Ärsyttää, kun mieheni puhuu lapsellemme omaa äidinkieltänsä!
Mieheni on siis puolalainen. Hän on opettanut tyttärellemme puolaa, ja aina välillä he puhuvat sitä kahdestaan. Ärsyttää vain, kun minä en ymmärrä siitä mitään! Olen yrittänyt puhua tästä miehelleni, mutta hän sanoo, että tytöllämme on oikeus oppia myös hänen äidinkieltänsä! Mihin tyttö edes puolan kielen taitoa tarvitsisi täällä Suomessa!? Tunnen itseni silloin ulkopuoliseksi, kun he puhuvat puolaa :( Ihan kuin he puhuisivat jostain, josta minulle ei haluta kertoa. Vinkkejä?
Kommentit (64)
Ei ärsyttäisi. Motivoisi vaan opiskelemaan itsekin. Yritä nyt päästä ärsytyksesi yli!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:41"]
Minua taas ärsyttää se, että mieheni EI puhu omaa äidinkieltään lapsillemme! Aikoi puhua ennen kuin lapset syntyivät ja puhuikin joitakin vuosia, mutta se on sitten hiipunut ja muuttunut melkein kokonaan suomeksi :( Mielestäni olisi mieletön rikkaus, että lapset oppisivat miehen kielenkin. Muistuttelin aiemmin miestä jatkuvasti, ettei puhuisi lapsille suomea, ja hän puhuikin aina hetken. Sitten se hänellä aina unohtui. Minä olen jo luovuttanut, en jaksa olla jatkuvasti huomauttelemassa.
[/quote]Siltä varalta, että tämä ei olisikaan provo: miten on mahdollista ap, että et ole oppinut puolaa jos kuulet sitä jatkuvasti? Vaikka mieheni puhui lapsillemme kieltään vain muutamia vuosia, niin minäkin opin siinä sivussa valtavasti sanoja ja pysyin hieman kärryillä mitä mieheni puhui.
38
38; olen oppinut yksittäisiä sanoja, esimerkiksi joo ja ei, mutta en ole sen enempää oppinut. Minulle se on aika mahdotonta, sillä en edes tiedä aiheista joista he keskustelevat.
-ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:15"]Pystyttekö lupaamaan käsi sydämellä, ettei se yhtään ärsyttäisi teitä?
-ap
[/quote]
Kahden kielen oppiminen jo lapsena on niin valtavan suuri rikkaus, ettei tähän voi edes sanoa mitään. Ihmettelen vain mikset itse ole viitsinyt opetella puolaa. Ettekö ollenkaan tapaa miehen sukulaisia?
Mitä jos asuisitte Puolassa ja miehesi kieltäisi sinua puhumasta lapselle suomea? Sitten kun menisitte käymään suomalaisten isovanhempien ja sukulaisten luona, niin lapsesi ei osaisi puhua suomea heidän kanssaan! Lapsella on oikeus molempiin kieliin!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:08"]En ole provo! Meillä ei ole mitään suunnitelmia muuttaa Puolaan. Ja miettikää, miltä se teistä tuntuisi, kun ei ymmärrä sanaakaan siitä, mitä mies ja lapsi puhuvat! Mikseivät he vain voisi puhua suomea, siitä on täällä enemmän hyötyä kuin puolasta, Suomessa kuin ollaan!
-ap
[/quote]
Miksi isällä ja lapsella ei sais olla kahden keskeisiä juttuja?
Ei ärsytä yhtään, puhun miehen äidinkieltä nykyään kohtuullisesti. Ihan mahdoton olisi ollut olla oppimatta.
Mun mies oppii 2 vuodessa mun omaa kieltä. Sanon päivittäin lapselleni samat sanat ja lauseet niin tyhmäkin oppii :) osaa puhua lapsen kanssa kahdestaanki, vaikka yhteistä aikaa ei ole paljon. Ihmetyttää, että missä itse olet kun mies puhuu puolaa? Ois munkin päähän jäänyt jo jotain
Olen eritysluokanopettaja ja koulussa aiheesta puhutaan paljon. Ehdottomasti molempien vanhempien pitäisi puhua omaa äidinkieltään joka on aina myös tunnekieli. Suomen kielen oppimisen kannalta on myös vaarallista, jos miehesi puhuu lapsellesi ns. huonoa/virheellistä suomea.
Ap, miksi et ole opetellut edes alkeellista puolaa kun kerran puolalaisen kanssa menit kimppaan? Ihan vain kohteliaisuudesta/kunniotuksesta miestäsi ja hänen sukua kohtaan/mielenkiinnosta?
