Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako äiti viedä lapsen omaisuutta?

Vierailija
15.12.2020 |

Olen 17v lukiolainen. Treenaan lähes 20h viikossa, ja koulunumeroni ovat ihan hyviä. Ongelmana on siis se, että äitini mielestä minulla ei ole mitään muita sosiaalisia kontakteja kuin puhelimeni (jossa siis viestittelen kavereiden kanssa tms...) ja sen takia ottaa usein sen pois minulta muutamaksi tunniksi. Hän väittää, että minulla ei ole ollenkaan kavereita, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Syitä ovat kuulemma se, että en ikinä puhu kavereiden kanssa puhelimessa, en ikinä tuo kavereita kotiin, tai viestittele kenenkään kanssa. Mutta minulla on kavereita koulussa, sekä koko treeniporukkani, joita näen päivittäin. Kotona olen päivisin vain muutaman tunnin, joten haluan yleensä vain rauhoittua päivän jälkeen, ja toki läksytkin vie aikansa. Ja lisäksi, hän ei voi mitenkään tietää, kenen kanssa viestittelen. Hän valittaa aina, että miten vanhemmat siskoni eivät nuoruudessaan olleet koko ajan netissä, mutta se johtuu ainoastaan siitä, että siskoni ovat syntyneet 80-90 -luvun taitteessa, jolloin ei varmaan edes ollut älypuhelimia, tai muutenkaan mitään nettijuttuja. Olen kuulemma masentunut, kun vietän aikaa puhelimella, ja nyt hän on alkanut uhkailemaan lastenkodilla. Mutta kysymyksenä olisikin, että saako hän takavarikoida itse ostamaani puhelinta?

Tästä taisi tulla aika epäselvä vuodatus, mutta toivottavasti joku tajusi pointin. Muita, joiden vanhemmat ovat takavarikoineet puhelimia?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ärsyttävän oloinen, joten hyväksyn äitisi menettelyn.

Vierailija
22/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjarahat eivät ole alaikäisen omia rahoja. Vain palkkatyöstä saadut ansiot ovat.

Höpöhöpö. Tietenkin ne ovat hänen omia rahojaan.

Alaikäisellä on huoltaja, joka tietyissä asioissa hallitsee alaikäisen omaisuutta tämän puolesta ja tämän eduksi, mutta huoltajuus ei siirrä omistusoikeutta huoltajalle.

17-vuotiaan oman puhelimen käytöstä päättää 17-vuotias itse, eikä siihen ole vanhemmalla mitään sanomista.

Huoltajalla on oikeus estää lasta käyttämästä vahingollisiksi tms. katsomiaan esineitä. Kuten puhelinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi äitini päätti, että joululomalla joudun olemaan neljä tuntia ilman puhelinta päivittäin. Ajan pitää siis olla putkeen, ja se lasketaan vain kun olen kotona. En siis saa edes vastata viesteihin sinä aikana. Miten saan äitini luopumaan ideastaan?

Kun luin aloituksesi, ajattelin, että äitisi toimii todella tyhmästi. Mutta nyt kun luin tämän, niin totean, että äitisi saattaa olla osittain oikeassa. Jos ajatus neljästä tunnista päivässä yhteen menoon ilman kännykkää tuntuu hankalalta, niin voi olla ihan oikea syy harjoitella sitä.

Vierailija
24/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lasta ylipäätään voi kurittaa nykyään?

Puhelimen poisotto on varkaus. Selkäsauna on pahoinpitely.  Aresti on vapaudenriisto.

Vierailija
25/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjarahat eivät ole alaikäisen omia rahoja. Vain palkkatyöstä saadut ansiot ovat.

Alaikäisellä on huoltaja, joka tietyissä asioissa hallitsee alaikäisen omaisuutta tämän puolesta ja tämän eduksi, mutta huoltajuus ei siirrä omistusoikeutta huoltajalle.

