Ärsyttää, kun mieheni puhuu lapsellemme omaa äidinkieltänsä!
Mieheni on siis puolalainen. Hän on opettanut tyttärellemme puolaa, ja aina välillä he puhuvat sitä kahdestaan. Ärsyttää vain, kun minä en ymmärrä siitä mitään! Olen yrittänyt puhua tästä miehelleni, mutta hän sanoo, että tytöllämme on oikeus oppia myös hänen äidinkieltänsä! Mihin tyttö edes puolan kielen taitoa tarvitsisi täällä Suomessa!? Tunnen itseni silloin ulkopuoliseksi, kun he puhuvat puolaa :( Ihan kuin he puhuisivat jostain, josta minulle ei haluta kertoa. Vinkkejä?
Kommentit (64)
Mieheni on britti. Hän opetteli suomenkielen kun lapset olivat pieniä ja opettelivat puhumaan. Siinä oppi samaa tahtia lasten kanssa.
Minä puhun lapsille suomea, mies enkkua ja kaikki ymmärrämme toisiamme.
Mua ärsyttää, kun mies ei alusta saakka puhunut lapsellemme omaa äidinkieltään. Mitä tyhmyyttä jättää kaksikielisyyden mahdollisuus käyttämättä!
Jos minulla olisi ulkomaalainen mies kannustaisin häntä puhumaan äidinkieltänsä lapsillemme. Seurusteli pitkään britin kanssa ja puhuimme lapsistakin ja molemmille oli selvää että vaikka hänen suomentaitonsa rajoittui vain muutamaan fraasiin niin minä olisin puhunut lapsille suomea.
Minusta olisi tullut täysin kaksikielinen, jos isäni olisi vain puhunut minulle omaa äidinkieltänsä! V*tuttaa niin paljon.