Ja miten helkkarissa et ole oppinut sivusta seuraamalla kun mies on puhunut lapsellene sitä alusta asti?
Tyttäresi on puoleksi puolalainen, ja hänen isällän on oikeus puhua omaa kieltään lapselleen. Hyväksy se. Voi olla että tyttäresi aikuisena haluaakin opiskella, asua tai työskennellä Puolassa, ja siinä sinun suunnitelmasi v 2014 eivät paljoa paina.
Helkkari kun pistää vihaksi tuollaiset tollot...
Onneksi minun mieheni ei ole reagoinut laillasi kun olen puhunut äidinkieltäni poikiemme kanssa. Päin vastoin, hän on oppinut siinä samalla, ja on siitä iloinen ja ylpeäkin.
Itse olen vain kateellinen! Olisi ollut upeaa syntyä kaksikieliseen perheeseen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 20:59"]
Joo, tosi ikävää mieheltäsi haluta keskustella lapsensa kanssa omalla äidinkielellään. Kannattaa erota, kun mies ei selvästikään kunnioita sinua äitinä!
Idiootti.
[/quote] Provohan tuon ap n taytyy olla, mutta tama sinun vastauksesi on erinomainen syy miksi muutin pois suomesta. Huh! Miksi suomalaiset ovat niin juro, kiroileva, ja sivistymattomalta vaikuttava kansa? En halua yleistaa kokonaan, silla suomessa on myos valtavasti hyvasydamisia ihania ihmisia, mutta suurelta osin ihmettelen suomalaisten kielenkayttoa....
Lapsella on oikeus oppia isänsä äidinkieli. Toivottavasti tämä on provo!!!!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:08"]
En ole provo! Meillä ei ole mitään suunnitelmia muuttaa Puolaan. Ja miettikää, miltä se teistä tuntuisi, kun ei ymmärrä sanaakaan siitä, mitä mies ja lapsi puhuvat! Mikseivät he vain voisi puhua suomea, siitä on täällä enemmän hyötyä kuin puolasta, Suomessa kuin ollaan!
-ap
[/quote]
Mutta lapsesihan voi joskus muuttaa Puolaan. Helppoa kun osaa kielenkin.
Olisi äärimmäisen itsekästä kieltää lapseltaan kaksikielisyyden rikkaus. Toivon lapsesi takia, että järkiinnyt.
Usko tosiaan näitä kommentteja, kaksikielisyys on rikkaus ja lapsesi oikeus etkä tiedä, vaikka hän muuttaisi Puolaan. Uskoisin myös, että yhden slaavilaisen kielen osaaminen helpottaisi myös toisen, esimerkiksi venäjän tai tsekin opettelua.
Opettelet itsekin puolaa. Tietysti lapsen pitää oppia molemmat kielet, miten hän muuten kommunikoi miehenpuolen suvun kanssa ja sehä on osa hänen kulttuuritaustaansa.
Nimenomaa molempien vanhempien pitää puhua lapselle vain omaa äidinkieltään. Voihan se ymmärtämättömyys jurppia, mutta oikeasti, sinun velvollisuutesi on opetella edes auttavasti miehesi kieltä. Sinun valinta, sinun moka.
Tuon siitä saa, kun menee harkitsemattomasti naimisiin. Ulkomaalaisten kanssa on aina ongelmia.
Sitä saa mitä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:15"]
Pystyttekö lupaamaan käsi sydämellä, ettei se yhtään ärsyttäisi teitä?
-ap
[/quote]
Käsi sydämellä, joskus mua ärsyttää etten itse ymmärrä mitä mieheni ja lapsi puhuvat. Tuolloin ärsyynnyn omasta kielitaidottomuudestani, en siitä, että mieheni puhuu lapselle omaa äidinkieltään. Minäkin puhun lapselle omaa äidinkieltäni, joten pidän tärkeänä että myös lapsen isä tekee samoin.
Minua taas ärsyttää se, että mieheni EI puhu omaa äidinkieltään lapsillemme! Aikoi puhua ennen kuin lapset syntyivät ja puhuikin joitakin vuosia, mutta se on sitten hiipunut ja muuttunut melkein kokonaan suomeksi :( Mielestäni olisi mieletön rikkaus, että lapset oppisivat miehen kielenkin. Muistuttelin aiemmin miestä jatkuvasti, ettei puhuisi lapsille suomea, ja hän puhuikin aina hetken. Sitten se hänellä aina unohtui. Minä olen jo luovuttanut, en jaksa olla jatkuvasti huomauttelemassa.