17-vuotiaan oman puhelimen käytöstä päättää 17-vuotias itse, eikä siihen ole vanhemmalla mitään sanomista.

Huoltajalla on oikeus estää lasta käyttämästä vahingollisiksi tms. katsomiaan esineitä. Kuten puhelinta.

Höpsis. Miten normaali puhelimen käyttö, eli kavereiden viesteihin vastaaminen ja netin selaaminen, on vahingollista?

Vaikka kuinka vänkäät vastaan, niin lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta. Myöskään lasten omaisuus ei ole vanhempien omaisuutta.

Vierailija
26/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lasta ylipäätään voi kurittaa nykyään?

Puhelimen poisotto on varkaus. Selkäsauna on pahoinpitely.  Aresti on vapaudenriisto.

Miksi lasta tarvitsisi kurittaa? Kuritatko vaimoasikin?

Vierailija
27/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo 17-vuotias. Älä anna sitä puhelinta äidillesi vaikka kuinka käskisi. Jos ottaa, niin ota takaisin vaikka väkisin.

Vierailija
28/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustat väitteesi? Miksi eivät olisi? Jos joku 15 v. saa vaikka mummoltaan 200 e, ja vanhempi ottaa ne häneltä ja käyttää omiin tarkoituksiinsa, niin kyllä se on varkaus ihan samalla tavalla kuin se olisi siinäkin tapauksessa jos nuori olisi 18 täyttänyt. 

Entä 14v? Tai 4v?

Eikö 4v:ltäkään saa takavarikoida seteliä jonka se on saanut mummoilta? Entä jos lapsi esim. haluaa pistää setelin suuhunsa ja imeä sitä? Tai ottaa mukaan kuraleikkeihin? Tai kauppaan, missä ostaa sillä monta kiloa karkkia?

Kivat psykoosit siellä. Lahja on lahja. Lueppa lahjan määritelmä.

P.S. Lapsille lahjarahat annetaan yleensä tilisiirtoina, joten kuvailemaasi tilannetta ei tapahdu

Vierailija
29/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi äitini päätti, että joululomalla joudun olemaan neljä tuntia ilman puhelinta päivittäin. Ajan pitää siis olla putkeen, ja se lasketaan vain kun olen kotona. En siis saa edes vastata viesteihin sinä aikana. Miten saan äitini luopumaan ideastaan?

Kun luin aloituksesi, ajattelin, että äitisi toimii todella tyhmästi. Mutta nyt kun luin tämän, niin totean, että äitisi saattaa olla osittain oikeassa. Jos ajatus neljästä tunnista päivässä yhteen menoon ilman kännykkää tuntuu hankalalta, niin voi olla ihan oikea syy harjoitella sitä.

Tosin neljässä tunnissa ehtii kyllä jäämään kavereiden jutuista paitsi, jos esim. kaverit sopivat jonkun tapaamisen tai jotain muuta. Itseä ainakin harmittaisi, jos joku kaverini jäisi kaikesta sen takia pois, että ei ole tavoitettavissa.

Ap, kysy äidiltäsi, saisitko edes vastata viesteihin ja puheluihin? Sano vaikka äidillesi, että ajattelee tilanteen toisin päin. Jos äitisi ei saisi neljään tuntiin käyttää ollenkaan puhelintaan, eikä vastata puheluihin tai viesteihin, onnistuisiko se häneltä? Oma äitini ainakin saattaa puhua tuntikausia puhelimessa.

Vierailija
30/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin että neutraalissa rauhallisessa tilanteessa selittäisit äidillesi että yhteydenpito kavereihin on vuonna 2020 eri asia kuin ennen ja kertoisit suunnilleen samat asiat kuin aloituksessasikin. Voit myös sanoa että hänellä ei ole oikeutta takavarikoida puhelintasi. Mutta kannattaa tosiaan silloin keskustella kun ei ole tilanne tai mikään voimakas mielentila päällä kummallakaan. Jos sinulla on hyvät välit siskoihisi, voisit pyytää heitäkin puhumaan äidillesi järkeä. Tsemppiä!

