Ärsyttää, kun mieheni puhuu lapsellemme omaa äidinkieltänsä!
Mieheni on siis puolalainen. Hän on opettanut tyttärellemme puolaa, ja aina välillä he puhuvat sitä kahdestaan. Ärsyttää vain, kun minä en ymmärrä siitä mitään! Olen yrittänyt puhua tästä miehelleni, mutta hän sanoo, että tytöllämme on oikeus oppia myös hänen äidinkieltänsä! Mihin tyttö edes puolan kielen taitoa tarvitsisi täällä Suomessa!? Tunnen itseni silloin ulkopuoliseksi, kun he puhuvat puolaa :( Ihan kuin he puhuisivat jostain, josta minulle ei haluta kertoa. Vinkkejä?
Kommentit (64)
Pyydä miestä opettamaan Puolaa myös sinulle. Tai opiskele itse. Ei ihminen osaa liikaa kieliä.
Opettele itse puolan kieli ;) tai keksi salakieli, jota vain sinä ja tyttäresi ymmärrätte.
Paska provo! Kukaan äiti ei voi olla noin tyhmä ettei ymmärtäisi kielen merkitystä - varsinkin kun puolaa osaavia on vähän Puolan ulkopuolella ja Puola on iso maa jonka kanssa käydään paljon kauppaa.
Tossa tilanteessa mä nimenomaan tahtoisin lapsen oppivan molempia kieliä.
Joo, tosi ikävää mieheltäsi haluta keskustella lapsensa kanssa omalla äidinkielellään. Kannattaa erota, kun mies ei selvästikään kunnioita sinua äitinä!
Idiootti.
Kyllä siitä Puolan kielestä voi olla hyötyä myös suomessa! Esim kääntäjänä....
Toinen kieli ja kulttuuri on rikkaus!! :)
Voithan sinäkin opetella muutaman sanan/lauseen :)
Toisaalta voisi olla myös iloinen siitä, että lapsella ja isällä on oma yhteinen juttu. Varmasti lähentää heitä :)
Minun mielestäni kaiken kaikkiaan hyvä juttu. Yritä ajatella asiaa epäitsekkäästi ja optimistisesti.
Vittuako jakelit persettä ulkomaalaiselle, jos tuo on ajatuksenjuoksusi. Vitun pelle
Ai sä siis et haluaisi, että mies puhuu sitä kieltä, minkä parhaiten taitaa? Mieluummin puhuisi suomea, mikä ei ole äidinkieli? Ohje todellakin on, että kumpikin puhuu äidinkieltään. Oletpa ap lapsellinen.
Provo. Et voi olla tosissasi.
Sehän on lapselle mieletön lahja, että oppii lapsena jo kaksi kieltä. Mitä jos hän / te haluatte muuttaa joskus Puolaan?
Onneksi mieheni on aikuinen, joka ei kiukuttele kun opetan lapsilleni minun aidinkieltani suomea...Mutta AP onkin provo.
Tukehdu provoos.
Mun lapsi puhuu kolmea kieltä, mun,isän ja englantia.
Mua ärsyttää, että mieheni EI puhu tarpeeksi äidinkieltään lapsellemme! On se nyt mahtavaa jos oppii kummatkin , ja pystyy sitten puhumaan/juttelemaan kummankin puolen sukulaisille ja isovanhemmille. Valtava rikkaus elämässä jatkossakin.
Terkkuja porvoohon. Kukaan ei voi olla noin lapsellinen.
En ole provo! Meillä ei ole mitään suunnitelmia muuttaa Puolaan. Ja miettikää, miltä se teistä tuntuisi, kun ei ymmärrä sanaakaan siitä, mitä mies ja lapsi puhuvat! Mikseivät he vain voisi puhua suomea, siitä on täällä enemmän hyötyä kuin puolasta, Suomessa kuin ollaan!
-ap
Mä suuttusin jos mies ei opettaisia kieltä lapselle, ärsyttää itseäniki kun puolet suvusta asuu ruotsissa ja isä puhuu sujuvasti muttei sitten tajunnut opettaa lapsellensa -.-
Jos tämä ei olisi provo, vaan että oikein joku voisi olla noin tyhmä ja tietämätön äidinkielen merkityksestä ihmiselle. Miten hän pitäisi yhteyttä isänsä puolen sukulaisiin? Ymmärtäkää kaikki, että kummankin vanhemman velvollisuus on opettaa lapselle omaa äidinkieltä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:08"]
En ole provo! Meillä ei ole mitään suunnitelmia muuttaa Puolaan. Ja miettikää, miltä se teistä tuntuisi, kun ei ymmärrä sanaakaan siitä, mitä mies ja lapsi puhuvat! Mikseivät he vain voisi puhua suomea, siitä on täällä enemmän hyötyä kuin puolasta, Suomessa kuin ollaan!
-ap
[/quote]
Kyllä tää provo on... Miten ihmeessä sä muka olisit lapsen vääntänyt puolalaisen miehen kanssa, asuisit puolalaisen miehen kanssa, jos et olisi ymmärtänyt, että tottakai mies puhuu lapselleen äidinkieltään....
No voivoi. Jos noin harmittaa niin opettele itsekin puolaa.