseen ja myynyt vaatteet vaikka kappalehintaan 1 e/kpl, mutta kun tuo oli muutenkin vähän tuollainen "ota tai jätä"-juttu. Mutta kuten sanottua, lupasin sen menetetyn 12 senttiä hyvittää ostajan tilille, ei tarttunut tarjoukseeni.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 23:38"]
[/quote]
Ensinnäkin tuosta paketista ei ollut edes mitään sellaista kuvaa, josta olisi oikeasti voinut erotella myynnissä olevat vaatteet. Ostaja osti siis joka tapauksessa "sian säkissä". Toisekseen se tahra oli oikeasti hyvin pieni ja huomaamaton, kuosibodyn valkoisessa osassa oleva läntti, halkaisijaltaan alle sentti. Vaate ei siis ollut edes missään mielessä pilalla, minäkin vaatteista aika tarkkana olin sitä sellaisena käyttänyt lapsellani. Tuo tuntui minusta kovin turhalta nillitykseltä, koska totuus on, että ostaja sai yhden vaatekappaleen hinnalla valtaisan määrän tavaraa. Eri juttu sitten, jos olisin kuvannut kaiken erikseen ja myynyt vaatteet vaikka kappalehintaan 1 e/kpl, mutta kun tuo oli muutenkin vähän tuollainen "ota tai jätä"-juttu. Mutta kuten sanottua, lupasin sen menetetyn 12 senttiä hyvittää ostajan tilille, ei tarttunut tarjoukseeni.
[/quote]
sinä siis tiesit tahrasta etukäteen (koska osaat kuvailla sitä niin tarkkaan)? Ja silti laitoit sen pakettiin ja ilmoituksessa kerroit, ettei tahroja ole?? Aikamoista valehtelua.
Huuto.net toimii minusta edelleen ihan mainiosti, olen tänä keväänä tehnyt kauppoja 5-6 kertaa ja kaikki on sujunut mainiosti. Ehkä se huutaminen tekee sen, että tavaran oikeasti haluaa...?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 23:38"]
[/quote]
[/quote]
sinä siis tiesit tahrasta etukäteen (koska osaat kuvailla sitä niin tarkkaan)? Ja silti laitoit sen pakettiin ja ilmoituksessa kerroit, ettei tahroja ole?? Aikamoista valehtelua.
[/quote]
Pyysin kuvan siitä tahrasta, kun ostaja siitä valitti.
En päässyt minäkään Marimekon kirppikselle, olen kai liian huono ihminen :(
Sama johtopäätös mulla! Myyn halvalla tai lahjoitan ilmaiseksi hyvää tavaraa ja joudun hirveään yksityisviestien, varausten, lisäselvitysten, tinkausten ja muiden vaatimuksien pyörteeseen. Ei maksa vaivaa, kippaan hyväntekeväisyyskirppikselle sit. Nytkin ois toimivat ja nätit lastenvaunut lämpöpusseineen jotka menis pikkuvian vuoksi överihalvalla mutku en jaksa sitä säätöä.
Ja sitten vielä perustellaan tuollaisia despootti-sääntöjä sillä, että kenellekään ei tulisi paha mieli... Kyllä minä olen havainnut tuolla MM-kirppikselläkin melkoista mielensä pahoitusta etenkin sellaisten vähän iäkkäämpien naisten suunnalta, jotka ovat hyväuskoisina ladanneet jonkun jutun myyntiin ja sitten tulee seinälle julkinen haukkuviesti ja varoitus.