Vierailija
31/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jo 17-vuotias. Älä anna sitä puhelinta äidillesi vaikka kuinka käskisi. Jos ottaa, niin ota takaisin vaikka väkisin.

Jos en anna puhelinta, aika ilman sitä vain pitenee. Jos annan heti, saan puhelimen yleensä 3-5 tunnin päästä takaisin, mutta jos en anna heti, yksi minuutti on yksi tunti lisää ilman puhelinta. Joskus äitini on saattanut jo yöllä hiipiä huoneeseeni ja ottaa puhelimeni yöpöydältä.

Vierailija
32/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Miten normaali puhelimen käyttö, eli kavereiden viesteihin vastaaminen ja netin selaaminen, on vahingollista?

Vaikka kuinka vänkäät vastaan, niin lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta. Myöskään lasten omaisuus ei ole vanhempien omaisuutta.

Kännykkäriippuvuus on vahingollista. Muu elämä ja mm. koulunkäynti kärsivät.

Vierailija
33/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lataa ne viestittelysovellukset tietokoneelle?

Minulla ainakin on läppärilla Whatsapp ja Telegram, joita eniten käytän viestittelyyn. Ei sillä kännykällä ole edes kiva kirjoitella mitään pidempiä juttuja. Paljon näpsäkämpi kirjoittaa koneella, kun pääsee käyttämään kymmensormijärjestelmää.

Minä kysyisin siltä äidiltäkin, että mitä hän oikein haluaa? Pitäisikö sinun muka notkua tuolla ulkona jossain porukassa ja kysellä ohikulkijoilta, kuka hakisi kaupasta siideriä ja tupakkaa? Ei se nuoruus hukkaan mene, vaikka jättää kännisekoilut vähemmälle.

Vierailija
34/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin että neutraalissa rauhallisessa tilanteessa selittäisit äidillesi että yhteydenpito kavereihin on vuonna 2020 eri asia kuin ennen ja kertoisit suunnilleen samat asiat kuin aloituksessasikin. Voit myös sanoa että hänellä ei ole oikeutta takavarikoida puhelintasi. Mutta kannattaa tosiaan silloin keskustella kun ei ole tilanne tai mikään voimakas mielentila päällä kummallakaan. Jos sinulla on hyvät välit siskoihisi, voisit pyytää heitäkin puhumaan äidillesi järkeä. Tsemppiä!

Siskoni ovat jo molemmat yli 30-vuotiaita. Vanhempi heistä on aina äidin puolella, ja nuorempi siskoni yrittää pitää puoliani, mutta se johtaa aina hänen ja äitini välirikkoon, joten en halua heidän välejään rikkoa itseni takia.

Vierailija
35/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lahjarahat on alaikäisen omia rahoja, mutta ne on edunvalvojan hallinnassa. Eli käytännössä nämä rahat odottavat sitä, että päämies täyttää 18v ja saa rahat sitten hallintaansa. Sen sijaan itse tienatut rahat (ja tähän luetaan mukaan myös vaikka jotkut kilpailuista saadut palkinnot ja koulustipendit) on sillä tavalla omia, että niiden käytöstä saa päättää itse. 

Vierailija
36/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lataa ne viestittelysovellukset tietokoneelle?

Minulla ainakin on läppärilla Whatsapp ja Telegram, joita eniten käytän viestittelyyn. Ei sillä kännykällä ole edes kiva kirjoitella mitään pidempiä juttuja. Paljon näpsäkämpi kirjoittaa koneella, kun pääsee käyttämään kymmensormijärjestelmää.

Minä kysyisin siltä äidiltäkin, että mitä hän oikein haluaa? Pitäisikö sinun muka notkua tuolla ulkona jossain porukassa ja kysellä ohikulkijoilta, kuka hakisi kaupasta siideriä ja tupakkaa? Ei se nuoruus hukkaan mene, vaikka jättää kännisekoilut vähemmälle.

Näköjään unohtui aloituksesta, mutta äiti takavarikoi siis aina myös tietokoneeni. Sen hän kyllä yleensä antaa takaisin, kun sanon että pitää tehdä koulujuttuja, sillä sain kerran hylätyn yhdestä koulujutusta, koska en voinut tehdä sitä kun en päässyt nettiin. Onneksi äidilläni oli edes sen verran järkeä päässä, että kertoi itse siitä opettajalleni, jolloin sain tehdä tehtävän uudestaan.

Vierailija
37/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en anna puhelinta, aika ilman sitä vain pitenee. Jos annan heti, saan puhelimen yleensä 3-5 tunnin päästä takaisin, mutta jos en anna heti, yksi minuutti on yksi tunti lisää ilman puhelinta. Joskus äitini on saattanut jo yöllä hiipiä huoneeseeni ja ottaa puhelimeni yöpöydältä.

No ota se takaisin. Siis väkivaltaa käyttämällä.

Ja muuta nyt ihmeessä omaan kämppään heti kun pystyt. Teillähän on aivan hullu meininki siellä.

Vierailija
38/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustat väitteesi? Miksi eivät olisi? Jos joku 15 v. saa vaikka mummoltaan 200 e, ja vanhempi ottaa ne häneltä ja käyttää omiin tarkoituksiinsa, niin kyllä se on varkaus ihan samalla tavalla kuin se olisi siinäkin tapauksessa jos nuori olisi 18 täyttänyt. 

Entä 14v? Tai 4v?

Eikö 4v:ltäkään saa takavarikoida seteliä jonka se on saanut mummoilta? Entä jos lapsi esim. haluaa pistää setelin suuhunsa ja imeä sitä? Tai ottaa mukaan kuraleikkeihin? Tai kauppaan, missä ostaa sillä monta kiloa karkkia?

Kivat psykoosit siellä. Lahja on lahja. Lueppa lahjan määritelmä.

P.S. Lapsille lahjarahat annetaan yleensä tilisiirtoina, joten kuvailemaasi tilannetta ei tapahdu

15 vuotta täyttänyt hallitsee itse omalla työllään hankkimaa omaisuutta

Vierailija
39/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin neljässä tunnissa ehtii kyllä jäämään kavereiden jutuista paitsi, jos esim. kaverit sopivat jonkun tapaamisen tai jotain muuta. Itseä ainakin harmittaisi, jos joku kaverini jäisi kaikesta sen takia pois, että ei ole tavoitettavissa.

Ap, kysy äidiltäsi, saisitko edes vastata viesteihin ja puheluihin? Sano vaikka äidillesi, että ajattelee tilanteen toisin päin. Jos äitisi ei saisi neljään tuntiin käyttää ollenkaan puhelintaan, eikä vastata puheluihin tai viesteihin, onnistuisiko se häneltä? Oma äitini ainakin saattaa puhua tuntikausia puhelimessa.

Niille kavereille voi antaa ap:n äidin numeron, johon soittavat 80-luvulta tuttuun tapaan. "Hei, täällä Jenni, voisko Ninni tulla puhelimeen?"

Vierailija
40/60 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeiset käsitteet

Alaikäinen

Alle 18-vuotias on alaikäinen. Hänellä ei ole oikeutta itse määrätä omaisuudestaan, tehdä tärkeitä sopimuksia tai muita merkittäviä toimenpiteitä. Alaikäinen voi kuitenkin tehdä olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä toimenpiteitä. Alaikäinen, joka on täyttänyt 15 vuotta, voi itse määrätä siitä omaisuudesta, jonka hän on omalla työllään ansainnut.

https://dvv.fi/alaikaisen-omaisuuden-hoitaminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän